Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 551 tot 575 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565360
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      @mr-turbo wrote:

      @mats : Borg warner T5 van sierra cosworth 2wd , lange 1, sterk, los koppelingshuis, schuifflens aandrijfas…

      de e30m3 bak heb ik achter mijn turbo gehad, maar na een week was ie er weer vanachter, te korte stapjes zijn niet ideaal zoals Mats ook al schreef achter een dikke turbomotor

      maargoed, we vervuilen Riks topic mss wat :hmmz

      @ Mats,
      Ik denk ook dat een Sierra Cosworth bak het allermooiste zou zijn voor jou.
      1= 2,915
      2= 1,932
      3= 1,323
      4= 1
      5= 0,8

      Mijn ZF, tja twijfel er nog over… Krijg ik ook ‘nooit’ meer terug en deze is goed. Aan de andere kant, hoe groot is de kans dat ik hem weer ga gebruiken :hmmz . Ik heb er geen haast mee en hij ligt niet echt in de weg.

      #17565361
      McLambo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 September 2004

        Wat is dan allemaal nog voor werk en materiaal nodig om zo’n Cosworth bak exact passend te krijgen in een Ascona? Veel rocket science?

        #17565362
        asconac20let
          Lid sinds:
          26 December 2009

          bedankt voor je vraag mclambo, ik heb een t5 bak gevonden,
          als een 18s koppelingshuis zo past, ga ik deze bak ophalen.

          weet iemand hier iets van? kwa prise as, aandrijfas etc?
          is kwa overbrengingen wel de perfecte bak!

          gr mat s

          #17565363
          asconac20let
            Lid sinds:
            26 December 2009

            moet ik ook nog even een 18s koppelingshuis vinden :s

            #17565364
            mr-turbo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2004

              Grootste nadeel van de T5 is dat de pook vrij ver naar achter komt, en dit is niet heel eenvoudig aan te passen

              Grappig, jij een cosworth bak achter een opel, ik een opel bak achter een cosworth :D

              #17565365
              giuliettaevo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 November 2006

                @Rik Ophuis wrote:

                Iemand anders die hier nog wel eens op het forum schrijft ‘Guilliettaevo’ heeft dit ook zo gedaan en om dezelfde redenen. Dit zag er achteraf relatief simpel/logisch uit; koppelingshuizen waren ongeveer in het midden weer op elkaar gelast.

                U riep? ;)

                Omlassen is wel redelijk goed te doen inderdaad. En dan gaat er een wereld van bakken voor je open. ;) Zo heb ik op Marktplaats al eens zitten kijken naar de 6 bak van een 350Z, deze zijn close-ratio en kunnen wel wat hebben. Voor 400 euro had je er al eentje. :shock:

                Voor het omlassen heb je geen duur koppelingshuis van een 18S bak nodig, dan slijp je gewoon een R25/28 kort. ;)
                Hier 2 van mijn bakken, 1 voor een Alfa v6 en 1 voor mijn Saab motor. Beide bakken zijn Getrag 260 van BMW ( bijna net zo sterk als een 265 maar veel goedkoper. ;) )



                #17565366
                m400
                  Lid sinds:
                  22 November 2004

                  Ik ben wel heel benieuwd hoe je dat hebt uitgelijnd, de bak-kom-motor. Hoe weet je dat dit echt recht zit?

                  #17565367
                  m400
                    Lid sinds:
                    22 November 2004

                    @asconac20let wrote:

                    Hey rik, vraagje: weet je et verschilin de overbengingen van een getrag 240 van opel t.o.v de getrag 265 van opel en getrag 265 bmw. Welke is het meest geschikt voor mijn ascona met let motor? Getrag 240 slijt synchromessen..

                    Mvg mats

                    Misschien overbodig, maar het slijten van de syncro’s heeft weinig te maken met de sterkte van de bak maar meer met je schakelgedrag….Geef de bak iets meer tijd, dat helpt.

                    #17565368
                    remo 07
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      2 May 2010

                      Heerlijk al die technische praat,Ga dit zeker onthouden!
                      Ben bang dat ik dit allemaal nog wel nodig ga hebben……
                      Goed bezig jongens!!! :thumb :thumb

                      #17565369
                      giuliettaevo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 November 2006

                        @m400 wrote:

                        Ik ben wel heel benieuwd hoe je dat hebt uitgelijnd, de bak-kom-motor. Hoe weet je dat dit echt recht zit?

