Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
8 september 2012 om 15:19 #17565698
:???: oeps dit zijn foto,s die ik niet graag zie rik wat balen na zo,n korte rit al dit probleem kijk wel even heel goed in je interkoelerlijdingen en inlaten of er geen stukjes zijn achtergebleven heb er met range rover sport ook slechte ervaring mee gehad dat er een borg moertje afloopt van de inlaat kant niet terug gevonden rijden met nieuwe turbo en ja hoor ik stond weer stil op de snelweg met kapotte turbo,
een motor fluch zou wel kunnen helpen om zo veel mogelijk aangekoekt olie los te krijgen maar kan niet kijken hoever het in het systeem zit .
heb zelf met me16v ook een fluch gedaan i.v.m. tikkende klepstoters was weg na spoeling en verse olie en filter maar na dit weekend helaas weer terug dus 16 nieuwe monteren binnen kort .8 september 2012 om 16:25 #17565699nieuwe leidingen van en naar de turbo leggen is ook geen overbodige luxe trouwens! :thumb
9 september 2012 om 20:28 #17565700Dit weekeinde niet zo heel veel tijd gehad voor de Ascona, maar de nieuwe lader zit er wel op.
Koelwaterleidingen moeten er nog aan maar dit wil ik nog een beetje veranderen.
Eerder:
-vanaf de kleine 8mm koelwateraansluiting op het thermostaathuis naar de ‘voorkant’ van de turbo
-vanaf de ‘achterkant’ van de turbo naar expansietankje
-vanaf expansietankje naar zuig van de waterpomp (tussen expansietank en zuig van de waterpomp heb ik nog een electrische circulatiepompje, die 12min naloopt wanneer de motor afgezet is)Nu/plan:
-vanaf de onderste radiateurslang (=kouder) via een aftakking in thermoschakelaar-buisstuk naar de ‘achterkant’ van de turbo (zie aansluiting op foto, links naast het typeplaatje van de turbo)
-vanaf de ‘bovenkant’ van de turbo naar expansietankje
-vanaf expansietankje naar zuig van de waterpomp (tussen expansietank en zuig van de waterpomp heb ik nog een electrische circulatiepompje, die 12min naloopt wanneer de motor afgezet is)Voordeel zou moeten zijn:
1. Kouder water naar de turbo
2. Doet natuurlijke circulatie geen onrecht aan; je begint zo laag mogelijk met koudere vloeistof en wanneer het opgewarmd wordt in de turbo gaat het verder omhoog (aan de bovenkant van de turbo er uit).10 september 2012 om 16:26 #17565701goed bezig rik ziet er wer top uit is denk ik wel een betere oplossing met het koelwater en gebruik je ook een turbotimer om hem b.v na contact uit te hebben gezet hij zelf nog doordraait en na 2 min zelf uitgaat [kan ook zelf even wachten met uitzetten ] :D :thumb :thumb :thumb
10 september 2012 om 20:01 #17565702je laat er geen gras over groeien!
goed bezig geweest weer :thumbup
11 september 2012 om 20:31 #17565703:D Hij doet het weer!
In eerste instantie met de nieuwe turbo meteen een over-boost probleem. De oude turbo zal toch al wel wat speling hebben gehad met wat meer interne lekkage. PWM waarden iets naar beneden bijgesteld om onder de ‘veilige’ waarden te blijven.
Nu maar hopen dat het ook heel blijft.
11 september 2012 om 20:33 #17565704*fingers crossed*
Ook nieuwe olieslangen erop?
11 september 2012 om 20:52 #17565705@McLambo wrote:
*fingers crossed*
Ook nieuwe olieslangen erop?
Ja, zo denk ik er ook wel over…….
De olieaanvoerleiding naar de turbo is inderdaad ook vernieuwd.
Waterkoeling naar turbo geoptimaliseerd.
Thermostaat geheel verwijderd.Tja en nu maar eens kijken of ie het zondag langer dan een paar ronden volhoudt.
13 september 2012 om 20:23 #17565706mooi dat is weer loopt!
14 september 2012 om 14:26 #17565707:thumb mooi dat hij het weer doet.
mijne nog niet, ik kon naar een andere krukas gaan zoeken :( .
ik heb er gelukkig 1 gevonden deze word nu gebalanceert en geslepen enzo.
dus volgende week kan ik beginen met monteren.maar weer veel plezier gewenst met de ascona :D
17 september 2012 om 21:09 #17565708:???: Zo, ben weer een ervaring rijker…..
