Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
28 augustus 2012 om 06:51 #17565673
hoi rik wat heb jij weer een super kanon op de weg gezet top man die 16 liep al hard dit is helemaal top :thumb :jerry :jerry
en wat een tankt station heb je ingebouwd lijkt inderdaat een fabriek als het maar goed werkt dat is het belangrijkste :D29 augustus 2012 om 16:38 #17565674wat ik me afvraag: heb je veel last van wielspin bij vol wegtrekken?
29 augustus 2012 om 19:06 #17565675Ik ben nu ook met dit klusje bezig, maar het valt me nog niet mee!
Heb vanavond een paar plaatjes gelast op de plekken waar de stoelframes moeten gaan komen, maar continue brand, dan weer onder de auto, in de kokers, etc
Ook valt aan de onderkant al het bitumen en lak weg…. :(
Had jij deze problemen ook? Ik neem aan dat in de kokers ook een paar schrale plekken ontstaan.. Wat hiermee te doen?
29 augustus 2012 om 21:16 #17565676@McLambo wrote:
Ik ben nu ook met dit klusje bezig, maar het valt me nog niet mee!
Heb vanavond een paar plaatjes gelast op de plekken waar de stoelframes moeten gaan komen, maar continue brand, dan weer onder de auto, in de kokers, etc
Ook valt aan de onderkant al het bitumen en lak weg…. :(
Had jij deze problemen ook? Ik neem aan dat in de kokers ook een paar schrale plekken ontstaan.. Wat hiermee te doen?
Waar je bij kunt weer staalborstelen, ontvetten en schilderen. In de kokers naderhand weer tectyl op wax-basis.
Maar het is inderdaad nogal passen en meten wil je met de zitpositie goed uitkomen (en niet te hoog vooral). Succes!
29 augustus 2012 om 21:23 #17565677@GSI Racer wrote:
wat ik me afvraag: heb je veel last van wielspin bij vol wegtrekken?
:thumb met de huidige overbrenging geef ik pas in z’n 2e gas en dat betekent dan meteen twee vette zwarte strepen en in z’n 3 opnieuw wielspin……en dat met warme Kumho V70a semi-slicks (laat staan met gewone straatbanden…..of regenachtig/koud weer :shock: ).
Maar goed, daar kies je dan ook zelf voor. Maar inderdaad je moet wel goed ‘wakker’ blijven.
Beetje Corvette-achtig, maar dan met een wat lichtere auto.
30 augustus 2012 om 20:23 #17565678gaaf!!
jouw auto is natuurlijk ook nog eens een stuk lichter dan de mijne.
ik heb op droog wielspin tot in z’n 2, in de 3 niks meer.
hoeft ook niet, kost alleen maar tijd.vroeg het me alleen af ;)
komt de turbo er in een klap in of geleidelijk?
gevaarlijk karretje denk ik he :jerry31 augustus 2012 om 21:53 #17565679@GSI Racer wrote:
gaaf!!
komt de turbo er in een klap in of geleidelijk?
gevaarlijk karretje denk ik he :jerryVanavond een stuk gereden op nat wegdek :shock: Ook wanneer je rustig rijdt in z’n 5 en je geeft maar een beetje gas ontstaat meteen wielspin (en aan beide kanten vanwege sper). Dat voelt best tricky.
Een turbo-gat zou ik het niet willen noemen want hij reageert vrijwel meteen op het gas, maar het koppel is wel meteen erg hoog (je moet wel heel, heel voorzichtig zijn met gas geven in de regen).
Moet ik maar eerst eens op Assen proberen in de regen hoe dat gaat en niet meteen op de Nordschleife, want dit is toch wel heel andere koek dan die c20XE.
1 september 2012 om 04:58 #17565680Traction control inbouwen?
1 september 2012 om 06:31 #17565681klinkt heftig!! :wtf
en dat zal het vast ook zijn ja.zal meer dwars gaan als rechtdoor op een nat circuit!
