Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
22 september 2012 om 08:43 #17565723
@McLambo wrote:
Zeg, die 265 heb je niet toevallig nog een CIH koppelingshuis bij voor marktplaats?
Wel een koppelingshuis met een complete ZF-bak er aan vast! En aandrijfas etc ;)
22 september 2012 om 10:21 #17565724jaahaaa, een ZF… -> $$$$ die zijn goud waard momenteel :vertag :lol:
22 september 2012 om 19:28 #17565725@McLambo wrote:
Oeps, zo,n drukregelaar heb ik ook :shock: klaarliggen
Weet je zeker dat het exact dezelfde is?
Ik heb bij de eBay verkoper ‘gereklameerd’. De reactie was kort:
-stuur onmiddelijk een nieuwe op
-in meer dan 500 verkopen nog nooit gebeurd
Echter,….
Ze hadden totaal geen belangstelling voor het defecte onderdeel en de vanochtend ontvangen vervangende BDR ziet er nogal een beetje anders uit:
– aluminium huis is nu mat i.p.v. gepolijst
– geen bramen meer binnen in de regelaar
– membraan past nu netjes binnen de behuizing
– nu een vlakke harde rubber ring als afdichting achter de blauwe plug i.p.v. O-ring bij de eerste (ongebruikelijk)
– andere boutjes
– veel kortere stelboutIk vermoed dat de eerste heel ergens anders is gemaakt …….en dat ze heel goed weten wat er aan de hand was (anders zou je toch graag het defecte deel voor onderzoek retour ontvangen wanneer dit nooit gebeurt).
22 september 2012 om 20:35 #17565726En ik vond dat ik veel pech had :shock: . Blijf het een prachtig ascona vinden. :thumbup
5 oktober 2012 om 19:24 #17565502:) Even een korte update van de versnellingsbakwissel.
Omdat het buisdeel waarover het druklager schuift bij de toyotabak nogal wat korter is en het andere druklager eraf zou kunnen raken, of kantelen/schranken, heb ik een druklager van een Toyota MA61 (waar ook de bak van is) gekocht. Deze heeft een wat grotere inwendige diameter waardoor ik een schuifbus kon maken waar dit lager weer op past. Deze schuifbus is naar achteren ook wat langer (net als bij de Toyota). Lijkt me goed gelukt zo.
De overgang van de koppelingshuis-aansluiting waar normaal een klein vierbakje tegenaan zit vond ik er bij deze wat grotere bak niet sterk genoeg uitzien. Ik zag een risico dat de bak van het koppelingshuis zou breken. Daarom heb ik vier ‘spalkjes’ gemaakt vanaf de stalen adapterplaat naar de bouten waar het koppelingshuis mee aan het blok zit. Twee aan de bovenkant en twee aan de onderkant.
Nu maar eens kijken of ik ‘m erachter gemonteerd krijg (vast wel, maar hopelijk zonder al te veel tunnelverbouwing ;) )
5 oktober 2012 om 19:39 #17565499Zeer goed bedacht zo Rik,Ziet er solide uit hoor! :thumb
Ben erg benieuwd…..5 oktober 2012 om 22:37 #17565493Volgens mij is jouw motto Plug and Play daar doe ik niet aan mee!!!! En weer goed bedacht ziet er goed uit!! :thumb
12 oktober 2012 om 20:13 #17565508Nou, de versnellingsbak zit eronder. Koppeling lijkt goed, aandrijfas zit ook goed. Bijna 3 liter olie erop. Ben nu ook echt benieuwd hoe ie het gaat doen.
Ook de radiateur is gemonteerd en aangesloten. Koelvloeistof zit erop. Oliekoeler moest nu achter de vloeistof koeler omdat ik er anders met de slangen niet omheen kon.
Nu alleen nog de aluminium collector nog achter de gasklephuizen schroeven en dan maar eerst weer eens proberen.
Als het een beetje werkt dan nog het gesloten luchtfilter me de koude lucht aanzuiging aanleggen.13 oktober 2012 om 06:50 #17565471je bent wel een doorzettertje!!!
goed bezig, jammer dat de winter voor de deur staat :(
13 oktober 2012 om 09:28 #17565466:wors :wors :wors :wors Geweldig Rik!!!
13 oktober 2012 om 14:41 #17565439:thumb Ik rijd weer! Bak schakelt goed en past veel beter bij de motor. Uitlaat lekt nog een beetje bij de turbo, waarschijnlijk omdat de hoek waaronder de motor nu zit iets veranderd is. De bak zit nu iets hogerop, waardoor de motor nog maar weinig achterover helt.
