Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
29 november 2010 om 21:46 #17565172
By the way: Mocht je ooit gedacht hebben dat het leuk zou zijn om eens een keer een race-cursus te doen (ook als je niet van plan bent om direct wedstrijden te gaan rijden!). De race-licentie cursus van ADS (4 hele dagen en ca. 350 km per dag op de baan is geen uitzondering) is een van de mooiste belevenissen die ik de afgelopen jaren heb meegemaakt. Ook wij hebben wel een paar jaar tegen de prijs van zoiets aangehikt, maar achteraf was het dit meer dan waard.
[/quote]
Wat ben je daarvoor dan ongeveer kwijt en is dit dan met je eigen auto?
30 november 2010 om 21:46 #17565173als ik zo die filmpies bekijk, krijg ik de indruk dat je best een beetje kunt sturen Rik:thumbup
1 december 2010 om 21:24 #17565174origineel gepost door Brammmm
Wat ben je daarvoor dan ongeveer kwijt en is dit dan met je eigen auto?Voor details over de race-cursus zou ik je willen verwijzen naar: http://www.ttraceworld.nl/racecur.html
Groeten,
Rik
1 december 2010 om 21:32 #17565175origineel gepost door Jaccoooo
als ik zo die filmpies bekijk, krijg ik de indruk dat je best een beetje kunt sturen Rik:thumbupDank je,
oefening baart kunst en als je maar voldoende de gelegenheid krijgt (en NEEMT) om te doen wat je leuk vindt dan gaat het telkens beter en blijft het iedere keer weer super om te doen. Toen ik in 1990 voor de eerste keer over ‘De Ring’ reed in m’n toenmalige c-Kadett, ging het ook lang niet zo. Merken dat het steeds beter gaat maakt dat het leuk blijft.Nog klein stukje ‘glibberen’…:P
2 december 2010 om 10:34 #17565176origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door Brammmm
Wat ben je daarvoor dan ongeveer kwijt en is dit dan met je eigen auto?Voor details over de race-cursus zou ik je willen verwijzen naar: http://www.ttraceworld.nl/racecur.html
Groeten,
Rik
Hebben jullie een auto gehuurd? Of met de eigen wagen?
2 december 2010 om 10:53 #17565177bekijk de filmpjes, das toch een dikke ascona:D
2 december 2010 om 11:21 #17565178Ik wist niet dat de filmpjes van de race-curses zelf waren.. :hmmz
2 december 2010 om 11:26 #17565179AnoniemLid sinds:
1 January 1970errug leuke filmpjes:wors
maat van me heeft jaren geleden ook die curses gedaan
ik ben toen veel meegeweestook wel vaak meegereden
is inderdaad hoge fun factorjammer dat ik zo weinig tijd heb want als ik die filmpjes bekijk kriebelt het mij ook maar voorlopig is mijn ascona nog niet rijklaar
5 december 2010 om 21:22 #17565180Nog een klein stukje N.schleife bij Adenauer Forst toen het net wat begon te regenen :P
http://www.youtube.com/watch?v=lCBIemKxKoA
en nog een stukje van een verwoede poging om een 300+pk Porsche bij te houden (onbegonnen werk dus). Het insturen aan het eind van rechte stuk voorbij start/finish van de GP-Strecke lukt wel mooi (niet meteen de snelste manier, maar wel leuk om te doen):
5 december 2010 om 21:35 #17565181:wors k’vind dat je behoorlijk bij blijft anders, sterk werk.
6 december 2010 om 16:02 #17565182origineel gepost door Rik Ophuis
Inderdaad het laatste rondje GP, maar de tank was intussen zover leeg dat ie in bochtjes naar rechts helemaal dood viel (zo is er altijd wel weer wat !!Welke Tank rij jij mee Rik ?
Ik had t zelfde probleem en heb nu een manta tank met een ascona vulhals die met een slang verbonden zijn , daarmee is t probleem helemaal weg !Ook beter tijdens driften als t foutgaat scheurt je tank niet maar de slang knikt :thumbup
@ Erwin
6 december 2010 om 17:47 #17565183origineel gepost door gonzo powerrr
origineel gepost door Rik Ophuis
Inderdaad het laatste rondje GP, maar de tank was intussen zover leeg dat ie in bochtjes naar rechts helemaal dood viel (zo is er altijd wel weer wat !!Welke Tank rij jij mee Rik ?
