Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 651 tot 675 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565480
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      @Jaccoooo wrote:

      bedankt voor de info Rik :thumb ,ik ben een beetje aan het uitzoeken wat voor remmen ik kan gebruiken voor mijn rallyauto in de nieuwe klasse HM, maar als ik met 16 inch moet gaan rijden, moet ik ook een andere bak of eindoverbrenging, ik rij nu met 14 inch soms zelfs met 13 inch.
      in de klasse HM moeten de schijven min. 285 mm zijn en 21 mm. dik

      Dan zou ik gaan voor 4-zuigerremklauwen van een Volvo 240 in combinatie met Prelude-schijven

      Zie: http://www.mantablog.nl/ombouw-remmen-voorkant-volvo-240244-op-manta-b/” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Dit werkt ook prima en wordt veel toegepast bij Rally-Ascona’s en manta’s.

      #17565481
      Jaccoooo
        Lid sinds:
        9 December 2006

        dat heb ik al, met schijven van een sierra xr4x4 die zijn 260 mm., voldoet prima, maar komt bij lange na niet aan de verreiste diameter in het nieuwe reglement.

        #17565482
        giuliettaevo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 November 2006

          Met 285mm schijven zit je wel aan 15″ of groter vast….. :(

          #17565483
          Jaccoooo
            Lid sinds:
            9 December 2006

            daar was ik al bang voor ja, in 1e instantie was het zelfs 295mm maar dat is al verander omdat je dan op 16 inch uitkwam, en dat was weer een oncourante maat in gravelbanden geloof ik.
            ik heb al 2 sets 15 inch, maar met een standaard getrag bak en een 3.67 eindoverbrenging, worden de stappen wel een beetje groot voor rallygebruik, zelfs bij 14 inch trekt ie niet echt meer door in zijn 5

            #17565484
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              @Jaccoooo wrote:

              ….verreiste diameter in het nieuwe reglement.

              Die kun je vast en zeker ergens als after market setje kopen $$$ (meestal niet geheel toevallig).

              Ik weet niet zeker of je hier wat mee kunt, maar mij schoot het volgende te binnen als eventueel uit te werken alternatief:

              Remschijven van een Volvo 740 met een diameter 287 x 22mm (en een totale hoogte 56mm, centreergat 68mm) in combinatie met remklauwen van een Omega-B 2.0 liter bedoeld voor 286 x 24mm :hmmz

              Zou zo op het eerste oog bijna moeten kunnen (totale hoogte van een 296x28mm dikke Omega-schijf is zelfde als 286 x24mm = 58,4mm en die van deze Volvo 740 is 56mm; normaal moet een Omega klauw wat naar achteren met onderlegringen of de naaf moet iets achtergedraaid worden, zodat de schijf wat naar buiten komt. Met een totale hoogte van 56mm zou het zelfs wel eens heel mooi kunnen uit kunnen komen!

              #17565485
              Jaccoooo
                Lid sinds:
                9 December 2006

                kijk zulke tips heb ik wat aan :thumb zal me er eens verder in verdiepen, ik ben er voorlopig nog niet aan toe om ze te monteren, dus de uitslag of het ook werkt zal nog ff op zich laten wachten

                #17565486
                henk 400rr
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  Johan, het gaat niet alleen om de schijven, maar ook om de klauwen, voor 4-pots en achter willen ze 2-pots.

                  #17565487
                  Jaccoooo
                    Lid sinds:
                    9 December 2006

                    en Omega B is waarschijnlijk 2pots???????????/ en de bij de schijf horende klauwen van de 740 passen natuurlijk weer net niet?

                    #17565488
                    henk 400rr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      Omega is 1 pots (schuifklauwen) achter wel 2-pots

                      kijk eens op MP onder insignia of opc, daar vindt je ook klauwen met 4 zuigers, maar dan zit je met hetzelfde probleem met de velgen.

                      Maar, wacht even af, de regels hierom zouden nog veranderd worden, heb geduld.

                      #17565489
                      Jaccoooo
                        Lid sinds:
                        9 December 2006

                        geduld heb ik wel, zal wel moeten want ik heb mijn budget voor het klaarmaken van de carrosserie nog lang niet rond, laat staan het budget voor de aanpassingen voor de klasse HM.
                        maar af en toe hoor ik eens wat en schiet me wat te binnen en zo kwam ik in dit topic terecht.

                        #17565490
                        henk 400rr
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          ok, ik was al bang dat je alvast dingen ging aanschaffen waarvan nog niet helemaal zeker is dat het zo is.

