Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 726 tot 750 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565574
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      @McLambo wrote:

      Even vraagje tussendoor; wat heb jij als hoedenplank en brandschot gebruikt? Zo te zien netjes afgekit?

      0,8mm blik. Nadat ik van karton eerst een mal had geknipt, de plaat gezet en deze rondom vastgehecht en daarna afgekit met PU-nadenkit. Is helemaal dicht naar de kofferbak.

      Echter wil je ook echt een verhoogde brandveiligheid dan zul je ook de hardboard paneeltjes met de armleuning achter moeten vervangen door bijv. een dunne aluminium plaat en afkitten, want anders heb je nog steeds een enorme open ruimte vanaf de kofferbak via de spatbordkoepels naar het interieur (de C-zuil is ook nog open).

      #17565575
      RacesconaB204
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 December 2009

        @HOT ROD wrote:

        ……Wat me wel lijkt is dat een deel van de lock is afgebroken en het lijkt nog in de lagerkap te zitten. Is het inderdaad zo dat de linker lagerschaal onderaan (op de foto) smaller is geworden? Is aan de achterkant van de lagerschalen te zien dat de schalen meegedraaid hebben? Ik zou in ieder geval de krukas en drijfstangen eens goed op (laten) meten op maat en cilindrischiteit.

        Ik denk dat de ‘lock’ is afgebroken t.g.v. uitslaan van het lager. Ik zie het niet als primaire oorzaak. Op de foto zie je het niet eens zo goed, maar aan een zijde is de lagerschaal 20mm breed en aan de andere kant bij eentje zelfs 24mm.
        Ja, ze hebben ook meegedraaid (uiteindelijk), maar ook dit is denk ik eerder een gevolg dan de oorzaak.

        Ik denk ook dat tapdiameter en lagerschaal niet helemaal de perfecte match zijn geweest. Meet ik nog wel een keertje op, maar voorlopig parkeer ik de motor even in de hoek en leg ik me toe op de ombouw naar de z20LET.

        #17565576
        HOT ROD
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 March 2009

          Gelukkig ben je op tijd gestopt. Als je hier langer mee doorgereden was (langer hoeft met veel toeren niet zo lang te duren) was de drijfstang vastgelopen op de kruktap, was de drijfstang gebroken en had een kijkje buiten het blok genomen. Nu is de schade beperkt en heb je tenminste nog wat over. :???:

          #17565577
          McLambo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 September 2004

            @Rik Ophuis wrote:

            @McLambo wrote:

            Even vraagje tussendoor; wat heb jij als hoedenplank en brandschot gebruikt? Zo te zien netjes afgekit?

            0,8mm blik. Nadat ik van karton eerst een mal had geknipt, de plaat gezet en deze rondom vastgehecht en daarna afgekit met PU-nadenkit. Is helemaal dicht naar de kofferbak.

            Echter wil je ook echt een verhoogde brandveiligheid dan zul je ook de hardboard paneeltjes met de armleuning achter moeten vervangen door bijv. een dunne aluminium plaat en afkitten, want anders heb je nog steeds een enorme open ruimte vanaf de kofferbak via de spatbordkoepels naar het interieur (de C-zuil is ook nog open).

            Gaat dat niet klapperen, 0.8mm?

            Zat zelf te denken om er 1.5mm alu voor te nemen, maar die prijzen zijn momenteel niet gunstig :(

            #17565578
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              @McLambo wrote:

              Gaat dat niet klapperen, 0.8mm?

              Zat zelf te denken om er 1.5mm alu voor te nemen, maar die prijzen zijn momenteel niet gunstig :(

              Nee hoor, dat hoeft echt niet te klapperen. Wanneer je in het diagonale kruis achter de achterbank ook wat gaatjes boort van ca. 6mm en deze vanaf de kofferbak (nog zonder benzinetank) doorlast naar het schot. Hier en daar wat nadenkit vanuit een kitpistool tussen spuiten helpt ook (wederom met uitgebouwde benzinetank).

              #17565579
              McLambo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 September 2004

                Kijk, eens informeren naar de prijzen van 0.8 mm plaat dan :-)

                Mijn bedoeling is om het te bekleden met (nep)leer, waar ik een grote rol voor op de kop heb getikt, dus het hoeft niet echt brand-dicht te zijn.
                Dat leer dat wordt er dan om gespannen, en ook gelijmd, dat zou eventueel klapperen of wapperen ook tegen moeten gaan.

