Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
13 december 2011 om 16:55 #17565480
@Jaccoooo wrote:
bedankt voor de info Rik :thumb ,ik ben een beetje aan het uitzoeken wat voor remmen ik kan gebruiken voor mijn rallyauto in de nieuwe klasse HM, maar als ik met 16 inch moet gaan rijden, moet ik ook een andere bak of eindoverbrenging, ik rij nu met 14 inch soms zelfs met 13 inch.
in de klasse HM moeten de schijven min. 285 mm zijn en 21 mm. dikDan zou ik gaan voor 4-zuigerremklauwen van een Volvo 240 in combinatie met Prelude-schijven
Zie: http://www.mantablog.nl/ombouw-remmen-voorkant-volvo-240244-op-manta-b/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit werkt ook prima en wordt veel toegepast bij Rally-Ascona’s en manta’s.
13 december 2011 om 17:38 #17565481dat heb ik al, met schijven van een sierra xr4x4 die zijn 260 mm., voldoet prima, maar komt bij lange na niet aan de verreiste diameter in het nieuwe reglement.
13 december 2011 om 17:58 #17565482Met 285mm schijven zit je wel aan 15″ of groter vast….. :(
13 december 2011 om 18:08 #17565483daar was ik al bang voor ja, in 1e instantie was het zelfs 295mm maar dat is al verander omdat je dan op 16 inch uitkwam, en dat was weer een oncourante maat in gravelbanden geloof ik.
ik heb al 2 sets 15 inch, maar met een standaard getrag bak en een 3.67 eindoverbrenging, worden de stappen wel een beetje groot voor rallygebruik, zelfs bij 14 inch trekt ie niet echt meer door in zijn 513 december 2011 om 20:20 #17565484@Jaccoooo wrote:
….verreiste diameter in het nieuwe reglement.
Die kun je vast en zeker ergens als after market setje kopen $$$ (meestal niet geheel toevallig).
Ik weet niet zeker of je hier wat mee kunt, maar mij schoot het volgende te binnen als eventueel uit te werken alternatief:
Remschijven van een Volvo 740 met een diameter 287 x 22mm (en een totale hoogte 56mm, centreergat 68mm) in combinatie met remklauwen van een Omega-B 2.0 liter bedoeld voor 286 x 24mm :hmmz
Zou zo op het eerste oog bijna moeten kunnen (totale hoogte van een 296x28mm dikke Omega-schijf is zelfde als 286 x24mm = 58,4mm en die van deze Volvo 740 is 56mm; normaal moet een Omega klauw wat naar achteren met onderlegringen of de naaf moet iets achtergedraaid worden, zodat de schijf wat naar buiten komt. Met een totale hoogte van 56mm zou het zelfs wel eens heel mooi kunnen uit kunnen komen!
13 december 2011 om 20:52 #17565485kijk zulke tips heb ik wat aan :thumb zal me er eens verder in verdiepen, ik ben er voorlopig nog niet aan toe om ze te monteren, dus de uitslag of het ook werkt zal nog ff op zich laten wachten
13 december 2011 om 20:55 #17565486Johan, het gaat niet alleen om de schijven, maar ook om de klauwen, voor 4-pots en achter willen ze 2-pots.
13 december 2011 om 20:59 #17565487en Omega B is waarschijnlijk 2pots???????????/ en de bij de schijf horende klauwen van de 740 passen natuurlijk weer net niet?
13 december 2011 om 21:07 #17565488Omega is 1 pots (schuifklauwen) achter wel 2-pots
kijk eens op MP onder insignia of opc, daar vindt je ook klauwen met 4 zuigers, maar dan zit je met hetzelfde probleem met de velgen.
Maar, wacht even af, de regels hierom zouden nog veranderd worden, heb geduld.
13 december 2011 om 21:18 #17565489geduld heb ik wel, zal wel moeten want ik heb mijn budget voor het klaarmaken van de carrosserie nog lang niet rond, laat staan het budget voor de aanpassingen voor de klasse HM.
maar af en toe hoor ik eens wat en schiet me wat te binnen en zo kwam ik in dit topic terecht.13 december 2011 om 22:57 #17565490ok, ik was al bang dat je alvast dingen ging aanschaffen waarvan nog niet helemaal zeker is dat het zo is.
