Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 751 tot 775 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565598
    McLambo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 September 2004

      Envy!!!

      #17565599
      remo 07
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 May 2010

        Nou nou……..Erg benieuwd!!! :jerry

        #17565600
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          Nog te monteren/pas te maken:
          – de oliekoelerslangen
          – aansturing koelfan
          – MAP sensor
          – stukje uitlaat tussen down pipe en demper
          – inlaat-aanzuigbuis/filter
          -…

          Nog een paar foto’s:

          Bevestiging BMW e46 diesel Intercooler met u-vormige beugeltjes (zit rubber achter)

          De oliekoeler van een Mercedes-bus, onderin net achter de keienvanger, opgehangen in trillingsdempers

          De nieuwe vloeistofkoeler met Spal-fan en thermoschakelaar

          Nog een paar overzichtsplaatjes

          #17565601
          Ascona20E
            Lid sinds:
            30 September 2007

            Potverdorie rik, wat super mooi gebouwt !
            heb best zin om eigenlijks weer een langs te komen, ff kijken.

            Wat voor radiateur is dat ??
            origineel opel ?

            #17565602
            CoupeetjeJr
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 February 2009

              @Ascona20E
              Dat is een Kadett c GT/E radiateur (zal wel in meer opels zitten maar van GTE weet ik het zeker)
              Daarbij zit ook als ik het goed heb de onderste aansluiting aan de zijkant

              #17565603
              RacesconaB204
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 December 2009

                @CoupeetjeJr wrote:

                @Ascona20E
                Dat is een Kadett c GT/E radiateur (zal wel in meer opels zitten maar van GTE weet ik het zeker)
                Daarbij zit ook als ik het goed heb de onderste aansluiting aan de zijkant

                Klopt helemaal exact en deze heeft 38 rijen koelkanalen (tegenover 31 bij m’n vorige). Zit volgens mij ook in een Manta-A 1.9 GTE

                Het extra expansievaatje (origineel Z20LET) heb ik toch maar gebruikt hoewel niet strikt noodzakelijk. Nu kan ik dadelijk wel mooi controleren of de waterkoeling op de turbo werkt.

                #17565604
                HOT ROD
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 March 2009

                  Benieuwd hoe dat gaat een combinatie van open en gesloten koelcircuit.
                  Bij mijn zoon zijn Rekord zag ik ook de mogelijkheid i.v.m. de twee kachelslang aansluitingen bij de pompingang maar besloot om het voorlopig een open systeem te laten voor de meer simpelere look.
                  Gaat nog even duren voor we zijn auto weer op de weg hebben door het 2.4 verhaal (die gereviseerd zou zijn maar achteraf een revisie nodig had). Die motor gaat terug naar de eigenaar maar we hebben al wel een andere gevonden die er erg goed uitziet (van binnen). Toch zal die nog uit elkaar moeten omdat hij al 6 jaar geleden uitgebouwd was. Geeft ons gelijk de mogelijkheid om alles nog eens na te meten, eventueel te corrigeren en niet onbelangrijk, de kop eens aan te pakken.

                  Jouw auto zal wel eerder weer rondrijden en dan ben ik wel benieuwd naar de werking van je koelsysteem. Hou ons op de hoogte Rik!

                  #17565605
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    @HOT ROD wrote:

                    Benieuwd hoe dat gaat een combinatie van open en gesloten koelcircuit.

                    Ik zie dat zogenaamde ‘open’ en ‘gesloten’ niet als zo’n groot verschil. Heb nu alleen twee mogelijke vulpunten. Die radiatordop gaat sowieso pas bij een wat hogere druk open. Zat er geen radiatordop op dan is het helemaal hetzelfde. De kop ontlucht zo wel mooier en ik kan controleren of de waterkoeling van de turbo werkt.

                    #17565606
                    HOT ROD
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 March 2009

                      @Rik Ophuis wrote:

                      @HOT ROD wrote:

                      Benieuwd hoe dat gaat een combinatie van open en gesloten koelcircuit.

