Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 576 tot 600 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565385
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      @giuliettaevo wrote:

      Als je het nou net omdraait, dus de uniball aan de kant van de as en de rubber bus aan de kant van de auto dan heb je er heel wat minder last van als er speling ontstaat. Het gerammel wordt dan niet doorgegeven aan de koets namelijk maar aan de as. ;)

      Klopt, maar ik houd sowieso niet van speling/gerammel. Het feit dat er al vrij snel speling op deze uniballs ontstaat vind ik voldoende reden om weer terug te gaan naar de PU-bussen.


      @McLambo
      ,

      Ik geloof dat ik in 1990 mijn toenmalige c-Kadett GTE aan de achterkant in de PU-bussen heb gezet (van die rode van splendid parts). Deze bussen heb ik toen in 1995 weer onder mijn huidige B-Ascona gezet. Hier hebben ze vervolgens tot 2009 onder gezeten en er mankeerde nog niets aan en er is al helemaal niets afgescheurd of gebroken of wat dan ook. En ik heb ze ook niet bepaald gespaard :angel …dus ik weet niet waar die verhalen vandaan komen, maar wat mij betreft is er niets mis mee (dan zijn je diflagers heel wat eerder om zeep, of je vooras scheurt in t.p.v. de draaipunten van de onderste zwenkarmen).

      De originele bussen zijn inderdaad veel breder dan de uniball kogelkop. Hier moet je eventueel centreerbussen voor (laten) draaien. Ik had M14 kogelkoppen. Dat betekent dat het gat in de kogel ook 14mm is. Bij M16 kogelkoppen is het gat 16mm. Je kunt dan zorgen dat er een verjonging aan de bussen gedraaid wordt die dan binnen in de kogel past en waar je M10 of M12 bout door past.

      #17565386
      m400
        Lid sinds:
        22 November 2004

        als het met die uniballs te moeilijk wordt dan hou je aan een kant je originele rubbers. Is het wel niet zo stug allemaal maar zo heb je wel nog wat beweging in je ophanging en voor stevig straatgebruik een goede oplossing.

        #17565387
        McLambo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          @Rik. Kijk dit soort verhalen daar krijgt een mens weer moed van ;-) Ik blijf dus ook bij mij originele plan om de langsdragers te versterken en aan beide kanten in het PU te steken. Eventueel onder de auto nog wat verstevigen bij de ophangpunten. Af en toe inspecteren of het spul heel blijft..


          @M400
          ; het is niet zo zeer dat het moeilijk is, maar voor mij is het nieuw. Dus ik probeer eerst altijd zo veel mogelijk informatie in te zamelen om een beeld te krijgen van de complexiteit en welke winst het oplevert. Ook is het zo dat je van die rode PU bussen geen halve setjes kan krijgen. Het is vaak voor beide langsdragers aan beide kanten…

          #17565388
          RacesconaB204
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 December 2009

            @McLambo wrote:

            @Rik. Kijk dit soort verhalen daar krijgt een mens weer moed van ;-) Ik blijf dus ook bij mij originele plan om de langsdragers te versterken en aan beide kanten in het PU te steken. Eventueel onder de auto nog wat verstevigen bij de ophangpunten. Af en toe inspecteren of het spul heel blijft..

            Wat ik me bij de verhalen over ‘afscheurende’ langsdrager nog voor zou kunnen stellen is dat de hulzen aan de uiteinden waar de rubbers in zitten standaard niet allemaal even mooi gelast zijn. Ze zijn volgens mij in ieder geval niet rondom de buis afgelast en ik heb er wel eens gezien waarbij ik me echt afvroeg…. :hmmz . Aan de zijkanten zijn ze niet gelast, dus je hebt daar wel een ‘begin’ als je zijdelings gaat belasten. Voor de zekerheid zou je ze even rondom kunnen aflassen.

            Heb ik overigens toentertijd ook nooit gedaan hoor (maar nu pas wel).

