Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
4 augustus 2010 om 18:13 #17565093
[
Ik ben ook op zoek naar een setje (2e hands) wielen (7/8j)die net iets verder naar buiten staan (ET20-25), echter het ‘leuke’ 2e hands spul dat een beetje betaalbaar is in steek 4×100 komt allemaal van VW af, en die voeren ET 37-45 doorgaans ;(
Verder een super-gave ascona. Ik heb het al vaker gezegd,en ik blijf erbij [/quote]
Is dit misschien iets voor je (16″) Et 25
4 augustus 2010 om 21:18 #17565094origineel gepost door McLambo
Ik ben ook op zoek naar een setje (2e hands) wielen (7/8j)die net iets verder naar buiten staan (ET20-25), echter het ‘leuke’ 2e hands spul dat een beetje betaalbaar is in steek 4×100 komt allemaal van VW af, en die voeren ET 37-45 doorgaans ;(
Op zich hoeft een wat grotere ET waarde helemaal geen echt probleem te zijn. Ik heb zelf 12 jaar lang Borbet-C velgen in 7,5×16″ met ET35 onder de Ascona gehad (bedoeld voor o.a. Golf III). Ik had achter 15mm dikke spoorverbreders (met langere tapeinden) en aan de voorkant 5mm dikke schijven. Daarmee corrigeer je als het ware de ET waarde; achter ET 35-15=20 en voor ET 35-5=30
Dat zag er toen ongeveer zo uit:
En nog iets langer geleden:
24 augustus 2010 om 16:42 #17565095Zo,…
Maandag heb ik in de regen voor het eerst weer echt op het circuit gereden met de Ascona om alle aanpassingen te testen en ik moet zeggen het was een feest. Wegligging, remmen, schakelen en motor waren echt super. Na zo’n 20 rondjes Assen begon de motor een wat harder geluid te maken. Ik dacht aan een scheur in de uitlaat of zoiets, daarom besloot ik maar de pits in te rijden om te kijken wat er aan de hand zou zijn, echter toen ik de hoek omreed stationair en met ingetrapte koppeling hoorde ik ineens een heel kort rinkelend geluidje en de motor sloeg uit zichzelf ook meteen af :o en ja mijn vemoeden werd bevestigd. De distrubutieriem was compleet naar z’n….
Zie hieronder::wtf Ik heb tot nu toe eerlijk gezegd geen flauw idee wat hier de oorzaak van kan zijn. De riem zit nog steeds op spanning (zat volgens mij ook niet te strak), maar er zijn heel wat tanden af. Voordat ik naar Assen ging heb ik de riem nog gecontroleerd op spanning. Het enige wat me wel opviel was toch wel wat stof in de distributiekap (beetje veel slijtage al eigenlijk)
De riem was nieuw (origineel Gates). Toen ik de motor vorig jaar demonteerde viel me ook op dat deze riem er toen ook al heel slecht aan toe was, hoewel de motor nauwelijks had gelopen hiermee (?).
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn (de oorzaak van het stuk gaan van de riem) ?
Oh ja, de verstelbare nokkenaswielen die ik eerder wel op de motor had willen monteren, heb ik aan de kant gelegd omdat ik voor de meest optimale afstelling ook met originele wielen toe bleek te kunnen (dit leek mij veiliger dan met verstelbare met boutjes)
24 augustus 2010 om 18:50 #17565096:cryWat een ellende zeg er zit echt geen tand meer op. Nu maar hopen dat er niet teveel kleppen krom zijn.
24 augustus 2010 om 19:52 #17565097origineel gepost door Rik Ophuis
Zo,…
Maandag heb ik in de regen voor het eerst weer echt op het circuit gereden met de Ascona om alle aanpassingen te testen en ik moet zeggen het was een feest. Wegligging, remmen, schakelen en motor waren echt super. Na zo’n 20 rondjes Assen begon de motor een wat harder geluid te maken. Ik dacht aan een scheur in de uitlaat of zoiets, daarom besloot ik maar de pits in te rijden om te kijken wat er aan de hand zou zijn, echter toen ik de hoek omreed stationair en met ingetrapte koppeling hoorde ik ineens een heel kort rinkelend geluidje en de motor sloeg uit zichzelf ook meteen af :o en ja mijn vemoeden werd bevestigd. De distrubutieriem was compleet naar z’n….