Nu een tunnelmanchet knutselen, want zo maakt het wel veel geluid binnen. Maar het werkt en dat wilde ik eerst testen. :D
13 oktober 2012 om 14:56 #17565433Kijk dat is goed nieuws :thumb Daar doen we het voor. :jerry :jerry
13 oktober 2012 om 16:14 #17565404toppie toppie!!
helaas geen circuitweer meer dit jaar he :(
13 oktober 2012 om 21:46 #17565243@GSI Racer wrote:
helaas geen circuitweer meer dit jaar he :(
Nou, dat zie ik wat anders. In de auto zit ik wel droog en een nat circuit vind ik juist wel een uitdaging (nou heb ik de aandrijving ook aan de ‘leuke’ kant ;) voor dat soort werk; grapje)
Hoe dan ook ik heb al weer de nodige testkilometers gedaan en mijn vermoeden dat dit een mooie versnellingsbak zou kunnen zijn is geheel bevestigd. Ben er blij mee king: Alles werkt super nu. Afdekplaat met manchetje geknutseld (laatste type Fiesta):
13 oktober 2012 om 21:53 #17565241Niks mis mee Rik!!!Hoop dat je er nu maar veel plezier van mag hebben….. :thumb
14 oktober 2012 om 20:39 #17565510Ja, ik hoop ook dat het nu een tijdje heel blijft, want het is nu wel behoorlijk wat werk geweest allemaal,…..maar wat gaaf zo :thumbup . Mega-Funfactor. Vanavond zo’n 120km mee rond getourd. Intussen ook met gesloten luchtfilter met koude lucht aanzuiging. Ook heel apart: je rijdt 1.800 toeren (geen centje pijn) en geeft gas en krijgt meteen een schop in je rug; net een moderne diesel, maar dan met een wat grotere toerenband.
14 oktober 2012 om 20:52 #17565509heel gaaf! wanneer ga je hem weer uitlaten? :thumbup
14 oktober 2012 om 21:39 #17565507@Fearless wrote:
heel gaaf! wanneer ga je hem weer uitlaten? :thumbup
Zondag in Assen op TT-Circuit (Vrijrijden.nl)
14 oktober 2012 om 22:19 #17565506ik blijf het geweldig vinden, echt!
die schop bij lage toeren zal mede komen omdat je met TB’s rijd denk ik he?
mijn LET begint pas bij 3000 toeren aardig te trappelen…. :wtf15 oktober 2012 om 10:52 #17565496Wij komen ook ff loeren, het begint weer te jeuken. Wil iets oldschools gaan bouwen met een tb’d 16v.
15 oktober 2012 om 18:47 #17565460Mooi dat de bak je bevalt! :thumb
Ik ben blij dat hij nu goed gebruikt wordt in ieder geval. :D
Veel plezier er mee. :afro
15 oktober 2012 om 20:59 #17565449@giuliettaevo wrote:
Mooi dat de bak je bevalt! :thumb
Ik ben blij dat hij nu goed gebruikt wordt in ieder geval. :D
Veel plezier er mee. :afro
Ja, nog heel erg bedankt hiervoor :thumb .
Dat was me toch ook een toeval: Iemand vroeg naar geschikte bakken en tussen neus en lippen door noemde ik ook nog de Aisin W57 waar ik nog nooit tegenaan gelopen was. Kom jij ineens met:”heb ik nog wel liggen” en je wilde hem ook nog wel missen(?). Nou, ik ben er heel blij mee, zeker omdat ie het zo mooi doet en niet te vergeten omdat de koppelingsplaat en cardanassen er ook bij waren (anders was het nog lastig geworden).
Heeft ook niet iedereen hier in Europa. In Australie en Nieuw Zeeland gebruiken ze deze ook veel in Holden en Ford V8 raceauto’s. Daar zijn ze ook erg gewild.16 oktober 2012 om 17:48 #17565529Soms zit het mee.. king:
18 oktober 2012 om 19:52 #17565540Hallo Rik,
Eerst en vooral complimenten voor je werk, ik volg je topic al jaren en vind het ontzettend mooi en erg interessant hoe jij je ascona ombouwd.
Ik heb misschien nog een tip voor je als je ooit problemen krijgt met het koppelingshuis.
Volgens mij is er een pasklare oplossing, namelijk het koppelingshuis van een pontiac solstice. Deze is voorzien van een 2.2 uit de ecotec familie met daarachter een aisin MW5 versnellingsbak. En als ik het goed heb heeft de MW5 hetzelfde boutpatroon op het koppelingshuis als de W57 die jij gebruikt.Succes en veel plezier zondag!
22 oktober 2012 om 16:16 #17565463Afgelopen zondag in Assen op het TT-circuit 4 echt prachtige sessies gereden. Alle aanpassingen werkten perfect:
– Nieuwe radiateur: Motor bleef perfect op temperatuur
– Supra versnellingsbak was een mega stap voorwaarts.
– Inlaatlucht niet meer te warm; geen pingelen meerEn toch……….aan het eind van het laatste half uurtje terug aangekomen op de paddock maakte een passant de opmerking: “Nou, die sessie had ook niet veel langer moeten duren. Kijk eens hoeveel olie eronderuit lekt!”
Ik had niets gemerkt en motor liep ook nog prima voor mijn gevoel. Bleek achteraf uit het catchtankje geblazen te worden. Overmatige carterdruk; zuiger van 2e cilinder (te weinig einddruk) ofwel defect.Dit was het wel….. en het valt me niet makkelijk, want ik heb deze Ascona al sinds oktober 1994 en er zit ongelovelijk veel werk in….maar alles gaat in de verkoop, incl. alle overige onderdelen.
Ik zal nog wel een lijst maken……
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.