Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
24 oktober 2012 om 15:41 #17565223
@Ben_M wrote:
@Christian-tsx wrote:
omkeuren is het probleem niet meer tegenwoordig.
dus bmw is een optie
volvo is ook een goede optie, bijvoorbeeld een T5r
en in japanners zitten ook wel leuke motorenkeuze genoeg dus
Of een degelijke Redtop 4cilinder van volvo. Ook veel gebruikt bij onze zweedse turbovrienden :thumb
Die saab 9000 turbo blokken hebben hetzelfde boutpatroon voor de bak als een c20xe/let als ik me niet vergis, dus denk niet dat die aisin bak er plug ‘n play achter past.
zijn er hier ook mensen die zo’n meer weten over de ombouw van zo’n volvo redtop blok in een manta/ascona. Want dat idee heb ik ook al een tijdje in m’n kop :D
ik heb waarschijnlijk binnenkort nog wel zo’n saab turbo blok te koop trouwens
24 oktober 2012 om 19:17 #17565136Volvo motor past makkelijk in een c-kadett, heeft een kennis van mij er net ingehangen. 2.3 8v turbo. Is ook redelijk makkelijk tot een 300 pk uit te halen. Moet wel de zgn. M90 bak hebben, M47 is bagger… Voor een 4/500 euro koop je een rijdende auto…
Volvo 5 cilinder is ook erg leuk, tot een 350 pk op standaard delen is goed mogelijk. Past een M90 bak van een 6 cilinder 760/960 tegenaan. Verder natuurlijk wel de nodige aanpassingen omdat hij in de lengte komt ipv dwars. Redelijk goedkoop te vinden.
Audi 5cilinder is ook gaaf, en sterk. Past de M90 bak van een Volvo 760 TD teenaan :shock: (daar ligt een VW LT diesel motor in met hetzelfde boutpatroon). Motor ligt in de audi ook in de lengte, dat is vrij handig. Blokken zijn niet zo goedkoop helaas.
Saab B204 / B234. Sterkste motor van allemaal. Makkelijk 400+ pk op standaard motordelen, enkel aanbouwdelen wisselen. Zelfde boutenpatroon als C20XE/LET, bestaande Aisin bak past er dus tegenaan. Omega 16v bak past ook maar kan niet goed tegen het koppel waarschijnlijk… Afhankelijk van donorauto zijn de aanbouwdelen soms wat lastig bij een in de lengte geplaatste motor. Saab 900NG van bj’96-’99 ongeveer is de beste keus. Je moet in ieder geval een zgn.T5 motor hebben. De nieuwere blokken zijn veel minder sterk en de oudere van voor ’94 hebben een ander boutenpatroon voor de bak. T5 Trionic injectiesysteem is met enkele kleine aanpassingen ook nog en zelf te programmeren en heeft allerlei snufjes zoals koppelbegrenzing in de lagere versnellingen en actieve knockdetectie.
Natuurlijk is alles uit de japanse driftauto’s ook leuk… 200 SX, 300 ZX, S2000, Skyline en Supra e.d. Alleen zijn deze blokken vaak niet bepaald goedkoop en tuning ervan ook niet.
24 oktober 2012 om 19:18 #17565125ik weet nog een M3 E46 blok en bak te koop….. :angel :angel
24 oktober 2012 om 19:44 #17564940Wat kost zoiets? 4-5000 euro? En dan heb je nog de EWS en alles erop zitten zeker… :(
Voor dergelijke bedragen kun je hier in de buurt ook wel een leuke Audi V10 ophalen of een v8 biturbo uit een RS6. :D Maar ik gok dat dat niet helemaal Rik zijn bedoeling is. :hmmz
24 oktober 2012 om 19:47 #17564894Ben bang dat Rik er goed klaar mee is jongens……..
24 oktober 2012 om 20:02 #17565535@giuliettaevo wrote:
Wat kost zoiets? 4-5000 euro? En dan heb je nog de EWS en alles erop zitten zeker… :(
Voor dergelijke bedragen kun je hier in de buurt ook wel een leuke Audi V10 ophalen of een v8 biturbo uit een RS6. :D Maar ik gok dat dat niet helemaal Rik zijn bedoeling is. :hmmz
3750
24 oktober 2012 om 21:10 #17565469@remo 07 wrote:
Ben bang dat Rik er goed klaar mee is jongens……..