                #17565580
                Ben_M
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 January 2010

                  0.8mm staalplaat kost echt geen drol gelukkig :thumb
                  ik was toen volgens mij voor een plaat van ong. 1,5 meter bij 0,5 meter 5 euro kwijt ofzo.
                  Plaatprijs gaat op de kilogram en laat zo’n 0.8mm plaatje nou eens ff bijna niks wegen :D

                  #17565581
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    @arrowboy wrote:

                    en al vorderingen
                    met de turboblok?

                    grtn

                    Wel wat vorderingen. Plaatjes zeggen vaak meer dan woorden alleen. Bij deze:

                    De kopkanten van het turbo-plenum moeten er nog wel voorgelast, maar eerst moeten de M6 boutjes er van binnen naar buiten ingedraaid worden.

                    Koker 100x100x4 aluminium

                    Strip 100×10 aluminium

                    Een perfect passende intercooler opgezocht (BMW E46 330D) ;) De aansluitingen steken naar achteren en de koeler valt er precies tussen zodat zelfs de gril nog net gemonteerd kan worden .

                    En ook een mooie passende oliekoeler die achter de luchtopeningen onder het kenteken achter de keienvanger komt (dus niet zoals hier op de foto, maar een stuk lager). Hij is precies zo breed dat de koppelingen net buiten de vloeistofkoeler komen.

                    Van een Mercedes bus :jerry

                    #17565582
                    McLambo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 September 2004

                      Gaat dat inlaatspruitstuk wel in de ascona passen? Kom je niet tegen de shocktoren aan?

                      #17565583
                      RacesconaB204
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 December 2009

                        @McLambo wrote:

                        Gaat dat inlaatspruitstuk wel in de ascona passen? Kom je niet tegen de shocktoren aan?

                        Gaat helemaal goed komen. Bij de c20XE had ik op de plek van de aluminium koker het grote sponsfilter zitten en die kon je er over de trechters nog afhalen. Ik houd zelfs nog wel een paar cm’s over (motor is ook nog 7 graden gekanteld net als bij de Manta 1.8 s, waardoor er aan de bijrijderzijde ook nog wat meer ruimte is).

                        #17565584
                        mr-turbo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 July 2004

                          komt helemaal goed , geen half werk :thumb als je de mogelijkheid (ruimte) hebt, misschien de inlaat van de box zo plaatsen dat je geen ophoping krijgt bij de laatste cilinder, bv langs onderen of zijkant ?

                          Wat ik me afvroeg nav je drijfstanglager schade, heb je goede olieschotten in de carterpan, en kun je eventuele oliedruk fluctuaties terugzien in je datalog van de ecu ?

                          #17565585
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            @mr-turbo wrote:

                            komt helemaal goed , geen half werk :thumb als je de mogelijkheid (ruimte) hebt, misschien de inlaat van de box zo plaatsen dat je geen ophoping krijgt bij de laatste cilinder, bv langs onderen of zijkant ?

                            Wat ik me afvroeg nav je drijfstanglager schade, heb je goede olieschotten in de carterpan, en kun je eventuele oliedruk fluctuaties terugzien in je datalog van de ecu ?

                            Mooi stromingsplaatje heb je er neer gezet. Waar is deze van? Lijkt qua idee veel op mijn opzetje.

                            Ik heb gewoon de standaard carterpan van een Manta 1.8s gebruikt. Deze heeft eigenlijk al echt een bak eronder met een relatief kleine vierkante opening met overstekende zijkanten. Ik had er niet nog extra schotten in gemaakt. Ik was eerder bang dat het misschien veroorzaakt was door schuimvorming vanwege het ontbreken van een spatplaat. Van de andere kant, de overige glijlagers zien er allemaal nog wel prima uit (?) Geen begin van slijtage te bespeuren.

                            Mijn oliedruk log ik niet. Die optie heeft mijn DTA S40 niet.

                            #17565586
                            2000
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Rik, hoe lang is die multiriem die op de foto’s staat, en is er een beetje makkelijk aan te komen?

                              Blijft mooi dit :thumbup

                              #17565587
                              RacesconaB204
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 December 2009

                                @2000 wrote:

                                Rik, hoe lang is die multiriem die op de foto’s staat, en is er een beetje makkelijk aan te komen?

                                Blijft mooi dit :thumbup

                                915mm (5PK 915 – Renault Clio). eBay of de automaterialenzaak; zou geen enkel probleem moeten zijn.

                                Als je goed hebt gekeken dan heb je gezien dat ik de dynamo ook iets lager heb gezet omdat ik anders tegen de TB’s aan zou komen.

                                #17565588
                                coot
                                  Lid sinds:
                                  26 December 2009

                                  @mr-turbo wrote:

                                  komt helemaal goed , geen half werk :thumb als je de mogelijkheid (ruimte) hebt, misschien de inlaat van de box zo plaatsen dat je geen ophoping krijgt bij de laatste cilinder, bv langs onderen of zijkant ?

