Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
20 juli 2012 om 21:25 #17565623
@2000 wrote:
Dat is typisch, wilde net het 1 en ander vragen over de brug.
Maar ik blijf het een mooie ombouw vinden, en het is zeker geen half werk :thumbup
Ok, de brug, hoe hoog is ie op zijn laagst, ik bedoel dus eigenlijk: kan je er over heen met een lage auto? het is toch een soort van poetsbrug? Waar heb je hem vandaan? En tenslotte: zit er een mechanische beveiliging op voor als de hydrauliek uit valt, want ik ga liever niet onder (chinees neem ik aan?) zoiets liggen zonder een degelijke beveiliging.
Maar het ziet er wel ideaal uit, neemt niet te veel ruimte in, en je kan er toch redelijk lekker onder werken :thumbupWanneer de brug helemaal neer is dan is ie 105mm boven de vloer. Mijn Ascona is behoorlijk laag maar dan kan er nog 4cm multiplex onder de kriksteunen; geen enkel probleem.
Het mooie van dit type is dat dwarsverbindingen tussen de rijplaten ontbreken en de aandrijflijn en uitlaat etc. goed bereikbaar zijn.
Het ding is echt wel veilig. Er zitten een soort tandheugels onder met rasterhaken. Wanneer de brug omhoog gaat klikken ze telkens een tand verder en kan ie nooit onbedoeld zomaar ineens naar beneden gaan (mechanisch vergrendeld). Om de brug te laten zakken moeten twee pneumatische cilindertjes bediend worden die de haken uit de tandheugel lichten. Je hebt dus een klein beetje perslucht nodig om de brug te kunnen laten zakken. Het ding moet uiteindelijk ook wel veilig genoeg zijn, omdat ie anders niet eens in de handel mag worden gebracht in de Europese Unie (i.v.m. verplichte CE-Markering).
Deze is het: http://www.welink.de/shop/Hebebuehnen/Hebebuehne-Scherenhebebuehne-Hydraulisch-mit-Schaltpult-S2.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Over de prijs valt nog wel wat te onderhandelen, zeker wanneer je hem zelf gaat halen op een aanhanger/autotrailer (Eur 1.500,-).Er zat wel een echte fout in het ‘ontwerp’. Om de brug vast te zetten op de vloer worden vloerankers meegeleverd en hiervoor zijn gaten in de onderplaten voorgeboord. Nou deze gaten zitten op twee na allemaal fout :thumbdown . Daar kwam ik achter toen naderhand bleek dat de brug bij lange na niet meer helemaal neer wilde gaan. Komen de draadeinden en moeren precies uit onder de scharende strippen die horizontaal moeten kunnen tot op de bodem. Hoe dom gemaakt…. Dus even op beter geschikte plekken tussen de scharen gaten boren (dan hoef je ze naderhand niet af te slijpen :swear )
20 juli 2012 om 21:54 #17565624Oh ja, ik heb ook al voorbeelden gezien waarbij ze zo een schaarhefbrug gewoon iets in de vloer hadden laten zakken. Maar dit zal meestal niet nodig zijn en met bijvoorbeeld een steigerplank ervoor en erachter bereik je het zelfde mocht het anders een keer echt niet willen. ;)
21 juli 2012 om 11:36 #17565625Even een vraagje over de stoel bevestigingen:
* klopt het dat de balkjes voor de bijrijder verder naar achteren zitten dan voor de bestuurder?
* Is er een standaardplek voor deze balken, of is dat een kwestie van passen en meten?
* Ik zie dat je de balkjes eerst op een grondplaat gelast hebt, en deze weer tegen de auto aan?
* Heb je de binnenkant van de dorpel nog behandeld nadat je gelast hebt?bvd!
21 juli 2012 om 13:23 #17565626De plaatsing van de stoelbevestiging is afhankelijk van twee dingen: 1 de gebruikte stoel (die moet er natuurlijk wel oppassen) 2 de gewenste zitpositie van de rijder (grootte van de rijder, sommige zitten graag laag, andere weer hoog) dit is weer afhankelijk van de plaatsing van pedalen en stuur.
De bijrijder stoel wordt vaak iets verder naar achteren (afstand zwaartepunt v.d. passagier tot het zwaartepunt van de auto) en zo laag mogelijk (zwaartepunt) geplaatst.
