Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
20 december 2009 om 22:44 #17564816
origineel gepost door Martin 2.0S
Volgens de tekening hoort die breuk daar te zitten:jerry:DZe wisten zeker toen al waar de zwakke plek zat!
20 december 2009 om 23:00 #17564817origineel gepost door McLambo
Wat zijn pu bussen precies?Polyurethaan bussen. Een soort rubber dat harder is dan de standaard rubberen bussen t.p.v. scharnierpunten in de wielophanging. Bijvoorbeeld Powerflex bussen (=merk) zijn polyurethaan. Hiermee bereik je een stijvere wielophanging die precieser stuurt en minder vervormt bij wat ‘sportiever’ rijgedrag. Je kunt nog een stap verder gaan door i.p.daarvan teflon (=PTFE) bussen te nemen. Deze zijn veel harder (bijna massief en niet elastisch). Als je dit nog niet hard genoeg is dan kun je ook nog zogenaamde Unibal kogelgewrichten monteren. De kans op uitscheuren van de carrosserie neemt echter steeds meer toe en het lawaai (doorgeven van geluid naar de carrosserie) wordt ook steeds extremer. PU-bussen zijn een beetje de gulden middenweg.
21 december 2009 om 06:57 #17564818Interessant. Zal ook wel de nodige centjes kosten denk ik?
Mijn ascona is 30 jaar oud, ik moet nog eens kijken wat de toestand van alle rubbers is van de ophanging, maar ik kan me voorstellen dat het een en ander verdroogd of uitgelubberd is. Dan zijn die PU bussen inderdaad wel interessant. :hmmz28 december 2009 om 14:18 #17564819origineel gepost door McLambo
Interessant. Zal ook wel de nodige centjes kosten denk ik?
Mijn ascona is 30 jaar oud, ik moet nog eens kijken wat de toestand van alle rubbers is van de ophanging, maar ik kan me voorstellen dat het een en ander verdroogd of uitgelubberd is. Dan zijn die PU bussen inderdaad wel interessant. :hmmzVan Power-Flex zijn inderdaad niet goedkoop, maar er is wel een goedkoper alternatief (heb ik tot nu toe goede ervaring mee). Zie: http://www.splendid-parts.de/shop_2/themes/kategorie/detail.php?artikelid=179384&source=2
Eur 82,- set, alle draagarmen voor, excl. stabilisator-verbindings rubbertjes.
28 december 2009 om 15:42 #17564820Kijk, dat zijn de tips waar we het voor doen 82 per kant dan neem ik aan?
Is dit spul ook rubberachtig? Of meer zoals hard plastic?28 december 2009 om 18:23 #17564821origineel gepost door McLambo
Kijk, dat zijn de tips waar we het voor doen 82 per kant dan neem ik aan?
Is dit spul ook rubberachtig? Of meer zoals hard plastic?Nee, een set is voor de complete vooras; 4 draaipunten aan de bovenste draagarmen en vier draaipunten aan de onderste draagarmen….
Het is nog een beetje elastisch, maar veel harder dan origineel. Origineel zit het rubber gevulcaniseerd aan de pijpjes/bussen en vervorm je dus echt het rubber bij in-/uitveren. Echter bij dit soort PU-bussen glijdt de PU-bus om de pijpjes (die je vooraf ook met bijgeleverde vaseline insmeert). In dit geval hergebruik je stalen pijpjes die in de originele bussen zitten (zie verhandeling over vooras verstevigen).
28 december 2009 om 19:11 #17564822heb je ook nog een adresje voor de bussen voor de achteras?
28 december 2009 om 19:29 #17564823origineel gepost door Christian-tsx
heb je ook nog een adresje voor de bussen voor de achteras?Ik heb er geen aandelen ofzo, maar zie:
http://www.splendid-parts.de/shop_2/themes/kategorie/detail.php?artikelid=179383&source=2Voor beide langsdragers en de panhardstang Eur 99,-.
28 december 2009 om 19:54 #17564824Goed bezig! Hij staat ondertussen in de bookmarks!
31 december 2009 om 16:59 #17564825king: Even een ‘einde-jaars’ status:
Besteld/onderweg voor de nieuwe c20XE:31 december 2009 om 17:07 #17564826Ik heb geen brug, maar op deze manier kan ik er redelijk goed en veilig bij. Ik heb via e-bay vier 6-Tons bokken gekocht die 60 cm hoog kunnen (niet duur). Vervolgens heb ik tegen de zijkant van de bokken dikwandige pijpjes gelast onder dezelfde hoek als de originele kriksteunen.