                                  Wat ik me afvroeg nav je drijfstanglager schade, heb je goede olieschotten in de carterpan, en kun je eventuele oliedruk fluctuaties terugzien in je datalog van de ecu ?

                                  creatief met solidworks mr turbo?
                                  mooi plaatje inderdaad maar bij de wat meer complexere delen is zo’n flow simulation (net zoals andere simulaties) niet erg precies
                                  maar bij zoiets “simpels” zou het redelijk moeten kloppen

                                  #17565589
                                  2000
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    @Rik Ophuis wrote:

                                    @2000 wrote:

                                    Rik, hoe lang is die multiriem die op de foto’s staat, en is er een beetje makkelijk aan te komen?

                                    Blijft mooi dit :thumbup

                                    915mm (5PK 915 – Renault Clio). eBay of de automaterialenzaak; zou geen enkel probleem moeten zijn.

                                    Als je goed hebt gekeken dan heb je gezien dat ik de dynamo ook iets lager heb gezet omdat ik anders tegen de TB’s aan zou komen.

                                    Inderdaad, maar ik geloof niet dat dat de lengte (veel) beinvloed, alleen de hoek wordt iets anders….Thanks!!!

                                    #17565538
                                    marcelcoupe
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      20 April 2011

                                      hoi rik ziet er goed uit je bent weer lekker bezig mijn 16v draaid ook maar is nog niet optimaal zit nog hoop werk in :thumb

                                      #17565590
                                      2000
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        @marcelcoupe wrote:

                                        hoi rik ziet er goed uit je bent weer lekker bezig mijn 16v draaid ook maar is nog niet optimaal zit nog hoop werk in :thumb

                                        Ik ken dat, zit er momenteel tot mijn oren in :D Op de fora lijkt het makkelijker dan dat het is. -offtopic

                                        #17565591
                                        remo 07
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          2 May 2010

                                          @2000 wrote:

                                          @marcelcoupe wrote:

                                          hoi rik ziet er goed uit je bent weer lekker bezig mijn 16v draaid ook maar is nog niet optimaal zit nog hoop werk in :thumb

                                          Ik ken dat, zit er momenteel tot mijn oren in :D Op de fora lijkt het makkelijker dan dat het is. -offtopic

                                          Goh,waar ken ik dit van???? -offtopic

                                          Erg jammer dat de c20xe stuk is gegaan Rik,maar dat komt vast nog wel goed.
                                          Ik ga morgen ook ff die intercooler halen,zeer goede oplossing!! :thumb

                                          #17565592
                                          RacesconaB204
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            11 December 2009

                                            Vliegwiel gemonteerd met ARP-bouten en netjes aangedraaid met bijgeleverde grafietvet, scherpe kanten vliegwielboringen eerst iets verzonken (volgens voorschrift ARP, zonder loctite draadborgmiddel).

                                            Ook het prise as toplager gemonteerd (waar overigens steeds lastiger aan te komen is).
                                            Nieuwe Sachs/Zf race drukgroep met organische F1 E30M3-plaat; hiermee zou het goed moeten gaan (hoop ik).

                                            En… de motor hangt er intussen in en de vooras is ook vervangen.

                                            Zo lijkt het al heel wat, maar er is nog veel ‘prutswerk’ te doen waar nog wel wat tijd in gaat zitten.

                                            #17565593
                                            Ascona20E
                                              Lid sinds:
                                              30 September 2007

                                              Gaaf project rik !
                                              erg leuk om te volgen

                                              #17565594
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                ;) De laatste blije meters met de c20XE aan boord (GT-bocht in Assen).

                                                #17565595
                                                remo 07
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  2 May 2010

                                                  @Rik Ophuis wrote:

                                                  ;) De laatste blije meters met de c20XE aan boord (GT-bocht in Assen).

                                                  In het harnas gestorven zeg maar,Mocht je het nodig hebben liggen er hier nog div drijfstangen(std c20xe) Rik.
                                                  Ben net bezig geweest met mn BMW 330 d intercooler,ff wat weggezaagd en past prima.
                                                  Nu nog ff verzinnen hoe dat vast gezet gaat worden???jij nog een nette oplossing daarvoor Rik??
                                                  Gaat de goede kant op. Top werk zoals altijd!! :thumb

                                                  #17565596
                                                  remo 07
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    2 May 2010

                                                    En Rik???nog wat gedaan????Ik heb er miss een c Kadett sedan erbij…

                                                    #17565597
                                                    RacesconaB204
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      11 December 2009

                                                      :) Nog zonder commentaar, maar het begint er nu aardig op te lijken; een plaatje:

                                                    25 berichten aan het bekijken - 726 tot 750 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.