                        Zoals op de 2e foto te zien is heb ik de motor rechtop gezet. Hierop schroef je het koppelingshuisdeel. Vervolgens zet je de bak er op, de priseas valt dan in het toplager. hierna meet je in 4 richtingen de speling op met een klokje en op die manier kun je uitmeten wanneer je in het midden zit. ;) Zo is het bij mij in ieder geval gedaan maar ik weet er ook waar gewoon de bak er op gezet is en zo op het oog het midden is bepaald en die doen het ook goed. :D

                        Het mooiste is het ook om de (leeggehaalde) afgeslepen bak en het afgeslepen koppelingshuis even op een freesbank te laten vlakken. Ik heb zelf een steun gemaakt voor de slijptol en vervolgens de bak en het koppelingshuis netjes recht afgeslepen. De bakkant vlakken was in mijn geval geen optie omdat ik de bak niet uit elkaar wilde halen.

                        #17565370
                        asconac20let
                          Lid sinds:
                          26 December 2009

                          Over de synchromessen, dit komt wss door me schakelweg verkorting.

                          Terugkomend op de bwt5, heeft iemand hier ervaring mee betreffende aandrijfas en koppelingshuis?

                          Gr mats

                          #17565371
                          giuliettaevo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 November 2006

                            Er is geen standaard koppelingshuis van een bestaande auto die op een T5 bak past. Wel is er een aftermarket koppelingshuis te krijgen dat een c20XE met een T5 verenigt, kijk hier maar eens…

                            http://www.rwdmotorsport.com/bellhousings/cat_2.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                            Aandrijfas zul je zelf een oplossing voor moeten verzinnen, evenals schakelmechaniek.

                            #17565372
                            RacesconaB204
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 December 2009

                              @asconac20let wrote:

                              Over de synchromessen, dit komt wss door me schakelweg verkorting.

                              Terugkomend op de bwt5, heeft iemand hier ervaring mee betreffende aandrijfas en koppelingshuis?

                              Gr mats

                              :thumb :D Nou Mats, wanneer ik dit allemaal zo lees dan gaat dit helemaal goed komen! Ik zou het zeker aandurven met zo’n Borg Warner T5. Dit is echt ook al wel eerder zo gedaan en lijkt mij en allemaal goed oplosbaar…..en dan heb jij de PERFECTE bak voor jouw motor.

                              Aan allen: Goed bezig, dat constructieve meedenken! :thumbup Erg leuk zo, waar iedereen zo mee komt!

                              #17565373
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                @asconac20let wrote:

                                bedankt voor je vraag mclambo, ik heb een t5 bak gevonden,
                                als een 18s koppelingshuis zo past, ga ik deze bak ophalen.

                                daar zal ongetwijfeld nog n pasplaat bij tussen moeten ;)

                                weet iemand hier iets van? kwa prise as, aandrijfas etc?
                                is kwa overbrengingen wel de perfecte bak!

                                gr mat s

                                #17565374
                                RacesconaB204
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 December 2009

                                  @Mats,

                                  Ik zou geloof ik ook geen 1.8S koppelingsbuis verbouwen met adapterplaat wanneer er pasklare te koop zijn. Zie bijv.:
                                  http://www.sbdev.co.uk/Gearbox/Bellhouses/Bellhouses.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  Je zou volgens mij dan de BELH2 moeten hebben (met GBP 185,- incl VAT een stuk goedkoper dan bij QED).

                                  Let op! DE KOPPELINGSHEFBOOM is in de Engelse positie, dus aan de rechterkant van de motor (maar dit zou wel eens een voordeel kunnen zijn).

                                  #17565375
                                  giuliettaevo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 November 2006

                                    Dat is zeker een voordeel… dan verbrand de kabel niet zo snel. ;)

                                    #17565376
                                    remo 07
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      2 May 2010

                                      Heb net even op bijde sites gekeken,ziet er goed uit!
                                      Is zeker een goede oplossing voor mats/mij.
                                      Mijn bak heeft het nu al vrij zwaar(r25).
                                      zo gek heb ik nog niet eens gedaan,maargoed -offtopic .
                                      KEEP UP THE GOOD WORK!!
                                      gr Remo.

