Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
28 december 2010 om 16:29 #17565197
hij heeft een volvo diff :$
31 januari 2011 om 19:58 #17565200Hoi, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het gaat met het pasmaken van de Toyota-versnellingsbak?
Ik heb ook nog een vraagje: Als je veren inkort, welke kant doe je dan onder? Ik denk het in gekorte deel aan de onderzijde. Maar heb je dan nooit problemen dat de veer schuin gaat zitten of dat de draagarm (voorzijde)of schotel van de achteras beschadigd of er zelfs een gat ontstaat?
Grts Marcel
31 januari 2011 om 23:08 #17565201Als je de afgeslepen kant flink heet stookt kun je hem mooi in het goede model buigen zodat de veer gewoon goed komt te zitten.;)
1 februari 2011 om 20:04 #17565202[rquote=1856723&tid=117147&author=lepomada]Hoi, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het gaat met het pasmaken van de Toyota-versnellingsbak?
Ik heb ook nog een vraagje: Als je veren inkort, welke kant doe je dan onder? Ik denk het in gekorte deel aan de onderzijde. Maar heb je dan nooit problemen dat de veer schuin gaat zitten of dat de draagarm (voorzijde)of schotel van de achteras beschadigd of er zelfs een gat ontstaat?
Grts Marcel[/rquote]
Hoi Marcel,
De voorgenomen ombouw naar de Toyota-versnellingsbak is een beetje naar de achtergrond geschoven. Niet omdat ik er een onoverkomelijk probleem in zie (de tekening/schets voor de 12mm dikke pasplaat tussen bak en koppelingshuis is wel klaar), maar omdat ik besloten heb me eerst wat meer te richten op een zo betrouwbaar mogelijke auto, zodat ik hopelijk vanaf maart/april wanneer het weer iets beter is met een goede auto kan rijden. Daarnaast is het nu zo dat ik met de huidige M3-Getrag 265 (5e = 1:1) en achterasoverbrenging van 3.91 en de huidige toerenband precies goed zit voor circuitgebruik. Op Assen gebruik ik de 5e echt en op de Nordschleife kan het ook precies net (alleen bij ‘Schwedenkreuz’ en in de ‘Fuchsrohre’ tik ik de 7.800 even aan). Met de Toyota-bak (5e = 0,861) zou ik dan eigenlijk nog weer een kortere achterasoverbrenging moeten inbouwen.Vorige week nog het druklager vervangen (maakte wat lawaai), toen bleek de koppeling op de uitgaand as van de bak waar de rubberschijf tegenaan gemonteerd zit losgelopen :o. Was kennelijk niet goed geborgd (nu wel :P).
Alles werkt nu weer perfect en ik heb er gisterenavond weer wat kilometertjes mee gereden king:
Ik plaats de veer ook altijd met de afgeslepen kant naar beneden, maar ik werk daarnaast ook zo’n 1/3 van een winding bij (afslijpen van volle draaddikte naar ongeveer de halve dikte aan het eind van de winding). Heb er verder nooit problemen mee gehad. Ik zorg er wel altijd voor dat de veren een klein beetje op voorspanning blijven in uitgeveerde toestand. Dus niet dat je twee veren hoort omvallen wanneer je de auto van achteren opkrikt of zo.
1 februari 2011 om 20:10 #17565203[rquote=1857091&tid=117147&author=giuliettaevo]Als je de afgeslepen kant flink heet stookt kun je hem mooi in het goede model buigen zodat de veer gewoon goed komt te zitten.;)[/rquote]
Dan verander je de samenstelling van het staal, met de kans op breken in de toekomst?1 februari 2011 om 20:15 #17565204Oh ja, er komen binnenkort wel vier ‘Team-Dynamics Pro-race 1.2’ in zilver, 8×17 in ET27 onder. Heb ze nog niet. Vooral bedoeld om wat makkelijker een keer gebruikte slicks te kunnen monteren of zogenaamde track-day banden in 205/40-17. Zodra ik ze heb zal ik wel een foto maken
1 februari 2011 om 21:19 #17565205Even over die M3 bak, ik heb geen idee wie of wat jou pasplaat heeft gemaakt maar heb je ergens iets zitten zodat ie precies in lijn zit? Ik had een busje er tussen wat over het schuifstuk van het druklager zat en precies past in het “gat”van het koppelingshuis.