Ik krik dus eerst de auto aan de achter-/voorkant zover op totdat ik de pijpjes in de originele kriksteunen steken kan. Vervolgen verder opkrikken tot de kriksteunen zo’n 60 cm van de vloer zijn. Zo staat ie mooi stevig en kun je er veilig aan werken (in mijn geval nu voor project Volvo-as):31 december 2009 om 17:13 #17564827Hierbij nog wat foto’s van de extra stabilisator onder de standaard achteras. Het is een stabilisator van een Ascona/Manta van 1975-76 die ondersteboven onder de originele stabi is gemonteerd. Hiervoor zijn alleen twee extra bevestigingsstrips 30x5mm onder de as gelast (zie foto’s ter verduidelijking):
31 december 2009 om 17:21 #17564828Hier dan nog de stalen disselasbuis i.p.v. het gegoten lichtmetalen exemplaar. In rally’s vooral toegepast om te voorkomen dat de bevestigingsfles met M8 imbusboutjes afbreken. Belangrijker vind ik dat wanneer de disselas breekt die er binnen in draait, dat deze dan ‘binnenboord’ gehouden wordt door deze stalen pijp en niet het lichtmetalen pijpje stuk slaat en de rest….
Nog een paar plaatjes van de voorwielophanging met dikke veren:
En de kooi, waar nu alleen het ‘kruis’ nog in moet:
1 januari 2010 om 12:05 #17564829Die extra stabistang, is dat de gene die onder de klok doorloopt? Is er een merkbaar verschil met deze extra stang?
En die veren waren van een Mercedes 123 dacht ik? Hoe zijn deze is stijfheid en reactie? Ze zijn wel erg dik! :thumbup
1 januari 2010 om 12:59 #17564830origineel gepost door McLambo
Die extra stabistang, is dat de gene die onder de klok doorloopt? Is er een merkbaar verschil met deze extra stang?En die veren waren van een Mercedes 123 dacht ik? Hoe zijn deze is stijfheid en reactie? Ze zijn wel erg dik! :thumbup
Ja, dat is die onder dif doorloopt. Hier rijd ik nu al zo’n 14 jaar mee. Dit merk je echt wel; gewoon dubbele werking.
De veren op deze foto’s rijd ik voor eerst dit seizoen mee (zijn van Biesheuvel, maar ik weet de aanduiding zo niet). Daarvoor had ik altijd halve W123 voorveren en dat werkt ook prima (veel goedkoper). De dikte van de windingen zegt niet altijd 1 op 1 iets over de veerstijfheid; het material en de spoed (totale lengte van de ‘draad’) maken ook een groot verschil.
1 januari 2010 om 21:00 #17564831dat mag je me toch eens goed uit leggen, achter wel een dubbele stabi en voor niet. Ik zou het eerder voor dubbel gemaakt hebben en achter gewoon een of zelfs helemaal geen stabi.
1 januari 2010 om 21:14 #17564832Wat is daar dan weer de achterliggende gedachte van? Dat de achteras voldoende bewegingsvrijheid heeft om evenredig met de bereden ondergrond te blijven tijdens het ‘rollen’ van het chassis?
1 januari 2010 om 21:40 #17564833dat is inderdaad het idee
2 januari 2010 om 09:27 #17564834origineel gepost door m400
dat mag je me toch eens goed uit leggen, achter wel een dubbele stabi en voor niet. Ik zou het eerder voor dubbel gemaakt hebben en achter gewoon een of zelfs helemaal geen stabi.:) ik ben dus niet de enige die hier aan dacht toen ik het las
je zou als je dit effect wilt creëren, ook de langsdragers van de achteras kunnen voorzien van pu/teflon bussen, dat geeft grotendeels hetzelfde effect als een stuggere stabi achter, maar dat terzijde
2 januari 2010 om 09:30 #17564835Als je met een nieuwe achteras bezig bent kijk eens hier http://www.lescanfield.info/rear_geometry.htm het is de mumford link dan komt je rolcentre omlaag en dat bevorderd je wegligging. Het is een hele installatie maar volgens mij de moeite waard.
2 januari 2010 om 10:37 #17564836Jemig de pemig zeg; als je dat uit je blote bolletje probeert te beredeneren, dan lukt dat bijna niet meer met zoveel componenten.