FUN :thumbup3 september 2012 om 20:56 #17565682Er zijn momenten dat je je afvraagt of……….
:hmmz
Zie stilleven hieronder:
Het begon 1 dag ervoor met wat roken na tijdje stationair draaien voor verkeerslicht bij het weer wegrijden.
Dit is uiteindelijk het resultaat na net geen twee rondjes TT-circuit Assen :swearDe olieaanvoerleiding is wel behoorlijk aangekoekt en er kwamen behoorlijk wat zwarte kruimels uit de aanvoerleiding na er met remmenreiniger in gespoten te hebben (losgeraakte deeltjes die wellicht de olieaanvoer geblokkeerd hebben?).
Iemand een andere mening? :hmmz
Turbinehuizen zijn ook geraakt dus ik vermoed een hele nieuwe, helaas!Olieleidingen goed schoon maken cq. vernieuwen.
Iemand nog meer tips?! (behalve overgieten met benzine en lucifer erbij)
3 september 2012 om 21:36 #17565683aiai, jij hebt geen geluk met nieuwe motoren.
Zijn er geen losse deeltjes de motor zelf ingevlogen?
4 september 2012 om 11:06 #17565684Gecondoleerd….
Helemaal kut zo’n schade natuurlijk, maar op het circuit ben je met een atmosferische motor gewoon beter af.
Opel-turbo is wel leuk , mooi en snel op de openbare weg en een sprintje hier en daar, maar voor echt circuitgebruik (lange en zware belasting) eerder ongeschikt…Je oude CIH liep altijd probleemloos, C20xe gaat meestal ook prima (uitzonderingen daargelaten) maar de turbo-versies zijn bij het echte werk fucking moneypits…
Veel wijsheid toegewenst.
4 september 2012 om 16:13 #17565685hmm dat is fucked up zeg!! :thumbdown
veel geluk heb je volgens mij niet he :puke
te weinig olieaanvoer zou wel kunnen ja, maar lopen daar je schoepen uberhaupt wel van stuk???
4 september 2012 om 16:25 #17565686@adalante wrote:
Opel-turbo is wel leuk , mooi en snel op de openbare weg en een sprintje hier en daar, maar voor echt circuitgebruik (lange en zware belasting) eerder ongeschikt…
Je oude CIH liep altijd probleemloos, C20xe gaat meestal ook prima (uitzonderingen daargelaten) maar de turbo-versies zijn bij het echte werk fucking moneypits….
Gevoelsmatig kan ik je wel volgen (en voorlopig kan ik het tegendeel zeker niet verdedigen) maar praat jij uit ervaring?
Deze amper 7 km op het circuit zou ik nog niet echt als bewijs willen zien dat het echt niet geschikt is voor circuit-werk, want dan zouden de meeste LET-achtigen een proefrit bij de garage amper overleven. Ik bedoel, zo slecht kunnen ze in het algemeen toch niet zijn……….maar wie weet geef ik je over een paar weken/maanden wel groot gelijk; hoewel ik nog hoop van niet :???:
4 september 2012 om 16:40 #17565687@GSI Racer wrote:
te weinig olieaanvoer zou wel kunnen ja, maar lopen daar je schoepen uberhaupt wel van stuk???
De schoepen aan de uitlaatkant zijn beschadigd omdat de turbine-as krom is gebogen. Hierdoor hebben de schoepen het huis geraakt. Het krom raken van de turbine-as is een gevolgschade van (?), misschien het plots vastlopen van het lager (zo’n ding draait onvoorstelbaar hard rond, wanneer dit ineens ‘vastloopt’). De inlaatzijde heeft een heel klein beetje aangelopen ten gevolge van de onbalans/speling, maar ik zie zo geen bewijs dat er iets in de turbo gekomen is en tegen de schoepen is gekomen. In ieder geval niet aan de inlaatzijde.
4 september 2012 om 18:42 #17565688Stond zondag op het pitsdak toen de ascona de pits in kwam.
Herkende de kleur eerst niet omdat de auto op mijn laptop wat meer oranje is.