Zie hieronder::wtf Ik heb tot nu toe eerlijk gezegd geen flauw idee wat hier de oorzaak van kan zijn. De riem zit nog steeds op spanning (zat volgens mij ook niet te strak), maar er zijn heel wat tanden af. Voordat ik naar Assen ging heb ik de riem nog gecontroleerd op spanning. Het enige wat me wel opviel was toch wel wat stof in de distributiekap (beetje veel slijtage al eigenlijk)
De riem was nieuw (origineel Gates). Toen ik de motor vorig jaar demonteerde viel me ook op dat deze riem er toen ook al heel slecht aan toe was, hoewel de motor nauwelijks had gelopen hiermee (?).
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn (de oorzaak van het stuk gaan van de riem) ?
Oh ja, de verstelbare nokkenaswielen die ik eerder wel op de motor had willen monteren, heb ik aan de kant gelegd omdat ik voor de meest optimale afstelling ook met originele wielen toe bleek te kunnen (dit leek mij veiliger dan met verstelbare met boutjes)
Heb je de boel al losgehaald? Wat een pech zeg! Ik help je hopen dat het meevalt met de schade! :o
24 augustus 2010 om 19:56 #17565098riem eraf, spul optijd zetten en nieuwe snaar erom en rustig met de hand rond torsen, omdat het bij ingetrapte koppeling is gebeurd zou het mee kunnen vallen met de schade.
Suc6 met het herstellen!
24 augustus 2010 om 21:19 #17565099Ditzelfde heb ik eens gehad bij een audi 80, daar was het krukastandwiel van versleten. Ding had toen ook al de nodige km’s
Heb je toevallig geen waterpomp met ronde/vierkante tanden en de rest anders?
Nou staan gates riemen erom bekend dat ze wel iets uitrekken dus de tuners zweren meestal bij Conti.
Aan je foto te zien lijkt het erop dat de waterpomp vast geslagen is.
25 augustus 2010 om 16:56 #17565100Hier wat detailfoto’s:
de krukaspoelie (wel voor rond dus):
de waterpomp poelie:
Zijn van de waterpomp verschillende types dan?
Ik heb de riem er zojuist afgehaald en de waterpomp loopt mooi vrij zonder speling.
25 augustus 2010 om 18:45 #17565101verander je waterpomp tandwiel, want een ronde en een met vierkante tanden gaat niet! spreek uit ervaring>
25 augustus 2010 om 19:22 #17565102origineel gepost door asconac20let
verander je waterpomp tandwiel, want een ronde en een met vierkante tanden gaat niet! spreek uit ervaring>Leverde dat toen een vergelijkbaar schadebeeld op dan?
Ok, ik weet nu dat ik een verkeerde waterpomp had, maar
ik vind het vreemd dat er ook nog hele stukken van de riem geen enkele vreemde slijtage of schade vertonen. Wanneer het waterpompwiel echt DE OORZAAK zou zijn dan zou je toch verwachten dat aan alle tanden van de riem wel wat te zien zou zijn:hmmz Of zie jij dit anders?25 augustus 2010 om 20:00 #17565103mijn papa zij dat de oorzaak is van distributie slijtage. eerste wat me vader zij, dat is de waterpomp en toen had hij de fotos nog niet gezien!
26 augustus 2010 om 20:24 #17565104Bestel dan maar gelijk effe 16 nieuwe kleppen bij die waterpomp, je zult ze nodig hebben.
28 augustus 2010 om 15:15 #17565105origineel gepost door m400
Bestel dan maar gelijk effe 16 nieuwe kleppen bij die waterpomp, je zult ze nodig hebben.Ahum… 8 kromme uitlaatkleppen ‘maar’. De inlaatkleppen zien er op het oog nog wel goed uit.