Het is een goede gewoonte om dat soort bevestigingsbalkjes te monteren op een verstevigingsplaat zodat de krachten op de bodemplaat beter verdeelt worden.30 juli 2012 om 18:44 #17565627Supervet project Rik!!!
en nog vetter dat hij loopt.
met dat koppel ga je een hele dikke smile krijgen op de Ring!
ik trek gewoon in z’n 5 dat stuk bij Kesselchen (gedeelte Nordschleife) omhoog.
met de XE hing ik altijd in zn 4 te janken :jerryZie ik jou dit jaar nog op de Ring??? :angel
5 augustus 2012 om 19:34 #17565628@mr-turbo wrote:
@arrowboy wrote:
gaan je verhoudingen niet te kort zijn met zo’n groot koppel ?
grtnDat zal vast ook niet lang duren
:thumb dat klopt!
Soms moet je ook een beetje geluk hebben….en dat had ik vanavond;kijk ik vanavond even op eBay onder Autoteile – Motorsport ohne Strassenzulassung en Volvo 240, staat daar zomaar een splinternieuw origineel sperdif in de zwaarste uitvoering voor een Volvo 240/740 met olie inbouwhandleiding en alle benodigdheden :shock: . Ik dacht toen, moet gek gaan maar anders wordt die van mij………en het is gelukt en voor een heel mooi prijsje :thumbNu even op zoek naar een 240-as met een 3,54 eindoverbrenging en dan maak ik er gewoon eentje bij (kan ik toch blijven rijden).
Ben ik helemaal mee in mijn nopjes!5 augustus 2012 om 19:41 #17565629@GSI Racer wrote:
Supervet project Rik!!!
en nog vetter dat hij loopt.
met dat koppel ga je een hele dikke smile krijgen op de Ring!
ik trek gewoon in z’n 5 dat stuk bij Kesselchen (gedeelte Nordschleife) omhoog.
met de XE hing ik altijd in zn 4 te janken :jerryZie ik jou dit jaar nog op de Ring??? :angel
Die dikke smile is er al wel (zelfs nu ie nog niet op de testbank is geweest).
Ik wil binnenkort eerst even een keer naar Assen. Voordat ik er mee naar de ring ga, moet eerst de eindoverbrenging langer, anders zit ik iedere keer overal op de toerenbegrenzer :DOp zich ook wel bijzonder nu dat je de hand niet van de versnellingspook af hoeft/kan terug aan het stuur bij accelereren. Het zijn telkens maar een paar seconden per versnelling.
5 augustus 2012 om 20:42 #17565630@Rik Ophuis wrote:
@mr-turbo wrote:
@arrowboy wrote:
gaan je verhoudingen niet te kort zijn met zo’n groot koppel ?
grtnDat zal vast ook niet lang duren
:thumb dat klopt!
Soms moet je ook een beetje geluk hebben….en dat had ik vanavond;kijk ik vanavond even op eBay onder Autoteile – Motorsport ohne Strassenzulassung en Volvo 240, staat daar zomaar een splinternieuw origineel sperdif in de zwaarste uitvoering voor een Volvo 240/740 met olie inbouwhandleiding en alle benodigdheden :shock: . Ik dacht toen, moet gek gaan maar anders wordt die van mij………en het is gelukt en voor een heel mooi prijsje :thumbNu even op zoek naar een 240-as met een 3,54 eindoverbrenging en dan maak ik er gewoon eentje bij (kan ik toch blijven rijden).
Ben ik helemaal mee in mijn nopjes!Mazzelaar weer!
Mocht je de ‘korte’ as ooit willen verkopen, houd ik me bij deze aanbevolen king:
6 augustus 2012 om 14:41 #17565631@Rik Ophuis wrote:
@GSI Racer wrote:
Supervet project Rik!!!
en nog vetter dat hij loopt.
met dat koppel ga je een hele dikke smile krijgen op de Ring!
ik trek gewoon in z’n 5 dat stuk bij Kesselchen (gedeelte Nordschleife) omhoog.
met de XE hing ik altijd in zn 4 te janken :jerryZie ik jou dit jaar nog op de Ring??? :angel
Die dikke smile is er al wel (zelfs nu ie nog niet op de testbank is geweest).
Ik wil binnenkort eerst even een keer naar Assen. Voordat ik er mee naar de ring ga, moet eerst de eindoverbrenging langer, anders zit ik iedere keer overal op de toerenbegrenzer :DOp zich ook wel bijzonder nu dat je de hand niet van de versnellingspook af hoeft/kan terug aan het stuur bij accelereren. Het zijn telkens maar een paar seconden per versnelling.
