Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 601 tot 625 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565416
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      “The package has arrived!”

      Het begin voor het ‘winterproject’ is er. Hier de eerste plaatjes nog net op de pallet.

      #17565418
      McLambo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 September 2004

        o, ooo, Rick gaat aan de Turbo!

        Hoe komt dat zo? honger naar meer power?

        #17565419
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          @McLambo wrote:

          o, ooo, Rick gaat aan de Turbo!

          Hoe komt dat zo? honger naar meer power?

          Gewoon een nieuwe uitdaging zeg maar. Om iets te hebben om naar toe te werken voor in de komende lange winteravonden. De Ascona blijft ondertussen gewoon rijdend in de huidige configuratie. De turbomotor ga ik helemaal eerst voorbereiden incl. carterpan en versnellingsbak, aandrijfas etc.

          Pas wanneer alles klaar is gaat er gewisseld worden.

          Heb zojuist even de typeaanduiding op de turbolader gecontroleerd: 55 559 850 en Ausf.Nr. 5304 970 0049 leren volgens mij dat dit er al eentje is van een Z20LEH (is ook nog wat jonger dan de motor zelf; fabricagedatum in gietdelen 2007). De hele luchtinlaat is in ieder geval mooi droog (geen olie).

          #17565420
          Ben_M
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 January 2010

            mooi dat ie er is :D weer een turbo partner in crime laten we maar zeggen :afro

            #17565421
            arrowboy
              Lid sinds:
              14 October 2007

              dag rik ,

              mooie uitdaging . weet zeker dat je dat gaat lukken.
              heb de nummers van je turbolader gecontroleerd en
              het komt inderdaad van een z20leh motor met 177kw/240pk.
              veel succes met je project. :thumb

              #17565422
              RacesconaB204
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 December 2009

                :D “Wie wat bewaart, die heeft wat!” haha, komt het 1.8S Manta blok die ik al een paar jaar in de schuur heb staan toch nog mooi van pas om de z20LET mee op te bouwen voor in de Ascona.

                Ik gebruik de carterpan en motorsteunen zelf, maar de rest heb ik ‘over’. Misschien is er nog wel wat bij voor belangstellenden van hier voor een c20XE / c20NE/SEH ombouw in een achterwielaandrijver.

                Bijvoorbeeld de complete ontsteking met nokkenaswiel en riem:

                Uitlaatspruitstuk, eventeel nog met voorpijpdeel, cilinderkop, carburateur/spruitstuk, luchtfilter??

                Laat maar even weten via PM mocht er belangstelling voor zijn.

                #17565423
                JohnC
                  Lid sinds:
                  22 October 2006

                  ik hou dit goed in de gaten :D veel over het blok in bouwen plaatsen :jerry
                  mooie auto. :thumb

                  #17565424
                  voederbiet
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 May 2006

                    ben ook benieuwd wat dit gaat worden :thumb

                    heb hier ook nog een zo een soort blokje king:

                    suc6 met de ombouw!!

                    #17565135
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      :D Afgelopen weekeinde naar de Nuerburgring geweest met de Ascona. De remmen uitvoerig getest. Conclusie is dat deze ruimschoots op hun taak berekend zijn (ze worden er niet echt warm van :thumb ). Ze grijpen erg mooi snel aan. Er was echter wel een moment dat ik moest denken aan de opmerking van Remco (Giuliettaevo) dat ik waarschijnlijk een grotere diameter hoofdremcilinder nodig zou hebben. Nadat ik op de Grand Prix Strecke even wat naast de baan had gezeten op de bermstenen (waarbij een voorwiel fiks in trilling kwam), toen kon ik het rempedaal 1 keer behoorlijk wat verder intrappen; de remblokken zullen door het schudden wel wat verder van de schijf gekomen zijn en dan moet je om de 4 zuigers weer met voldoende olie te voorzien wat verder trappen. Misschien toch maar eens kijken of ik een grotere diameter HRC kan vinden……. :hmmz

                      Verder heb ik genoten king:

                      Het was er wel erg druk door de mooie weersvoorspelling, maar het blijft grappig met zo’n oud hok tussen al die high tech performance cars en dan gewoon mee en er vaak nog langs ook……en natuurlijk met een geluid dat veel modern spul doet verbleken.

                      Ik wil ook nog eens kijken of ik de voorwielen wat op camber kan zetten,

                      #17565271
                      Ben_M
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 January 2010

                        hmm, op opel rear power team staat een manier beschreven om je camber wat negatiever te zetten, link:

                        http://users.telenet.be/opelrearpowerteam/ORPT/projart/pages/012/index.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        Sik heeft bij z’n drift manta volgens mij de onderste draagarm verlengd, waardoor dus meer camber en ook een grotere stuuruitslag mogelijk was..

