Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
6 april 2011 om 17:38 #17565262
heb het filmpje ook ff gekeken, en ik moet zeggen; ubergeile sound! echt een natte droom.
flinke schuiver, maar gelukkig liep het goed af.
Vorig jaar bij een bezoekje aan de ring zat ik zo een 911 Turbo gaan, en die tikte nog wel ff flink de boarding aan.
Maar; Kun je dit soort filmpjes niet beter op Youtube uploaden? Het beeld schokt en hapert bij Photobucket
6 april 2011 om 19:35 #17565263Je Zus man :o lucky you , ,, je blijft aardig aan die porsch hangen
gaaf geluid ook
ik heb ook n keer op de ring gereden met mijn ascona, leuke ervaring :)
10 april 2011 om 12:11 #17565264Hee Rik, ik heb nog een vraag wat betreft dat vooras verstevigen.
Je hebt het over in de langsdrager, dat ophangpunt 3,5mm (dikte van de opgelaste ring) te verplaatsen, zodat de onderste triangel weer past. maar dan zit het punt waar je de langsdrager aan de balken bout, toch ook 3,5mm te ver naar achteren? Of heb je die aluminium bussen excentrisch geboord?
Ben wel benieuwd hoe je dat opgelost hebt:)10 april 2011 om 14:43 #17565265[rquote=1910810&tid=117147&author=Ben_M]Hee Rik, ik heb nog een vraag wat betreft dat vooras verstevigen.
Je hebt het over in de langsdrager, dat ophangpunt 3,5mm (dikte van de opgelaste ring) te verplaatsen, zodat de onderste triangel weer past. maar dan zit het punt waar je de langsdrager aan de balken bout, toch ook 3,5mm te ver naar achteren? Of heb je die aluminium bussen excentrisch geboord?
Ben wel benieuwd hoe je dat opgelost hebt:)[/rquote]Hoi Ben,
Je hebt er goed over nagedacht, want je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk had ik het gat in de alu-bus 3,5mm excentrisch moeten boren. Ik heb dit eerlijk gezegd over het hoofd gezien en bij het monteren heb ik het ook niet gemerkt. :)
10 april 2011 om 15:52 #17565266Ah, dus zo te zien past het wel zo.
Denk dat ik zelf wel excentrische bussen ga maken dan. Moet alleen wel zorgen dat ze dan geborgd zitten, en niet in de langsdrager kunnen gaan draaien:)
22 april 2011 om 21:17 #17565273Net dat filmpje eens bekeken, maar damn dat ding gaat hard :D Ruilen voor me C’tje?? :angel
1 mei 2011 om 19:42 #17565275@Christian-tsx wrote:
rik, heb je al een oplossing gevonden voor de stabi stang? ik zit er eigenlijk ook mee:hmmz heb alles nu af, alleen weet ik daar nog geen oplossing voor.
Het is al weer een tijdje geleden dat ik het over had (zie pag. 6), maar ik heb met de Volvo 240 as met 4-link bevestiging tot nu toe nog steeds zonder stabilisatorstang gereden. Een stabilisator van een 400-model ben ik nog nooit tegen gekomen. Mede omdat ik toch vind dat de vering erg/te gemakkelijk ‘doorslaat’ tot op de bumpstops, ben ik toch maar weer eens gaan zoeken naar een mogelijk passende stabilisator voor de achteras. Na ruim een halve dag op de sloop te hebben gespeurd en ik de moed eigenlijk al begon op te geven, vond ik hem opeens toch (dwz hij moet er nog wel onder gebouwd worden en de werking moet nog wel bewezen worden , maar ik denk dat ik er wel wat mee kan); een achter-stabilisator van een Ford Mondeo Sedan van 2003. Deze is 1170mm breed en de armen zijn 250mm lang (met 21mm misschien wel wat dik – zo ongeveer de dikste achterstabilisator die ik onder welke auto dan ook aan de achterkant ben tegengekomen – , maar ik wil het toch proberen).
Hier alvast een paar foto’s van het passen onder de auto.
De bevestiging van de ophangpunten/rubberlagers wordt bijna net als bij een 400, met dit verschil dat ik het draaipunt/hartlijn wat dichter naar de as toebreng, zodat de ‘armen’ van de stabilisator ruim binnen de velgen blijven. De scharnierende armpjes komen tegen de Volvo-flens, aan de voorkant van de as waar normaal de handrembuitenkabel bevestigd is.
