Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17564816
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      origineel gepost door Martin 2.0S
      Volgens de tekening hoort die breuk daar te zitten:jerry

      :DZe wisten zeker toen al waar de zwakke plek zat!

      #17564817
      RacesconaB204
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 December 2009

        origineel gepost door McLambo
        Wat zijn pu bussen precies?

        Polyurethaan bussen. Een soort rubber dat harder is dan de standaard rubberen bussen t.p.v. scharnierpunten in de wielophanging. Bijvoorbeeld Powerflex bussen (=merk) zijn polyurethaan. Hiermee bereik je een stijvere wielophanging die precieser stuurt en minder vervormt bij wat ‘sportiever’ rijgedrag. Je kunt nog een stap verder gaan door i.p.daarvan teflon (=PTFE) bussen te nemen. Deze zijn veel harder (bijna massief en niet elastisch). Als je dit nog niet hard genoeg is dan kun je ook nog zogenaamde Unibal kogelgewrichten monteren. De kans op uitscheuren van de carrosserie neemt echter steeds meer toe en het lawaai (doorgeven van geluid naar de carrosserie) wordt ook steeds extremer. PU-bussen zijn een beetje de gulden middenweg.

        #17564818
        McLambo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          Interessant. Zal ook wel de nodige centjes kosten denk ik?
          Mijn ascona is 30 jaar oud, ik moet nog eens kijken wat de toestand van alle rubbers is van de ophanging, maar ik kan me voorstellen dat het een en ander verdroogd of uitgelubberd is. Dan zijn die PU bussen inderdaad wel interessant. :hmmz

          #17564819
          RacesconaB204
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 December 2009

            origineel gepost door McLambo
            Interessant. Zal ook wel de nodige centjes kosten denk ik?
            Mijn ascona is 30 jaar oud, ik moet nog eens kijken wat de toestand van alle rubbers is van de ophanging, maar ik kan me voorstellen dat het een en ander verdroogd of uitgelubberd is. Dan zijn die PU bussen inderdaad wel interessant. :hmmz

            Van Power-Flex zijn inderdaad niet goedkoop, maar er is wel een goedkoper alternatief (heb ik tot nu toe goede ervaring mee). Zie: http://www.splendid-parts.de/shop_2/themes/kategorie/detail.php?artikelid=179384&source=2

            Eur 82,- set, alle draagarmen voor, excl. stabilisator-verbindings rubbertjes.

            #17564820
            McLambo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 September 2004

              Kijk, dat zijn de tips waar we het voor doen :-) 82 per kant dan neem ik aan?
              Is dit spul ook rubberachtig? Of meer zoals hard plastic?

              #17564821
              RacesconaB204
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 December 2009

                origineel gepost door McLambo
                Kijk, dat zijn de tips waar we het voor doen :-) 82 per kant dan neem ik aan?
                Is dit spul ook rubberachtig? Of meer zoals hard plastic?

                Nee, een set is voor de complete vooras; 4 draaipunten aan de bovenste draagarmen en vier draaipunten aan de onderste draagarmen….

                Het is nog een beetje elastisch, maar veel harder dan origineel. Origineel zit het rubber gevulcaniseerd aan de pijpjes/bussen en vervorm je dus echt het rubber bij in-/uitveren. Echter bij dit soort PU-bussen glijdt de PU-bus om de pijpjes (die je vooraf ook met bijgeleverde vaseline insmeert). In dit geval hergebruik je stalen pijpjes die in de originele bussen zitten (zie verhandeling over vooras verstevigen).

                #17564822
                Christian-tsx
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 May 2008

                  heb je ook nog een adresje voor de bussen voor de achteras?

                  #17564823
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    origineel gepost door Christian-tsx
                    heb je ook nog een adresje voor de bussen voor de achteras?

                    Ik heb er geen aandelen ofzo, maar zie:
                    http://www.splendid-parts.de/shop_2/themes/kategorie/detail.php?artikelid=179383&source=2

                    Voor beide langsdragers en de panhardstang Eur 99,-.

                    #17564824
                    McLambo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 September 2004

                      Goed bezig! Hij staat ondertussen in de bookmarks!

                      #17564825
                      RacesconaB204
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 December 2009

                        king: Even een ‘einde-jaars’ status:
                        Besteld/onderweg voor de nieuwe c20XE:

                        2L-Multi-throttle-kit

                        EX-M-RDS1-cropped

                        #17564826
                        RacesconaB204
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 December 2009

                          IMG_2106Ik heb geen brug, maar op deze manier kan ik er redelijk goed en veilig bij. Ik heb via e-bay vier 6-Tons bokken gekocht die 60 cm hoog kunnen (niet duur). Vervolgens heb ik tegen de zijkant van de bokken dikwandige pijpjes gelast onder dezelfde hoek als de originele kriksteunen.
                          Ik krik dus eerst de auto aan de achter-/voorkant zover op totdat ik de pijpjes in de originele kriksteunen steken kan. Vervolgen verder opkrikken tot de kriksteunen zo’n 60 cm van de vloer zijn. Zo staat ie mooi stevig en kun je er veilig aan werken (in mijn geval nu voor project Volvo-as):