Zelf wacht ik ook even af, ik weet ook niet in hoeverre ik veel of weinig moet veranderen en of ik daar wel zin in heb of budget voor vrij maak.
Sowiso betekend Nederland tov Duitsland rijden al een extra investering van zo’n sloridge €1500,-, als dat meer wordt dan weet ik het zo nog niet.
14 december 2011 om 18:44 #17565491Ik heb een twee-delige frontspoiler gekocht (zoals onder een Sport zit), maar zonder bevestigingsmaterialen.
Er zitten een soort vierkante gaten in waardoor ik vermoed dat er een bepaald soort kunststof pluggen bedoeld zijn om de spoiler vast te zetten (?). Weet iemand waar ik dit soort pluggen/schroeven zou kunnen kopen en hoe of ze er misschien uitzien?Bij voorbaat dank.
Groeten,
Rik
14 december 2011 om 18:53 #17565450Dat zijn dezelfden als ook voor de zijskirts van de Manta B gebruikt zijn, geen idee of het nog nieuw te kopen is, maar er is altijd wel iemand die dat spul heeft liggen.
14 december 2011 om 19:59 #17565492Heb er dacht ik nog enkele liggen weet niet hoeveel je er moet zijn niet nieuw
Nieuwe zijn nog wel te verkrijgen16 december 2011 om 19:43 #17565426@eddepet007 wrote:
Heb er dacht ik nog enkele liggen weet niet hoeveel je er moet zijn niet nieuw
Nieuwe zijn nog wel te verkrijgenEr zitten 6 bevestigingspunten met vierkante gaten in. Heb jij er zoveel liggen?
16 december 2011 om 21:19 #17565313Kijk morgen even voor je
Denk wel dat er nog 6 zijn
Pm me je nr maar30 december 2011 om 11:10 #17565497dag rik ,
al vorderingen aan de motor?grtn
30 december 2011 om 17:03 #17565498@arrowboy wrote:
dag rik ,
al vorderingen aan de motor?grtn
Nee, ik heb ook niet zoveel haast. Ik dacht een adres te hebben waar ik een verstevigingsbrug voor het onderblok zou kunnen laten maken. Iemand die al adverteerde met verstevigingsplaten voor onder een c20let. Op zich lijkt dit er al wel veel op; de contouren van de carterpanrand met boutgaten zijn identiek, behalve dat bij een z20let de pan met M8-boutjes gemonteerd is. Belangrijkste verschil is dat bij een c20let de hoofdlagerkapbouten in het zelfde vlak lijken te liggen als de onderkant van het onderblok. In de verstevigingsplaat zitten dan gaten waardoor je iets langere hoofdlagerkap bouten steekt. Een z20let heeft standaard al een verstevigingsbrug onder het onderblok zitten met daarin een set balansassen. Deze is gemonteerd met aparte M8 bouten in het onderblok en tapgaten precies in het midden van de hoofdlagerkappen. De originele brug met balansassen is echter veel te hoog en past van geen kant in een Manta 1.8s carterpan (ook de verstevigingsbrug van een z20leh zonder balansassen is veeeeel te hoog). De originele brug met balansassen komt dus te vervallen. In plaats daarvan komt er een verstevigingsplaat die ter plaatse van de carterpakking 8mm dik wordt en binnen in het carter over de hoofdlagerkappen 15mm. De tekening hiervan heb ik gemaakt en de Duitser die me toegezegd had zo een plaat te willen maken heeft alleen al een tijdje niet meer van zich laten horen (?) Misschien moet ik er maar eens weer de boer mee op om te zien of iemand anders dit voor mij kan (veel dingen kan ik zelf, maar ik heb geen cnc freesbank ;) ). Ik wil eerst het onderblok klaar maken met de verstevigingsplaat, olieaanzuigbuis en arp-bouten. Daarna komt de nieuwe turbo, injectoren en Jenvey turbo collector etc. aan bod.
