Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 851 tot 875 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565698
    marcelcoupe
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 April 2011

      :???: oeps dit zijn foto,s die ik niet graag zie rik wat balen na zo,n korte rit al dit probleem kijk wel even heel goed in je interkoelerlijdingen en inlaten of er geen stukjes zijn achtergebleven heb er met range rover sport ook slechte ervaring mee gehad dat er een borg moertje afloopt van de inlaat kant niet terug gevonden rijden met nieuwe turbo en ja hoor ik stond weer stil op de snelweg met kapotte turbo,
      een motor fluch zou wel kunnen helpen om zo veel mogelijk aangekoekt olie los te krijgen maar kan niet kijken hoever het in het systeem zit .
      heb zelf met me16v ook een fluch gedaan i.v.m. tikkende klepstoters was weg na spoeling en verse olie en filter maar na dit weekend helaas weer terug dus 16 nieuwe monteren binnen kort .

      #17565699
      GSI Racer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 June 2009

        nieuwe leidingen van en naar de turbo leggen is ook geen overbodige luxe trouwens! :thumb

        #17565700
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          Dit weekeinde niet zo heel veel tijd gehad voor de Ascona, maar de nieuwe lader zit er wel op.

          Koelwaterleidingen moeten er nog aan maar dit wil ik nog een beetje veranderen.

          Eerder:
          -vanaf de kleine 8mm koelwateraansluiting op het thermostaathuis naar de ‘voorkant’ van de turbo
          -vanaf de ‘achterkant’ van de turbo naar expansietankje
          -vanaf expansietankje naar zuig van de waterpomp (tussen expansietank en zuig van de waterpomp heb ik nog een electrische circulatiepompje, die 12min naloopt wanneer de motor afgezet is)

          Nu/plan:
          -vanaf de onderste radiateurslang (=kouder) via een aftakking in thermoschakelaar-buisstuk naar de ‘achterkant’ van de turbo (zie aansluiting op foto, links naast het typeplaatje van de turbo)
          -vanaf de ‘bovenkant’ van de turbo naar expansietankje
          -vanaf expansietankje naar zuig van de waterpomp (tussen expansietank en zuig van de waterpomp heb ik nog een electrische circulatiepompje, die 12min naloopt wanneer de motor afgezet is)

          Voordeel zou moeten zijn:
          1. Kouder water naar de turbo
          2. Doet natuurlijke circulatie geen onrecht aan; je begint zo laag mogelijk met koudere vloeistof en wanneer het opgewarmd wordt in de turbo gaat het verder omhoog (aan de bovenkant van de turbo er uit).

          #17565701
          marcelcoupe
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 April 2011

            goed bezig rik ziet er wer top uit is denk ik wel een betere oplossing met het koelwater en gebruik je ook een turbotimer om hem b.v na contact uit te hebben gezet hij zelf nog doordraait en na 2 min zelf uitgaat [kan ook zelf even wachten met uitzetten ] :D :thumb :thumb :thumb

            #17565702
            GSI Racer
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 June 2009

              je laat er geen gras over groeien!

              goed bezig geweest weer :thumbup

              #17565703
              RacesconaB204
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 December 2009

                :D Hij doet het weer!

                In eerste instantie met de nieuwe turbo meteen een over-boost probleem. De oude turbo zal toch al wel wat speling hebben gehad met wat meer interne lekkage. PWM waarden iets naar beneden bijgesteld om onder de ‘veilige’ waarden te blijven.

                Nu maar hopen dat het ook heel blijft.

                #17565704
                McLambo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 September 2004

                  *fingers crossed*

                  Ook nieuwe olieslangen erop?

                  #17565705
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    @McLambo wrote:

                    *fingers crossed*

                    Ook nieuwe olieslangen erop?

                    Ja, zo denk ik er ook wel over…….

