Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 776 tot 800 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565623
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      @2000 wrote:

      Dat is typisch, wilde net het 1 en ander vragen over de brug.
      Maar ik blijf het een mooie ombouw vinden, en het is zeker geen half werk :thumbup
      Ok, de brug, hoe hoog is ie op zijn laagst, ik bedoel dus eigenlijk: kan je er over heen met een lage auto? het is toch een soort van poetsbrug? Waar heb je hem vandaan? En tenslotte: zit er een mechanische beveiliging op voor als de hydrauliek uit valt, want ik ga liever niet onder (chinees neem ik aan?) zoiets liggen zonder een degelijke beveiliging.
      Maar het ziet er wel ideaal uit, neemt niet te veel ruimte in, en je kan er toch redelijk lekker onder werken :thumbup

      Wanneer de brug helemaal neer is dan is ie 105mm boven de vloer. Mijn Ascona is behoorlijk laag maar dan kan er nog 4cm multiplex onder de kriksteunen; geen enkel probleem.

      Het mooie van dit type is dat dwarsverbindingen tussen de rijplaten ontbreken en de aandrijflijn en uitlaat etc. goed bereikbaar zijn.

      Het ding is echt wel veilig. Er zitten een soort tandheugels onder met rasterhaken. Wanneer de brug omhoog gaat klikken ze telkens een tand verder en kan ie nooit onbedoeld zomaar ineens naar beneden gaan (mechanisch vergrendeld). Om de brug te laten zakken moeten twee pneumatische cilindertjes bediend worden die de haken uit de tandheugel lichten. Je hebt dus een klein beetje perslucht nodig om de brug te kunnen laten zakken. Het ding moet uiteindelijk ook wel veilig genoeg zijn, omdat ie anders niet eens in de handel mag worden gebracht in de Europese Unie (i.v.m. verplichte CE-Markering).

      Deze is het: http://www.welink.de/shop/Hebebuehnen/Hebebuehne-Scherenhebebuehne-Hydraulisch-mit-Schaltpult-S2.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
      Over de prijs valt nog wel wat te onderhandelen, zeker wanneer je hem zelf gaat halen op een aanhanger/autotrailer (Eur 1.500,-).

      Er zat wel een echte fout in het ‘ontwerp’. Om de brug vast te zetten op de vloer worden vloerankers meegeleverd en hiervoor zijn gaten in de onderplaten voorgeboord. Nou deze gaten zitten op twee na allemaal fout :thumbdown . Daar kwam ik achter toen naderhand bleek dat de brug bij lange na niet meer helemaal neer wilde gaan. Komen de draadeinden en moeren precies uit onder de scharende strippen die horizontaal moeten kunnen tot op de bodem. Hoe dom gemaakt…. Dus even op beter geschikte plekken tussen de scharen gaten boren (dan hoef je ze naderhand niet af te slijpen :swear )

      #17565624
      RacesconaB204
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 December 2009

        Oh ja, ik heb ook al voorbeelden gezien waarbij ze zo een schaarhefbrug gewoon iets in de vloer hadden laten zakken. Maar dit zal meestal niet nodig zijn en met bijvoorbeeld een steigerplank ervoor en erachter bereik je het zelfde mocht het anders een keer echt niet willen. ;)

        #17565625
        McLambo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          Even een vraagje over de stoel bevestigingen:

          * klopt het dat de balkjes voor de bijrijder verder naar achteren zitten dan voor de bestuurder?
          * Is er een standaardplek voor deze balken, of is dat een kwestie van passen en meten?
          * Ik zie dat je de balkjes eerst op een grondplaat gelast hebt, en deze weer tegen de auto aan?
          * Heb je de binnenkant van de dorpel nog behandeld nadat je gelast hebt?

          bvd!

          #17565626
          HOT ROD
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 March 2009

            De plaatsing van de stoelbevestiging is afhankelijk van twee dingen: 1 de gebruikte stoel (die moet er natuurlijk wel oppassen) 2 de gewenste zitpositie van de rijder (grootte van de rijder, sommige zitten graag laag, andere weer hoog) dit is weer afhankelijk van de plaatsing van pedalen en stuur.
            De bijrijder stoel wordt vaak iets verder naar achteren (afstand zwaartepunt v.d. passagier tot het zwaartepunt van de auto) en zo laag mogelijk (zwaartepunt) geplaatst.
            Het is een goede gewoonte om dat soort bevestigingsbalkjes te monteren op een verstevigingsplaat zodat de krachten op de bodemplaat beter verdeelt worden.