                          Zelf wacht ik ook even af, ik weet ook niet in hoeverre ik veel of weinig moet veranderen en of ik daar wel zin in heb of budget voor vrij maak.

                          Sowiso betekend Nederland tov Duitsland rijden al een extra investering van zo’n sloridge €1500,-, als dat meer wordt dan weet ik het zo nog niet.

                          #17565491
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            Ik heb een twee-delige frontspoiler gekocht (zoals onder een Sport zit), maar zonder bevestigingsmaterialen.
                            Er zitten een soort vierkante gaten in waardoor ik vermoed dat er een bepaald soort kunststof pluggen bedoeld zijn om de spoiler vast te zetten (?). Weet iemand waar ik dit soort pluggen/schroeven zou kunnen kopen en hoe of ze er misschien uitzien?

                            Bij voorbaat dank.

                            Groeten,

                            Rik

                            #17565450
                            henk 400rr
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              Dat zijn dezelfden als ook voor de zijskirts van de Manta B gebruikt zijn, geen idee of het nog nieuw te kopen is, maar er is altijd wel iemand die dat spul heeft liggen.

                              #17565492
                              eddepet007
                                Lid sinds:
                                11 February 2005

                                Heb er dacht ik nog enkele liggen weet niet hoeveel je er moet zijn niet nieuw
                                Nieuwe zijn nog wel te verkrijgen

                                #17565426
                                RacesconaB204
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 December 2009

                                  @eddepet007 wrote:

                                  Heb er dacht ik nog enkele liggen weet niet hoeveel je er moet zijn niet nieuw
                                  Nieuwe zijn nog wel te verkrijgen

                                  Er zitten 6 bevestigingspunten met vierkante gaten in. Heb jij er zoveel liggen?

                                  #17565313
                                  eddepet007
                                    Lid sinds:
                                    11 February 2005

                                    Kijk morgen even voor je
                                    Denk wel dat er nog 6 zijn
                                    Pm me je nr maar

                                    #17565497
                                    arrowboy
                                      Lid sinds:
                                      14 October 2007

                                      dag rik ,
                                      al vorderingen aan de motor?

                                      grtn

                                      #17565498
                                      RacesconaB204
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 December 2009

                                        @arrowboy wrote:

                                        dag rik ,
                                        al vorderingen aan de motor?

                                        grtn

                                        Nee, ik heb ook niet zoveel haast. Ik dacht een adres te hebben waar ik een verstevigingsbrug voor het onderblok zou kunnen laten maken. Iemand die al adverteerde met verstevigingsplaten voor onder een c20let. Op zich lijkt dit er al wel veel op; de contouren van de carterpanrand met boutgaten zijn identiek, behalve dat bij een z20let de pan met M8-boutjes gemonteerd is. Belangrijkste verschil is dat bij een c20let de hoofdlagerkapbouten in het zelfde vlak lijken te liggen als de onderkant van het onderblok. In de verstevigingsplaat zitten dan gaten waardoor je iets langere hoofdlagerkap bouten steekt. Een z20let heeft standaard al een verstevigingsbrug onder het onderblok zitten met daarin een set balansassen. Deze is gemonteerd met aparte M8 bouten in het onderblok en tapgaten precies in het midden van de hoofdlagerkappen. De originele brug met balansassen is echter veel te hoog en past van geen kant in een Manta 1.8s carterpan (ook de verstevigingsbrug van een z20leh zonder balansassen is veeeeel te hoog). De originele brug met balansassen komt dus te vervallen. In plaats daarvan komt er een verstevigingsplaat die ter plaatse van de carterpakking 8mm dik wordt en binnen in het carter over de hoofdlagerkappen 15mm. De tekening hiervan heb ik gemaakt en de Duitser die me toegezegd had zo een plaat te willen maken heeft alleen al een tijdje niet meer van zich laten horen (?) Misschien moet ik er maar eens weer de boer mee op om te zien of iemand anders dit voor mij kan (veel dingen kan ik zelf, maar ik heb geen cnc freesbank ;) ). Ik wil eerst het onderblok klaar maken met de verstevigingsplaat, olieaanzuigbuis en arp-bouten. Daarna komt de nieuwe turbo, injectoren en Jenvey turbo collector etc. aan bod.

                                        Dit gaat nog wel even duren, maar dat vind ik niet erg want mijn Ascona is in de huidige setup ook al een heerlijke auto (maar soms zou ik willen dat ik 100pk extra had). Ik heb in ieder geval een project waar ik mee ‘vooruit’ kan; iets om naar uit te zien.