            #17565390
            mr-turbo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2004

              @McLambo

              in tegenstellig tot voor, kan de achterasvering alleen goed werken als óf het reactiearmrubber óf de draagarm verdraait…
              Dit probleem doet zich dus voor de as aan 1 kant inveert !

              denk maar eens in hoe het eruit ziet als de as aan 1 kant inveert, de voorkant van de reactiearm zit aan de carosserie en staat nog horizontaal, terwijl de achterkant van de reactiearm aan de achteras zit en die staat onder de hoek van invering, deze verdraaing KAN alleen maar opgevangen worden door de ARM OF het RUBBER

              Als je kijkt naar bv een wat jongere auto die een soortgelijke achteras constructie heeft, bv een chevrolet camaro (tot 2002) zie je dat de reactiearm een omgekeerde U vorm heeft , die kan dus veel beter torderen als een O reactiearm van onze opel’s

              Een opel rekord of commodore reactiearm (boven & onder) hebben trouwens ook allemaal wel een soort U vorm

              Zo’n constructie is dus wat beter geschikt om stuggere rubbers in te stoppen

              Hoe stugger je nu de reactiearm zelf maakt , en hoe stugger het “rubber” deste moeilijker kan de as aan 1 kant inveren, dit merk je in weggedrag terug alsof je een veel stuggere achterstabilisator hebt.

              Het is wel zo dat hoe stugger de achterveren zijn, hoe minder de as inveert, hoe minder de langsdrager/ reactiearm op torsie wordt belast

              ik hoop dat eea nu wat inzichtelijker is ;)

              #17565391
              RacesconaB204
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 December 2009

                @mr-turbo wrote:

                @McLambo

                ….Dit probleem doet zich dus voor de as aan 1 kant inveert !
                …. door de ARM OF het RUBBER

                ;)

                Omdat ik toch een beetje in m’n eigen topic zit wil ik nog wel even wat kritisch doen (doorzagen) over dit vermeende probleem bij de montage van PU-bussen aan de achterkant van een Ascona/Manta of Kadett-C ;) :angel .

                “…het RUBBER ” moet natuurlijk zijn TWEE rubbers. De hoekverdraai-ing / het kantelen van de as wordt door het voorste en achterste rubber opgevangen. Stel je klemt een reactiestang met PU-bussen aan een kant met het pijpje tussen een bankschroef, dan zul je zien dat je met een grote schroevendraaier of een M10-draadeind aan het andere uiteinde vrij eenvoudig een behoorlijke hoekverdraaing kunt maken. Zo stug als bijvoorbeeld teflon bussen zijn ze bij lange na niet. Zit mijns inziens nog genoeg elasticiteit in.

                ‘By the way’ wanneer onze Duitse ingenieurs van de TUV dit niet vertrouwd hadden (c.q. de veiligheid in twijfel zouden trekken) dan zouden deze PU-bussen op de Duitse markt niet verkocht mogen worden om zomaar onder een ‘PKW’ gemonteerd te worden. Dan had erbij gestaan dat ze niet bedoeld zijn voor gebruik op de openbare weg.

                Bij mij komt een Camaro niet meteen in me op als ik denk aan een beter voorbeeld van hoe het zou moeten. Wanneer je nu had geschreven ‘gammeler’ :jerry .

                Volgens mij gaat het McLambo vooral om z’n eigen auto; is het nu wel of niet een goed idee om in de reactiestangen en panhard stang van een Ascona-B PU-bussen te monteren? Ik zou volmondig WEL antwoorden.