Ik had t zelfde probleem en heb nu een manta tank met een ascona vulhals die met een slang verbonden zijn , daarmee is t probleem helemaal weg !Ook beter tijdens driften als t foutgaat scheurt je tank niet maar de slang knikt :thumbup
@ Erwin
Ik rijd ook met een Manta-injectietank, maar ik heb de vulhals van een Ascona-carburateurtank overgelast (tank vol water gedaan etc.!)
Op zich valt het probleem ook nog wel mee, maar als ik in de buurt van 1/4-vol kom dan heb ik het in lange doordraaiers. Zou met een extra catchtankje in de kofferbak ook wel op te lossen zijn.
8 december 2010 om 09:14 #17565184Bij de rally heeft Martijn Averdijk t ook met een catchtankje !
Werkt perfect :thumbup
12 december 2010 om 12:54 #17565185Nu de geplande rij-activiteiten voor dit seizoen achter de rug zijn staat volgende winter-project op stapel:
– Toyota Aisin W57 versnellingsbak pas maken voor ombouw in de Ascona.
Waarom?
Omdat de overbrengingsverhoudingen van de Getrag 265 sport niet helemaal zo mooi zijn als bijvoorbeeld van deze Toyota-bak (en ook niet zo mooi als van de ZF-bak uit de Ascona-B). De Getrag265 is wel veel sterker dan de ZF S5-18/3, maar naar het schijnt is deze Toyota versnellingsbak zelfs nog sterker.Overbrengingen even onder elkaar
ZF S5-18/3 (Ascona-B overbreng): 1ste) 2.99 2e) 1.75 3e) 1.30 4e) 1.0 5e) 0.874
Getrag 265 sport BMW E30 M3: 1ste) 3.72 2e) 2.40 3e) 1.77 4e) 1.26 5e) 1.00
Toyota Aisin W57 (Supra MK2): 1ste) 3.285 2e) 1.894 3e) 1.275 4e) 1.0 5e) 0.861Van 3e naar 4e en 4e naar 5e versnelling zijn de stapjes bij de W57-bak veel kleiner dan bij de 265 sport en dat zijn nu net de versnellingen waar je in rijdt op een circuit.
Deze Aisin W57 past niet ‘zomaar’ zoals je hieronder kunt zien:
De aansluiting van de versnellingsbak op het koppelingshuis (Manta 1.8S) lijkt in de verste verte niet op elkaar.
Deze bak heeft ook weer een schuivende spline-as aan de uitgang. De bijbehorende Toyota aandrijfas heb ik erbij, alsook de koppelingsplaat. Ik ben nu aan het uitvogelen hoe of ik een adapterplaat tussen bak en koppelingshuis kan maken (en koppelingshuis uitfrezen)
Wordt vervolgd :cool:
12 december 2010 om 14:43 #17565186Misschien is dit duidelijker dan al die overbrengingsverhoudingen:
Wanneer je in iedere versnelling doortrekt tot 7.000 rpm dan zijn dit de toerentallen waarbij ie in de volgende versnelling oppakt / begint:
Getrag 265 sport versus Aisin W57 (en ZF)
2e: 4516 – 4036 (- 4097)
3e: 5163 – 4712 (- 5200)
4e: 4983 – 5490 (- 5385)
5e: 5550 – 6027 (- 6118)De Getrag 265 sport is van 1 naar 2 en 2 naar 3 mooier, maar dit is minder ‘erg’ dan nadeel van 3 naar 4 en 4 naar 5 t.o.v. W57, want van 1-2-3 dan gaat de auto nog niet snel en kan ie het nog veel makkelijker doen. Daarnaast zijn 3e, 4e en 5e eerder de rijd-versnellingen………..heb ik gedacht.
12 december 2010 om 16:26 #17565187Dat is een mooie uitdaging voor deze winter en dat gaat jouw wel lukken denk ik
12 december 2010 om 19:45 #17565188Zijn er voor die RWD opeltjes uit die tijd geen 6-bakken pas te maken?
12 december 2010 om 20:36 #17565189origineel gepost door McLambo
Zijn er voor die RWD opeltjes uit die tijd geen 6-bakken pas te maken?Vast wel, maar een 6-bak hoeft niet altijd gunstiger uit te pakken dan een 5. Ik heb bijvoorbeeld wel gekeken naar een ZF 6-bak voor een Corvette (en Omega Lotus), maar zo’n ding heeft zo’n verschrikkelijk lange overbrenging en grote stappen dat dit voor een toerenmotortje niets is. Zo’n versnellingsbak is trouwens relatief goedkoop (nieuw).
