Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
9 oktober 2011 om 19:03 #17565269
@mr-turbo wrote:
Die zien er idd wat gunstiger uit
Let wel op dat Je uitspoor nu ook wel een stuk meer geworden is, dat was bij mij ruim 1.3 graadInderdaad de spoorstangeinden zitten net iets hoger dan de onderste fuseekogel. Wanneer je de fusee met astap naar binnen kantelt dan gaan de wielen zeg maar iets in de spreidstand.
Zal ik nog wel even (laten) controleren/bijstellen.Bedankt voor het meedenken!
14 oktober 2011 om 17:13 #17565440:D De Ascona stuurt als een scheermes nu. Wat een verschil! :thumbup
Ik moest inderdaad aan beide kanten een volle slag de spoorstangeinden naar binnen draaien om weer voldoende toespoor te krijgen.
Zullen op 6 november eens gaan kijken hoe ie het doet op Spa Francorchamps! Kan het eigenlijk niet afwachten.
14 oktober 2011 om 17:15 #17565441Bouw die turbomotor nou eindelijk maar eens in… :jerry
14 oktober 2011 om 19:29 #17565442nuttige informatie over die excentrische fuse’s aan de bovenkant
Toevallig gisteren deze gemonteerd op mijn opgeknapte as, en dit wist ik niet, even controleren dus
16 oktober 2011 om 20:23 #17565443Haha, zie ik me vanavond zomaar even voorbij rijden (Master Class race cursus ADS Assen eind november 2010):
http://s1196.photobucket.com/albums/aa405/marcannet/?action=view¤t=SANY0028.mp4″ onclick=”window.open(this.href);return false;
17 oktober 2011 om 16:08 #17565444Lekker bezig hoor!! Wat betreft die rembekrachtiger, die van een Monza is te groot en past niet zonder werk aan het binnenscherm. Ik heb er zelf 1 van een Rekord 2.2 (is groter als van een Kadett C) is ook van ATE en daar past de Monza hoofdremcilinder zonder problemen op. Enige dat je moet aanpassen is de draad waar je gaffel voor je pedaal op zit, deze is te lang, dus moet ingekort worden en moet de draad verder worden gesneden.
17 oktober 2011 om 16:36 #17565445Leuke aanpassingen weer Rik!
Maar denk je niet dat het gat gaat uitscheuren na verloop van tijd?
Zeker als ik op dat filmpje zie hoe je er tegenaan gaat :wors17 oktober 2011 om 18:19 #17565446@coot wrote:
Leuke aanpassingen weer Rik!
Maar denk je niet dat het gat gaat uitscheuren na verloop van tijd?
Zeker als ik op dat filmpje zie hoe je er tegenaan gaat :worsIk neem aan dat je doelt op het gat in de bovenste draagarm dat ik heel iets groter heb gemaakt. Nee, ik ben niet bang dat dit stuk gaat hoor. Ik heb ook het plaatwerk rondom de schroefboringen aan de onderkant 3mm dikker gemaakt.
Wanneer ik al ergens zorgen/twijfels over heb dan zijn het wel de levensduur van de voorwiellagertjes. Die krijgen het met de semi-slicks, vering en remmen behoorlijk zwaar te verduren. Wanneer ik het allemaal van te voren had gepland dan was ik denk ik wel overgestapt naar 5-gaats naven met wat forsere lagers (volgens mij).
17 oktober 2011 om 18:21 #17565447@Manta-aero wrote:
Lekker bezig hoor!! Wat betreft die rembekrachtiger, die van een Monza is te groot en past niet zonder werk aan het binnenscherm. Ik heb er zelf 1 van een Rekord 2.2 (is groter als van een Kadett C) is ook van ATE en daar past de Monza hoofdremcilinder zonder problemen op. Enige dat je moet aanpassen is de draad waar je gaffel voor je pedaal op zit, deze is te lang, dus moet ingekort worden en moet de draad verder worden gesneden.
Dan misschien toch maar proberen een ATE-bekrachtiger voor een Manta/Ascona-B te vinden en die dan voorzien van een grotere hoofdremcilinder.
17 oktober 2011 om 18:34 #17565448erg gaaf en zeker inbouw van je z20let gaaf hoor respect
30 oktober 2011 om 16:48 #17565452Volgende keer wel ff zwaaien als je weer voor mn huis langs rijd :P
Mooie wagen kon precies volgen waar je heen ging haha :P
Als ik zeg …..drempels weej wa waar ik woon zon betje.