                #17565392
                mr-turbo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 July 2004

                  ja duh…

                  als men vertelt dat er breed rubber onder een bepaalde auto zit, heeft men het ook niet over 1 wiel neem ik aan ;)

                  Je moet het toch met me eens zijn dat ALS het “rubber” stugger wordt in de reactiearm, de torsie op de arm zelf groter wordt ?

                  ik spreek puur uit eigen ervaring, en wat ik de afgelopen jaren tijdens de slalom evenementen allemaal ben tegengekomen.
                  En wat iedereen wel of niet doet doet, moet die persoon vooral zelf weten

                  vwb die “gammele” camaro ls1/ls6 denk ik dat je toch een verkeerde voorstelling hebt….

                  maargoed het is allemaal niet zo belangrijk…..

                  desalniettemin leuke topic :thumbup

                  #17565389
                  Ben_M
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 January 2010

                    ik heb op de achterste reactiearmen bij de ogen voor de rubbers/bussen nog extra schetsplaten gelast, tegen het scheuren/afbreken ervan.

                    #17565393
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      :D king: :thumbup Yes!
                      Het werkt…en hoe!
                      Vanavond wezen proefrijden met de nieuwe remmen en aangepaste achterwielophanging. Van kogelkoppen terug naar PU-bussen. Heerlijk weer,…geen gerammel/gebonk meer :D

                      De remmen zijn geweldig en het gaat PRIMA met originele hoofdremcilinder. Pedaal grijpt al mooi hoog aan. Geen centje pijn, haha! Remmen zijn heel mooi doseerbaar (geen Golf IV- of Citroen CX-effect). Het moet natuurlijk nog wel een beetje op elkaar inlopen.

                      Nog even het verschil met de ook al niet kinderachtige remmen tot nu toe (296x28mm Omega-A 2,6/3.0 met Mintex 1166)

                      En nu…

                      ‘Lots of space’ aan de achterkant van de klauw (Drifters! ;) ) Dit laat nog heel wat meer stuuruitslag toe; de stuuraanslagplaatjes nodig bij de Omega-klauwen kunnen eraf.

                      De klauwen zijn mooi slank, want ook aan de voorkant steekt de klauw ‘maar’ 20mm voor de naaf, dus zo”n heel diepe velg heb je niet eens nodig.

                      Met velg (nog smerig van de laatste trackday op Assen):

                      Het onafgeveerde gewicht is misschien wel iets toegenomen vanwege de schijven, maar daarintegen zijn de remklauwen veeel lichter dan de Omega-klauwen, dus zo heel veel doet het elkaar niet (had ik bij nader inzien misschien even moeten wegen :hmmz )

                      Wat mij betreft is dit project goed geslaagd en ik heb er geen EUR 1.800,- of zo voor hoeven te betalen. Geeft wel een voldaan gevoel king:

                      #17565394
                      RacesconaB204
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 December 2009

                        @Ben_M wrote:

                        ik heb op de achterste reactiearmen bij de ogen voor de rubbers/bussen nog extra schetsplaten gelast, tegen het scheuren/afbreken ervan.

                        :thumbup Wanneer je daar PU-bussen in zet gebeurt er zeker niets mee! Helemaal goed zo! :thumbup

                        #17565395
                        McLambo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 September 2004

                          Hoe kom je aan die dikke stangetje waarmee de stabi aan je draagarm zit? Ik heb zelf net een setje van powerflex binnen, maar dat ziet er veel ieler uit!

                          #17565396
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            @McLambo wrote:

                            Hoe kom je aan die dikke stangetje waarmee de stabi aan je draagarm zit? Ik heb zelf net een setje van powerflex binnen, maar dat ziet er veel ieler uit!

                            Zo krijg je ze van Splendid parts (is 10mm bout met pijpje erom)

                            #17565397
                            McLambo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 September 2004

                              @Rik Ophuis wrote:

                              @mr-turbo wrote:

                              @McLambo

                              ….Dit probleem doet zich dus voor de as aan 1 kant inveert !
                              …. door de ARM OF het RUBBER

                              ;)

                              Omdat ik toch een beetje in m’n eigen topic zit wil ik nog wel even wat kritisch doen (doorzagen) over dit vermeende probleem bij de montage van PU-bussen aan de achterkant van een Ascona/Manta of Kadett-C ;) :angel .

