Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 326 tot 350 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565093
    i200
      Lid sinds:
      10 November 2007

      [

      Ik ben ook op zoek naar een setje (2e hands) wielen (7/8j)die net iets verder naar buiten staan (ET20-25), echter het ‘leuke’ 2e hands spul dat een beetje betaalbaar is in steek 4×100 komt allemaal van VW af, en die voeren ET 37-45 doorgaans ;(

      Verder een super-gave ascona. Ik heb het al vaker gezegd,en ik blijf erbij :-) [/quote]

      Is dit misschien iets voor je (16″) Et 25

      #17565094
      RacesconaB204
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 December 2009

        origineel gepost door McLambo

        Ik ben ook op zoek naar een setje (2e hands) wielen (7/8j)die net iets verder naar buiten staan (ET20-25), echter het ‘leuke’ 2e hands spul dat een beetje betaalbaar is in steek 4×100 komt allemaal van VW af, en die voeren ET 37-45 doorgaans ;(

        Op zich hoeft een wat grotere ET waarde helemaal geen echt probleem te zijn. Ik heb zelf 12 jaar lang Borbet-C velgen in 7,5×16″ met ET35 onder de Ascona gehad (bedoeld voor o.a. Golf III). Ik had achter 15mm dikke spoorverbreders (met langere tapeinden) en aan de voorkant 5mm dikke schijven. Daarmee corrigeer je als het ware de ET waarde; achter ET 35-15=20 en voor ET 35-5=30

        Dat zag er toen ongeveer zo uit:

        En nog iets langer geleden:

        #17565095
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          Zo,…
          Maandag heb ik in de regen voor het eerst weer echt op het circuit gereden met de Ascona om alle aanpassingen te testen en ik moet zeggen het was een feest. Wegligging, remmen, schakelen en motor waren echt super. Na zo’n 20 rondjes Assen begon de motor een wat harder geluid te maken. Ik dacht aan een scheur in de uitlaat of zoiets, daarom besloot ik maar de pits in te rijden om te kijken wat er aan de hand zou zijn, echter toen ik de hoek omreed stationair en met ingetrapte koppeling hoorde ik ineens een heel kort rinkelend geluidje en de motor sloeg uit zichzelf ook meteen af :o en ja mijn vemoeden werd bevestigd. De distrubutieriem was compleet naar z’n….
          Zie hieronder:

          :wtf Ik heb tot nu toe eerlijk gezegd geen flauw idee wat hier de oorzaak van kan zijn. De riem zit nog steeds op spanning (zat volgens mij ook niet te strak), maar er zijn heel wat tanden af. Voordat ik naar Assen ging heb ik de riem nog gecontroleerd op spanning. Het enige wat me wel opviel was toch wel wat stof in de distributiekap (beetje veel slijtage al eigenlijk)

          De riem was nieuw (origineel Gates). Toen ik de motor vorig jaar demonteerde viel me ook op dat deze riem er toen ook al heel slecht aan toe was, hoewel de motor nauwelijks had gelopen hiermee (?).

          Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn (de oorzaak van het stuk gaan van de riem) ?

          Oh ja, de verstelbare nokkenaswielen die ik eerder wel op de motor had willen monteren, heb ik aan de kant gelegd omdat ik voor de meest optimale afstelling ook met originele wielen toe bleek te kunnen (dit leek mij veiliger dan met verstelbare met boutjes)

          #17565096
          cuupi
            Lid sinds:
            18 February 2008

            :cryWat een ellende zeg er zit echt geen tand meer op. Nu maar hopen dat er niet teveel kleppen krom zijn.