                      Ik zie dat zogenaamde ‘open’ en ‘gesloten’ niet als zo’n groot verschil. Heb nu alleen twee mogelijke vulpunten. Die radiatordop gaat sowieso pas bij een wat hogere druk open. Zat er geen radiatordop op dan is het helemaal hetzelfde. De kop ontlucht zo wel mooier en ik kan controleren of de waterkoeling van de turbo werkt.

                      Een open systeem dumpt gewoon naar buiten het koelsysteem, op straat dus. Zo te zien heb jij dat ook zo.
                      Ik kan van hieraf niet zien bij welke druk de beide doppen openen en ik weet natuurlijk ook niet of je hieraan gedacht hebt maar stel dat de radiatordop eerder opent, dan spuit het reservoir ook meteen leeg.
                      Toen ik het koelsysteem van mijn A Commodore ombouwde naar een gesloten systeem heb ik meteen vuldop aansluiting laten weghalen en er een plaatje op laten solderen.

                      Wat betreft het verschil tussen beide systemen, bij een gesloten systeem zijn de bakken van de radiator vaak kleiner en is de radiator altijd helemaal gevuld met koelvloeistof wat een maximale koeling garandeert.

                      #17565607
                      RacesconaB204
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 December 2009

                        @HOT ROD wrote:

                        @Rik Ophuis wrote:

                        @HOT ROD wrote:

                        Benieuwd hoe dat gaat een combinatie van open en gesloten koelcircuit.

                        Ik zie dat zogenaamde ‘open’ en ‘gesloten’ niet als zo’n groot verschil. Heb nu alleen twee mogelijke vulpunten. Die radiatordop gaat sowieso pas bij een wat hogere druk open. Zat er geen radiatordop op dan is het helemaal hetzelfde. De kop ontlucht zo wel mooier en ik kan controleren of de waterkoeling van de turbo werkt.

                        Een open systeem dumpt gewoon naar buiten het koelsysteem, op straat dus.

                        Wanneer ie dumpt is er sowieso iets niet goed. Zoals gezegd ik zie geen probleem ;)

                        #17565608
                        RacesconaB204
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 December 2009

                          Even weer een kleine update:
                          – Uitlaat is helemaal klaar van voor tot achter; after-market 3″ down pipe voor een Astra-G omgelast. 3″ tot aan 1e demper. Vanaf daar 63mm Simons. Breedband lambda en uitlaatgastemperatuur sensor als controlemiddel.
                          – Nieuwe benzinedrukregelaar (geschikt voor overdruk is gemonteerd en aangesloten.
                          – Koelvloeistof zit erop.
                          – Olie zit erop en oliedruk is aanwezig (doorgestart zonder stekkers op de injecteurs).
                          – Inlaat filter, carterventilatie is ook klaar.

                          Nog te doen:
                          – MAP-sensor plekje voor zoeken en bedraden naar de ECU.
                          – Uitlaatgastemperatuurmeter nog monteren in dashboard en bedraden.
                          – Thermoschakelaar voor koelvin nog bedraden.
                          – Boost control valve nog bedraden naar ECU…..

                          en dan ‘beetje’ programmeren en proberen totdat ie zover is dat ie op de testbank fijnafgesteld kan worden.

                          Dit alles zonder eventuele tegenslagen meegerekend ;)

                          Nog wat plaatjes…..

                          #17565609
                          remo 07
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            2 May 2010

                            :wub :wub :wub :jerry :jerry :jerry

                            #17565610
                            arrowboy
                              Lid sinds:
                              14 October 2007

                              mooi werk rik.
                              ben benieuwd wat er van vermogen gaat uitkomen.
                              gaan je verhoudingen niet te kort zijn met zo’n groot koppel ?
                              grtn

                              #17565611
                              McLambo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                24 September 2004

                                Hoe heb je dat precies zitten met die regelbare brandstofdruk ? Zit er bij een turbo motor geen vacuum op aangesloten?