                              “…het RUBBER ” moet natuurlijk zijn TWEE rubbers. De hoekverdraai-ing / het kantelen van de as wordt door het voorste en achterste rubber opgevangen. Stel je klemt een reactiestang met PU-bussen aan een kant met het pijpje tussen een bankschroef, dan zul je zien dat je met een grote schroevendraaier of een M10-draadeind aan het andere uiteinde vrij eenvoudig een behoorlijke hoekverdraaing kunt maken. Zo stug als bijvoorbeeld teflon bussen zijn ze bij lange na niet. Zit mijns inziens nog genoeg elasticiteit in.

                              ‘By the way’ wanneer onze Duitse ingenieurs van de TUV dit niet vertrouwd hadden (c.q. de veiligheid in twijfel zouden trekken) dan zouden deze PU-bussen op de Duitse markt niet verkocht mogen worden om zomaar onder een ‘PKW’ gemonteerd te worden. Dan had erbij gestaan dat ze niet bedoeld zijn voor gebruik op de openbare weg.

                              Bij mij komt een Camaro niet meteen in me op als ik denk aan een beter voorbeeld van hoe het zou moeten. Wanneer je nu had geschreven ‘gammeler’ :jerry .

                              Volgens mij gaat het McLambo vooral om z’n eigen auto; is het nu wel of niet een goed idee om in de reactiestangen en panhard stang van een Ascona-B PU-bussen te monteren? Ik zou volmondig WEL antwoorden.

                              Hoeveel Shore zijn die bussen van splendid parts? Ik heb nu een setje bussen voor de draagarmen van ps-autoteile en die zijn 90 shore. Dat is echt keihard. Daarnaast heb voor andere verbindingen wat bussen van powerflex (paars) en dat is toch een stuk flexibeler.

                              #17565398
                              RacesconaB204
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 December 2009

                                @McLambo wrote:

                                Hoeveel Shore zijn die bussen van splendid parts? Ik heb nu een setje bussen voor de draagarmen van ps-autoteile en die zijn 90 shore. Dat is echt keihard. Daarnaast heb voor andere verbindingen wat bussen van powerflex (paars) en dat is toch een stuk flexibeler.

                                De exacte shore hardheid weet ik zo niet (wordt niet vermeld), maar is vergelijkbaar met paarse Powerflex zou ik zeggen, maar zeker niet harder.

                                #17565399
                                McLambo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 September 2004

                                  Okay, dan ga ik dat tzt zeker proberen voor de achteras…

                                  #17565405
                                  RacesconaB204
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 December 2009

                                    VERKOCHT:

                                    I.v.m. de (te) grote remmen aan de voorkant, te koop:

                                    4 stuks Schmidt Revolution Modern Line in gecupte uitvoering, 9J x 16, ET25 met 215/40-16 banden.

                                    De lak van twee van de vier velgen (bj 2008) zijn na een grindbakbezoek dermate beschadigd dat deze overgespoten zijn. Dit is echter niet zo mooi geworden. De beide andere velgen hebben wat kleine beschadigingen rondom de wielmoer gaten.
                                    Wil je ze alle vier weer exact gelijk maken dan zou je alle vier misschien opnieuw moeten spuiten..

                                    Er zitten nu Pirelli P Zero Nero banden op. Deze zijn nog wel APK-proof, maar het houdt niet meer over. Ik heb er nog wel twee ongebruikte/nieuwe Toyo T1S in 225/40-16 bij. Deze set velgen passen perfect onder een Ascona-B (zitten zelfs Tüv toelatings papieren bij voor montage onder een Ascona-B).

                                    De foto’s zeggen verder genoeg denk ik…

                                    Prijs EUR 550,- met de twee nieuwe banden er bij.

                                    (zal vanavond wel een paar foto’s in huidige staat plaatsen)

                                    #17565406
                                    RacesconaB204
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 December 2009

                                      VERKOCHT:

                                      Bij nader inzien heb ik de velgen hierboven misschien wel wat te negatief beschreven. Vanavond even foto’s gemaakt en tot de conclusie gekomen dat je Ascona/Manta-B er ook zo nog heel mooi mee kan zijn.