Je zou misschien een 6-bak van een BMW E46 M3 kunnen nemen en een koppelingshuis overlassen (want de koppelingshuizen van nieuwere BMW’s zijn niet afneembaar). Ik ken hier zo de overbrengingen niet van, maar ik verwacht ook hier geen ‘close ratios’. Meestal hebben ze een korte 1 en een ongelofelijk lange 5 en 6.
12 december 2010 om 20:59 #17565190En jij zoekt een wat langere 1 en 2, en korte 3, 4 en 5 begrijp ik.
12 december 2010 om 21:59 #17565191origineel gepost door McLambo
En jij zoekt een wat langere 1 en 2, en korte 3, 4 en 5 begrijp ik.EXACT! :thumbup
Het mooiste is een competitie tandwielset voor in de Getrag 265 Opel bak. Hier adverteert wel een Oostenrijker mee op ebay, maar ik geloof dat alleen de tandwielen al 3.500,- kosten (en dan geef ik de pijp aan Maarten). Eerste versnelling 2.3 of zo en 5e = 1.0 en rest ertussen; niet geschikt om met een caravan erachter mee weg te rijden.
Ik geloof dat jij ook nog wel eens naar de Koln-Ahrweiler rally voor Youngtimers ging (of heb ik dit fout?). Hoe dan ook hier deed een aantal jaren een Rotmanns Ascona 400 van ene Berlandy mee. Won ook gewoon ieder jaar. Hier zat ook zo’n competitie Getrag 265 achter. Ding had ongeveer de acceleratiegegevens vergelijkbaar met die van een Honda 900RR Fireblade.
13 december 2010 om 07:18 #17565192Stond in de planning maar niet kunnen gaan door omstandigheden. Aankomend jaar staan een flink aantal classic rallies op het programma, want dat heeft toch wel mijn voorkeur.
Petje af voor je creativiteit en doorzettings vermogen om de Ascona nog beter te maken telkens weer! :wors
13 december 2010 om 18:45 #17565193Bekende bak..;)
Succes ermee in ieder geval.:thumbup
28 december 2010 om 13:47 #17565194heeft die bak ook een schuifflens aandrijfas trouwens ?
ik vraag me af, klopt de gedachtengang wel helemaal ?
er ff vanuitgaande dat je schakelt bij 7500rpm en met 17inch 215/40 rijdt en een 3.54 (?) volvo as, betekent dat je pas BOVEN de 242km/h naar de 5 zou moeten opschakelen, met de begrenzer op 8000 is dat pas 258km/h….
Mocht dat niet genoeg zijn , zou je nog een 215/45 kunnen nemen, maar ik vermoed dat 220-250pk dat toch al niet helemaal gaat trekken :Pde stappen zijn mss wel iets kleiner maar de totale overbrengingen liggen wèl een stuk hoger
dan zou je wellicht weer naar een kortere achteras moeten gaan .
Tenzij je nu al met een 3.73 of korter rijdt ? dan liggen de kaarten iets anders28 december 2010 om 14:21 #17565195[rquote=1825212&tid=117147&author=mr-turbo]heeft die bak ook een schuifflens aandrijfas trouwens ?
ik vraag me af, klopt de gedachtengang wel helemaal ?
er ff vanuitgaande dat je schakelt bij 7500rpm en met 17inch 215/40 rijdt en een 3.54 (?) volvo as, betekent dat je pas BOVEN de 242km/h naar de 5 zou moeten opschakelen, met de begrenzer op 8000 is dat pas 258km/h….
Mocht dat niet genoeg zijn , zou je nog een 215/45 kunnen nemen, maar ik vermoed dat 220-250pk dat toch al niet helemaal gaat trekken :Pde stappen zijn mss wel iets kleiner maar de totale overbrengingen liggen wèl een stuk hoger
dan zou je wellicht weer naar een kortere achteras moeten gaan .
Tenzij je nu al met een 3.73 of korter rijdt ? dan liggen de kaarten iets anders [/rquote]Ja, in tegenstelling tot de M3 Getrag heeft deze weer een schuivende spline aan de uitgang.
3.91 en 215/40-16 (575mm)
28 december 2010 om 16:26 #175651963.91 diff? Waar heb je die dan uitgehaald, de opel diff’s zijn o.a. 3.44, 3.67, 3.89, 4.22 en nog wel meer, maar deze zijn de meest voorkomende bij mijn weten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.