Afgelopen zondag na een aantal rondjes gaat ie ineens op 3 poten lopen, vermogen valt weg en langzaam aan begint ie lichtblauw te roken. Ik dacht toen aan een lekke koppakking (in het ‘gunstigste’ geval, voor zover je daar nog van kunt spreken dan :swear )De hele handel maar weer op de aanhanger mee naar huis genomen. Eenmaal thuis:
– alle 4 bougies eruit; niets an te zien, ook boven op de zuigers niets te zien (wel benzinelucht, maar goed…)
– uitlaat van de turbolader af; niets aan de hand, perfect
– compressie testen……eerst de stekkers van de inspuitventielen afCompressietester in bougiegat eerste cilinder, starten, wijzer helemaal rechts in de hoek (?) :shock: Wat blijkt, zit er gewoon een halve liter benzine in de cilinder :???: Eerste reactie/gedachte was dat de injecteur van de eerste cilinder vol open bleef staan (want hoe moet er anders benzine in komen?).
Injecteurs gecontroleerd en allemaal goed…wat nu???
Wat blijkt: Membraan in benzinedrukregelaar helemaal gescheurd = lek, waardoor benzine op pompdruk via de vacuumslang zo het inlaatspruitstuk van de eerste cilinder in gepompt werd.
Hoezo pech met dit project :( Word er wel wat moedeloos van.
En daarom heb ik ‘niet zoveel op met’ after-market tuning prulletjes. Ik gebruik daarom veel liever onderdelen die standaard in (andere) auto’s gebruikt worden.
Dit was een van de duurdere brandstofdrukregelaars (ook geschikt voor turbo-motoren; zo stond er geschreven).
Ik heb nog ‘geluk’ gehad dat ie al lopende net niet teveel heeft gehad om de verbrandingsruimte te vullen. Had goed fout kunnen aflopen.
17 september 2012 om 21:26 #17565709Oeps, zo,n drukregelaar heb ik ook :shock: klaarliggen
Er is toch ook het risico dat de brandstof het carter in loopt?
18 september 2012 om 20:36 #17565710olie zowiezo gaan verversen ja.
gegarandeerd benzine bij de olie nu!!
wel mega geluk gehad dat je geen drijfstang krom gedrukt hebt
of is dat nog niet bekeken??19 september 2012 om 18:58 #17565711wat een pech rik het zit niet mee zou zeker even olie verversen en je mag zeker van geluk spreken dat ie geen vloeistof slag heeft gemaakt hopen dat het straks met een andere druk regelaar weer opgelost is .
mijn coupe is ook niet goed meer van het ene op andere moment koppeling bijna weg kan hem bijna niet meer in de versnelling zetten is heel kort ook alles weer open maken :???: maar je blijf lachen :D ook al zit het soms tegen19 september 2012 om 19:32 #17565712Tja, ik heb intussen weer wat moed verzameld (en nog wat spulletjes)…..en er staan meteen een aantal aanpassingen op stapel voor ik er ook maar een meter weer mee ga rijden.
Afgezien van de ‘benzine-overstroming’ waren er nog wel een paar onvolkomenheidjes, die ik eerst wil aanpakken:
– te weinig koelcapaciteit (voor circuit-werk)
– te hoge inlaattemperatuur na anderhalve ronde, waardoor pingelen; luchtinlaat zit op een veel te warme plek.
– veel te korte overbrenging, zelfs op een circuit als Assen; alleen GT en Strubben in 4e, rest in 5e en op veel stukken gewoon moeten liften i.v.m. Overtoeren.Huidige status/planning:
– morgen arriveert koeler van een MB 190-2.5 16v
– luchtfilter naar linksonder achter keienvanger brengen (moet nog)
– toyota Aisin-Warner 57 versnellingsbak is nu middels stalen adapter plaat bevestigd aan koppelingshuis van Manta 1.8; was nog niet zo eenvoudig, maar is nu wel gelukt.19 september 2012 om 19:43 #17565713Leuk he Rik,Het ach dat past er zo in verhaal……
Het zit je iig niet mee zeg! :puke En het circuit verhaal valt ook niet mee zo te horen.
Ik hoop voor je dat het snel voor elkaar is Rik.en dat je “gewoon”een dag lang kan rijden.
Sterkte ermee maat!!19 september 2012 om 19:51 #17565714man het zit je zeker niet mee rik :shock:
wel een interresante versnellingbak keuze, ik heb er nooit van gehoord.
is dat net zo’n soort bak als een borg warner t5?19 september 2012 om 19:53 #17565715;) oh ja, het was niet alleen kommer en kwel daar op het TT-circuit, want hij gaat wel snoei-hard. Ik reed o.a. Tussen E46 M3 Cup-auto’s die trainden voor de wedstrijd volgende week en daar kon ik prima tussen blijven rijden. Via toeschouwers op de pitmuur hoorde ik opmerkingen die kwamen van mensen die rondetijden van M3-cup rijders klokten in de trend van: “verd*mme die Ascona zit ook onder de 2 minuten!” Ziengs-cup 3-series en Golf Diesel Cup auto’s stonden bij wijze van spreken stil. Leuk is dan vooral dat deze auto’s vol met allerlei vleugels/spoilers, strepen, reclamestickers en dan rijdt daar ‘gewoon’ zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.