Wanneer je een as van een Volvo 740 (=breder) gebruikt kun je de stabilisator wel verder naar achteren monteren (net als bij een 400), omdat dan de velgen toch wat verder uit elkaar staan dan in mijn geval.
3 mei 2011 om 18:05 #17565277ben benieuwd naar het eindresultaat , heb je aan de voorkant ook een dikkere stabbie ?
je ziet ook wel eens dat ze er twee monteren aan de voorkantik vind die van mij ook erg overhellen , ondanks koni geel en goede verlagingsveren
3 mei 2011 om 19:16 #17565278Ziet er WEER goed uit rik!ben benieuwd of het ook werkt.
dubbele stabi stang voor werkte bij ascona perfect en simpel te maken.
gr Remo13 mei 2011 om 18:51 #17565208in 1 van de 1e regels staat kleur, en daar staat iets van VW :hmmz
hehe.. heb je wel eens een rode opel gezien? ik niet.. die zijn namelijk allemaal rose :)
22 mei 2011 om 17:33 #17565284@remo 07 wrote:
Ziet er WEER goed uit rik!ben benieuwd of het ook werkt.
dubbele stabi stang voor werkte bij ascona perfect en simpel te maken.
gr RemoHet werkt. Vandaag in wat omtrekkende bewegingen rond Bad Bentheim geprobeerd, maar om te voorkomen dat er al te veel fietser achterste voren op hun fiets met de sturen in elkaar zouden geraken (je kent dat wel; ‘vrienden maken’ ) heb ik het niet al te bont gemaakt. Dus hoe ‘goed’ of ‘slecht’ zal ik op eerste pinksterdag op Assen wel achter komen (kijken of ik onder de 2:10 kan komen?!)
Aan de voorkant nu dubbele stabi:
22 mei 2011 om 19:58 #17565285Dat dubbele voorste stabi, wat merk je hier nu echt van? minder rollen?
22 mei 2011 om 21:04 #17565286ik ben net nieuw el heb net je ascona bekeken, wat un super mooi ding zeg en ook heel erg mooi aangepast.
ik mag hopen dat het er bij de mijne ook nog een keer mogenlijk wordt.
als ik meer tijd heb (en wat extra poen is ook wel makkenlijk)groet ricardo
25 mei 2011 om 13:14 #17565288Nog even een vraagje over de kleur rood van je Ascona. Heeft deze ook nog een andere typeaanduiding? Is er bv een RAL kleur van?(of die in de buurt ligt)?
25 mei 2011 om 20:19 #17565289@McLambo wrote:
Nog even een vraagje over de kleur rood van je Ascona. Heeft deze ook nog een andere typeaanduiding? Is er bv een RAL kleur van?(of die in de buurt ligt)?
Enige aanknopingspunt dat ik heb is: Brillantrot V(olks)W(agen) LY3J
Hier zou een spuiter genoeg aan moeten hebben.
25 mei 2011 om 20:38 #17565290Daar heb je gelijk aan, maar ik ben voor onder de motorkap een andere 1k lak van bijzonder goede compositie. Deze is alleen in pure ral kleuren te verkrijgen helaas… dus ik had gehoopt dat jouw kleur ook een ral referentie had..
26 mei 2011 om 10:11 #17565291@ MClambo
je zou natuurlijk even met een RAL waaier bij Rik langs kunnen gaan :thumbup
Voor zover ik kan zien is briljant rood RAL 3024, en licht briljant rood RAL 3026.zie ook http://www.ralkleur.nl ;)
26 mei 2011 om 10:21 #17565292Thanks voor de tip!
Ik ben al aan de slag geweest met RAL3020 (volgens ralkleur.nl minder fel nog dan 3024 en 3026), en dat vond ik al te ‘oranje’ worden tov van RAL3002 op de achtergrond.
RAL3002 is op zijn beurt al weer een stuk dieper rood dan mijn originele kleur: Flamenco rot
lastig lastig… de kleur van Rik’s ascona is nog steeds 1 van mijn favoriete kleuren rood voor op een B Ascona
:wub26 mei 2011 om 10:52 #17565293Kenonnen….das ff schrikken.