Wel zonde als het al na een minuut of afgelopen is.
Theun
4 september 2012 om 19:45 #17565689Ik nog even bij je ascona staan kijken.
oei wat is die mooi zeg :thumbjammer dat hij zo snel kapot ging :(
4 september 2012 om 19:56 #17565690ZO! Rik daar den je mooi klaar mee zeg :puke Als dat nou met mijn oude LET zou gebeuren dan oke
maar dit met jou blok is wel erg snel…..Nou maar hopen dat er verder niks kapot is!
Jammer dat je geen LET hebt anders had ik er nog 1 voor je liggen..
Nou sterkte ermee vriend! :hmmz4 september 2012 om 20:04 #17565691@keesjanvanzanten wrote:
Ik nog even bij je ascona staan kijken.
oei wat is die mooi zeg :(Dat dacht ik ook toen ik jouw super mooie c-coupe zag staan ,….en die doet het nog :thumbup
4 september 2012 om 20:10 #17565692dankjewel :thumb
Nee helaas heeft mijn motor het ook begeven.
Ik heb 3 kapotte zuigerskijk hier maar http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=4&t=157292&start=50
4 september 2012 om 20:16 #17565693zijn dit niet die motoren waar de turbo’s zowiezo al bagger van waren???
was toch een type motor waar ze altijd zo’n LEH lader op schroeven he?
staat me wat van bijen ja, turbo’s op het circuit hebben we het al vaker over gehad.
De Impreza’s en Evo’s rijden er al jaren mee.
Tuurlijk kan het eens stuk gaan, komt ook een bak meer koppel uit dan uit een ongeblazen blok.Ik moet tot nu toe af kloppen met de problemen.
al is die turbo nog niet zo gek oud als ik de vorige eigenaar moet geloven ;)5 september 2012 om 16:19 #17565694:hmmz Ik heb intussen wel EEN theorie die ZOU kunnen verklaren wat er gebeurd is:
Ik had een hydraulische klepstoter die af en toe bleef tikken. Ik heb daarop 2 dagen ervoor een blikje met een speciale toevoeging in de motor gedaan die ervoor zou kunnen zorgen dat de hydrostoter weer spelingsvrij wordt (oliekanaaltje open/ vervuiling verwijderd). Dit spul zou er wel eens voor kunnen hebben gezorgd dat de aangekoekte laag in de olieleiding naar de turbo toe, los is geraakt en de olietoevoer naar het glijlager (met echt klein gaatje) heeft verstopt. Er kwamen wel zwarte kruimels uit de olieleiding en waren ook zichtbaar in de olieaanssluiting van de turbo.
Maar misschien was het tussenlager ook wel ‘gewoon’ versleten waardoor de uitlaatturbine het huis heeft geraakt met alle gevolgen…..
Er is een complete nieuwe lader met montageset, restrictieboutje en nieuwe olieleiding (van EDS-Motorsport) onderweg.
5 september 2012 om 16:24 #17565695dat zou kunnen ja!
die toevoegingen zijn meestal wel goed, maar ze kunnen ook verstoppingen maken in nauwe leidingen ja….zit in je kleppendeksel e.d ook van die zwarte troep dan?
kan duiden op slechte olie, of lang doorrijden met oude olie6 september 2012 om 06:38 #17565696dat zou inderdaad goed kunnen, heb het een keer vaker gehoord dat een dag later de motor was vastgelopen :thumbdown
en ben er zelf ook wel eens voor gewaarschuwd dat losse troep overal in kan gaan zitten. had het toen net in m’n d kadett gegooid maar dat is goed gegaan.
moet je dan niet na 10 minuten de olie eraf laten lopen en nieuwe erop gooien? dat heb ik in ieder geval gedaan toen.
6 september 2012 om 20:27 #17565697olie moet zowiezo vernieuwd worden ja, na het zogenaamde flushen.
maar de aangekoekte resten blijven in de dunne leidingen wel zitten zoals je ziet…. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.