                                        #17565500
                                        giuliettaevo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          5 November 2006

                                          Bij http://www.qustoms.nl heb ik spul laten snijden, wellicht kan hij ook frezen? :hmmz

                                          #17565503
                                          arrowboy
                                            Lid sinds:
                                            14 October 2007

                                            je hebt ook het voordeel dat je een achteras en
                                            een versnellingsbak hebt dat dergelijke vermogens
                                            kan verdragen. ik zou het persoonlijk niet proberen
                                            met een standaard opel as. ben je tevreden over
                                            de vlotheid van het schakelen van je m3 versnellingsbak?
                                            ben zelf ook nog aan het zoeken achter een goeie versnellingsbak
                                            maar ben er ook nog niet uit welke (voor een cih)

                                            #17565504
                                            RacesconaB204
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 December 2009

                                              @arrowboy wrote:

                                              ben je tevreden over
                                              de vlotheid van het schakelen van je m3 versnellingsbak?
                                              ben zelf ook nog aan het zoeken achter een goeie versnellingsbak
                                              maar ben er ook nog niet uit welke (voor een cih)

                                              Mijn E30M3 schakelt mooier dan ik had gedacht, maar ik weet wel dat dit sterk afhangt van de staat van de synchromeshen. Want ze schakelen niet allemaal even mooi (maar dat heb je natuurlijk altijd). Ik kan hem wel aanbevelen, dat zeker.

                                              Ik heb daarnaast een schakelpook/mechanisme van een Z4 gemonteerd, waardoor de schakelweg van de relatief lange pook wordt verkort.

                                              #17565505
                                              arrowboy
                                                Lid sinds:
                                                14 October 2007

                                                oke bedankt voor de info.
                                                grtn

                                                #17565512
                                                Ascona20E
                                                  Lid sinds:
                                                  30 September 2007

                                                  Rik
                                                  Weet jij toevallig welke versnelling dit is
                                                  kijk op de foto bij de pijl

                                                  #17565513
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    @Ascona20E wrote:

                                                    Rik
                                                    Weet jij toevallig welke versnelling dit is
                                                    kijk op de foto bij de pijl

                                                    Foei, dat is al weer een tijdje geleden dat ik de mijne gereviseerd heb. Moet ik weer even goed nadenken……. :hmmz

                                                    Vooraf: Het eerste tandwiel op de gedeelde primaire as (daar waar de koppelingsplaat op zit; rechtsboven op de foto) zit vast op dit korte asdeel en draait altijd wanneer de koppeling niet ingetrapt is. Dit tandwiel maakt de secundaire as aan het draaien (die ik daar in de hand houd).

                                                    Volgens mij zit het dan als volgt, van links (cardanzijde) naar rechts (koppelingzijde) kijkende naar de secundaire as (die ik daar in m’n hand heb) zie je:

                                                    Kleine tandwiel helemaal links = 1e
                                                    Tweede nog kleinere tandwiel = achteruit (loopt in het aparte omkeertandwiel dat achter het rechthoekige dekseltje met 4 boutjes zit; staat hier niet op de foto)
                                                    Derde tandwiel van links = 2e EN DIE WIJST DE RODE PIJL AAN.
                                                    Vierde tandwiel van links = 3e
                                                    Vijfde (en grootste) tandwiel van links = 5e
                                                    In z’n 4 draait de primaire gedeelde as in 1 lijn en vind de aandrijving niet via de secundaire as plaats (deze draait wel mee maar geen van de genoemde tandwielen grijpen in).

                                                    Terug komend op je vraag. Ik zou dus zeggen de 2e versnelling.

                                                    Nog even ter illustratie (niet dat het daar nu ineens zo duidelijk van wordt ;) :

                                                    De exploded views kloppen niet 100% ben ik toen achter gekomen bij de revisie.

                                                    #17565514
                                                    Ascona20E
                                                      Lid sinds:
                                                      30 September 2007

                                                      Ok dat wou ik weten omdat die tand wiel kapot is
                                                      We hadden verschillende bedrijven gemaild/gebeld voor dat tandwiel maar de meeste wilden ook weten welke versnelling dat was zo dat ze iets makelijker zoeken konden BEDANKT :D

                                                      trouwens die explorer klopt zeker niet 100% :D

                                                    25 berichten aan het bekijken - 651 tot 675 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.