Ik had het vorig jaar ook op assen.
De kont draaide weg, en raakte in het gras. Was echt bang dat ik om zou slaan.
Die ronde met een flink kloppend hard gereden, daarna weer volgas proberen :P26 mei 2011 om 11:05 #17565294@Ben_M wrote:
@ MClambo
je zou natuurlijk even met een RAL waaier bij Rik langs kunnen gaan :thumbup
zie ook http://www.ralkleur.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; ;)Dat mag natuurlijk altijd. Leuk, de koffie staat klaar.
Maar van mij wil je geen kleuradvies, want daarvoor is mijn kleuronderscheidend vermogen te weinig ontwikkeld (zoals uit meerdere tests is gebleken :agent ). Ik moet nogal eens hulp inroepen wanneer ik bijvoorbeeld met gekleurde bedrading bezig ben :shock: :hmmz
11 juni 2011 om 19:06 #17565300@Rik Ophuis wrote:
De motorruimte ook even in de kleur van de rest van de auto gemaakt:
Helemaal aan het begin van mijn topic schreef ik dat de kleur Volkswagen LY3J Brillantrot zou zijn. Bij de verfhandel waar ik nu verf wilde halen was deze combinatie niet te vinden. Wel LY3D Tornadorot (waarschijnlijk is dit de correcte aanduiding; op het oog in ieder geval hetzelfde)
Hoe heb je dit gedaan? Zelf gespoten?
11 juni 2011 om 19:09 #17565301Ook nog een vraagje over het verstevingen van de vooras:
Die aluminium bussen waarmee je hem aan het chassis hebt bevestigd; zijn dit standaard bussen? of heb je deze zelf laten draaien? Heb je toevallig de afmetingen van deze bussen?En die ijzeren ringen die je op de vooras gelast hebt, zijn dit standaard maten?
Als laatste: in je handleiding vervang je diverse m10 bouten voor m12 bouten (10.9), en deze zijn ook langer. Mag ik vragen waar je dit bout materiaal vandaan hebt?
11 juni 2011 om 19:26 #17565302@McLambo wrote:
Hoe heb je dit gedaan? Zelf gespoten?
:jerry :D Met een mooie zachte kwast!
Deze kleur rood bleek achteraf toch net iets anders (minder fel) dan de buitenkant van de auto, maar daar kan ik wel mee leven. :agent Beetje kleurenblind heeft ook zo z’n voordelen (je bent al veel eerder tevreden :D , terwijl anderen :shock: )
11 juni 2011 om 19:34 #17565303@McLambo wrote:
Ook nog een vraagje over het verstevingen van de vooras:
Die aluminium bussen waarmee je hem aan het chassis hebt bevestigd; zijn dit standaard bussen? of heb je deze zelf laten draaien? Heb je toevallig de afmetingen van deze bussen?En die ijzeren ringen die je op de vooras gelast hebt, zijn dit standaard maten?
Als laatste: in je handleiding vervang je diverse m10 bouten voor m12 bouten (10.9), en deze zijn ook langer. Mag ik vragen waar je dit bout materiaal vandaan hebt?
Die heb ik zelf laten draaien exact volgens het tekeningetje dat in de oude getypte ombouwinstructie staat voor een “Group 4 Ascona B 400 Rally-auto in 1980. (zie 400 forum)”.
Ik heb het gat niet excentrisch geboord, zoals ‘Ben_M’ terecht opmerkte op 10 april in dit topic. Hij heeft gelijk dat je het gat eigenlijk net zover uit het midden zou moeten boren als de dikte van de onderlegschijf.De ‘ijzeren ringen’ zijn standaard onderlegschijven die ik hier bij de bouwmarkt heb gekocht, maar je kunt ze waarschijnlijk ook wel bij een Fabory filiaal bij jou in de buurt kopen. Daar heb ik ook alle nieuwe 10.9 bouten gekocht en de bijbehorende nyloc-moeren in de zelfde kwaliteit.
11 juni 2011 om 19:46 #17565304:D Morgen in Assen op het TT-circuit het effect van de stabilisatoraanpassingen testen. Heb er echt zin in!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.