Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
11 juni 2011 om 20:34 #17565299
ehh je bedoeld toch maandag???assen???ik moet met mn focus :puke
Ik krijg mn ascona niet af…..ik zoek je maandag zeker ff op Rik.ben erg nieuwschierig,
mvgr Rene(remo)12 juni 2011 om 07:32 #17565268@remo 07 wrote:
ehh je bedoeld toch maandag???assen???ik moet met mn focus :puke
Ik krijg mn ascona niet af…..ik zoek je maandag zeker ff op Rik.ben erg nieuwschierig,
mvgr Rene(remo)Nee, zondag eerste Pinksterdag, op een ingelaste trackday van ADS.
12 juni 2011 om 10:20 #17565305oh,,,das balen…ik lees het nu pas goed.
maandag is duitse autosport festival.
heel veel plezier vandaag man!gr Rene13 juni 2011 om 11:59 #17565306:D :thumbup Nou, de stabilisatoraanpassingen werken suuuuuper! De auto stuurt nu echt geweldig. Doet niets meer onder voor bijvoorbeeld een geprepareerde BMW E36 cupauto. Ook de lange snelle bochten rolt ie nu mooi door. Ik heb in eerste instantie bewust voor een ‘slappe’ setup van de veren gekozen om het resultaat van de rolbars zo goed mogelijk te merken. Continu rondjes 2 min 10 sec waren zo goed te doen.
Zo fijn als nu stuurde ie nog nooit. Super direct en goedmoedig. Wat mij betreft is dit project goed geslaagd. De volgende keer wil ik – als het ten minste droog is – nog een keer op hardere veren gaan.
Ik zal eens kijken of ik hier nog een stukje on-board film van gisteren geplaatst krijg.
19 juni 2011 om 09:45 #17565276Die verenkeuze werkt goed, voor stug genoeg en achter zo soepel mogelijk om de starre achteras op de grond te houden (dus zeker geen wiel optillen in de bochten).
M’n Manta stuurt met de dikke stabi’s ook fijner, meer controle over het geheel, en nog steeds een heel vriendelijk stuurgedrag met een beste rondetijd van 2.03.991.19 juni 2011 om 12:03 #17565308@Keesjr wrote:
met een beste rondetijd van 2.03.991.
:shock: :shock: Wat voor motorvermogen hoort daar dan bij en wat voor banden? Zes hele seconden is wel een verschil van dag en nacht. Ik heb bij mijn 2.10 zo’n 190 pk ter beschikking en sta op niet verkeerde R888’s die warm netjes op 2 bar stonden.
19 juni 2011 om 15:40 #17565309Niet schrikken Rik, de manta heeft 170 pk aan de wielen, en het koppel van een 2.4 is nogal stevig :thumb en een flink korte achteras-overbrenging, dus de top is 185-190 km in de 5e versnelling.
Verder liggen er 225/50-15 R888 sloffen om op 9 x 15 ATS wielen.19 juni 2011 om 21:18 #17565310@Keesjr wrote:
Niet schrikken Rik, de manta heeft 170 pk aan de wielen, en het koppel van een 2.4 is nogal stevig :thumb en een flink korte achteras-overbrenging, dus de top is 185-190 km in de 5e versnelling.
Verder liggen er 225/50-15 R888 sloffen om op 9 x 15 ATS wielen.Dan ga je wel ongelofelijk hard als ik dat vergelijk met de uitslagen op: http://www.timeattack.nl/nl/text/show/1230/uitslagen_time_attack_2011_duitse_auto_festival.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
19 juni 2011 om 22:15 #17565311Ja, het gaat lekker hard met zo’n ouwe Opel Manta, nu nog eens wat beter de ideale lijnen leren kennen op Assen en Zandvoort ;)
Wat acceleratie betreft leg ik het gewoon dik af tegen de kanonnen met veel meer vermogen.
Binnenkort gaat de Manta nog op de weegschalen om de wieldrukken te meten en zo nodig te compenseren.
Het doel is om onder de twee minuten te kunnen duiken op Assen en misschien Zandvoort, maar of dat gaat lukken………….