;) Nou…..
Ten eerste iedereen bedankt voor de voor mij hartverwarmende reacties :shock: :thumb , dat had ik echt niet verwacht! :wors
Ik had op rationele gronden besloten dat ik met deze auto niet verder kon; geen alternatieve Opel-motor die aan mijn wensen zou voldoen en een ander merk motor had ik uitgesloten i.v.m. kenteken. Daar zat ik blijkbaar mis.
Wanneer een ander merk motor ook een optie is…en dat is het blijkbaar, dan verandert dat de zaak nogal :hmmz
Dat Saab-verhaal spreekt me wel aan ;) , maar voordat ik er eentje aanschaf wil ik me nog wel even verdiepen in de eventuele alternatieven en welke Saab-versie het meest geschikt lijkt (een beetje weet ik er nu al van).
Wordt vervolgd…..
Nogmaals allemaal bedankt voor het meeleven!!!
25 oktober 2012 om 04:53 #17565430Hoi rik
Balen dat het zo tegen zit als je toch besluit wel door te gaan met de ascona en een andere motor is het niet zo moeilijk hem om te keueren zorgen dat je papieren heb en een aankoop bon en als het goed ingebouwd is ( en dat kan jij heel goed ) dan moet dat geen probleem zijn bij het rdw michien als je meer cilinderes er in zet dat je wat meer moet doen maar dat weet ik niet zeker.
De keuring van mijn 16 v ging ook makkelijk .
Wat de keuze ook wordt blijf het volgen :thumb25 oktober 2012 om 16:23 #17565536wordt er toch mee door gegaan dan? :wors
denk dat een BMW motor wel een betrouwbare optie is voor jou!
6 pitter ofzo, V8 zou ik niet doen. Denk niet dat dat leuk is voor op het circuit (veel gewicht voorin)wel respect dat je keer op keer opnieuw wilt beginnen!! :thumbup
25 oktober 2012 om 19:50 #17565501bmw V8 weegt ook niet bar veel hoor, is alu blok dus denk dat een opel 6 pitter meer weegt ;)
25 oktober 2012 om 20:06 #17565495@voederbiet wrote:
bmw V8 weegt ook niet bar veel hoor, is alu blok dus denk dat een opel 6 pitter meer weegt ;)
Een Saab turbomotor weegt ook heeeel wat meer dan een Ecotec, maar dat neem ik dan maar op de koop toe. Wanneer ie maar beter langdurig zwaar belast kan worden.
Die 6-cilinder lijn motoren zijn allemaal zo veel langer en dat vind ik wel een nadeel i.v.m. Stuureigenschappen.
Ik ga achter een Saab motor aan, heb ik wel zo’n beetje besloten ;)
Vind ik wat ‘karakter’ ook beter passen bij een oude Opel dan zo een geavanceerd BMW blok. Op het circuit rijd je sowieso voor 80% tussen de BMW’s. Nee, een BMW in de Ascona is bij mij niet aan de orde; dan is de rest van de auto ook BMW (en dat had niet veel gescheeld :D )25 oktober 2012 om 20:37 #17565470die Saab blokken schijnen ook prima te zijn ja
ga je weer voor een turbo?
zijn sterker dan de Opel turbo motoren lees ik wel vaker :thumb25 oktober 2012 om 20:49 #17565468Top dat je het wel weer wil oppakken dan maar met een andere motor saab zou wel sterk moeten zijn :thumb
25 oktober 2012 om 20:55 #17565467Van Cih, naar Xe, van Xe naar Ecotec en straks een saab king: . Heb zojuist het hele topic even snel doorgespit. Voor t eerst eigenlijk.
Wist eerlijk gezegt niet precies hoe veel er aan de wagen gedaan was.
Wat een werk heb je verricht hey, echt top. Geen half werk.
Ben helaas niet aanwezig geweest bij het vrij rijden.
