Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
16 september 2010 om 07:43 #17565119
Ik meen hier en daar wel eens te horen dat ze tussendoorn ook blanke lak spuiten, dan weer vlak schuren om de dipjes e.d. te ontdekken….
plamuren, dat kan de spuiter ook? of moet je daar weer ergens anders voor zijn… ?
29 september 2010 om 07:03 #17565120Het blok is klaar om weer opgebouwd te worden.
– Krukas geslepen / nieuwe lagers
– Cilinders geboord/gehoond
– kop helemaal gereviseerd (16 nieuwe kleppen en geleiders)originele zuiger:
de nieuwe zuigers:
29 september 2010 om 07:10 #17565121:wub zulke zuigers heb ik ook nog op het verlanglijstje staan voor de 2.4L
dat gaat best lopen denk ik:wors29 september 2010 om 08:57 #17565122Mooi zeg! Heb je ook al een nokkenas die de extra ruimte in de zuigers kan gebruiken? Of is dit puur te preventie als de riem (weer) zou knappen?
29 september 2010 om 09:27 #17565123of zijn deze zuigers gewoon langer zodat je minder ruimte hebt en dus meer compressie?
of zeg ik nu iets heel doms?29 september 2010 om 10:17 #17565124origineel gepost door coot
of zijn deze zuigers gewoon langer zodat je minder ruimte hebt en dus meer compressie?
of zeg ik nu iets heel doms?‘Beide’ bovenstaande opmerkingen kloppen. De uitsparingen voor de kleppen zijn groter gemaakt zodat nokkenassen met een grotere kleplift (in de buurt van het BDP) kunnen. Ook zijn de zuigerloppen hoger gemaakt, enerzijds om het verlies van de grotere klepsparingen op te heffen, maar ook om de compressie nog wat te verhogen.
23 oktober 2010 om 19:58 #17565126Hoi rik!heb je nog update’s?hoest met de ascona?
gr Rene24 oktober 2010 om 10:33 #17565127AnoniemLid sinds:
1 January 1970het ziet er in iedergeval al weer n stuk beter uit:thumbup
hoop dat je er nu langer plezier van gaat hebben:thumbup
24 oktober 2010 om 16:53 #17565128Ik had er in eerste instantie een appart topic onder c20XE aan willen wijden, maar goed dan maar eerst hier.
Ik heb de laatste tijd er weinig tijd gehad om wat aan/met de Ascona te doen. De motor loopt intussen alweer sinds ongeveer 3 weken. Op zich loopt ie goed maar:
Nadat de motor (even) heeft stil gestaan duurt het even voordat er weer oliedruk is (?).
Je hoort dan de hydrostoters eerst meteen, die daarna weer stil worden. Wanneer de motor goed warm is gaat/gaan er ook soms hydrostoter tikken. Omdat ik zeker wilde zijn dat ik voldoende oliedruk hield heb ik nu ook een oliedrukmeter aangesloten. Dit ziet er op zich gewoon goed uit. Boven stationair 5 bar op de meter en stationair afhankelijk van de olietemperatuur koud 5 bar warm bijna 3 bar.
Voor de motorrevisie was dit niet het geval. De stoters hoorde je nooit en de oliedruklamp was al uit voordat de motor was aangesprongen.
Wie heeft er een suggestie wat er aan de hand kan zijn?
Het lijkt er wat mij betreft een beetje op dat de oliepomp telkens helemaal opnieuw moet aanzuigen omdat er boven in het blok misschien een intern ‘lek’ zit, waardoor de olie terug kan lopen naar het carter :wtf of zoiets.
Misschien zijn de hydro-stoters niet goed meer (na 15 kromme kleppen) en sluiten deze onvoldoende (?).
Behalve de hydrostoters is de hele kop voorzien van nieuwe lagers, klepgeleiders en kleppen. Het onderblok heeft alle lagers nieuw en kruktappen geslepen en alle lagers nieuw. Oliepomp is nieuw. WATERPOMP is nieuw en nu de goeie!!!