31 oktober 2011 om 15:42 #17565453@Noordpoolgsi wrote:
Volgende keer wel ff zwaaien als je weer voor mn huis langs rijd :P
Mooie wagen kon precies volgen waar je heen ging haha :P
Als ik zeg …..drempels weej wa waar ik woon zon betje.
Oke, dan weet ik inderdaad waar je woont. Ik zag wel een rode Audi met de kap open, maar niemand om tegen te zwaaien ;) Ik wist ook niet dat hier ‘Opel-fans’ wonen. Zag daar nog wel eens BMW’s uit de 02-serie, of is dat de buurman?
31 oktober 2011 om 21:24 #17565454ghehe audi was voor weinig met weinig km’s vanaf 1980.
De manta stond onder de carport … droog zeg ma
Die bmw’s das jan frons heeft dr stuk of 5-6 en meer oltimers king:
Volgende x ga ik wel keer met duim omhoog staan aan de straat :thumb :jerry6 november 2011 om 19:17 #17565455Nog naar Spa geweest???Was toch dit weekend???groet Rene
9 november 2011 om 15:13 #17565457@remo 07 wrote:
Nog naar Spa geweest???Was toch dit weekend???groet Rene
:D Ja, we hebben zondag 6 november de hele dag op Spa kunnen rijden. Wat een prachtig circuit! Ging best goed. Rondjes 3 min 11 sec, sneller lukte niet.
Alles is heel gebleven (behalve opnieuw een steen door m’n net vervangen koplampglas, maar dat mag geen naam hebben).
Echt een aanrader en ik ga er ook zeker weer naar toe. :thumbup
10 november 2011 om 17:10 #17565458Paar fotos van zondag op Spa Francorchamps:
27 november 2011 om 12:46 #17565462Hey Rik!nog wat nieuws te melden????
gr Rene
27 november 2011 om 16:27 #17565464@remo 07 wrote:
Hey Rik!nog wat nieuws te melden????
gr Rene
king: ik zit op dit moment in het koninkrijk Swaziland, ten noord-oosten van- en bijna omsloten door Zuid Afrika. Het is hier lekker warm en alles gaat een tandje langzamer hier. Wist je trouwens dat ze in Zuid Afrika overal al spitsstroken hebben. Iedereen die wat langzamer is rijdt daarop ;) . Zo’n vluchtstrook is ook zeer geschikt om op te wandelen, auto’s te repareren, de koeien en geiten op uit te laten, handelswaar aan te bieden etc. De middenberm is weer zeer geschikt om ongestoord op te wandelen en als vluchtheuvel voor als je de snelweg over steekt. Het kan hier allemaal en niemand kijkt er vanop, behalve een paar bleekscheten uit Europa :shock: Het is hier wat dat betreft net wat toleranter en vriendelijker :afro allemaal. VW Golf type 1 en Volkswagenbus T3 (met motor achterin) kun je hier nog nieuw kopen en zijn erg populair. Ook best grappig.
27 november 2011 om 20:30 #17565465Nou zeg…..wat naar voor jullie!!geniet ervan zou ik zeggen,maar dat gaat daar wel denk ik :thumb :thumb
btw:leuk verhaal zeg,lijkt me geweldig om te zien hahaha.
Groet uit het NATTE en vooral KOUDE en GESTRESTE NEDERLAND….. :thumb
8 december 2011 om 21:49 #17565472Gaaf! op Spa lijkt me ook wel een keer wat om te rijden.
Foto’s van die spitsstroken ?
11 december 2011 om 19:16 #17565473@Rik Ophuis wrote:
Remmen:
Voor: schijven 296x28mm met klauwen van A-Omega 2.6i-3.0-24V, of B-Omega (niet 2.0!).waar zijn de schijven van? en moeten de schijven en klauwen aangepast worden? en wat voor wielen passen erom?
12 december 2011 om 22:27 #17565476@Jaccoooo wrote:
@Rik Ophuis wrote:
Remmen:
Voor: schijven 296x28mm met klauwen van A-Omega 2.6i-3.0-24V, of B-Omega (niet 2.0!).waar zijn de schijven van? en moeten de schijven en klauwen aangepast worden? en wat voor wielen passen erom?