1 februari 2011 om 21:50 #17565206[rquote=1857773&tid=117147&author=m400]Even over die M3 bak, ik heb geen idee wie of wat jou pasplaat heeft gemaakt maar heb je ergens iets zitten zodat ie precies in lijn zit? Ik had een busje er tussen wat over het schuifstuk van het druklager zat en precies past in het “gat”van het koppelingshuis. [/rquote]
Weet ik zo niet. Ik heb de M3-bak destijds gekocht met de pasplaat en koppelingshuis, kant klaar voor montage aan de c20XE. Ik heb het koppelingshuis nog niet eens van de versnellingsbak gehad. Kan je vraag dus niet beantwoorden helaas.
2 februari 2011 om 18:28 #17565207Ok, beter is dus om de veren niet te verwarmen. En dus met het ingekorte deel naar beneden.
Was al benieuwd hoe je die bak mooi op lijn zou krijgen.
Maar betrouwbaarheid is ook wel wat waard.
Heel mooi topic (en Ascona natuurlijk)12 februari 2011 om 13:52 #17565209De velgen heb ik (8 x 17 et 25). Nu nog even geduld hebben tot de banden er zijn. Komen Toyo R888 op.
Nog een beetje moeilijk voor te stellen zo zonder band:hmmz, maar ik geloof dat ik er wel tevreden over ga zijn.:)
12 februari 2011 om 16:19 #17565210woow!!!dat ziet er gaaf uit zeg!!!top!:thumbup:thumbup:wors
13 februari 2011 om 17:03 #17565211Hierbij bied ik aan:
4 stuks Schmidt Revolution 7,5×16 et25 4×100 incl. Hankook RS2 215/45-16. Velgen zijn in nieuwstaat; geen enkele beschadiging of krasje of wat dan ook. Gekocht in mei 2009 en amper gebruikt (meestal met andere wielen gereden). De eerste set banden zitten er nog op; voor 6-6,5mm, achter 5,5-6mm profiel. Vaste uiterste prijs: EUR 750,-
Alle doppen zijn er ook bij, maar ik heb bewust foto’s met- en zonder gemaakt zodat je het verschil kunt zien. Eventuele reacties het liefst via U2U.
13 februari 2011 om 18:21 #17565212Dat is een gelikt setje dat je te koop aanbied!
Zie ze heel af en toe wel eens op marktplaats voorbijkomen.
Maar.. op dit moment andere prioriteiten om mijn geld aan uit te geven13 februari 2011 om 18:36 #17565213Is een bedford versnellings bak niks
1-6.0
2-3.24
3-2.04
4-1.3
5-1.0
R-5.47
Of zijn dit geen goede verhoudingen13 februari 2011 om 19:41 #17565214[rquote=1867783&tid=117147&author=Ascona20E]Is een bedford versnellings bak niks
1-6.0
2-3.24
3-2.04
4-1.3
5-1.0
R-5.47
Of zijn dit geen goede verhoudingen[/rquote]Die eerste versnelling is heel, heel erg kort. Handig als je een paardetrailer met twee paarden vanuit stilstand aan het rollen wilt maken. 3e, 4e en 5e gaat nog wel. Het is eigenlijk een normale 4-versnelingsbak waar een heel korte 1e voor is gezet. Met een onbeladen Bedford kun je waarschijnlijk handiger in 2 wegrijden en sla je het korte hupje over.