                    De olieaanvoerleiding naar de turbo is inderdaad ook vernieuwd.
                    Waterkoeling naar turbo geoptimaliseerd.
                    Thermostaat geheel verwijderd.

                    Tja en nu maar eens kijken of ie het zondag langer dan een paar ronden volhoudt.

                    #17565706
                    GSI Racer
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 June 2009

                      mooi dat is weer loopt!

                      #17565707
                      keesjanvanzanten
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 April 2010

                        :thumb mooi dat hij het weer doet.

                        mijne nog niet, ik kon naar een andere krukas gaan zoeken :( .
                        ik heb er gelukkig 1 gevonden deze word nu gebalanceert en geslepen enzo.
                        dus volgende week kan ik beginen met monteren.

                        maar weer veel plezier gewenst met de ascona :D

                        #17565708
                        RacesconaB204
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 December 2009

                          :???: Zo, ben weer een ervaring rijker…..
                          Afgelopen zondag na een aantal rondjes gaat ie ineens op 3 poten lopen, vermogen valt weg en langzaam aan begint ie lichtblauw te roken. Ik dacht toen aan een lekke koppakking (in het ‘gunstigste’ geval, voor zover je daar nog van kunt spreken dan :swear )

                          De hele handel maar weer op de aanhanger mee naar huis genomen. Eenmaal thuis:
                          – alle 4 bougies eruit; niets an te zien, ook boven op de zuigers niets te zien (wel benzinelucht, maar goed…)
                          – uitlaat van de turbolader af; niets aan de hand, perfect
                          – compressie testen……eerst de stekkers van de inspuitventielen af

                          Compressietester in bougiegat eerste cilinder, starten, wijzer helemaal rechts in de hoek (?) :shock: Wat blijkt, zit er gewoon een halve liter benzine in de cilinder :???: Eerste reactie/gedachte was dat de injecteur van de eerste cilinder vol open bleef staan (want hoe moet er anders benzine in komen?).

                          Injecteurs gecontroleerd en allemaal goed…wat nu???

                          Wat blijkt: Membraan in benzinedrukregelaar helemaal gescheurd = lek, waardoor benzine op pompdruk via de vacuumslang zo het inlaatspruitstuk van de eerste cilinder in gepompt werd.

                          Hoezo pech met dit project :( Word er wel wat moedeloos van.

                          En daarom heb ik ‘niet zoveel op met’ after-market tuning prulletjes. Ik gebruik daarom veel liever onderdelen die standaard in (andere) auto’s gebruikt worden.

                          Dit was een van de duurdere brandstofdrukregelaars (ook geschikt voor turbo-motoren; zo stond er geschreven).

                          Ik heb nog ‘geluk’ gehad dat ie al lopende net niet teveel heeft gehad om de verbrandingsruimte te vullen. Had goed fout kunnen aflopen.

                          #17565709
                          McLambo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 September 2004

                            Oeps, zo,n drukregelaar heb ik ook :shock: klaarliggen

                            Er is toch ook het risico dat de brandstof het carter in loopt?

                            #17565710
                            GSI Racer
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 June 2009

                              olie zowiezo gaan verversen ja.

                              gegarandeerd benzine bij de olie nu!!

                              wel mega geluk gehad dat je geen drijfstang krom gedrukt hebt
                              of is dat nog niet bekeken??

                              #17565711
                              marcelcoupe
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                20 April 2011

                                wat een pech rik het zit niet mee zou zeker even olie verversen en je mag zeker van geluk spreken dat ie geen vloeistof slag heeft gemaakt hopen dat het straks met een andere druk regelaar weer opgelost is .
                                mijn coupe is ook niet goed meer van het ene op andere moment koppeling bijna weg kan hem bijna niet meer in de versnelling zetten is heel kort ook alles weer open maken :???: maar je blijf lachen :D ook al zit het soms tegen

                                #17565712
                                RacesconaB204
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 December 2009