            #17565627
            GSI Racer
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 June 2009

              Supervet project Rik!!!

              en nog vetter dat hij loopt.
              met dat koppel ga je een hele dikke smile krijgen op de Ring!
              ik trek gewoon in z’n 5 dat stuk bij Kesselchen (gedeelte Nordschleife) omhoog.
              met de XE hing ik altijd in zn 4 te janken :jerry

              Zie ik jou dit jaar nog op de Ring??? :angel

              #17565628
              RacesconaB204
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 December 2009

                @mr-turbo wrote:

                @arrowboy wrote:

                gaan je verhoudingen niet te kort zijn met zo’n groot koppel ?
                grtn

                Dat zal vast ook niet lang duren :-)

                :thumb dat klopt!
                Soms moet je ook een beetje geluk hebben….en dat had ik vanavond;kijk ik vanavond even op eBay onder Autoteile – Motorsport ohne Strassenzulassung en Volvo 240, staat daar zomaar een splinternieuw origineel sperdif in de zwaarste uitvoering voor een Volvo 240/740 met olie inbouwhandleiding en alle benodigdheden :shock: . Ik dacht toen, moet gek gaan maar anders wordt die van mij………en het is gelukt en voor een heel mooi prijsje :thumb

                Nu even op zoek naar een 240-as met een 3,54 eindoverbrenging en dan maak ik er gewoon eentje bij (kan ik toch blijven rijden).
                Ben ik helemaal mee in mijn nopjes!

                #17565629
                RacesconaB204
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 December 2009

                  @GSI Racer wrote:

                  Supervet project Rik!!!

                  en nog vetter dat hij loopt.
                  met dat koppel ga je een hele dikke smile krijgen op de Ring!
                  ik trek gewoon in z’n 5 dat stuk bij Kesselchen (gedeelte Nordschleife) omhoog.
                  met de XE hing ik altijd in zn 4 te janken :jerry

                  Zie ik jou dit jaar nog op de Ring??? :angel

                  Die dikke smile is er al wel (zelfs nu ie nog niet op de testbank is geweest).
                  Ik wil binnenkort eerst even een keer naar Assen. Voordat ik er mee naar de ring ga, moet eerst de eindoverbrenging langer, anders zit ik iedere keer overal op de toerenbegrenzer :D

                  Op zich ook wel bijzonder nu dat je de hand niet van de versnellingspook af hoeft/kan terug aan het stuur bij accelereren. Het zijn telkens maar een paar seconden per versnelling.

                  #17565630
                  McLambo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 September 2004

                    @Rik Ophuis wrote:

                    @mr-turbo wrote:

                    @arrowboy wrote:

                    gaan je verhoudingen niet te kort zijn met zo’n groot koppel ?
                    grtn

                    Dat zal vast ook niet lang duren :-)

                    :thumb dat klopt!
                    Soms moet je ook een beetje geluk hebben….en dat had ik vanavond;kijk ik vanavond even op eBay onder Autoteile – Motorsport ohne Strassenzulassung en Volvo 240, staat daar zomaar een splinternieuw origineel sperdif in de zwaarste uitvoering voor een Volvo 240/740 met olie inbouwhandleiding en alle benodigdheden :shock: . Ik dacht toen, moet gek gaan maar anders wordt die van mij………en het is gelukt en voor een heel mooi prijsje :thumb

                    Nu even op zoek naar een 240-as met een 3,54 eindoverbrenging en dan maak ik er gewoon eentje bij (kan ik toch blijven rijden).
                    Ben ik helemaal mee in mijn nopjes!

                    Mazzelaar weer! :-)

                    Mocht je de ‘korte’ as ooit willen verkopen, houd ik me bij deze aanbevolen king:

                    #17565631
                    GSI Racer
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 June 2009

                      @Rik Ophuis wrote:

                      @GSI Racer wrote:

                      Supervet project Rik!!!

                      en nog vetter dat hij loopt.
                      met dat koppel ga je een hele dikke smile krijgen op de Ring!
                      ik trek gewoon in z’n 5 dat stuk bij Kesselchen (gedeelte Nordschleife) omhoog.
                      met de XE hing ik altijd in zn 4 te janken :jerry

                      Zie ik jou dit jaar nog op de Ring??? :angel

                      Die dikke smile is er al wel (zelfs nu ie nog niet op de testbank is geweest).
                      Ik wil binnenkort eerst even een keer naar Assen. Voordat ik er mee naar de ring ga, moet eerst de eindoverbrenging langer, anders zit ik iedere keer overal op de toerenbegrenzer :D

                      Op zich ook wel bijzonder nu dat je de hand niet van de versnellingspook af hoeft/kan terug aan het stuur bij accelereren. Het zijn telkens maar een paar seconden per versnelling.