Schijven ook van een A-Omega 2.6i of een 3.0-24V, maar ook veel B-Omega’s behalve de 2.0-16v benzine.
De klauwen hoef je niets aan te doen, die passen zo.
Het naafgat in de Omega-remschijf is wat kleiner dan een Ascona/Manta-naaf. Je moet of het naafgat uitdraaien in de schijf, of de naafdiameter iets kleiner draaien (wat ik heb gedaan) en dan de 4 bevestigingsgaten waar de remschijf mee tegen de achterkant van de naaf gemonteerd zit boren in de remschijf. Je voorkomt hierbij niet dat 1 gat iets overlapt met 1 van de 5 gaten die origineel in de omega-schijven zit. Om ervoor te zorgen dat de remschijf precies in het midden van de remklauw draait moet de achterkant van de naaf ook 1,5-2mm weggedraaid worden (exacte maat weet ik zo even niet uit m’n hoofd).
Ik heb nooit een 15″ lichtmetalen velg kunnen vinden die past (hoewel bij een omega een 15″ stalen velg net past). Je hebt volgens mij minimaal een 16″ velg nodig (dat zou je een beetje als een nadeel kunnen zien).
Je moet ook aan beide kanten 1,5mm dikke plaatjes tegen de stuuraanslagen lassen, omdat anders bij maximaal insturen de banjobout waar de remslang mee tegen de klauw zit tegen de voorveer kan komen (en zou kunnen afbreken!).
Het werkt wel prima overigens.
Ik heb mijn complete set (klauwen/naven met schijven klaar voor montage aan iedere Ascona-/Manta-B of Kadett-C) trouwens ook nog liggen met zgan nieuwe lagers en Mintex 1166 remblokken. Ik weet nu dat mijn zelf ‘geknutselde’ 334mm Brembo’s het goed doen, dus deze mogen eventueel weg.
13 december 2011 om 09:03 #17565477@Rik Ophuis wrote:
Op speciaal verzoek:
Mijn Ascona B
Bj. 1977
Kleur: Brillantrot VW LY3J
Voorwielophanging:
Vooras doorgelast en verstevigd volgens 400 rally-spec, met PU-bussen in draaiende delen en aluminium bussen tegen carrosserie. Schokbreker bevestiging aan bovenkant in binnenscherm verhoogd. Bilstein rallydempers C-Kadett. Veren: beide kanten exact een halve voorveer van Mercedes W123, of later deel van voorveer Kia Sportage MKI (eerste model).Achterwielophanging (tot dec. ’09):
3.67 met ZF-platensper. Stalen disselas (i.p.v. gegoten lichtmetalen staartstuk). Alles in PU bussen. Verstelbare panhardstang. Extra stabilisatorstang van 1975/76 ascona/manta ondersteboven gemonteerd bij onder de originele (extra bevestigingspunten tegen onderkant van de achteras). Bilstein rallydempers C-Kadett. Onderste bevestigingspunten van schokbrekers 35 mm naar beneden verplaatst. Veren: ingekorte originele achterveren (zeker niet te stug maken!).
(Vanaf zomer 2010): Achterashuis Volvo 240, 3.91 met 75% sper in 4-link ophanging (zie ombouwbeschrijving verderop in dit topic).Remmen:
Voor: schijven 296x28mm met klauwen van A-Omega 2.6i-3.0-24V, of B-Omega (niet 2.0!).
(tot dec. ’09)Achter: standaard trommels met grotere diameter remcilinders (Rekord 2.2i). Vanaf zomer 2010: remschijven/klauwen Volvo 240 met hydraulische handrem op klauwen (originelehandremschoenen/kabels verwijderd)
Versnellingsbak:
(tot dec. ’09) ZF S5-18/3: 1ste) 2.99 2e) 1.75 3e) 1.3 4e) 1.0 5e) 0.874 met stalen synchromesh ringen.
Koppeling:
Plaat 9,5“ van 3.0 Monza/Senator
Drukgroep: BMW E21 323i (iets aangepast, o.a. overal 1 extra verenstalen trekstrip en gebalanceerd)
Druklager: Chevrolet (KAWE 989803)
Vliegwiel: 3.0 Monza/Senator aan achterkant afgedraaid en gebalanceerd.
