Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
6 september 2011 om 13:00 #17565416
“The package has arrived!”
Het begin voor het ‘winterproject’ is er. Hier de eerste plaatjes nog net op de pallet.
6 september 2011 om 13:22 #17565418o, ooo, Rick gaat aan de Turbo!
Hoe komt dat zo? honger naar meer power?
6 september 2011 om 15:57 #17565419@McLambo wrote:
o, ooo, Rick gaat aan de Turbo!
Hoe komt dat zo? honger naar meer power?
Gewoon een nieuwe uitdaging zeg maar. Om iets te hebben om naar toe te werken voor in de komende lange winteravonden. De Ascona blijft ondertussen gewoon rijdend in de huidige configuratie. De turbomotor ga ik helemaal eerst voorbereiden incl. carterpan en versnellingsbak, aandrijfas etc.
Pas wanneer alles klaar is gaat er gewisseld worden.
Heb zojuist even de typeaanduiding op de turbolader gecontroleerd: 55 559 850 en Ausf.Nr. 5304 970 0049 leren volgens mij dat dit er al eentje is van een Z20LEH (is ook nog wat jonger dan de motor zelf; fabricagedatum in gietdelen 2007). De hele luchtinlaat is in ieder geval mooi droog (geen olie).
6 september 2011 om 16:12 #17565420mooi dat ie er is :D weer een turbo partner in crime laten we maar zeggen :afro
7 september 2011 om 10:24 #17565421dag rik ,
mooie uitdaging . weet zeker dat je dat gaat lukken.
heb de nummers van je turbolader gecontroleerd en
het komt inderdaad van een z20leh motor met 177kw/240pk.
veel succes met je project. :thumb10 september 2011 om 12:03 #17565422:D “Wie wat bewaart, die heeft wat!” haha, komt het 1.8S Manta blok die ik al een paar jaar in de schuur heb staan toch nog mooi van pas om de z20LET mee op te bouwen voor in de Ascona.
Ik gebruik de carterpan en motorsteunen zelf, maar de rest heb ik ‘over’. Misschien is er nog wel wat bij voor belangstellenden van hier voor een c20XE / c20NE/SEH ombouw in een achterwielaandrijver.
Bijvoorbeeld de complete ontsteking met nokkenaswiel en riem:
Uitlaatspruitstuk, eventeel nog met voorpijpdeel, cilinderkop, carburateur/spruitstuk, luchtfilter??
Laat maar even weten via PM mocht er belangstelling voor zijn.
12 september 2011 om 18:58 #17565423ik hou dit goed in de gaten :D veel over het blok in bouwen plaatsen :jerry
mooie auto. :thumb12 september 2011 om 19:25 #17565424ben ook benieuwd wat dit gaat worden :thumb
heb hier ook nog een zo een soort blokje king:
suc6 met de ombouw!!
27 september 2011 om 18:57 #17565135:D Afgelopen weekeinde naar de Nuerburgring geweest met de Ascona. De remmen uitvoerig getest. Conclusie is dat deze ruimschoots op hun taak berekend zijn (ze worden er niet echt warm van :thumb ). Ze grijpen erg mooi snel aan. Er was echter wel een moment dat ik moest denken aan de opmerking van Remco (Giuliettaevo) dat ik waarschijnlijk een grotere diameter hoofdremcilinder nodig zou hebben. Nadat ik op de Grand Prix Strecke even wat naast de baan had gezeten op de bermstenen (waarbij een voorwiel fiks in trilling kwam), toen kon ik het rempedaal 1 keer behoorlijk wat verder intrappen; de remblokken zullen door het schudden wel wat verder van de schijf gekomen zijn en dan moet je om de 4 zuigers weer met voldoende olie te voorzien wat verder trappen. Misschien toch maar eens kijken of ik een grotere diameter HRC kan vinden……. :hmmz
Verder heb ik genoten king:
Het was er wel erg druk door de mooie weersvoorspelling, maar het blijft grappig met zo’n oud hok tussen al die high tech performance cars en dan gewoon mee en er vaak nog langs ook……en natuurlijk met een geluid dat veel modern spul doet verbleken.
Ik wil ook nog eens kijken of ik de voorwielen wat op camber kan zetten,
27 september 2011 om 20:29 #17565271hmm, op opel rear power team staat een manier beschreven om je camber wat negatiever te zetten, link:
http://users.telenet.be/opelrearpowerteam/ORPT/projart/pages/012/index.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Sik heeft bij z’n drift manta volgens mij de onderste draagarm verlengd, waardoor dus meer camber en ook een grotere stuuruitslag mogelijk was..