Denk dat het dan toch tijd wordt voor een echte 400 motor :vertag of een 2400 met een ingekorte 24V kop van Risse :vertag24 juli 2011 om 20:51 #17565319:D Toch nog weer een aanpassing…..
Geleidelijk aan begon de achterwielophanging wat te ‘rammelen’ ( :hmmz misschien een wiel niet goed vast, of een bout…?). Allemaal niet, het bleek dat er nu toch wat speling op de kogelkopgewrichten (uniballs) was ontstaan. Maar een heel klein beetje, maar dit klinkt behoorlijk door. Dat vond ik helemaal niets :thumbdown
De panhardstang en de beide bovenste langsdragers hadden aan 1 kant een uniball. Deze heb ik er nu weer afgehaald en vervangen door de originele ogen waar rubbers in horen. De originele rubbers heb ik vervangen door nieuwe PU-bussen (Splendid-parts).Hiermee zal het gerammel wel weer over zijn.
25 juli 2011 om 07:35 #17565320Ziet er weer gelikt uit Rik!
25 juli 2011 om 10:11 #17565321dag rik,
heb je project altijd gevolgt maar nog nooit gepost.
wil toch zeggen proficiat met je prachtige wagen.
vind je wagen op en top. doe zo verder.grtn michael
25 juli 2011 om 11:09 #17565322:thumb Ik doe inderdaad nog wel verder………
Het is misschien nog wel wat vroeg om te posten, want e.e.a. bevindt zich nog in de ‘studiefase’, maar ik heb intussen wel goed hoop dat het gaat lukken (of misschien beter gezegd: Met wat ik nu al gepast en gemeten heb moet het al gek gaan wanneer ik het niet voor elkaar krijg ;) )
Ter vergelijking links een originele schijf/klauw van een Manta-B.
* Remschijven van een Mercedes 500SL R129 Edition uitvoering, Ø334 x 32 mm
* Remklauwen van een Peugeot 607 3.0 24VMisschien wel een beetje ‘overkill’ remmen, maar ik wil het gewoon eens proberen (mocht er dan ooit een Corvette motor in moeten, dan zijn de remmen alvast klaar :jerry )
13″ -14″, of 15″ velgen zijn dan geen optie meer (of 16″ nog lukt moet nog blijken).
Ik ga een set fusees met naven klaar maken, zodat ik het bestaande systeem ongemoeid kan laten (vandaar die linker originele set).
25 juli 2011 om 15:54 #17565323Die nieuwe schijf :shock: :shock:
En dan was ik al blij met mn nieuwe 2.2 remmen :wub
Ook weer een mooie upgrade Rik. :thumb26 juli 2011 om 09:06 #17565324Heey rik! Die remmen zullen altijd goed zijn. Misschien is de 16v niet zoals mijn 16v, maar je remmen zullen niets te overkill worden$ ik gebruik zelf, zoals je weet 6 pots met 304 x 32 mm schijven. Remt super. Vooral bij hoge snelheden. Enige probleem, blokkeert meteen, dus een remdrukverdeler is wel zo handig.
Komend op de versnellingsbak. Ik gebruik gewoon een getrag 240 :s, maar ben op zoek naar een sequentiele bak of een bak met lange 1 en overdrive 5 of 6. Heb jij misschien nog tips of iets liggen?
Gr mats
27 juli 2011 om 10:30 #17565325wat een kanjer van een schijf.
het achterste zal de lucht in gaan als
je door remt . :D
vraagje rik :
moest je ooit van plan zijn je zf versnellingsbak van op
je 2.2 te verkopen. laat je het me dan weten.
grtn michael27 juli 2011 om 20:27 #17565326Die schijven gaat wel lukken, die klauwen hebben een vervelende hartafstand voor de bevestigings bouten. Maar dat los jij wel op. :thumbup
27 juli 2011 om 20:51 #17565327@Rik Ophuis wrote:
:D Toch nog weer een aanpassing…..