Volgende keer (assen) wel, we gaan even een oud gebakje uitlaten king:26 oktober 2012 om 17:36 #17565270king: ik heb er eentje. Vanmiddag opgehaald en hij zit al aan de bok. Vanavond beginnen met strippen.
Een Saab B204L 2.0 turbo met nog maar 110duizend km op de klok.
Past zo tegen koppelingshuis van de Manta 1.8s. Ook zelfde priceas toplager (wel eg lastig aan te komen intussen :hmmz ; heeft nog iemand zo’n naaldlagertje? Oude aanduiding GM 90090377, SKF BN1B 493353A Is anders dan van CIH). zelfde afmeting koppeling.
Carterpan moet helemaal over de kop.
Wordt vervolgd :thumb …….
26 oktober 2012 om 18:50 #17565267Ik zal morgen ff kijken,laatste keer kon ik m gewoon bij autoparts halen.
Zitten in meerdere modellen opel meen ik(geen cih modellen)26 oktober 2012 om 21:31 #17565111je laat er geen gras over groeien! :wors
dit ga ik wel weer volgen man :thumb
worden wel wat meer pk’s uit gehaald neem ik aan he? :angel
26 oktober 2012 om 22:14 #17565558Hier dan het eerste plaatje bij het praatje:
Moet nog wel schoon gemaakt, maar alles ziet er goed uit en hij lijkt echt nog maar heel weinig te hebben gelopen. Toch ga ik wel eerst uit elkaar trekken voor controle en wat modificaties sowieso nodig.
Wordt vervolgd…
26 oktober 2012 om 22:18 #17565557@remo 07 wrote:
Zitten in meerdere modellen opel meen ik(geen cih modellen)
In de voorwielaandrijvers zit geen price-as toplager. Ik heb alleen de Manta 1.8s als referentie. Ik weet niet hoe het zit bij de Omega’s met een 1.8 of 2.0 benzinemotor? Boring in de krukas zou het zelfde moeten zijn.
26 oktober 2012 om 22:28 #17565544Weet ook niet meer welke modellen Rik,Ik Ga morgen even langs daar ff vragen hoe of wat.
Als ze er zijn zal ik meteen even inslaan!!!26 oktober 2012 om 22:38 #17565539Volgens mij zijn alle prise as lagers hetzelfde. De meeste koppeling leveranciers kunnen het lagertje ook leveren.
Overigens erg leuk om te zien dat je er toch mee verder gaat. :wors Wordt weer erg interessant :thumbup26 oktober 2012 om 23:18 #17565527Tadaa,
http://www.ebay.de/itm/Pilotlager-Kurbelwelle-Getriebe-Opel-Manta-Ascona-Kadett-cih-OHC-DOHC-24V-/200731713319?pt=DE_Autoteile&hash=item2ebc8adf27″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Kvind het top dat je verder doet. Hier leren we veel bij! :thumb
27 oktober 2012 om 07:50 #17565511@pierrekrik wrote:
Tadaa,
http://www.ebay.de/itm/Pilotlager-Kurbelwelle-Getriebe-Opel-Manta-Ascona-Kadett-cih-OHC-DOHC-24V-/200731713319?pt=DE_Autoteile&hash=item2ebc8adf27″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Kvind het top dat je verder doet. Hier leren we veel bij! :thumb
Toch is dat niet het juiste lagertje. Die van een CIH is anders. Kijk maar Manta 1.8 staat er ook niet bij. Die ik nodig heb heeft een uitwendige diameter van 21mm en is 18mm lang. Is een wat massiever ding dan die van de CIH.
27 oktober 2012 om 08:46 #17565494Ik heb laatst via de Growa in Lochem nog 2 gekocht, wie weet kan die wat voor je regelen.
27 oktober 2012 om 16:04 #17565414hoi rik;
top om weer te zien dat je veder gaat :thumb en het niet opgeeft na zo veel tegen slagen ik ga het weer volgen van het top lager weet ik zo ook even niet ik heb wel een toplager van een 1.8 maar dat is op een 16 v van een saab weet ik even niet :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.