                          IMG_2108

                          IMG_2109

                           

                          #17564827
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            Hierbij nog wat foto’s van de extra stabilisator onder de standaard achteras. Het is een stabilisator van een Ascona/Manta van 1975-76 die ondersteboven onder de originele stabi is gemonteerd. Hiervoor zijn alleen twee extra bevestigingsstrips 30x5mm onder de as gelast (zie foto’s ter verduidelijking):
                            IMG_2114

                            IMG_2115

                            IMG_2116

                            IMG_2117

                            #17564828
                            RacesconaB204
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 December 2009

                              Hier dan nog de stalen disselasbuis i.p.v. het gegoten lichtmetalen exemplaar. In rally’s vooral toegepast om te voorkomen dat de bevestigingsfles met M8 imbusboutjes afbreken. Belangrijker vind ik dat wanneer de disselas breekt die er binnen in draait, dat deze dan ‘binnenboord’ gehouden wordt door deze stalen pijp en niet het lichtmetalen pijpje stuk slaat en de rest….

                              IMG_2129

                              Nog een paar plaatjes van de voorwielophanging met dikke veren:

                              IMG_2120

                              IMG_2118

                              En de kooi, waar nu alleen het ‘kruis’ nog in moet:

                              IMG_2111

                              IMG_2112

                              #17564829
                              McLambo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                24 September 2004

                                Die extra stabistang, is dat de gene die onder de klok doorloopt? Is er een merkbaar verschil met deze extra stang?

                                En die veren waren van een Mercedes 123 dacht ik? Hoe zijn deze is stijfheid en reactie? Ze zijn wel erg dik! :thumbup

                                #17564830
                                RacesconaB204
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 December 2009

                                  origineel gepost door McLambo
                                  Die extra stabistang, is dat de gene die onder de klok doorloopt? Is er een merkbaar verschil met deze extra stang?

                                  En die veren waren van een Mercedes 123 dacht ik? Hoe zijn deze is stijfheid en reactie? Ze zijn wel erg dik! :thumbup

                                  Ja, dat is die onder dif doorloopt. Hier rijd ik nu al zo’n 14 jaar mee. Dit merk je echt wel; gewoon dubbele werking.

                                  De veren op deze foto’s rijd ik voor eerst dit seizoen mee (zijn van Biesheuvel, maar ik weet de aanduiding zo niet). Daarvoor had ik altijd halve W123 voorveren en dat werkt ook prima (veel goedkoper). De dikte van de windingen zegt niet altijd 1 op 1 iets over de veerstijfheid; het material en de spoed (totale lengte van de ‘draad’) maken ook een groot verschil.

                                  #17564831
                                  m400
                                    Lid sinds:
                                    22 November 2004

                                    dat mag je me toch eens goed uit leggen, achter wel een dubbele stabi en voor niet. Ik zou het eerder voor dubbel gemaakt hebben en achter gewoon een of zelfs helemaal geen stabi.

                                    #17564832
                                    McLambo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 September 2004

                                      Wat is daar dan weer de achterliggende gedachte van? Dat de achteras voldoende bewegingsvrijheid heeft om evenredig met de bereden ondergrond te blijven tijdens het ‘rollen’ van het chassis?

                                      #17564833
                                      m400
                                        Lid sinds:
                                        22 November 2004

                                        dat is inderdaad het idee

                                        #17564834
                                        mr-turbo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 July 2004

                                          origineel gepost door m400
                                          dat mag je me toch eens goed uit leggen, achter wel een dubbele stabi en voor niet. Ik zou het eerder voor dubbel gemaakt hebben en achter gewoon een of zelfs helemaal geen stabi.

                                          :) ik ben dus niet de enige die hier aan dacht toen ik het las

                                          je zou als je dit effect wilt creëren, ook de langsdragers van de achteras kunnen voorzien van pu/teflon bussen, dat geeft grotendeels hetzelfde effect als een stuggere stabi achter, maar dat terzijde

                                          #17564835
                                          cuupi
                                            Lid sinds:
                                            18 February 2008

                                            Als je met een nieuwe achteras bezig bent kijk eens hier http://www.lescanfield.info/rear_geometry.htm het is de mumford link dan komt je rolcentre omlaag en dat bevorderd je wegligging. Het is een hele installatie maar volgens mij de moeite waard.

                                            #17564836
                                            McLambo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              24 September 2004

                                              Jemig de pemig zeg; als je dat uit je blote bolletje probeert te beredeneren, dan lukt dat bijna niet meer met zoveel componenten.

                                              Ik begrijp ook dat dit ‘systeem’ heel dicht bij de grond geinstalleerd word, dus alleen voor circuit gebruik geschikt?:hmmz

                                              #17564837
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                origineel gepost door mr-turbo

                                                origineel gepost door m400
                                                dat mag je me toch eens goed uit leggen, achter wel een dubbele stabi en voor niet. Ik zou het eerder voor dubbel gemaakt hebben en achter gewoon een of zelfs helemaal geen stabi.