GAAF!! :thumbup
8 augustus 2012 om 14:12 #17565632@Rik Ophuis wrote:
@mr-turbo wrote:
@arrowboy wrote:
gaan je verhoudingen niet te kort zijn met zo’n groot koppel ?
grtnDat zal vast ook niet lang duren
:thumb dat klopt!
Soms moet je ook een beetje geluk hebben….en dat had ik vanavond;kijk ik vanavond even op eBay onder Autoteile – Motorsport ohne Strassenzulassung en Volvo 240, staat daar zomaar een splinternieuw origineel sperdif in de zwaarste uitvoering voor een Volvo 240/740 met olie inbouwhandleiding en alle benodigdheden :shock: . Ik dacht toen, moet gek gaan maar anders wordt die van mij………en het is gelukt en voor een heel mooi prijsje :thumbNu even op zoek naar een 240-as met een 3,54 eindoverbrenging en dan maak ik er gewoon eentje bij (kan ik toch blijven rijden).
Ben ik helemaal mee in mijn nopjes!da’s mazzel hebben !
die zoeken wij ook al een tijdje :Dleuk spul !!
9 augustus 2012 om 09:09 #17565633AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Rik Ophuis wrote:
@mr-turbo wrote:
@arrowboy wrote:
gaan je verhoudingen niet te kort zijn met zo’n groot koppel ?
grtnDat zal vast ook niet lang duren
:thumb dat klopt!
Soms moet je ook een beetje geluk hebben….en dat had ik vanavond;kijk ik vanavond even op eBay onder Autoteile – Motorsport ohne Strassenzulassung en Volvo 240, staat daar zomaar een splinternieuw origineel sperdif in de zwaarste uitvoering voor een Volvo 240/740 met olie inbouwhandleiding en alle benodigdheden :shock: . Ik dacht toen, moet gek gaan maar anders wordt die van mij………en het is gelukt en voor een heel mooi prijsje :thumbNu even op zoek naar een 240-as met een 3,54 eindoverbrenging en dan maak ik er gewoon eentje bij (kan ik toch blijven rijden).
Ben ik helemaal mee in mijn nopjes!mooi man
ach t heeft al geld zat gekost dan mag een gelukje ook wel n keerin noordhorn groningen zat altijd een volvo sloperij
weet niet of die er nog zit
vorig jaar is er wel n andere eigenaar opgekomen(zou zelfs onder zuidhorn kunnen staan sloperij zat op de grens nord/zuidhorn)
mischien kun je daar een as scoren ;)
http://www.siegersautodemontage.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;
had snelff gegoogld ;)9 augustus 2012 om 17:16 #17565634:thumbup king:
The package has arrived!
9 augustus 2012 om 17:29 #17565635Very nice!
Kun jij dit zelf inbouwen? Of moet je dat laten doen? Ik zag je al eerder met zo’n spelingsmeter aan de gang, geloof ik.
9 augustus 2012 om 17:55 #17565636dik!! :wors
10 augustus 2012 om 07:53 #17565637:wors :thumb
10 augustus 2012 om 08:04 #17565638Let op dat als Je hem uit elkaar haalt, het is linkse schroefdraad… :vertag
10 augustus 2012 om 12:10 #17565639@mr-turbo wrote:
Let op dat als Je hem uit elkaar haalt, het is linkse schroefdraad… :vertag
:wtf Als ik ‘wat’ uit elkaar haal?
10 augustus 2012 om 12:15 #17565640Vandaag een eerste afstel-run op de testbank bij Dries Bosch gemaakt……
….. bij 240 pk en 310Nm bleek de benzinepomp de beperkende factor. Bij hoger toerentallen zakte de benzinedruk onderuit. Wil nu (met originele Manta GSI-pomp) geen 3 bar houden, maar kwam tussen 2 en 2,5 bar. Daardoor niet genoeg brandstof. Had dus ook geen zin om door te gaan. Dus nu eerst nieuwe brandstofleiding leggen (groter) en een zwaardere benzinepomp monteren,…en dan nog maar een keer.
:thumb Maar hij gaat ook nu al als een speer, …en ik (maar ook Dries Bosch) verbaasde zich over de enorme toerenband van de motor. Vanaf 2500rpm alle hens aan dek en hij knalt zo over de 7000 en dan doet ie het nog steeds. Indrukwekkend, ik kende wel oudere turbomotoren en die zakten altijd vrij snel in,…deze niet :thumbup Hij is zeg maar ‘goed wakker’! Wanneer het een beetje heel wil blijven dan lijkt ie me daardoor erg geschikt voor ciruit-werk.