Motor: Rekord 2.2i *
*Omega CAM pistons (=must voor 2.2 CIH), afgewogen geparelde drijfstangen, fijn-gebalanceerde krukas, 2.2 kop met standaard kleppen, geslepen in- en uitlaatkanalen, afgevlakt/verbrandingskamers uitgeliterd, Irmscher koppakking met stalen ‘snijringen’ en extra koelboringen naar onderblok (a-la-400), nokkenas: GM-smeedstuk, spreiding 310 graden, 5.30 mm inlaatlift in BDP, 12.95 mm kleplift in/uit etc., verstelbaar nokkenaskettingwiel, stalen oliepompdeksel (diesel), distributiekettingspanner voorzien van mechanische aanslag (M6-draadeind), oliekoeler, afgezaagd/dichtgelast inlaatspruitstuk 3.0 Monza/Senator, groter luchtmassameterhuis BMW 730 met 5-pins sleepprint van standaard luchtmassameter LE-jetronic manta GSI, LE-Jetronic Manta GSI (uitgekleed), GSI stroomverdeler zonder vacuum, 3.0 bar benzinedrukregelaar van L-jetronic (oudere systeem met de grijze verstuivers).
Uitlaat: Simons groep A, 63mm incl. 4/2 in 1 spruitstukVanaf zomer 2010:
Versnellingsbak: Getrag 265 sport van BMW E30 M3: 1ste) 3.72 2e) 2.40 3e) 1.77 4e) 1.26 5e) 1.00
(ombouw naar Toyota Aisin W57 -bak staat op stapel; winterproject ’10/’11: 1ste) 3.285 2e) 1.894 3e) 1.275 4e) 1.0 5e) 0.861).Motor: c20XE (eerste generatie met coscast kop), standaard nokkenassen (nog), Omega race top zuigers 86.25mm, ARP-drijfstangbouten, afgedraaid- en gebalanceerd vliegwiel, koppelingsplaat E30 M3, Jenvey 45mm Throttle bodies met DTA vrij programeerbaar motor management, zelf pasgemaakt 4-in-1 uitlaatspruitstuk (zie verderop in topic). Oliepomp z20LET.
Maar hier heb ik ‘m voor!
Nordschleife Nurburgring
Knockhill SchotlandKlinkt als……… (tot dec. ’09)
http://www.youtube.com/watch?v=6MO3-SfuUIk” onclick=”window.open(this.href);return false;Zou je eens een keer het nummertje door kunnen geven van de LMM van de BMW 730, of (zoals je dacht ik ook eens suggereerde) die van de grotere 6-cil Opels?
Ben ook van plan de sleepprint over te zetten van een 2.0 LMM.bvd!
13 december 2011 om 16:15 #17565478@McLambo wrote:
Zou je eens een keer het nummertje door kunnen geven van de LMM van de BMW 730, of (zoals je dacht ik ook eens suggereerde) die van de grotere 6-cil Opels?
Ben ook van plan de sleepprint over te zetten van een 2.0 LMM.bvd!
Ik weet die nummers zo niet, maar eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Zolang je maar een groter Bosch luchtmassameterhuis van een 6-cililnder neemt waar op de zelfde manier de sleepprint gemonteerd is en dan maakt het ook niet uit of de stekkeraansluiting 7 polig is of 5-polig. Je wilt toch de sleepprint van een 2 liter LE-Jetronic erin overzetten. Of je er dan een neemt van een BMW of Senator/Monza, maakt niet uit. Wanneer je er een gevonden hebt moet je alleen even controleren of de klep in de LMM nog recht is, cq. niet gebroken/gescheurd en makkelijk zonder zwaar punt nog wil draaien. Veel LMM sneuvelen t.g.v. een ‘back fire’ wanneer zo’n motor op LPG loopt.
Je moet de klokveer-voorspanning daarna toch een beetje proefondervindelijk instellen en daarna pas het zwarte dekseltje met ZUURVRIJE siliconenkit dicht maken.
13 december 2011 om 16:21 #17565479bedankt voor de info Rik :thumb ,ik ben een beetje aan het uitzoeken wat voor remmen ik kan gebruiken voor mijn rallyauto in de nieuwe klasse HM, maar als ik met 16 inch moet gaan rijden, moet ik ook een andere bak of eindoverbrenging, ik rij nu met 14 inch soms zelfs met 13 inch.
in de klasse HM moeten de schijven min. 285 mm zijn en 21 mm. dik -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.