Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
24 april 2012 om 16:29 #17565574
@McLambo wrote:
Even vraagje tussendoor; wat heb jij als hoedenplank en brandschot gebruikt? Zo te zien netjes afgekit?
0,8mm blik. Nadat ik van karton eerst een mal had geknipt, de plaat gezet en deze rondom vastgehecht en daarna afgekit met PU-nadenkit. Is helemaal dicht naar de kofferbak.
Echter wil je ook echt een verhoogde brandveiligheid dan zul je ook de hardboard paneeltjes met de armleuning achter moeten vervangen door bijv. een dunne aluminium plaat en afkitten, want anders heb je nog steeds een enorme open ruimte vanaf de kofferbak via de spatbordkoepels naar het interieur (de C-zuil is ook nog open).
24 april 2012 om 16:39 #17565575@HOT ROD wrote:
……Wat me wel lijkt is dat een deel van de lock is afgebroken en het lijkt nog in de lagerkap te zitten. Is het inderdaad zo dat de linker lagerschaal onderaan (op de foto) smaller is geworden? Is aan de achterkant van de lagerschalen te zien dat de schalen meegedraaid hebben? Ik zou in ieder geval de krukas en drijfstangen eens goed op (laten) meten op maat en cilindrischiteit.
Ik denk dat de ‘lock’ is afgebroken t.g.v. uitslaan van het lager. Ik zie het niet als primaire oorzaak. Op de foto zie je het niet eens zo goed, maar aan een zijde is de lagerschaal 20mm breed en aan de andere kant bij eentje zelfs 24mm.
Ja, ze hebben ook meegedraaid (uiteindelijk), maar ook dit is denk ik eerder een gevolg dan de oorzaak.Ik denk ook dat tapdiameter en lagerschaal niet helemaal de perfecte match zijn geweest. Meet ik nog wel een keertje op, maar voorlopig parkeer ik de motor even in de hoek en leg ik me toe op de ombouw naar de z20LET.
24 april 2012 om 19:27 #17565576Gelukkig ben je op tijd gestopt. Als je hier langer mee doorgereden was (langer hoeft met veel toeren niet zo lang te duren) was de drijfstang vastgelopen op de kruktap, was de drijfstang gebroken en had een kijkje buiten het blok genomen. Nu is de schade beperkt en heb je tenminste nog wat over. :???:
24 april 2012 om 19:33 #17565577@Rik Ophuis wrote:
@McLambo wrote:
Even vraagje tussendoor; wat heb jij als hoedenplank en brandschot gebruikt? Zo te zien netjes afgekit?
0,8mm blik. Nadat ik van karton eerst een mal had geknipt, de plaat gezet en deze rondom vastgehecht en daarna afgekit met PU-nadenkit. Is helemaal dicht naar de kofferbak.
Echter wil je ook echt een verhoogde brandveiligheid dan zul je ook de hardboard paneeltjes met de armleuning achter moeten vervangen door bijv. een dunne aluminium plaat en afkitten, want anders heb je nog steeds een enorme open ruimte vanaf de kofferbak via de spatbordkoepels naar het interieur (de C-zuil is ook nog open).
Gaat dat niet klapperen, 0.8mm?
Zat zelf te denken om er 1.5mm alu voor te nemen, maar die prijzen zijn momenteel niet gunstig :(
24 april 2012 om 20:13 #17565578@McLambo wrote:
Gaat dat niet klapperen, 0.8mm?
Zat zelf te denken om er 1.5mm alu voor te nemen, maar die prijzen zijn momenteel niet gunstig :(
Nee hoor, dat hoeft echt niet te klapperen. Wanneer je in het diagonale kruis achter de achterbank ook wat gaatjes boort van ca. 6mm en deze vanaf de kofferbak (nog zonder benzinetank) doorlast naar het schot. Hier en daar wat nadenkit vanuit een kitpistool tussen spuiten helpt ook (wederom met uitgebouwde benzinetank).
25 april 2012 om 06:37 #17565579Kijk, eens informeren naar de prijzen van 0.8 mm plaat dan
Mijn bedoeling is om het te bekleden met (nep)leer, waar ik een grote rol voor op de kop heb getikt, dus het hoeft niet echt brand-dicht te zijn.