                      GAAF!! :thumbup

                      #17565632
                      Ascona20E
                        Lid sinds:
                        30 September 2007

                        @Rik Ophuis wrote:

                        @mr-turbo wrote:

                        @arrowboy wrote:

                        gaan je verhoudingen niet te kort zijn met zo’n groot koppel ?
                        grtn

                        Dat zal vast ook niet lang duren :-)

                        :thumb dat klopt!
                        Soms moet je ook een beetje geluk hebben….en dat had ik vanavond;kijk ik vanavond even op eBay onder Autoteile – Motorsport ohne Strassenzulassung en Volvo 240, staat daar zomaar een splinternieuw origineel sperdif in de zwaarste uitvoering voor een Volvo 240/740 met olie inbouwhandleiding en alle benodigdheden :shock: . Ik dacht toen, moet gek gaan maar anders wordt die van mij………en het is gelukt en voor een heel mooi prijsje :thumb

                        Nu even op zoek naar een 240-as met een 3,54 eindoverbrenging en dan maak ik er gewoon eentje bij (kan ik toch blijven rijden).
                        Ben ik helemaal mee in mijn nopjes!

                        da’s mazzel hebben !
                        die zoeken wij ook al een tijdje :D

                        leuk spul !!

                        #17565633
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          @Rik Ophuis wrote:

                          @mr-turbo wrote:

                          @arrowboy wrote:

                          gaan je verhoudingen niet te kort zijn met zo’n groot koppel ?
                          grtn

                          Dat zal vast ook niet lang duren :-)

                          :thumb dat klopt!
                          Soms moet je ook een beetje geluk hebben….en dat had ik vanavond;kijk ik vanavond even op eBay onder Autoteile – Motorsport ohne Strassenzulassung en Volvo 240, staat daar zomaar een splinternieuw origineel sperdif in de zwaarste uitvoering voor een Volvo 240/740 met olie inbouwhandleiding en alle benodigdheden :shock: . Ik dacht toen, moet gek gaan maar anders wordt die van mij………en het is gelukt en voor een heel mooi prijsje :thumb

                          Nu even op zoek naar een 240-as met een 3,54 eindoverbrenging en dan maak ik er gewoon eentje bij (kan ik toch blijven rijden).
                          Ben ik helemaal mee in mijn nopjes!

                          mooi man
                          ach t heeft al geld zat gekost dan mag een gelukje ook wel n keer

                          in noordhorn groningen zat altijd een volvo sloperij
                          weet niet of die er nog zit
                          vorig jaar is er wel n andere eigenaar opgekomen

                          (zou zelfs onder zuidhorn kunnen staan sloperij zat op de grens nord/zuidhorn)

                          mischien kun je daar een as scoren ;)

                          http://www.siegersautodemontage.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;
                          had snelff gegoogld ;)

                          #17565634
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            :thumbup king:

                            The package has arrived!

                            #17565635
                            McLambo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 September 2004

                              Very nice!

                              Kun jij dit zelf inbouwen? Of moet je dat laten doen? Ik zag je al eerder met zo’n spelingsmeter aan de gang, geloof ik.

                              #17565636
                              GSI Racer
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 June 2009

                                dik!! :wors

                                #17565637
                                Ascona20E
                                  Lid sinds:
                                  30 September 2007

                                  :wors :thumb

                                  #17565638
                                  mr-turbo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 July 2004

                                    Let op dat als Je hem uit elkaar haalt, het is linkse schroefdraad… :vertag

                                    #17565639
                                    RacesconaB204
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 December 2009

                                      @mr-turbo wrote:

                                      Let op dat als Je hem uit elkaar haalt, het is linkse schroefdraad… :vertag

                                      :wtf Als ik ‘wat’ uit elkaar haal?

                                      #17565640
                                      RacesconaB204
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 December 2009

                                        Vandaag een eerste afstel-run op de testbank bij Dries Bosch gemaakt……

                                        ….. bij 240 pk en 310Nm bleek de benzinepomp de beperkende factor. Bij hoger toerentallen zakte de benzinedruk onderuit. Wil nu (met originele Manta GSI-pomp) geen 3 bar houden, maar kwam tussen 2 en 2,5 bar. Daardoor niet genoeg brandstof. Had dus ook geen zin om door te gaan. Dus nu eerst nieuwe brandstofleiding leggen (groter) en een zwaardere benzinepomp monteren,…en dan nog maar een keer.

                                        :thumb Maar hij gaat ook nu al als een speer, …en ik (maar ook Dries Bosch) verbaasde zich over de enorme toerenband van de motor. Vanaf 2500rpm alle hens aan dek en hij knalt zo over de 7000 en dan doet ie het nog steeds. Indrukwekkend, ik kende wel oudere turbomotoren en die zakten altijd vrij snel in,…deze niet :thumbup Hij is zeg maar ‘goed wakker’! Wanneer het een beetje heel wil blijven dan lijkt ie me daardoor erg geschikt voor ciruit-werk.