24 oktober 2010 om 18:31 #17565129goede kans dat de o-ring van aanzuigbuis niet goed afdicht, ik denk dat je het (ook) eens in die hoek moet zoeken
Maar de kop is voorzien van nieuwe lagers ? :hmmz
je bedoelt wellicht dat de lagerkappen opnieuw zijn gelijnhoond ?24 oktober 2010 om 22:20 #17565130origineel gepost door mr-turbo
goede kans dat de o-ring van aanzuigbuis niet goed afdicht, ik denk dat je het (ook) eens in die hoek moet zoekenDeze o-ring heb ik ook vervangen door een nieuwe
24 oktober 2010 om 22:44 #17565131dat mag ik wel hopen :) maar dat betekent niet dat het dan niet het probleem is.
er staat me iets bij dat er verschillende diameters o-ringen waren…25 oktober 2010 om 20:36 #17565132Ik ben er nu ook wel redelijk van overtuigd dat wanneer de olieaanzuigbuis en de aansluiting dicht is en de oliepomp goed, dat dan de olie niet terug kan lopen (wat nu wel gebeurd). Dus hier zoek ik het dan in.
Waar ik nu op z’n zachtst gezegd niet meer zo vrolijk van wordt is dat ik nu alweer de vooras moet laten zakken (of het blok eruit), het distributiedeel af moet bouwen, carterpan los etc. terwijl ik de boel net weer in elkaar heb zitten.
Ik weet niet of jullie dit ook bekend voorkomt, maar bij mij is het vaak zo dat hoe secuurder en netter je de boel in elkaar zet, hoe groter de kans dat je naderhand toch alles weer los moet halen
Maar goed, ik wil het ook niet zo laten, want het heeft intussen al een lieve duit gekost en dan moet het ook helemaal goed worden.
Gezien de berichten in het andere topic onder [c20XE] over een ‘betere’oliepomp, zou het misschien ook nog kunnen dat ik hier verkeerd ‘bespaard’ heb (alhoewel dat nu niet echt de reden was). Ik heb gewoon een nieuwe oliepomp besteld tegelijk met de nieuwe zuigers bij QED in the UK. Er vanuit gaande dat dit wel OK zou zijn. Ik ben wel een beetje geschrokken van de foto met de gebroken buitenring en ik wist ook niet dat een Z20LET-pomp zo anders was.
Nu het toch weer sleutelen wordt zet ik er meteen maar weer een nieuwe pomp aan en nu zo’n origineel turbo-ding dan. Die zogenaamde kit van Duparts is op dit moment niet eens leverbaar (geen aanzuigbuizen meer op voorraad) Dit wordt dan de 3e nieuwe pomp in 3 a 4 maanden.
Nu dadelijk alleen de hydrostoters nog en dan is echt alles nieuw.
Ik heb zojuist nog het overdruk ventiel gecontroleerd en de plunjer vervangen voor een andere uit een gebruikte originele pomp, maar dit hielp niets. Blijft er niets anders over dan de olieaanzuigbuis en afdichting te controleren, maar dit is bij mij iets meer werk dan bij een voorwielaandrijver helaas.
:jerry Krijg steeds meer respect voor mijn ‘oude’ CIH. Die liep gewoon, punt. Maar goed die heb ik altijd nog achter de hand, maar voorlopig geef ik het nog niet op met deze. Het ding zal toch eens helemaal goed zijn:fy1
26 oktober 2010 om 06:40 #17565133Kom op Rik, Nog even de tandjes op elkaar voor de laatste loodjes, en dan wordt het genieten! :wors
26 oktober 2010 om 09:04 #17565134Natuurlijk is de oude CIH techniek wat makkelijker en goedkoper
Dat is ook de reden dat ik het voorlopig daarbij ga houden, maar het heeft ook zijn nadelen.
Het vermogen, het verbruik……….Maak hem nu goed en laat het wat meer kosten, dan heb je er binnenkort veeeeeel meer plezier van
en ik weet niet veel, maar dat weet ik zeker :)6 november 2010 om 16:09 #17565137Wat betreft het probleem: “Oliedruk C20XE na totale motorrevisie bij starten eerst niet aanwezig (?)”
Dit is met het vervangen van de (nieuwe non-OE) oliepomp uit Engeland door een originele z20LET-pomp opgelost. Zie topic onder “c20XE” motoren.