                                      Alle 4 (zonder sierdopjes):

                                      En nu alle vier na elkaar:

                                      Alle 4 met sierdopjes en de 2 ongebruikte banden:

                                      Profieldieptes van de banden op velg:
                                      1. 4,5-5mm
                                      2. 4,5-5mm
                                      3. 4mm
                                      4. 4,5mm

                                      #17565407
                                      McLambo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 September 2004

                                        Heel mooi setje! maar net een inchje te groot voor mijn doel, en ik zoek de classic line.
                                        Suc6 met de verkoop!

                                        #17565408
                                        remo 07
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          2 May 2010

                                          Waarom staat dit soort mooi spul altijd te koop als ik t net ff niet heb???? :cry
                                          Hmmmmm……balen!zijn geweldig mooie velgen….. :thumb.

                                          #17565409
                                          remo 07
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            2 May 2010

                                            Ik ga s ff goed nadenken of ik dit voor elkaar kan krijgen Rik.
                                            Wiellen zijn helemaal mijn smaak……

                                            #17565410
                                            remo 07
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              2 May 2010

                                              Rik je hebt een PM.
                                              groet Rene

                                              #17565411
                                              mugenpower
                                                Lid sinds:
                                                31 May 2005

                                                2 late :???:

                                                #17565412
                                                marcelcoupe
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  20 April 2011

                                                  hoi
                                                  vandaag met remo 07 meegeweest om die mooie wielen op te halen en gelijk te monteren wat staat dat goed :thumb. daarna nog even meegereden in de ascona nou! kan je vertellen je krijgt vanzelf een grote :D van oor tot oor wat rijd dat goed en wat een mooie wegen daar om even lekker te knallen.
                                                  nog bedankt voor de gast vrijheid.
                                                  mvg marcel [opel kadett c coupe c20xe]

                                                  #17565413
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    @marcelcoupe wrote:

                                                    hoi
                                                    vandaag met remo 07 meegeweest om die mooie wielen op te halen en gelijk te monteren wat staat dat goed :thumb. daarna nog even meegereden in de ascona nou! kan je vertellen je krijgt vanzelf een grote :D van oor tot oor wat rijd dat goed en wat een mooie wegen daar om even lekker te knallen.
                                                    nog bedankt voor de gast vrijheid.
                                                    mvg marcel [opel kadett c coupe c20xe]

                                                    Marcel & Rene,
                                                    Geen dank hoor, het genoegen was geheel wederzijds! :D ;)
                                                    Ik weet nu ook hoe zo’n c20LET loopt, wauw, zo’n ding krijgt er vooral zin aan als ie een keer in z’n 3 staat en wat druk op kan bouwen. Super Rene!

                                                    Stukje bij beetje en telkens genieten van iedere verbetering, dan blijft het leuk :thumb .

                                                    #17565415
                                                    remo 07
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      2 May 2010

                                                      Hey Rik,bij deze wil ik jou en je vrouwtje ook nog even bedanken voor de gastvrijheid
                                                      en gezelligheid :jerry ,Bij binnenkomst koffie en echte duitse broodjes!!!geweldig!!! :thumb
                                                      Daarna ook nog ff de velgen onder mn ascona gezet samen met Rik. :wors
                                                      Vervolgens “ff”een rondje gereden samen in Rik zn ascona,wat een kanon!!! :wtf :wtf
                                                      Zijn ascona is geweldig goed in balans,en de remmen zijn net ankers(goed dat ik in de gordels zat) :D
                                                      Of we elkaar vaker gaan zien zit wel goed hoor,kom graag nog een keer langs.
                                                      Ook nog bedankt voor de veren!groet uit Zaandam.THANKS :thumb

                                                    25 berichten aan het bekijken - 576 tot 600 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.