Ik ben nu al blij :D
10 augustus 2012 om 14:56 #17565641Wat voor auto komt deze motor nou uit? Een calibra achtig? Of nieuwer?
Wat brandstofpomp betreft: Ik heb een unit gekocht uit een Mercedes 190E, is fors groter dan die van een manta, en levert 5 bar druk. Misschien dat dit iets voor je is, ze staan zat te koop op marktplaats.
10 augustus 2012 om 15:55 #17565642@McLambo wrote:
Wat voor auto komt deze motor nou uit? Een calibra achtig? Of nieuwer?
Wat brandstofpomp betreft: Ik heb een unit gekocht uit een Mercedes 190E, is fors groter dan die van een manta, en levert 5 bar druk. Misschien dat dit iets voor je is, ze staan zat te koop op marktplaats.
Uit een Astra-G van 2003, dus wat nieuwer type uit de ECO-tec reeks. De meest zweren bij de c20-serie met coscast kop, maar ik was eigenwijs ;) . Er zit al wel een turbolader en injecteurs van een LEH op (zo’n ‘OPC-ding’ met standaard geloof ik ook al 240pk).
Zo stond ie er vanochtend bij:
De nieuwe brandstofpomp een Bosch ****044 is al onderweg, evenals 12mm brandstofleiding, catchtank etc. heb ik misschien morgen al :roll:
Kan ik ook eindelijk eens wat meer de totale tankinhoud benutten. I.v.m. lucht aanzuigen in lange bochten moest ik tot nu toe eigenlijk altijd al tanken terwijl er nog zo’n 18 tot 20 liter in de tank zou moeten zitten (kreeg er altijd zo’n 32-33 liter in, wanneer ie voor het eerst af en toe inhield). Dat was na 5 rondjes Nordschleife altijd het geval (105km). Ik ben ‘bang’ dat ik nu anders geen 5 rondjes ga halen ;) .
10 augustus 2012 om 16:19 #17565643zeer vet man!
en het resultaat is nu al prima eigenlijk. Op die paar kilo wat de Ascona maar weegt :worsmaar meer is altijd leuker…
10 augustus 2012 om 16:27 #17565644@GSI Racer wrote:
zeer vet man!
en het resultaat is nu al prima eigenlijk. Op die paar kilo wat de Ascona maar weegt :worsmaar meer is altijd leuker…
Wat is bij die van jou het maximale toerental (waarbij het nog zin heeft om door te gaan)?
Ik had namelijk niet verwacht dat zo’n turbo-motor nog zo elastisch is.
10 augustus 2012 om 16:32 #17565645ik schakel meestal zo rond de 6000 toeren, kan nog wel doortrekken, maar heeft weinig zin vind ik.
mijn koppel kakt in na zo’n 5000 a 5500 toeren. moet nog heen gekeken worden op de bank.
eerst de koppeling maken, want dat schiet niet op om zo te meten ;)vol doortrekken tot 7000 of 7500 toeren vind ik onnodig. spaart de techniek ook een beetje he :thumb
10 augustus 2012 om 18:39 #17565646@Rik Ophuis wrote:
@mr-turbo wrote:
Let op dat als Je hem uit elkaar haalt, het is linkse schroefdraad… :vertag
:wtf Als ik ‘wat’ uit elkaar haal?
Ik neem aan dat Je de sper toch eerst nog ff naloopt voordat Je hem in de as zet ?
Nog even los van het feit of ze hem wel juist in elkaar hebben gezet, lag dat ding misschien ergens al 15 jaar op de plank, dan zit er niet zoveel olie meer tussen de frictieplaatjes10 augustus 2012 om 21:30 #17565647@mr-turbo wrote:
@Rik Ophuis wrote:
@mr-turbo wrote:
Let op dat als Je hem uit elkaar haalt, het is linkse schroefdraad… :vertag
:wtf Als ik ‘wat’ uit elkaar haal?
Ik neem aan dat Je de sper toch eerst nog ff naloopt voordat Je hem in de as zet ?
Nog even los van het feit of ze hem wel juist in elkaar hebben gezet, lag dat ding misschien ergens al 15 jaar op de plank, dan zit er niet zoveel olie meer tussen de frictieplaatjesDie imbusbouten in de boutkrans – linkse draad ? Is dat wat je bedoeld?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.