                                #17565612
                                mr-turbo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 July 2004

                                  @arrowboy wrote:

                                  gaan je verhoudingen niet te kort zijn met zo’n groot koppel ?
                                  grtn

                                  Dat zal vast ook niet lang duren :-)

                                  #17565613
                                  RacesconaB204
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 December 2009

                                    @McLambo wrote:

                                    Hoe heb je dat precies zitten met die regelbare brandstofdruk ? Zit er bij een turbo motor geen vacuum op aangesloten?

                                    Bij een turbomotor zit het ook op het spruitstuk aangesloten, maar alleen wanneer je het gas loslaat is er vacuum en anders wat overdruk. Maar het is wel mooi wanneer je hier de brandstofdruk op compenseert.

                                    Bij vacuum hoeft de benzinedruk minder hoog te zijn om de benzine erin te krijgen dan wanneer er overdruk op het spruitstuk staat.

                                    #17565614
                                    RacesconaB204
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 December 2009

                                      @arrowboy wrote:

                                      mooi werk rik.
                                      ben benieuwd wat er van vermogen gaat uitkomen.
                                      gaan je verhoudingen niet te kort zijn met zo’n groot koppel ?
                                      grtn

                                      Ik ben niet van plan om het maximaal haalbare te gaan opzoeken wat betreft vermogen, want ik wil wel graag dat ie een tijdje heel blijft. Wanneer je in 1 dag zo’n 350 km op het circuit rijdt op vol gas dan moet je het ding niet meteen ‘op spatten’ zetten, denk ik. Een iets andere situatie dan wanneer je er mee wilt gaan sprinten of drag-racen (dan zijn het ‘maar’ korte stukjes, met alle respect). Wanneer ie tussen 280-300 pk uitkomt vind ik het prima. Wanneer ie dan ook nog heel blijft is het nog mooier, maar dat moeten we dan nog maar zien :hmmz .

                                      Ja, ik weet wel zeker dat ie nu een veel te korte overbrenging heeft, maar voordat ik ook dit aanpak wil ik eerst meemaken hoe ie het doet. Of ik misschien genoeg heb aan de 16,5% extra via de Supra-bak (5e = 0,861) of dat ik toch ook het dif nog weer moet aanpassen (?).

                                      #17565615
                                      Nybra
                                        Lid sinds:
                                        10 January 2011

                                        Bestaat er een woord voor deze monsterlijke creatie? Denk het niet, maar wauwieee wat een apparaat heb je daar zeg king:
                                        Telkens als ik er naar kijk wordt die mooier. Ruilen tegen mijn C-tje? Eerlijke deal toch? :jerry

                                        #17565616
                                        arrowboy
                                          Lid sinds:
                                          14 October 2007

                                          ik denk dat je met je supra-bak goed zal zitten .
                                          300pk op 1000kg . dat gaat een raket zijn.
                                          ben benieuwd. nog veel succes

                                          grtn

                                          #17565617
                                          RacesconaB204
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            11 December 2009

                                            :D De nieuwe motor heeft vandaag gelopen en het ‘lijkt’ best goed.
                                            Is helemaal op temperatuur geweest; electrische fan schakelt ook mooi in.

                                            Ik heb ‘m eerst geprobeerd te laten draaien op de fuel map van de c20XE, maar met deze grote verstuivers kreeg ie toen een beetje teveel van het goede. Ik heb toen eerst maar eens even de spread sheet tot 2000 rpm gecorrigeerd met 375cc/470cc=0,8 (beetje een gok) en daarna gaf ie in dit gebied ongeveer lambda 0,9 (dit klonk ook al wat beter)….maar hier is nog wel heel wat werk te doen. Maar op de testbank door iemand die dit veel vaker doet lijkt me in dit geval verstandiger.