                                      #17565377
                                      RacesconaB204
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 December 2009

                                        :D Zo, ik ben weer wat verder met de voorremmen. De remslangen/leidingen zitten er nu ook aan. Deze Brembo klauwen zijn niet geschikt om een ‘banjo-koppeling’ tegenaan te schroeven (i.v.m. fijne 10×1 schroefdraad en het ontbreken van een aanslag) zoals bij Manta’s vanaf ’79 en de Omega-klauwen die ik er nu op heb zitten wel het geval is. Kwamen mooi de remslang/leiding-steuntjes van de oudere type 2-zuiger Ate-klauwen weer van pas. Zo kon ik ook mooi originele remslangen voor het oude type gebruiken en is een juiste stand/lengte van de slangen geborgd :D
                                        (komen wel nieuwe slangen aan, maar deze zijn nog onderweg)

                                        Nu kan ik de boel weer uit elkaar halen, de naven schoon maken, de nieuwe lagers erin, schijven er definitief op zetten en dan de hele handel overzetten op de gemonteerde fusees onder de auto.

                                        Werkzaamheden zijn dan als volgt samen te vatten:

                                        1. Centreergat van de MB-schijf op Ascona/Manta-B diameter uitdraaien.
                                        2. Vier bevestigingsgaten 10mm overnemen in de MB-schijf.
                                        3. Schijf monteren op naaf met originele bouten.
                                        4. ‘Adapterstrip’ maken uit strip 50 x 8 mm, 130mm lang
                                        5. Gaten 12mm boren in strip; twee op 100mm van elkaar (Peugeot klauw) en 14,5mm van zijkant strip; twee op 76mm van elkaar (Ascona fusee) en 38,5mm van zijkant strip. Boutgaten van de klauw en het fusee zitten dus op 24mm verder uit het hart.
                                        6. zijkant van strip over een lengte van 80mm iets afschuinen (t.p.v. iets schuin weglopende klauw)
                                        7. Met grote slijptol (280mm) heel iets materiaal weghalen aan de binnenkanten (in-/uitloop) van de klauw. Er hoeft maar heel weinig uit, maar dit is omdat de MB-schijven 334mm zijn en de klauwen oorspronkelijk bedoeld zijn voor 309mm schijven. De radius is dus iets groter. De breedte van de remblokken past overigens wel perfect op deze schijven.
                                        8. Heel iets afslijpen (lammellenschijfje) van de bolle gietkanten van de bevestigingsoren van de klauw, zodat de klauw net wat dichter naar het hart toe komt en de remblokken mooi gelijk liggen met de buitenkant van de schijf. Hoeft niet persé nodig te zijn; passen.
                                        9. De ontluchtingsnippels verplaatsen naar de andere kant van de remklauwen en dus de verbindingsleiding tussen linker- en rechter helft van de klauw verplaatsen naar de kant waar nu de ontluchtingsnippels zitten. Reden: de remklauwen hebben een draairichting – de eerste remzuiger heeft een kleinere diameter dan de tweede remzuiger in de klauw. Bij de Peugeot zit de klauw aan de voorkant van de as gemonteerd en bij de Ascona aan de achterkant van het fusee. De klauwen blijken niet over alle vier gaten precies symmetrisch, maar wanneer je het leidinkje van de linker klauw naar de andere kant van de rechter klauw brengt dan past het weer precies :D .
                                        10. Remslang/leiding steuntjes van oude type vaste Ate-remklauw Manta/Ascona/Kadett nemen en stukje nieuwe remleiding maken (aan 1 kant ‘hol’ = remslangzijde en aan andere kant ‘bolle’ koppelingkraag aan maken = remklauwzijde).
                                        11. Originele remslangen voor oud type vaste Ate-remklauw (van voor 1979) gebruiken.
                                        12. Wanneer je de adapter strippen tegen het fusee schroeft dan moet er aan beide kanten en standaard M12 sluitring tussen de strip en het fusee. Hierdoor zorg je ervoor dat het midden van de 32mm dikke schijf exact in het midden van de klauw tussen de remblokken draait.

                                        #17565378
                                        McLambo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 September 2004

                                          Bravo Rick, ziet er zoals gewoonlijk weer heel gelikt uit ;-)

                                          #17565379
                                          remo 07
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            2 May 2010

                                            Geweldig Rik!!van mij een DIKKE 10 voor ALLES!Het bedenken,uitvoeren,en zeker de hulp aan anderen :thumb
                                            Ben heel blij dat ik jou/Mats enz op het opel forum heb gevonden,ook alle andere opel mensen natuurlijk dank.
                                            ga s kijken of ik niet s kan komen kijken bij jou op t circuit ofzo.
                                            Top Rik!!!! :wors :thumb

                                            #17565380
                                            giuliettaevo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 November 2006

                                              Heb je ook een grotere hoofdremcilinder?