Dat leer dat wordt er dan om gespannen, en ook gelijmd, dat zou eventueel klapperen of wapperen ook tegen moeten gaan.25 april 2012 om 15:44 #175655800.8mm staalplaat kost echt geen drol gelukkig :thumb
ik was toen volgens mij voor een plaat van ong. 1,5 meter bij 0,5 meter 5 euro kwijt ofzo.
Plaatprijs gaat op de kilogram en laat zo’n 0.8mm plaatje nou eens ff bijna niks wegen :D25 april 2012 om 20:01 #17565581@arrowboy wrote:
en al vorderingen
met de turboblok?grtn
Wel wat vorderingen. Plaatjes zeggen vaak meer dan woorden alleen. Bij deze:
De kopkanten van het turbo-plenum moeten er nog wel voorgelast, maar eerst moeten de M6 boutjes er van binnen naar buiten ingedraaid worden.
Koker 100x100x4 aluminium
Strip 100×10 aluminium
Een perfect passende intercooler opgezocht (BMW E46 330D) ;) De aansluitingen steken naar achteren en de koeler valt er precies tussen zodat zelfs de gril nog net gemonteerd kan worden .
En ook een mooie passende oliekoeler die achter de luchtopeningen onder het kenteken achter de keienvanger komt (dus niet zoals hier op de foto, maar een stuk lager). Hij is precies zo breed dat de koppelingen net buiten de vloeistofkoeler komen.
Van een Mercedes bus :jerry
25 april 2012 om 20:46 #17565582Gaat dat inlaatspruitstuk wel in de ascona passen? Kom je niet tegen de shocktoren aan?
25 april 2012 om 21:04 #17565583@McLambo wrote:
Gaat dat inlaatspruitstuk wel in de ascona passen? Kom je niet tegen de shocktoren aan?
Gaat helemaal goed komen. Bij de c20XE had ik op de plek van de aluminium koker het grote sponsfilter zitten en die kon je er over de trechters nog afhalen. Ik houd zelfs nog wel een paar cm’s over (motor is ook nog 7 graden gekanteld net als bij de Manta 1.8 s, waardoor er aan de bijrijderzijde ook nog wat meer ruimte is).
26 april 2012 om 13:06 #17565584komt helemaal goed , geen half werk :thumb als je de mogelijkheid (ruimte) hebt, misschien de inlaat van de box zo plaatsen dat je geen ophoping krijgt bij de laatste cilinder, bv langs onderen of zijkant ?
Wat ik me afvroeg nav je drijfstanglager schade, heb je goede olieschotten in de carterpan, en kun je eventuele oliedruk fluctuaties terugzien in je datalog van de ecu ?
26 april 2012 om 14:07 #17565585@mr-turbo wrote:
komt helemaal goed , geen half werk :thumb als je de mogelijkheid (ruimte) hebt, misschien de inlaat van de box zo plaatsen dat je geen ophoping krijgt bij de laatste cilinder, bv langs onderen of zijkant ?
Wat ik me afvroeg nav je drijfstanglager schade, heb je goede olieschotten in de carterpan, en kun je eventuele oliedruk fluctuaties terugzien in je datalog van de ecu ?
Mooi stromingsplaatje heb je er neer gezet. Waar is deze van? Lijkt qua idee veel op mijn opzetje.
Ik heb gewoon de standaard carterpan van een Manta 1.8s gebruikt. Deze heeft eigenlijk al echt een bak eronder met een relatief kleine vierkante opening met overstekende zijkanten. Ik had er niet nog extra schotten in gemaakt. Ik was eerder bang dat het misschien veroorzaakt was door schuimvorming vanwege het ontbreken van een spatplaat. Van de andere kant, de overige glijlagers zien er allemaal nog wel prima uit (?) Geen begin van slijtage te bespeuren.
Mijn oliedruk log ik niet. Die optie heeft mijn DTA S40 niet.
26 april 2012 om 14:46 #17565586Rik, hoe lang is die multiriem die op de foto’s staat, en is er een beetje makkelijk aan te komen?
Blijft mooi dit :thumbup
26 april 2012 om 16:54 #17565587@2000 wrote:
Rik, hoe lang is die multiriem die op de foto’s staat, en is er een beetje makkelijk aan te komen?
Blijft mooi dit :thumbup
915mm (5PK 915 – Renault Clio). eBay of de automaterialenzaak; zou geen enkel probleem moeten zijn.
Als je goed hebt gekeken dan heb je gezien dat ik de dynamo ook iets lager heb gezet omdat ik anders tegen de TB’s aan zou komen.