28 augustus 2010 om 15:24 #17565106Dat is ff minder zeg! Schade lijkt nog wel mee te vallen. Kijk ook even naar de klepgeleiders, heb weleens gezien dat die ook afgebroken waren bij een c20xe met riemschade.
28 augustus 2010 om 16:09 #17565107:wtf AUW!!!blijft zeer doen zoon foto!
balen rik,sterkte met het herstellen hiervan.
ik ga zo mijn ascona B c20let starten voor het eerst.
als ik tijd heb zal ik ff topicje maken.28 augustus 2010 om 16:52 #17565108Oeps, Gecondoleerd :cry.
Succes met de reparatie.
28 augustus 2010 om 21:51 #17565109oh ja,doe ff kleplek test op alle kleppen!
meten is weten……..
zou zonde zijn als alles in elkaar zit en het is toch niet goed.
nogmaals sterkte man.gr rene29 augustus 2010 om 07:24 #17565110Misschien is een electroniche waterpomp nu ook een idee scheelt ook weer iets vermogen. Dit heeft een maat van mij ook op zijn auto kun je ook mooi regellen wanneer de pomp moet gaan draaien en dus de motor moet koelen.
6 september 2010 om 13:34 #17565112Rik, wat ik nog wilde vragen:
Misschien staat het ergens in je topic, maar heb ik er overheen gelezen: komt jouw ascona ook uit anwerpen?
7 september 2010 om 19:23 #17565113origineel gepost door Rik Ophuis
Hier wat detailfoto’s:de krukaspoelie (wel voor rond dus):
de waterpomp poelie:
Zijn van de waterpomp verschillende types dan?
Ik heb de riem er zojuist afgehaald en de waterpomp loopt mooi vrij zonder speling.
Ronde tanden is t oude type 16v vaste spanrol
vierkante tanden is het nieuwe type met veerspanrol en DIS ontsteking
@ Erwin14 september 2010 om 21:55 #17565114origineel gepost door McLambo
Rik, wat ik nog wilde vragen:Misschien staat het ergens in je topic, maar heb ik er overheen gelezen: komt jouw ascona ook uit anwerpen?
Volgens mij komt die van mij uit Russelheim.
De c20XE wordt op dit moment helemaal opnieuw opgebouwd en hij krijgt ook racezuigers van het merk Omega Pistons. Zal er binnenkort nog wel een keer een paar fotos van maken, voordat ie in elkaar gezet is. Kan bijna niet wachten om er ‘opnieuw’ mee te gaan rijden.
15 september 2010 om 07:25 #17565115Je hebt hem ooit een keer overgespoten in het rood, was het bij jouw Ascona nodig om hem eerst volledig kaal te maken? Of kon je zo over de bestaande lak heen?
15 september 2010 om 18:45 #17565116origineel gepost door McLambo
Je hebt hem ooit een keer overgespoten in het rood, was het bij jouw Ascona nodig om hem eerst volledig kaal te maken? Of kon je zo over de bestaande lak heen?Volgens mij moet ie altijd eerst afgenomen worden met een oplosmiddel om siliconenresten (in glansmiddelen) goed te verwijderen, dan mat geschuurd, dan in de grondverf en dan in de lak (en eventueel met blanke lak er nog overheen). De oude verf hoeft er verder niet perse af.
16 september 2010 om 06:24 #17565117Ok, en na de blanke lak komt de kleur, en weer blanke lak?
Bij mij moet het een en ander geplamuurd worden (deukjes). Tussen welke 2 stappen zou ik dat ideaal gezien het beste doen?
Alvast bedankt voor de info..
16 september 2010 om 07:10 #17565118nee blanke lak komt altijd als laatste. dat is de toplaag zeg maar.
eerst grondlak, dan de lak in kleur, dan de blanke lak.
en plamuren voor de grondlak aan. maar dat kun je beter laten doen. is een erg lastige klus om dat goed strak te krijgen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.