                                              Ik gebruik op mijn alfa 330 mm schijven met Brembo klauwen van een Alfa 166 en daar moet ik echt een 25,4mm HRC bij gebruiken, anders ligt het pedaal veel te diep. Dit heb ik opgelost met de HRC van een Fiat Ducato zonder ABS. Dit is gewoon een Até model. Op de c-kadett heb je twee types bekrachtiger, een met de gaten (voor de HRC) dichter op elkaar en een met ze verder uit elkaar. Degene met de gaten dichter op elkaar is het Até systeem en daar past deze HRC ook zo op. Welk systeem er op een Ascona zit weet ik zo niet maar de kans bestaat dus dat je okk deze HRC kan gebruiken. ;)

                                              #17565381
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                @giuliettaevo wrote:

                                                Heb je ook een grotere hoofdremcilinder?

                                                Ik gebruik op mijn alfa 330 mm schijven met Brembo klauwen van een Alfa 166 en daar moet ik echt een 25,4mm HRC bij gebruiken, anders ligt het pedaal veel te diep. Dit heb ik opgelost met de HRC van een Fiat Ducato zonder ABS. Dit is gewoon een Até model. Op de c-kadett heb je twee types bekrachtiger, een met de gaten (voor de HRC) dichter op elkaar en een met ze verder uit elkaar. Degene met de gaten dichter op elkaar is het Até systeem en daar past deze HRC ook zo op. Welk systeem er op een Ascona zit weet ik zo niet maar de kans bestaat dus dat je okk deze HRC kan gebruiken. ;)

                                                Nee, had ik tot nu toe nooit nodig. Bedankt voor de tip! :thumbup Goed bezig.

                                                #17565382
                                                asconac20let
                                                  Lid sinds:
                                                  26 December 2009

                                                  Super rik! Ben benieuwd als het eronder zit! Ik neem binnekort even contact met je op want zit nu in belgie en vanaf maandag tot donderdag in oostenrijk en duitsland!

                                                  Keep going the good work!

                                                  #17565383
                                                  McLambo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 September 2004

                                                    @Rik Ophuis wrote:

                                                    :D Toch nog weer een aanpassing…..
                                                    Geleidelijk aan begon de achterwielophanging wat te ‘rammelen’ ( :hmmz misschien een wiel niet goed vast, of een bout…?). Allemaal niet, het bleek dat er nu toch wat speling op de kogelkopgewrichten (uniballs) was ontstaan. Maar een heel klein beetje, maar dit klinkt behoorlijk door. Dat vond ik helemaal niets :thumbdown
                                                    De panhardstang en de beide bovenste langsdragers hadden aan 1 kant een uniball. Deze heb ik er nu weer afgehaald en vervangen door de originele ogen waar rubbers in horen. De originele rubbers heb ik vervangen door nieuwe PU-bussen (Splendid-parts).

                                                    Hiermee zal het gerammel wel weer over zijn.

                                                    Ik had ook de planning om de langsdragers en PH stang in het PU te hijsen, maar krijg hier op het forum van links en rechts het advies om dit niet te doen, omdat de langsdragers op den duur de krachten niet aan kunnen en gaan scheuren… Het advies is juist om aan 1 kant uniballs te maken (kant van de auto).
                                                    zoals jij dit ook had dus. Had je dit bij alle 5 de reactiestangen overigens?

                                                    Nu heb ik dat eens zitten bekijken, maar wat ik niet goed begrijp; die originele bussen waar de rubbers/PU in moeten zijn een cm of 8 breed, en zo’n uniball is maar 1,5 -2 cm breed? Hoe voorkom je nou dat ie gaat schuiven over de bout? Zelf centreerbussen maken?

                                                    Als alternatief had ik het idee om zelf dikkere reactiestangen te fabriceren oid… ?

                                                    Het idee van een uniball aan 1 kant klinkt op zich wel logsich, hiermee kan de as tenminste nog enigszins kantelen tov van de wagen zonder dat alles onder grote spanning komt te staan..

                                                    Wat is jouw ervaring hiermee? b king:

                                                    #17565384
                                                    giuliettaevo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 November 2006

                                                      Als je het nou net omdraait, dus de uniball aan de kant van de as en de rubber bus aan de kant van de auto dan heb je er heel wat minder last van als er speling ontstaat. Het gerammel wordt dan niet doorgegeven aan de koets namelijk maar aan de as. ;)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 551 tot 575 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.