9 november 2010 om 19:01 #17565138Echt mooi werk verzet, en ziet er erg professioneel uit! Ga vooral zo door en hou ons op de hoogte. Tegenslagen horen er helaas bij, maar de aanhouder wint! Nu zal je er allicht veel plezier aan beleven.
15 november 2010 om 21:24 #17565139mijn ascona , kleur wit , 2.0 16v turbo,250pk,930kg.
wilwood 6 zuigers vooraan,wilwood achteraan,75% sper,koni veering,lahouter rolkooi,pedalbox,hydraulische handrem,kort stuurhuis,vdo dashbord,kort schakel mechanisme lahouter,aluminium benzine tank,staartstuk cardan lahouter15 november 2010 om 23:13 #17565140:wtf
16 november 2010 om 07:31 #17565141Ik denk dat iemand zich even netjes moet voorstellen in het daarvoor bestemde forum-gedeelte… :hmmz
16 november 2010 om 07:45 #17565142Heb je deze aan schroot gereden superman?????
ff on-topic graag
origineel gepost door zorrovor
mijn ascona , kleur wit , 2.0 16v turbo,250pk,930kg.
wilwood 6 zuigers vooraan,wilwood achteraan,75% sper,koni veering,lahouter rolkooi,pedalbox,hydraulische handrem,kort stuurhuis,vdo dashbord,kort schakel mechanisme lahouter,aluminium benzine tank,staartstuk cardan lahouter16 november 2010 om 18:24 #17565143Even een update:
Afgezien van een wat snel verslappende distributieriem (?) loopt de Ascona nu fantastisch.
Ben er het afgelopen weekeinde mee op de Grand Prix Strecke van de Nurburgring geweest en op de Nordschleife. ‘Gewoon’ (afgezien van gehoorsbeschadiging) mee heen en terug naar huis gereden.
Het ding gaat als de brandweer. Geluid om kippevel van te krijgen :thumbup Ook de overige aanpasingen (Volvo-as en schijfremmen aan de achterkant etc.) blijken erg goed te werken. Gewoon een fantastische geniet auto met een fun-factor die je in een nieuwe auto niet zo snel op deze manier zult ervaren (wat mij betreft dan:P).
Een klein beeld/geluid fragmentje hier moet ik nog wel even voor elkaar zien te krijgen (hier ben ik wat minder bedreven in; de camera is welliswaar digitaal maar nog met een klein cassettebandje, maar hoe ik dat naar Photobucket krijg (?):hmmz)
16 november 2010 om 19:33 #17565144kan niet wachten om beeld en geluid te zien.
succes ;)17 november 2010 om 06:37 #17565145origineel gepost door Rik Ophuis
Even een update:Afgezien van een wat snel verslappende distributieriem (?) loopt de Ascona nu fantastisch.
Ben er het afgelopen weekeinde mee op de Grand Prix Strecke van de Nurburgring geweest en op de Nordschleife. ‘Gewoon’ (afgezien van gehoorsbeschadiging) mee heen en terug naar huis gereden.
Het ding gaat als de brandweer. Geluid om kippevel van te krijgen :thumbup Ook de overige aanpasingen (Volvo-as en schijfremmen aan de achterkant etc.) blijken erg goed te werken. Gewoon een fantastische geniet auto met een fun-factor die je in een nieuwe auto niet zo snel op deze manier zult ervaren (wat mij betreft dan:P).
Een klein beeld/geluid fragmentje hier moet ik nog wel even voor elkaar zien te krijgen (hier ben ik wat minder bedreven in; de camera is welliswaar digitaal maar nog met een klein cassettebandje, maar hoe ik dat naar Photobucket krijg (?):hmmz)
Probeer anders naar Youtube te uploaden. Youtube accepteert heel veel verschillende videoformaten en de kwaliteit is vaak beter als met photobucket.
17 november 2010 om 17:37 #17565146origineel gepost door cruez
kan niet wachten om beeld en geluid te zien.
succes ;)Hier een voorproefje gemaakt met een klein fototoestelletje (veel windgeruis, maar je kunt denk ik wel zien dat ik het naar m’n zin gehad heb):
http://www.youtube.com/watch?v=B_hI3c_XiB8
http://www.youtube.com/watch?v=-IQWC7jVs6w
Groeten,
Rik
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.