26 april 2012 om 17:25 #17565588@mr-turbo wrote:
komt helemaal goed , geen half werk :thumb als je de mogelijkheid (ruimte) hebt, misschien de inlaat van de box zo plaatsen dat je geen ophoping krijgt bij de laatste cilinder, bv langs onderen of zijkant ?
Wat ik me afvroeg nav je drijfstanglager schade, heb je goede olieschotten in de carterpan, en kun je eventuele oliedruk fluctuaties terugzien in je datalog van de ecu ?
creatief met solidworks mr turbo?
mooi plaatje inderdaad maar bij de wat meer complexere delen is zo’n flow simulation (net zoals andere simulaties) niet erg precies
maar bij zoiets “simpels” zou het redelijk moeten kloppen26 april 2012 om 17:28 #17565589@Rik Ophuis wrote:
@2000 wrote:
Rik, hoe lang is die multiriem die op de foto’s staat, en is er een beetje makkelijk aan te komen?
Blijft mooi dit :thumbup
915mm (5PK 915 – Renault Clio). eBay of de automaterialenzaak; zou geen enkel probleem moeten zijn.
Als je goed hebt gekeken dan heb je gezien dat ik de dynamo ook iets lager heb gezet omdat ik anders tegen de TB’s aan zou komen.
Inderdaad, maar ik geloof niet dat dat de lengte (veel) beinvloed, alleen de hoek wordt iets anders….Thanks!!!
26 april 2012 om 18:36 #17565538hoi rik ziet er goed uit je bent weer lekker bezig mijn 16v draaid ook maar is nog niet optimaal zit nog hoop werk in :thumb
26 april 2012 om 19:03 #17565590@marcelcoupe wrote:
hoi rik ziet er goed uit je bent weer lekker bezig mijn 16v draaid ook maar is nog niet optimaal zit nog hoop werk in :thumb
Ik ken dat, zit er momenteel tot mijn oren in :D Op de fora lijkt het makkelijker dan dat het is. -offtopic
27 april 2012 om 19:08 #17565591@2000 wrote:
@marcelcoupe wrote:
hoi rik ziet er goed uit je bent weer lekker bezig mijn 16v draaid ook maar is nog niet optimaal zit nog hoop werk in :thumb
Ik ken dat, zit er momenteel tot mijn oren in :D Op de fora lijkt het makkelijker dan dat het is. -offtopic
Goh,waar ken ik dit van???? -offtopic
Erg jammer dat de c20xe stuk is gegaan Rik,maar dat komt vast nog wel goed.
Ik ga morgen ook ff die intercooler halen,zeer goede oplossing!! :thumb29 april 2012 om 21:17 #17565592Vliegwiel gemonteerd met ARP-bouten en netjes aangedraaid met bijgeleverde grafietvet, scherpe kanten vliegwielboringen eerst iets verzonken (volgens voorschrift ARP, zonder loctite draadborgmiddel).
Ook het prise as toplager gemonteerd (waar overigens steeds lastiger aan te komen is).
Nieuwe Sachs/Zf race drukgroep met organische F1 E30M3-plaat; hiermee zou het goed moeten gaan (hoop ik).En… de motor hangt er intussen in en de vooras is ook vervangen.
Zo lijkt het al heel wat, maar er is nog veel ‘prutswerk’ te doen waar nog wel wat tijd in gaat zitten.
30 april 2012 om 07:52 #17565593Gaaf project rik !
erg leuk om te volgen1 mei 2012 om 16:19 #17565594;) De laatste blije meters met de c20XE aan boord (GT-bocht in Assen).
1 mei 2012 om 17:51 #17565595@Rik Ophuis wrote:
;) De laatste blije meters met de c20XE aan boord (GT-bocht in Assen).
In het harnas gestorven zeg maar,Mocht je het nodig hebben liggen er hier nog div drijfstangen(std c20xe) Rik.
Ben net bezig geweest met mn BMW 330 d intercooler,ff wat weggezaagd en past prima.
Nu nog ff verzinnen hoe dat vast gezet gaat worden???jij nog een nette oplossing daarvoor Rik??
Gaat de goede kant op. Top werk zoals altijd!! :thumb2 juni 2012 om 18:41 #17565596En Rik???nog wat gedaan????Ik heb er miss een c Kadett sedan erbij…
14 juni 2012 om 21:11 #17565597:) Nog zonder commentaar, maar het begint er nu aardig op te lijken; een plaatje:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.