                                  Tja, ik heb intussen weer wat moed verzameld (en nog wat spulletjes)…..en er staan meteen een aantal aanpassingen op stapel voor ik er ook maar een meter weer mee ga rijden.
                                  Afgezien van de ‘benzine-overstroming’ waren er nog wel een paar onvolkomenheidjes, die ik eerst wil aanpakken:
                                  – te weinig koelcapaciteit (voor circuit-werk)
                                  – te hoge inlaattemperatuur na anderhalve ronde, waardoor pingelen; luchtinlaat zit op een veel te warme plek.
                                  – veel te korte overbrenging, zelfs op een circuit als Assen; alleen GT en Strubben in 4e, rest in 5e en op veel stukken gewoon moeten liften i.v.m. Overtoeren.

                                  Huidige status/planning:
                                  – morgen arriveert koeler van een MB 190-2.5 16v
                                  – luchtfilter naar linksonder achter keienvanger brengen (moet nog)
                                  – toyota Aisin-Warner 57 versnellingsbak is nu middels stalen adapter plaat bevestigd aan koppelingshuis van Manta 1.8; was nog niet zo eenvoudig, maar is nu wel gelukt.

                                  #17565713
                                  remo 07
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    2 May 2010

                                    Leuk he Rik,Het ach dat past er zo in verhaal……
                                    Het zit je iig niet mee zeg! :puke En het circuit verhaal valt ook niet mee zo te horen.
                                    Ik hoop voor je dat het snel voor elkaar is Rik.en dat je “gewoon”een dag lang kan rijden.
                                    Sterkte ermee maat!!

                                    #17565714
                                    keesjanvanzanten
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 April 2010

                                      man het zit je zeker niet mee rik :shock:

                                      wel een interresante versnellingbak keuze, ik heb er nooit van gehoord.
                                      is dat net zo’n soort bak als een borg warner t5?

                                      #17565715
                                      RacesconaB204
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 December 2009

                                        ;) oh ja, het was niet alleen kommer en kwel daar op het TT-circuit, want hij gaat wel snoei-hard. Ik reed o.a. Tussen E46 M3 Cup-auto’s die trainden voor de wedstrijd volgende week en daar kon ik prima tussen blijven rijden. Via toeschouwers op de pitmuur hoorde ik opmerkingen die kwamen van mensen die rondetijden van M3-cup rijders klokten in de trend van: “verd*mme die Ascona zit ook onder de 2 minuten!” Ziengs-cup 3-series en Golf Diesel Cup auto’s stonden bij wijze van spreken stil. Leuk is dan vooral dat deze auto’s vol met allerlei vleugels/spoilers, strepen, reclamestickers en dan rijdt daar ‘gewoon’ zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.

                                        Maar goed, er is nog wel wat te doen wil ie het echt een uur lang helemaal op vol gas moeten volhouden…. :thumb

                                        #17565716
                                        RacesconaB204
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          11 December 2009

                                          @keesjanvanzanten wrote:

                                          wel een interresante versnellingbak keuze, ik heb er nooit van gehoord.
                                          is dat net zo’n soort bak als een borg warner t5?

                                          Onderaan pagina 17 van mijn topic staat wel een foto met wat vergelijkmateriaal wat betreft overbrengingen. Onderaan pagina 22 ook nog wat.

                                          Het is een japanse bak gemaakt door Aisin. Zat in Europa in MK2 Supra’s en op het zuidelijke halfrond in nog wel meer type Toyota’s, maar dan vaak in de W58 uitvoering, waar de 5e nog een stuk langer (minder close ratio) is.

                                          #17565717
                                          voederbiet
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 May 2006

                                            @Rik Ophuis wrote:

                                            dan rijdt daar ‘gewoon’ zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.

                                            :wors :wors :wors :wors :wors

                                            #17565718
                                            cuupi
                                              Lid sinds:
                                              18 February 2008

                                              @voederbiet wrote:

                                              @Rik Ophuis wrote:

                                              dan rijdt daar ‘gewoon’ zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.