                        #17565246
                        RacesconaB204
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 December 2009

                          @Ben_M wrote:

                          hmm, op opel rear power team staat een manier beschreven om je camber wat negatiever te zetten, link:

                          http://users.telenet.be/opelrearpowerteam/ORPT/projart/pages/012/index.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

                          Sik heeft bij z’n drift manta volgens mij de onderste draagarm verlengd, waardoor dus meer camber en ook een grotere stuuruitslag mogelijk was..

                          Oke, bedankt. Zoals in de link was ik het ook ongeveer van plan. Ik moet wel zorgen dat ik met de velgrand/band van de schokbreker vrij blijf.
                          Sik heeft volgens mij onderste draagarm verlengd en bovenste fusee 1 gat verzet.

                          #17565252
                          ginoceros
                            Lid sinds:
                            12 August 2006

                            @Rik Ophuis wrote:

                            :D Afgelopen weekeinde naar de Nuerburgring geweest met de Ascona.

                            Ben er ook geweest met de motor en idd zeg wat een topdrukte !!!
                            4 poorten die om de zoveel seconden opengaan tegen 25 euro per keer … daar verdienen ze goed aan !!!!

                            #17565245
                            voederbiet
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 May 2006

                              maar het blijft grappig met zo’n oud hok tussen al die high tech performance cars en dan gewoon mee en er vaak nog langs ook……en natuurlijk met een geluid dat veel modern spul doet verbleken.

                              :wors :wors :wors

                              #17565427
                              RacesconaB204
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 December 2009

                                ;) Voordat jullie denken dat ik niets meer doe…..
                                Na het weekeindje Nuerburgring bij check-up van de auto bleek de Ascona aan het onderste fusee aan de rechterkant wat speling te hebben. Ook de linkerkant was niet helemaal spelingsvrij (nu al; de vooras is van een ’79-er Manta! Terugroepactie initieren? :lol: ). Dus maar alle 4 fusees nieuw besteld.

                                Nu meteen ook maar even het camber negatief instelbaar gemaakt.
                                Ik heb geen sleufgat gemaakt aan een zijde, maar 1 nieuw gat op circa 13 mm boven het oorspronkelijke (naar binnen). Daarna met een gatzaag van 43mm de uitsparing in de draagarm wat groter gemaakt, rekening houdend met de excentriciteit van het bovenste fusee.

                                Het resultaat:

                                Nu heb ik in principe 4 standen (het bovenste fusee is namelijk niet symmetrisch, maar ca. 1,5 mm excentrisch; dus wanneer je deze 180 graden draait dan scheelt dit aan de bovenkant ca. 3mm)

                                In mijn oorspronkelijke situatie stonden de voorwielen nagenoeg rechtop (stand 1: bovenkant fusee zo ver mogelijk naar buiten; van deze sitatie geen foto).

                                Wanneer je het bovenste fusee 180 graden draait in de originele gaten dan scheelt dit volgens mijn oude Haynes Owners Workshop Manual 50 minuten (dus bijna 1 graad). Ziet er dan zo uit (stand 2 = ca. -3mm):

                                Wanneer je het bovenste fusee weer 180 graden draait en 1 kant in het nieuwe boutgat dan ziet het er zo uit (stand 3 = ca. 13/2=-6,5mm):

                                Wanneer je het bovenste fusee weer 180 graden draait en 1 kant in het nieuwe boutgat dan ziet het er zo uit (stand 4 = ca. -6,5-3= -9,5mm):

                                De afstand tussen het draaipunt van het bovenste- en onderste fusee is ca. 210mm. Dit klopt wel ongeveer wanneer -50′ (-0,833 graden) met ca. -3mm (stand 2) overeenkomt.
                                Stand 3 met -6,5mm komt dan ongeveer overeen met -1,8 graden.
                                Stand 4 met -9,5mm komt dan ongeveer overeen met -2,6 graden.

                                Nu achteraf maar even proberen hoe het in de praktijk uitpakt en of de band vrij blijft van de redelijk dikke Bilstein demper.

                                #17565428
                                mr-turbo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 July 2004

                                  Let wel ff op dat je fusee niet tegen je schokdemperoog aankomt, die moest ik ook aanpassen..

                                  #17565429
                                  RacesconaB204
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 December 2009

                                    @mr-turbo wrote:

                                    Let wel ff op dat je fusee niet tegen je schokdemperoog aankomt, die moest ik ook aanpassen..

                                    Klopt, dat weet ik, zeker wanneer je het originele Opel fusee neemt want hier zit een behoorlijke ‘pukkel’ bovenop waar de veer in zit. Ik heb de fusees bij Leidinger bestelt en wanneer het plaatje klopt dan zijn deze aan de bovenkant veel platter. Maar dit check ik nog wel even van te voren.