Dit gaat nog wel even duren, maar dat vind ik niet erg want mijn Ascona is in de huidige setup ook al een heerlijke auto (maar soms zou ik willen dat ik 100pk extra had). Ik heb in ieder geval een project waar ik mee ‘vooruit’ kan; iets om naar uit te zien.
31 december 2011 om 11:18 #17565500Bij http://www.qustoms.nl heb ik spul laten snijden, wellicht kan hij ook frezen? :hmmz
2 januari 2012 om 11:24 #17565503je hebt ook het voordeel dat je een achteras en
een versnellingsbak hebt dat dergelijke vermogens
kan verdragen. ik zou het persoonlijk niet proberen
met een standaard opel as. ben je tevreden over
de vlotheid van het schakelen van je m3 versnellingsbak?
ben zelf ook nog aan het zoeken achter een goeie versnellingsbak
maar ben er ook nog niet uit welke (voor een cih)3 januari 2012 om 17:03 #17565504@arrowboy wrote:
ben je tevreden over
de vlotheid van het schakelen van je m3 versnellingsbak?
ben zelf ook nog aan het zoeken achter een goeie versnellingsbak
maar ben er ook nog niet uit welke (voor een cih)Mijn E30M3 schakelt mooier dan ik had gedacht, maar ik weet wel dat dit sterk afhangt van de staat van de synchromeshen. Want ze schakelen niet allemaal even mooi (maar dat heb je natuurlijk altijd). Ik kan hem wel aanbevelen, dat zeker.
Ik heb daarnaast een schakelpook/mechanisme van een Z4 gemonteerd, waardoor de schakelweg van de relatief lange pook wordt verkort.
4 januari 2012 om 11:05 #17565505oke bedankt voor de info.
grtn14 januari 2012 om 18:39 #17565512Rik
Weet jij toevallig welke versnelling dit is
kijk op de foto bij de pijl
14 januari 2012 om 19:38 #17565513@Ascona20E wrote:
Rik
Weet jij toevallig welke versnelling dit is
kijk op de foto bij de pijl
Foei, dat is al weer een tijdje geleden dat ik de mijne gereviseerd heb. Moet ik weer even goed nadenken……. :hmmz
Vooraf: Het eerste tandwiel op de gedeelde primaire as (daar waar de koppelingsplaat op zit; rechtsboven op de foto) zit vast op dit korte asdeel en draait altijd wanneer de koppeling niet ingetrapt is. Dit tandwiel maakt de secundaire as aan het draaien (die ik daar in de hand houd).
Volgens mij zit het dan als volgt, van links (cardanzijde) naar rechts (koppelingzijde) kijkende naar de secundaire as (die ik daar in m’n hand heb) zie je:
Kleine tandwiel helemaal links = 1e
Tweede nog kleinere tandwiel = achteruit (loopt in het aparte omkeertandwiel dat achter het rechthoekige dekseltje met 4 boutjes zit; staat hier niet op de foto)
Derde tandwiel van links = 2e EN DIE WIJST DE RODE PIJL AAN.
Vierde tandwiel van links = 3e
Vijfde (en grootste) tandwiel van links = 5e
In z’n 4 draait de primaire gedeelde as in 1 lijn en vind de aandrijving niet via de secundaire as plaats (deze draait wel mee maar geen van de genoemde tandwielen grijpen in).Terug komend op je vraag. Ik zou dus zeggen de 2e versnelling.
Nog even ter illustratie (niet dat het daar nu ineens zo duidelijk van wordt ;) :
De exploded views kloppen niet 100% ben ik toen achter gekomen bij de revisie.
15 januari 2012 om 18:03 #17565514Ok dat wou ik weten omdat die tand wiel kapot is
We hadden verschillende bedrijven gemaild/gebeld voor dat tandwiel maar de meeste wilden ook weten welke versnelling dat was zo dat ze iets makelijker zoeken konden BEDANKT :Dtrouwens die explorer klopt zeker niet 100% :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.