                                                :) ik ben dus niet de enige die hier aan dacht toen ik het las

                                                je zou als je dit effect wilt creëren, ook de langsdragers van de achteras kunnen voorzien van pu/teflon bussen, dat geeft grotendeels hetzelfde effect als een stuggere stabi achter, maar dat terzijde

                                                :hmmz Misschien hebben jullie wel gelijk (?). De reden dat ik ooit een extra stabi gemonteerd heb, was dat op de Nordschleife bij hoge snelheden zo enorm veel roll in de achterkant zat dat het er gewoon echt niet uitzag. Na het monteren van de extra stabi aan de achterkant was dit veel beter, althans voor het gevoel en op het oog.

                                                En trouwens, de instructeurs van de ADS-raceschool waren ook echt laaiend over de balans van mijn oudje. Er was er een bij die zelf Ascona-cup had gereden, maar aangaf nooit zo’n fijn sturende Ascona te hebben gereden (wilde ook perse weten welke aanpassingen ik had gedaan). Toen overigens nog met MB W123 veren aan de voorkant.

                                                De reden dat er nu een andere achteras onder komt, is uitsluitend de behoefte aan een sterker differentieel. Een Volvo-as is makkelijker aan te komen dan een Commodore as en een 75% platen-sper van een Volvo-as is goedkoper dan iets vergelijkbaars van een Opel.
                                                De onderste langsdragers neem ik van een E-Rekord (zelfde als Manta-400). De bovenste langsdragers breng ik ‘naar binnen’ (onder de achterbank – die er niet inzit). Zo ontstaat een soort parallelogram dat ervoor zorgt dat de stand van de as niet verandert bij in-/uitveren (er zit namelijk geen staartstuk aan een dergelijke as).

                                                Deze constructie schijnt nog wat beter te functioneren (we zullen zien;))

                                                #17564838
                                                gonzo powerrr
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2004

                                                  origineel gepost door Rik Ophuis

                                                  origineel gepost door mr-turbo

                                                  origineel gepost door m400
                                                  dat mag je me toch eens goed uit leggen, achter wel een dubbele stabi en voor niet. Ik zou het eerder voor dubbel gemaakt hebben en achter gewoon een of zelfs helemaal geen stabi.

                                                  :) ik ben dus niet de enige die hier aan dacht toen ik het las

                                                  je zou als je dit effect wilt creëren, ook de langsdragers van de achteras kunnen voorzien van pu/teflon bussen, dat geeft grotendeels hetzelfde effect als een stuggere stabi achter, maar dat terzijde

                                                  :hmmz Misschien hebben jullie wel gelijk (?). De reden dat ik ooit een extra stabi gemonteerd heb, was dat op de Nordschleife bij hoge snelheden zo enorm veel roll in de achterkant zat dat het er gewoon echt niet uitzag. Na het monteren van de extra stabi aan de achterkant was dit veel beter, althans voor het gevoel en op het oog.

                                                  En trouwens, de instructeurs van de ADS-raceschool waren ook echt laaiend over de balans van mijn oudje. Er was er een bij die zelf Ascona-cup had gereden, maar aangaf nooit zo’n fijn sturende Ascona te hebben gereden (wilde ook perse weten welke aanpassingen ik had gedaan). Toen overigens nog met MB W123 veren aan de voorkant.

                                                  De reden dat er nu een andere achteras onder komt, is uitsluitend de behoefte aan een sterker differentieel. Een Volvo-as is makkelijker aan te komen dan een Commodore as en een 75% platen-sper van een Volvo-as is goedkoper dan iets vergelijkbaars van een Opel.
                                                  De onderste langsdragers neem ik van een E-Rekord (zelfde als Manta-400). De bovenste langsdragers breng ik ‘naar binnen’ (onder de achterbank – die er niet inzit). Zo ontstaat een soort parallelogram dat ervoor zorgt dat de stand van de as niet verandert bij in-/uitveren (er zit namelijk geen staartstuk aan een dergelijke as).

                                                  Deze constructie schijnt nog wat beter te functioneren (we zullen zien;))

                                                  Klopt ja , daar rijden de jongens in de Rally ook mee nu werkt super !
                                                  ik wil zelf ook zoiets er onder knallen !
                                                  rij nu met een ZF 40% in mn orginele achteras maar staat op springen met C20LET en EDS fase 3,5

                                                  #17564839
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    origineel gepost door gonzo powerrr
                                                    mn orginele achteras maar staat op springen met C20LET en EDS fase 3,5

                                                    Dat kan ik me goed voorstellen, als je hem een beetje gebruikt. Sperdif voor de Volvo-as heb ik van Harrie Meijers.

                                                    Ik zal van de ombouw wel een verslag doen (hoewel ook hier weer tal van mogelijkheden zijn, met evenzovele meningen).

                                                    #17564840
                                                    McLambo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      24 September 2004

                                                      Geweldig interessant topic dit. Dit is echt behoorlijk geavanceerd tunen als ik het allemaal zo lees! :o

                                                    25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.