                                    #17565431
                                    m400
                                      Lid sinds:
                                      22 November 2004

                                      Het maximale wat bij m’n Ascona haalbaar was op eze manier was -2,5. Verder ging eigenlijk niet doordat dan je schokbreker in de weg zit. Maar ik denk ook niet dat het heel zinvol is om nog negatiever te gaan.

                                      #17565432
                                      mr-turbo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 July 2004

                                        je hebt met 2 dingen te maken als je (veel) meer camber wilt, het raken van de fusee met de schokdemper EN het mogelijk raken van de binnenkant van het voorwiel met de schokdemper , ik had helaas beide :swear

                                        #17565434
                                        Manta 24V
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          8 September 2004

                                          Andere optie is je onderste draagarmen verlengen.

                                          #17565435
                                          RacesconaB204
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            11 December 2009

                                            king: Het past!
                                            Zojuist een kant afgemonteerd op maximaal camber en het wiel/velgrand blijft zo’n 15mm van de demper.

                                            Ik heb toch de schokbrekerboringen iets omhoog verzet. De mooie platte bovenste fusees (merk NK) konden er net helemaal onderdoor, maar wat te weinig speling vond ik, want het oog van de demper zit ook nog in een rubber. Daardoor zou het oog tijdens rijden gaan raken.

                                            Foto’s volgen nog.

                                            Rene,
                                            Dit lukt zelfs nog net met de 9″ brede Revolutions (ET25)
                                            Mijn huidige zijn 8″ ook ET25. Ik heb ruim 15mm over, die van jou hebben (in theorie) 12,7mm extra nodig aan de binnenkant (en dan zijn mijn Bilsteins 50mm dik). Voorwaarde is wel dat je het uitveren begrenst zoals in mijn ‘vooras aanpas verhaaltje’.

                                            ‘Blokje’ bovenop zijkanten

                                            #17565436
                                            remo 07
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              2 May 2010

                                              Rene,
                                              Dit lukt zelfs nog net met de 9″ brede Revolutions (ET25)
                                              Mijn huidige zijn 8″ ook ET25. Ik heb ruim 15mm over, die van jou hebben (in theorie) 12,7mm extra nodig aan de binnenkant (en dan zijn mijn Bilsteins 50mm dik). Voorwaarde is wel dat je het uitveren begrenst zoals in mijn ‘vooras aanpas verhaaltje’.

                                              Das goed nieuws Rik!
                                              Mijn planning is om deze winter de ascona sprintklaar te maken.
                                              Ik zit namelijk in onze auto club Burningwheelz in het sprint team.
                                              Wil binnenkort een extra vooras kopen en die dan klaar maken met alle aanpassingen.
                                              Maar ook dit ziet er weer keurig uit Rik!!

                                              #17565437
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                @remo 07 wrote:

                                                Das goed nieuws Rik!
                                                Mijn planning is om deze winter de ascona sprintklaar te maken.
                                                Ik zit namelijk in onze auto club Burningwheelz in het sprint team.
                                                Wil binnenkort een extra vooras kopen en die dan klaar maken met alle aanpassingen.
                                                Maar ook dit ziet er weer keurig uit Rik!!

                                                Ook al zou je ze niet helemaal op 2,5 graden zetten, maar op 1,8 dan nog gaat de bovenkant van je wielen een behoorlijk stuk naar binnen en krijg je ook meer ruimte tussen de spatbordranden.

                                                #17565438
                                                RacesconaB204
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 December 2009

                                                  Ik zoek eigenlijk nog volgende spullen:

                                                  – Rembekrachtiger van het Ate type van een Ascona/Manta-B of Kadett-C. O.a. te herkennen aan de boutafstand waar de hoofdremcilinder mee vast zit. Deze moet ca. 60mm zijn. Meeste zijn echter ca. 85mm (=Delco)

                                                  – Hoofdremcilinder Senator/Monza-A of Commodore met schijven achter (eventueel compleet met bekrachtiger, hoewel ik niet weet of deze zo in de Ascona past?)

                                                  #17565417
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    Het stelt allemaal niet zoveel voor, maar toch even wat foto’s.

                                                    Verschil tussen origineel (oud) en NK (nieuwe) bovenste fusee:

                                                    Nu ik even globaal met het waterpas langs de velg meet kom ik in de praktijk op 2 graden

                                                    #17565318
                                                    mr-turbo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 July 2004

                                                      Die zien er idd wat gunstiger uit :-)
                                                      Let wel op dat Je uitspoor nu ook wel een stuk meer geworden is, dat was bij mij ruim 1.3 graad

                                                    25 berichten aan het bekijken - 601 tot 625 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.