                                              :wors :wors :wors :wors :wors

                                              Maar waar HEEEEEL veel tijd en “liefde” ingestoken is/wordt :wors .

                                              #17565719
                                              GSI Racer
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                25 June 2009

                                                @Rik Ophuis wrote:

                                                ;) oh ja, het was niet alleen kommer en kwel daar op het TT-circuit, want hij gaat wel snoei-hard. Ik reed o.a. Tussen E46 M3 Cup-auto’s die trainden voor de wedstrijd volgende week en daar kon ik prima tussen blijven rijden. Via toeschouwers op de pitmuur hoorde ik opmerkingen die kwamen van mensen die rondetijden van M3-cup rijders klokten in de trend van: “verd*mme die Ascona zit ook onder de 2 minuten!” Ziengs-cup 3-series en Golf Diesel Cup auto’s stonden bij wijze van spreken stil. Leuk is dan vooral dat deze auto’s vol met allerlei vleugels/spoilers, strepen, reclamestickers en dan rijdt daar ‘gewoon’ zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.

                                                Maar goed, er is nog wel wat te doen wil ie het echt een uur lang helemaal op vol gas moeten volhouden…. :thumb

                                                Got Balls!!! :wors :wors

                                                #17565720
                                                marcelcoupe
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  20 April 2011

                                                  leuk om te horen dat ze zo verbaast zijn dat zo,n auto zonder erodinamica lekker mee rijd tussen de bmw geeft toch een goed gevoel :D :kewlpics

                                                  #17565721
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    ‘Zoek de verschillen’: 1x BMW E30-M3 Getrag bak met Manta 1.8 4-bak koppelingshuis (zojuist uitgebouwd) en 1x Toyota Supra MK2 Aisin W57 met dito koppelingshuis

                                                    De Getrag 265 bouwvorm is wat makkelijker aan het koppelingshuis te monteren omdat de prise-as een stuk langer is dan die van de Toyota; kan dus een fatsoenlijk dikke adapterplaat tussen zonder echt wat van het koppelingshuis hoeven af te frezen. Bij de Toyotabak zou er theoretisch maar 1mm plaat tussen kunnen, maar om er een 8mm dikke staalplaat tussen te zetten zou er dus eigenlijk 7mm van het koppelingshuis gefreesd moeten worden en dan blijft er maar erg weinig over. Ik heb hier 5mm van gemaakt (de lengte van het prise-aslagertapeind van de toyota is ook korter, waardoor het splinedeel eventueel ook tegen de krukas zou kunnen komen). Zo past het in ieder geval wel. Diameter prise-aslagertapeind is het zelfde en ik kan ook de koppelingsplaat van de Toyota gebruiken; past precies :) Druklager past ook exact over het buisdeel (ook 35mm); de buis is alleen wat korter.

                                                    In de tunnel ga ik niet veel ruimte over houden, met name aan de bestuurderskant is de Toyotabak nog wat dikker. Hij is wel wat lager dan de Getrag 265. De versnellingspook komt dadelijk 55mm verder richting het dashboard.

                                                    Deze Toyotabak heeft weer een schuif-spline aan de uitgaande kant, net als de Opel 265-bakken. Ik heb ook de aandrijfassen van de Supra erbij. Dit moet ik nog uitzoeken, maar afgezien van de afmeting van de kruiskoppeling lijkt de lengte al best goed….wordt vervolgd

                                                    #17565722
                                                    McLambo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      24 September 2004

                                                      Rik Ophuis: Classic Race Engineering TM :-) king:
                                                      Waar jij mee bezig bent; dat is echt rocket science op autogebied volgens mij… ik doe het je in ieder geval niet na! :wors

                                                      Zeg, die 265 heb je niet toevallig nog een CIH koppelingshuis bij voor marktplaats? :-)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 851 tot 875 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.