                                        Ik ben nu al blij :D

                                        #17565641
                                        McLambo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 September 2004

                                          Wat voor auto komt deze motor nou uit? Een calibra achtig? Of nieuwer?

                                          Wat brandstofpomp betreft: Ik heb een unit gekocht uit een Mercedes 190E, is fors groter dan die van een manta, en levert 5 bar druk. Misschien dat dit iets voor je is, ze staan zat te koop op marktplaats.

                                          #17565642
                                          RacesconaB204
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            11 December 2009

                                            @McLambo wrote:

                                            Wat voor auto komt deze motor nou uit? Een calibra achtig? Of nieuwer?

                                            Wat brandstofpomp betreft: Ik heb een unit gekocht uit een Mercedes 190E, is fors groter dan die van een manta, en levert 5 bar druk. Misschien dat dit iets voor je is, ze staan zat te koop op marktplaats.

                                            Uit een Astra-G van 2003, dus wat nieuwer type uit de ECO-tec reeks. De meest zweren bij de c20-serie met coscast kop, maar ik was eigenwijs ;) . Er zit al wel een turbolader en injecteurs van een LEH op (zo’n ‘OPC-ding’ met standaard geloof ik ook al 240pk).

                                            Zo stond ie er vanochtend bij:

                                            De nieuwe brandstofpomp een Bosch ****044 is al onderweg, evenals 12mm brandstofleiding, catchtank etc. heb ik misschien morgen al :roll:

                                            Kan ik ook eindelijk eens wat meer de totale tankinhoud benutten. I.v.m. lucht aanzuigen in lange bochten moest ik tot nu toe eigenlijk altijd al tanken terwijl er nog zo’n 18 tot 20 liter in de tank zou moeten zitten (kreeg er altijd zo’n 32-33 liter in, wanneer ie voor het eerst af en toe inhield). Dat was na 5 rondjes Nordschleife altijd het geval (105km). Ik ben ‘bang’ dat ik nu anders geen 5 rondjes ga halen ;) .

                                            #17565643
                                            GSI Racer
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              25 June 2009

                                              zeer vet man!
                                              en het resultaat is nu al prima eigenlijk. Op die paar kilo wat de Ascona maar weegt :wors

                                              maar meer is altijd leuker…

                                              #17565644
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                @GSI Racer wrote:

                                                zeer vet man!
                                                en het resultaat is nu al prima eigenlijk. Op die paar kilo wat de Ascona maar weegt :wors

                                                maar meer is altijd leuker…

                                                Wat is bij die van jou het maximale toerental (waarbij het nog zin heeft om door te gaan)?

                                                Ik had namelijk niet verwacht dat zo’n turbo-motor nog zo elastisch is.

                                                #17565645
                                                GSI Racer
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 June 2009

                                                  ik schakel meestal zo rond de 6000 toeren, kan nog wel doortrekken, maar heeft weinig zin vind ik.
                                                  mijn koppel kakt in na zo’n 5000 a 5500 toeren. moet nog heen gekeken worden op de bank.
                                                  eerst de koppeling maken, want dat schiet niet op om zo te meten ;)

                                                  vol doortrekken tot 7000 of 7500 toeren vind ik onnodig. spaart de techniek ook een beetje he :thumb

                                                  #17565646
                                                  mr-turbo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 July 2004

                                                    @Rik Ophuis wrote:

                                                    @mr-turbo wrote:

                                                    Let op dat als Je hem uit elkaar haalt, het is linkse schroefdraad… :vertag

                                                    :wtf Als ik ‘wat’ uit elkaar haal?

                                                    Ik neem aan dat Je de sper toch eerst nog ff naloopt voordat Je hem in de as zet ?
                                                    Nog even los van het feit of ze hem wel juist in elkaar hebben gezet, lag dat ding misschien ergens al 15 jaar op de plank, dan zit er niet zoveel olie meer tussen de frictieplaatjes

                                                    #17565647
                                                    RacesconaB204
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      11 December 2009

                                                      @mr-turbo wrote:

                                                      @Rik Ophuis wrote:

                                                      @mr-turbo wrote:

                                                      Let op dat als Je hem uit elkaar haalt, het is linkse schroefdraad… :vertag

                                                      :wtf Als ik ‘wat’ uit elkaar haal?

                                                      Ik neem aan dat Je de sper toch eerst nog ff naloopt voordat Je hem in de as zet ?
                                                      Nog even los van het feit of ze hem wel juist in elkaar hebben gezet, lag dat ding misschien ergens al 15 jaar op de plank, dan zit er niet zoveel olie meer tussen de frictieplaatjes

                                                      Die imbusbouten in de boutkrans – linkse draad ? Is dat wat je bedoeld?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 776 tot 800 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.