28 september 2011 om 07:02 #17565246@Ben_M wrote:
hmm, op opel rear power team staat een manier beschreven om je camber wat negatiever te zetten, link:
http://users.telenet.be/opelrearpowerteam/ORPT/projart/pages/012/index.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Sik heeft bij z’n drift manta volgens mij de onderste draagarm verlengd, waardoor dus meer camber en ook een grotere stuuruitslag mogelijk was..
Oke, bedankt. Zoals in de link was ik het ook ongeveer van plan. Ik moet wel zorgen dat ik met de velgrand/band van de schokbreker vrij blijf.
Sik heeft volgens mij onderste draagarm verlengd en bovenste fusee 1 gat verzet.28 september 2011 om 12:32 #17565252@Rik Ophuis wrote:
:D Afgelopen weekeinde naar de Nuerburgring geweest met de Ascona.
Ben er ook geweest met de motor en idd zeg wat een topdrukte !!!
4 poorten die om de zoveel seconden opengaan tegen 25 euro per keer … daar verdienen ze goed aan !!!!28 september 2011 om 15:51 #17565245maar het blijft grappig met zo’n oud hok tussen al die high tech performance cars en dan gewoon mee en er vaak nog langs ook……en natuurlijk met een geluid dat veel modern spul doet verbleken.
:wors :wors :wors
3 oktober 2011 om 19:28 #17565427;) Voordat jullie denken dat ik niets meer doe…..
Na het weekeindje Nuerburgring bij check-up van de auto bleek de Ascona aan het onderste fusee aan de rechterkant wat speling te hebben. Ook de linkerkant was niet helemaal spelingsvrij (nu al; de vooras is van een ’79-er Manta! Terugroepactie initieren? :lol: ). Dus maar alle 4 fusees nieuw besteld.Nu meteen ook maar even het camber negatief instelbaar gemaakt.
Ik heb geen sleufgat gemaakt aan een zijde, maar 1 nieuw gat op circa 13 mm boven het oorspronkelijke (naar binnen). Daarna met een gatzaag van 43mm de uitsparing in de draagarm wat groter gemaakt, rekening houdend met de excentriciteit van het bovenste fusee.Het resultaat:
Nu heb ik in principe 4 standen (het bovenste fusee is namelijk niet symmetrisch, maar ca. 1,5 mm excentrisch; dus wanneer je deze 180 graden draait dan scheelt dit aan de bovenkant ca. 3mm)
In mijn oorspronkelijke situatie stonden de voorwielen nagenoeg rechtop (stand 1: bovenkant fusee zo ver mogelijk naar buiten; van deze sitatie geen foto).
Wanneer je het bovenste fusee 180 graden draait in de originele gaten dan scheelt dit volgens mijn oude Haynes Owners Workshop Manual 50 minuten (dus bijna 1 graad). Ziet er dan zo uit (stand 2 = ca. -3mm):
Wanneer je het bovenste fusee weer 180 graden draait en 1 kant in het nieuwe boutgat dan ziet het er zo uit (stand 3 = ca. 13/2=-6,5mm):
Wanneer je het bovenste fusee weer 180 graden draait en 1 kant in het nieuwe boutgat dan ziet het er zo uit (stand 4 = ca. -6,5-3= -9,5mm):
De afstand tussen het draaipunt van het bovenste- en onderste fusee is ca. 210mm. Dit klopt wel ongeveer wanneer -50′ (-0,833 graden) met ca. -3mm (stand 2) overeenkomt.
Stand 3 met -6,5mm komt dan ongeveer overeen met -1,8 graden.
Stand 4 met -9,5mm komt dan ongeveer overeen met -2,6 graden.Nu achteraf maar even proberen hoe het in de praktijk uitpakt en of de band vrij blijft van de redelijk dikke Bilstein demper.
3 oktober 2011 om 20:28 #17565428Let wel ff op dat je fusee niet tegen je schokdemperoog aankomt, die moest ik ook aanpassen..
3 oktober 2011 om 20:36 #17565429@mr-turbo wrote:
Let wel ff op dat je fusee niet tegen je schokdemperoog aankomt, die moest ik ook aanpassen..