Ik begrijp ook dat dit ‘systeem’ heel dicht bij de grond geinstalleerd word, dus alleen voor circuit gebruik geschikt?:hmmz
2 januari 2010 om 14:06 #17564837origineel gepost door mr-turbo
origineel gepost door m400
dat mag je me toch eens goed uit leggen, achter wel een dubbele stabi en voor niet. Ik zou het eerder voor dubbel gemaakt hebben en achter gewoon een of zelfs helemaal geen stabi.:) ik ben dus niet de enige die hier aan dacht toen ik het las
je zou als je dit effect wilt creëren, ook de langsdragers van de achteras kunnen voorzien van pu/teflon bussen, dat geeft grotendeels hetzelfde effect als een stuggere stabi achter, maar dat terzijde
:hmmz Misschien hebben jullie wel gelijk (?). De reden dat ik ooit een extra stabi gemonteerd heb, was dat op de Nordschleife bij hoge snelheden zo enorm veel roll in de achterkant zat dat het er gewoon echt niet uitzag. Na het monteren van de extra stabi aan de achterkant was dit veel beter, althans voor het gevoel en op het oog.
En trouwens, de instructeurs van de ADS-raceschool waren ook echt laaiend over de balans van mijn oudje. Er was er een bij die zelf Ascona-cup had gereden, maar aangaf nooit zo’n fijn sturende Ascona te hebben gereden (wilde ook perse weten welke aanpassingen ik had gedaan). Toen overigens nog met MB W123 veren aan de voorkant.
De reden dat er nu een andere achteras onder komt, is uitsluitend de behoefte aan een sterker differentieel. Een Volvo-as is makkelijker aan te komen dan een Commodore as en een 75% platen-sper van een Volvo-as is goedkoper dan iets vergelijkbaars van een Opel.
De onderste langsdragers neem ik van een E-Rekord (zelfde als Manta-400). De bovenste langsdragers breng ik ‘naar binnen’ (onder de achterbank – die er niet inzit). Zo ontstaat een soort parallelogram dat ervoor zorgt dat de stand van de as niet verandert bij in-/uitveren (er zit namelijk geen staartstuk aan een dergelijke as).Deze constructie schijnt nog wat beter te functioneren (we zullen zien;))
2 januari 2010 om 15:14 #17564838origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door mr-turbo
origineel gepost door m400
dat mag je me toch eens goed uit leggen, achter wel een dubbele stabi en voor niet. Ik zou het eerder voor dubbel gemaakt hebben en achter gewoon een of zelfs helemaal geen stabi.:) ik ben dus niet de enige die hier aan dacht toen ik het las
je zou als je dit effect wilt creëren, ook de langsdragers van de achteras kunnen voorzien van pu/teflon bussen, dat geeft grotendeels hetzelfde effect als een stuggere stabi achter, maar dat terzijde
:hmmz Misschien hebben jullie wel gelijk (?). De reden dat ik ooit een extra stabi gemonteerd heb, was dat op de Nordschleife bij hoge snelheden zo enorm veel roll in de achterkant zat dat het er gewoon echt niet uitzag. Na het monteren van de extra stabi aan de achterkant was dit veel beter, althans voor het gevoel en op het oog.
En trouwens, de instructeurs van de ADS-raceschool waren ook echt laaiend over de balans van mijn oudje. Er was er een bij die zelf Ascona-cup had gereden, maar aangaf nooit zo’n fijn sturende Ascona te hebben gereden (wilde ook perse weten welke aanpassingen ik had gedaan). Toen overigens nog met MB W123 veren aan de voorkant.
De reden dat er nu een andere achteras onder komt, is uitsluitend de behoefte aan een sterker differentieel. Een Volvo-as is makkelijker aan te komen dan een Commodore as en een 75% platen-sper van een Volvo-as is goedkoper dan iets vergelijkbaars van een Opel.
De onderste langsdragers neem ik van een E-Rekord (zelfde als Manta-400). De bovenste langsdragers breng ik ‘naar binnen’ (onder de achterbank – die er niet inzit). Zo ontstaat een soort parallelogram dat ervoor zorgt dat de stand van de as niet verandert bij in-/uitveren (er zit namelijk geen staartstuk aan een dergelijke as).Deze constructie schijnt nog wat beter te functioneren (we zullen zien;))
Klopt ja , daar rijden de jongens in de Rally ook mee nu werkt super !
ik wil zelf ook zoiets er onder knallen !
rij nu met een ZF 40% in mn orginele achteras maar staat op springen met C20LET en EDS fase 3,52 januari 2010 om 15:41 #17564839origineel gepost door gonzo powerrr
mn orginele achteras maar staat op springen met C20LET en EDS fase 3,5Dat kan ik me goed voorstellen, als je hem een beetje gebruikt. Sperdif voor de Volvo-as heb ik van Harrie Meijers.
Ik zal van de ombouw wel een verslag doen (hoewel ook hier weer tal van mogelijkheden zijn, met evenzovele meningen).
2 januari 2010 om 16:47 #17564840Geweldig interessant topic dit. Dit is echt behoorlijk geavanceerd tunen als ik het allemaal zo lees! :o
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.