15 februari 2011 om 19:45 #17565215ZEEEEER mooie set Rik!!!jammer dat ik nog te veel aan de ascona moet doen,anders hadden we meteen een deal.
naja moet wat te wensen houden……15 februari 2011 om 20:53 #17565216vindt je nieuwe wielen ook super maar had die schmidt toch fijn bewaard om nog eens eronder te leggen
vindt ze namelijk super maar kan ze jammer genoeg niet betalen :(15 februari 2011 om 22:13 #17565217[rquote=1869862&tid=117147&author=coot]vindt je nieuwe wielen ook super maar had die schmidt toch fijn bewaard om nog eens eronder te leggen
vindt ze namelijk super maar kan ze jammer genoeg niet betalen :([/rquote]Ik heb nog een set Schmidt Revolution ML in 9×16 (wel wat beschadigd overigens:(). Die houd ik voor nat weer banden (gewone straatbanden in 215 of 225/40-16 passen hier wel, maar een zogenaamde trackdayband vind je niet in 40-serie en deze hebben veel stuggere wangen die het niet zo prettig vinden om naar 9″ getrokken te worden)
19 februari 2011 om 15:27 #17565218Hierbij bied ik (nu toch maar) aan voor verkoop:
Mijn oorspronkelijke achteras Manta/Ascona-B, reductie 3.67 met origineel ZF-platensperdifferentieel, compleet met stalen disselbuis, onderste langsdragers met PU-bussen, inclusief remmen (grotere remcilinders van Rekord 2.2i) en stabilisatorstangen. Zie pagina 3+4 voor foto’s en achtergrond (Volvo-as met 4-link heeft zich intussen bewezen; durf de as nu wel te verkopen). Prijs: Eur 800,-
De as is helemaal goed en roestvrij. Kan zo ondergebouwd worden.
Met lange tapeinden zodat eventueel met 15mm/kant spoorverbreders (die ik er dan wel bij heb) kan worden gereden; kan handig zijn omdat dan 7,5J brede velgen met ET35 ook mooi passen)
19 februari 2011 om 22:05 #17565219Koopje voor deze set!
Ik heb net mijn eigen as helemaal opgeknapt, anders wist ik het wel!
20 februari 2011 om 14:36 #17565220Je hebt een u2u !!
20 februari 2011 om 17:18 #17565221zou iets zijn voor de rally Ascona van Van Beek ja ;)
maar mooi spul wat je aanbiedt voor een nette prijs dus denk dat je er wel zo vanaf bent20 februari 2011 om 18:27 #17565222De achteras met sper is gereserveerd.
Die andere zonder sper is nog beschikbaar (wanneer je daar een poetslap overheen haalt gaat ie gewoon glimmen:P).
24 februari 2011 om 19:55 #17565224Het is alweer een tijdje geleden dat onderstaande speelde:
[rquote=1793927&tid=117147&author=Rik Ophuis]Wat betreft het probleem: “Oliedruk C20XE na totale motorrevisie bij starten eerst niet aanwezig (?)”
Dit is met het vervangen van de (nieuwe non-OE) oliepomp uit Engeland door een originele z20LET-pomp opgelost. Zie topic onder “c20XE” motoren.
[/rquote]Ik heb daarop toch maar eens contact opgenomen met QED Motorsport in the UK waar ik de bewuste non-OE oliepomp had gekocht. Ik heb uitgelegd dat ik vermoede dat de pomp niet in orde zou zijn. In eerste instantie gaf men aan dat ze zich het bijna niet konden voorstellen, maar dat ik de pomp maar terug zou sturen en dan zouden ze wel kijken of de pomp misschien toch iets mankeerde. Het heeft daarop even geduurd, maar uiteindelijk kreeg ik bericht dat de pomp inderdaad buiten specificatie was (waarschijnlijk te veel interne speling en daardoor interne lekkage). Maar om kort te gaan, ik heb mijn geld terug gekregen en dat vind ik toch wel tof:thumbup.
24 februari 2011 om 22:33 #17565225hee rik, in het cih gedeelte was het topic al weer verderop geraakt, maar ben toch wel benieuwd, dus stel ik mijn vraag hier maar even:)
Ik ben toch wel benieuwd naar dat GM-smeedstuk waar je het wel eens vaker over hebt. Is dat gewoon een snelle nokkenas van GM zelf, of heb je deze zelf laten bewerken? Graag wat meer info hierover:):)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.