Maar goed, er is nog wel wat te doen wil ie het echt een uur lang helemaal op vol gas moeten volhouden…. :thumb
19 september 2012 om 20:10 #17565716@keesjanvanzanten wrote:
wel een interresante versnellingbak keuze, ik heb er nooit van gehoord.
is dat net zo’n soort bak als een borg warner t5?Onderaan pagina 17 van mijn topic staat wel een foto met wat vergelijkmateriaal wat betreft overbrengingen. Onderaan pagina 22 ook nog wat.
Het is een japanse bak gemaakt door Aisin. Zat in Europa in MK2 Supra’s en op het zuidelijke halfrond in nog wel meer type Toyota’s, maar dan vaak in de W58 uitvoering, waar de 5e nog een stuk langer (minder close ratio) is.
20 september 2012 om 16:29 #17565717@Rik Ophuis wrote:
dan rijdt daar ‘gewoon’ zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.
:wors :wors :wors :wors :wors
20 september 2012 om 20:18 #17565718@voederbiet wrote:
@Rik Ophuis wrote:
dan rijdt daar ‘gewoon’ zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.
:wors :wors :wors :wors :wors
Maar waar HEEEEEL veel tijd en “liefde” ingestoken is/wordt :wors .
20 september 2012 om 20:37 #17565719@Rik Ophuis wrote:
;) oh ja, het was niet alleen kommer en kwel daar op het TT-circuit, want hij gaat wel snoei-hard. Ik reed o.a. Tussen E46 M3 Cup-auto’s die trainden voor de wedstrijd volgende week en daar kon ik prima tussen blijven rijden. Via toeschouwers op de pitmuur hoorde ik opmerkingen die kwamen van mensen die rondetijden van M3-cup rijders klokten in de trend van: “verd*mme die Ascona zit ook onder de 2 minuten!” Ziengs-cup 3-series en Golf Diesel Cup auto’s stonden bij wijze van spreken stil. Leuk is dan vooral dat deze auto’s vol met allerlei vleugels/spoilers, strepen, reclamestickers en dan rijdt daar ‘gewoon’ zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.
Maar goed, er is nog wel wat te doen wil ie het echt een uur lang helemaal op vol gas moeten volhouden…. :thumb
Got Balls!!! :wors :wors
21 september 2012 om 16:41 #17565720leuk om te horen dat ze zo verbaast zijn dat zo,n auto zonder erodinamica lekker mee rijd tussen de bmw geeft toch een goed gevoel :D :kewlpics
21 september 2012 om 21:01 #17565721‘Zoek de verschillen’: 1x BMW E30-M3 Getrag bak met Manta 1.8 4-bak koppelingshuis (zojuist uitgebouwd) en 1x Toyota Supra MK2 Aisin W57 met dito koppelingshuis
De Getrag 265 bouwvorm is wat makkelijker aan het koppelingshuis te monteren omdat de prise-as een stuk langer is dan die van de Toyota; kan dus een fatsoenlijk dikke adapterplaat tussen zonder echt wat van het koppelingshuis hoeven af te frezen. Bij de Toyotabak zou er theoretisch maar 1mm plaat tussen kunnen, maar om er een 8mm dikke staalplaat tussen te zetten zou er dus eigenlijk 7mm van het koppelingshuis gefreesd moeten worden en dan blijft er maar erg weinig over. Ik heb hier 5mm van gemaakt (de lengte van het prise-aslagertapeind van de toyota is ook korter, waardoor het splinedeel eventueel ook tegen de krukas zou kunnen komen). Zo past het in ieder geval wel. Diameter prise-aslagertapeind is het zelfde en ik kan ook de koppelingsplaat van de Toyota gebruiken; past precies :) Druklager past ook exact over het buisdeel (ook 35mm); de buis is alleen wat korter.
In de tunnel ga ik niet veel ruimte over houden, met name aan de bestuurderskant is de Toyotabak nog wat dikker. Hij is wel wat lager dan de Getrag 265. De versnellingspook komt dadelijk 55mm verder richting het dashboard.
Deze Toyotabak heeft weer een schuif-spline aan de uitgaande kant, net als de Opel 265-bakken. Ik heb ook de aandrijfassen van de Supra erbij. Dit moet ik nog uitzoeken, maar afgezien van de afmeting van de kruiskoppeling lijkt de lengte al best goed….wordt vervolgd
22 september 2012 om 08:31 #17565722Rik Ophuis: Classic Race Engineering TM king:
Waar jij mee bezig bent; dat is echt rocket science op autogebied volgens mij… ik doe het je in ieder geval niet na! :worsZeg, die 265 heb je niet toevallig nog een CIH koppelingshuis bij voor marktplaats?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.