                                            Waar ik nog niet helemaal gerust op ben is het feit dat na het stop zetten van de motor ‘kookverschijnselen’ lijken op te treden in het watergekoelde deel van de turbo (zacht gepruttel in de slangen daar). Is misschien wel logisch ook, want wanneer ik de motor nu stop zet, stopt ook de circulatie meteen en in de turbolader zit restwarmte. :hmmz Zou dat ook de functie zijn geweest van die electrische circulatiepomp die bij de motor zat (en die ik niet gemonteerd heb)? Zal ik ook nog eens even posten bij de ‘Turbo-jongens’. Kijken of ze me daar uit de droom kunnen helpen. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je met behulp van een electrische pomp circulatie over de turbo in stand houd nadat de motor is gestopt.

                                            #17565618
                                            RacesconaB204
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 December 2009

                                              :D :thumb Vanavond de eerste kilometers gereden met de geblazen motor. Met een ongeveer- en voorzichtig gemapte ECU (maar 0,6bar overdruk). Maar dat was wel even gaaf. Tjonge wat een koppel meteen al. Het geluid is ook erg mooi. Hoewel ik (nog) helemaal geen externe dumpvalve gebruik ‘sist’ het ding al als een echte rally-auto. Het pijpje naar het luchtfilter is ook wel erg kort.

                                              Hoe dan ook….dit smaakt naar meer.

                                              Voor m’n gevoel mis ik nog 2 of 3 versnellingen, zo snel ben je er (maar dat hadden velen van jullie al voorspeld ;) ).

                                              #17565619
                                              remo 07
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                2 May 2010

                                                Dat is HEEL mooi Rik! :thumb
                                                Wat de versnellingen betreft,Ik ken het probleem….. :???: ;)
                                                Ook al een filmpje?

                                                #17565620
                                                marcelcoupe
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  20 April 2011

                                                  ziet er goed uit rik je bent weer leker bezig werkt het lekker met de brug ik heb tussen door wat problemen gehad maar werkt nu goed mijn 16-v loopt ook :D
                                                  zullen wel weer eens een keer langs komen

                                                  #17565621
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    @marcelcoupe wrote:

                                                    ziet er goed uit rik je bent weer leker bezig werkt het lekker met de brug ik heb tussen door wat problemen gehad maar werkt nu goed mijn 16-v loopt ook :D
                                                    zullen wel weer eens een keer langs komen

                                                    Altijd welkom natuurlijk! :thumb

                                                    De schaarbrug, nou ik moet zeggen dat ik die echt niet meer wil missen, want dat werkt toch wel erg handig, maar ik heb er ook al wel een paar probleempjes mee gehad. Op een gegeven moment wilde ie niet meer omhoog en leek de hydraulische pomp te blokkeren. Hele pomp uit elkaar gehad; alles perfect en niets kunnen vinden. Achteraf kwam het waarschijnlijk omdat de draden in het klembordje (kroonsteenachtig ding) niet goed aangedraaid waren en er eentje maar amper contact maakte waardoor de motor de pomp niet rond kreeg. Daarna heeft ie ook af en toe gehaperd waarna bleek dat de draden in de eindschakelaar los zaten (weer niet goed ingestoken/aangedraaid).

                                                    Het loont dus om de draadverbindingen te controleren want hier is de kwaliteit twijfelachtig. Verder super ding hoor, ideaal!

                                                    #17565622
                                                    2000
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      Dat is typisch, wilde net het 1 en ander vragen over de brug.
                                                      Maar ik blijf het een mooie ombouw vinden, en het is zeker geen half werk :thumbup
                                                      Ok, de brug, hoe hoog is ie op zijn laagst, ik bedoel dus eigenlijk: kan je er over heen met een lage auto? het is toch een soort van poetsbrug? Waar heb je hem vandaan? En tenslotte: zit er een mechanische beveiliging op voor als de hydrauliek uit valt, want ik ga liever niet onder (chinees neem ik aan?) zoiets liggen zonder een degelijke beveiliging.
                                                      Maar het ziet er wel ideaal uit, neemt niet te veel ruimte in, en je kan er toch redelijk lekker onder werken :thumbup

                                                    25 berichten aan het bekijken - 751 tot 775 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.