Geleidelijk aan begon de achterwielophanging wat te ‘rammelen’ ( :hmmz misschien een wiel niet goed vast, of een bout…?). Allemaal niet, het bleek dat er nu toch wat speling op de kogelkopgewrichten (uniballs) was ontstaan. Maar een heel klein beetje, maar dit klinkt behoorlijk door. Dat vond ik helemaal niets :thumbdown
De panhardstang en de beide bovenste langsdragers hadden aan 1 kant een uniball. Deze heb ik er nu weer afgehaald en vervangen door de originele ogen waar rubbers in horen. De originele rubbers heb ik vervangen door nieuwe PU-bussen (Splendid-parts).Hiermee zal het gerammel wel weer over zijn.
zijn die stangen nu niet wat te dun op de plek waar het stuk draad zit.. ?
27 juli 2011 om 22:15 #17565328@McLambo wrote:
zijn die stangen nu niet wat te dun op de plek waar het stuk draad zit.. ?
De uniballs waren M14 en de originele ogen zitten nu via een M16 boutdeel verstelbaar verbonden. Als dat stuk gaat dan is er meer aan de hand :D
27 juli 2011 om 22:23 #17565329@m400 wrote:
Die schijven gaat wel lukken, die klauwen hebben een vervelende hartafstand voor de bevestigings bouten. Maar dat los jij wel op. :thumbup
In eerste instantie dacht ik, ik frees de originele bevestigingspunten van de klauwen er helemaal af en ik tap twee M10 draadgaten in de klauwen, zodat je een situatie krijgt zoals veel Porsche remklauwen standaard hebben. Je zou dan met een hoeklijn of gefreesde aluminium adapter naar de originele bevestigingen tegen het fusee kunnen. Maar nu ik gepast heb met deze 334mm schijven blijken de bevestigingspunten van de klauwen zover naar buiten (uit het hart) te komen dat ze er waarschijnlijk niet eens af hoeven.
Wanneer ik er uit ben zal ik e.e.a. wel verduidelijken met foto’s ;)29 juli 2011 om 09:16 #17565330Vraagje:
Heb je heel toevallig ook nog een schets of wat maten van deze steuntjes? Ik moet ze ook gaan maken.
Kwam je trouwens niet in de knoei met je voor voorpijp? Ik heb gisteren mijn vooras er onderuit gehaald, en aan de rechterkant kon ik hier niet eens een ratel op de kroonmoer krijgen, zo dicht loopt de uitlaat er langs…
29 juli 2011 om 10:52 #17565331@McLambo wrote:
Vraagje:
Heb je heel toevallig ook nog een schets of wat maten van deze steuntjes? Ik moet ze ook gaan maken.
Kwam je trouwens niet in de knoei met je voor voorpijp? Ik heb gisteren mijn vooras er onderuit gehaald, en aan de rechterkant kon ik hier niet eens een ratel op de kroonmoer krijgen, zo dicht loopt de uitlaat er langs…
Ja, hier heb ik nog wel een schetsje van. Zal ik wel even opzoeken en fotograferen.
Wanneer de moer past is het toch goed. Een ratel met dop hoeft er niet persé op te passen, toch. En op zich komt de moer en bout nu ook niet weer zoveel verder naar binnen (alleen de plaatdikte van het nieuwe steuntje eigenlijk maar).
29 juli 2011 om 11:04 #17565332Ja je hebt gelijk… ik denk dat ik me een beetje heb verkeken op deze foto zonder vooras
30 juli 2011 om 15:38 #17565333@McLambo wrote:
Vraagje:
Heb je heel toevallig ook nog een schets of wat maten van deze steuntjes? Ik moet ze ook gaan maken.
@ McLambo,
Hierbij de schets van de steuntjes (het enige dat ontbreekt zijn de twee strookjes plaat van ongeveer 3mm dik die het dikteverschil in de overgang van de koker opvult (De koker wordt in het horizontale deel wat smaller en deze zie je misschien anders over het hoofd, maar op de foto wel zichtbaar):
Succes ermee!
30 juli 2011 om 18:38 #17565334Zo dat is netjes! Houd je van alle wijzigingen zo’n keurig tekeningetje bij? :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.