Klopt, dat weet ik, zeker wanneer je het originele Opel fusee neemt want hier zit een behoorlijke ‘pukkel’ bovenop waar de veer in zit. Ik heb de fusees bij Leidinger bestelt en wanneer het plaatje klopt dan zijn deze aan de bovenkant veel platter. Maar dit check ik nog wel even van te voren.
6 oktober 2011 om 18:12 #17565431Het maximale wat bij m’n Ascona haalbaar was op eze manier was -2,5. Verder ging eigenlijk niet doordat dan je schokbreker in de weg zit. Maar ik denk ook niet dat het heel zinvol is om nog negatiever te gaan.
6 oktober 2011 om 18:23 #17565432je hebt met 2 dingen te maken als je (veel) meer camber wilt, het raken van de fusee met de schokdemper EN het mogelijk raken van de binnenkant van het voorwiel met de schokdemper , ik had helaas beide :swear
7 oktober 2011 om 19:06 #17565434Andere optie is je onderste draagarmen verlengen.
7 oktober 2011 om 20:31 #17565435king: Het past!
Zojuist een kant afgemonteerd op maximaal camber en het wiel/velgrand blijft zo’n 15mm van de demper.Ik heb toch de schokbrekerboringen iets omhoog verzet. De mooie platte bovenste fusees (merk NK) konden er net helemaal onderdoor, maar wat te weinig speling vond ik, want het oog van de demper zit ook nog in een rubber. Daardoor zou het oog tijdens rijden gaan raken.
Foto’s volgen nog.
Rene,
Dit lukt zelfs nog net met de 9″ brede Revolutions (ET25)
Mijn huidige zijn 8″ ook ET25. Ik heb ruim 15mm over, die van jou hebben (in theorie) 12,7mm extra nodig aan de binnenkant (en dan zijn mijn Bilsteins 50mm dik). Voorwaarde is wel dat je het uitveren begrenst zoals in mijn ‘vooras aanpas verhaaltje’.‘Blokje’ bovenop zijkanten
8 oktober 2011 om 09:18 #17565436Rene,
Dit lukt zelfs nog net met de 9″ brede Revolutions (ET25)
Mijn huidige zijn 8″ ook ET25. Ik heb ruim 15mm over, die van jou hebben (in theorie) 12,7mm extra nodig aan de binnenkant (en dan zijn mijn Bilsteins 50mm dik). Voorwaarde is wel dat je het uitveren begrenst zoals in mijn ‘vooras aanpas verhaaltje’.Das goed nieuws Rik!
Mijn planning is om deze winter de ascona sprintklaar te maken.
Ik zit namelijk in onze auto club Burningwheelz in het sprint team.
Wil binnenkort een extra vooras kopen en die dan klaar maken met alle aanpassingen.
Maar ook dit ziet er weer keurig uit Rik!!8 oktober 2011 om 12:53 #17565437@remo 07 wrote:
Das goed nieuws Rik!
Mijn planning is om deze winter de ascona sprintklaar te maken.
Ik zit namelijk in onze auto club Burningwheelz in het sprint team.
Wil binnenkort een extra vooras kopen en die dan klaar maken met alle aanpassingen.
Maar ook dit ziet er weer keurig uit Rik!!Ook al zou je ze niet helemaal op 2,5 graden zetten, maar op 1,8 dan nog gaat de bovenkant van je wielen een behoorlijk stuk naar binnen en krijg je ook meer ruimte tussen de spatbordranden.
8 oktober 2011 om 13:47 #17565438Ik zoek eigenlijk nog volgende spullen:
– Rembekrachtiger van het Ate type van een Ascona/Manta-B of Kadett-C. O.a. te herkennen aan de boutafstand waar de hoofdremcilinder mee vast zit. Deze moet ca. 60mm zijn. Meeste zijn echter ca. 85mm (=Delco)
– Hoofdremcilinder Senator/Monza-A of Commodore met schijven achter (eventueel compleet met bekrachtiger, hoewel ik niet weet of deze zo in de Ascona past?)
8 oktober 2011 om 19:11 #17565417Het stelt allemaal niet zoveel voor, maar toch even wat foto’s.
Verschil tussen origineel (oud) en NK (nieuwe) bovenste fusee:
Nu ik even globaal met het waterpas langs de velg meet kom ik in de praktijk op 2 graden
9 oktober 2011 om 11:09 #17565318Die zien er idd wat gunstiger uit
Let wel op dat Je uitspoor nu ook wel een stuk meer geworden is, dat was bij mij ruim 1.3 graad -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.