            #17565097
            McLambo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 September 2004

              origineel gepost door Rik Ophuis
              Zo,…
              Maandag heb ik in de regen voor het eerst weer echt op het circuit gereden met de Ascona om alle aanpassingen te testen en ik moet zeggen het was een feest. Wegligging, remmen, schakelen en motor waren echt super. Na zo’n 20 rondjes Assen begon de motor een wat harder geluid te maken. Ik dacht aan een scheur in de uitlaat of zoiets, daarom besloot ik maar de pits in te rijden om te kijken wat er aan de hand zou zijn, echter toen ik de hoek omreed stationair en met ingetrapte koppeling hoorde ik ineens een heel kort rinkelend geluidje en de motor sloeg uit zichzelf ook meteen af :o en ja mijn vemoeden werd bevestigd. De distrubutieriem was compleet naar z’n….
              Zie hieronder:

              :wtf Ik heb tot nu toe eerlijk gezegd geen flauw idee wat hier de oorzaak van kan zijn. De riem zit nog steeds op spanning (zat volgens mij ook niet te strak), maar er zijn heel wat tanden af. Voordat ik naar Assen ging heb ik de riem nog gecontroleerd op spanning. Het enige wat me wel opviel was toch wel wat stof in de distributiekap (beetje veel slijtage al eigenlijk)

              De riem was nieuw (origineel Gates). Toen ik de motor vorig jaar demonteerde viel me ook op dat deze riem er toen ook al heel slecht aan toe was, hoewel de motor nauwelijks had gelopen hiermee (?).

              Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn (de oorzaak van het stuk gaan van de riem) ?

              Oh ja, de verstelbare nokkenaswielen die ik eerder wel op de motor had willen monteren, heb ik aan de kant gelegd omdat ik voor de meest optimale afstelling ook met originele wielen toe bleek te kunnen (dit leek mij veiliger dan met verstelbare met boutjes)

              Heb je de boel al losgehaald? Wat een pech zeg! Ik help je hopen dat het meevalt met de schade! :o

              #17565098
              voederbiet
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 May 2006

                riem eraf, spul optijd zetten en nieuwe snaar erom en rustig met de hand rond torsen, omdat het bij ingetrapte koppeling is gebeurd zou het mee kunnen vallen met de schade.

                Suc6 met het herstellen!

                #17565099
                Manta 24V
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 September 2004

                  Ditzelfde heb ik eens gehad bij een audi 80, daar was het krukastandwiel van versleten. Ding had toen ook al de nodige km’s

                  Heb je toevallig geen waterpomp met ronde/vierkante tanden en de rest anders?

                  Nou staan gates riemen erom bekend dat ze wel iets uitrekken dus de tuners zweren meestal bij Conti.

                  Aan je foto te zien lijkt het erop dat de waterpomp vast geslagen is.

                  #17565100
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    Hier wat detailfoto’s:

                    de krukaspoelie (wel voor rond dus):

                    de waterpomp poelie:

                    Zijn van de waterpomp verschillende types dan?

                    Ik heb de riem er zojuist afgehaald en de waterpomp loopt mooi vrij zonder speling.

                    #17565101
                    asconac20let
                      Lid sinds:
                      26 December 2009

                      verander je waterpomp tandwiel, want een ronde en een met vierkante tanden gaat niet! spreek uit ervaring>

                      #17565102
                      RacesconaB204
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 December 2009

                        origineel gepost door asconac20let
                        verander je waterpomp tandwiel, want een ronde en een met vierkante tanden gaat niet! spreek uit ervaring>

                        Leverde dat toen een vergelijkbaar schadebeeld op dan?

                        Ok, ik weet nu dat ik een verkeerde waterpomp had, maar
                        ik vind het vreemd dat er ook nog hele stukken van de riem geen enkele vreemde slijtage of schade vertonen. Wanneer het waterpompwiel echt DE OORZAAK zou zijn dan zou je toch verwachten dat aan alle tanden van de riem wel wat te zien zou zijn:hmmz Of zie jij dit anders?

                        #17565103
                        asconac20let
                          Lid sinds:
                          26 December 2009

                          mijn papa zij dat de oorzaak is van distributie slijtage. eerste wat me vader zij, dat is de waterpomp en toen had hij de fotos nog niet gezien!

                          #17565104
                          m400
                            Lid sinds:
                            22 November 2004

                            Bestel dan maar gelijk effe 16 nieuwe kleppen bij die waterpomp, je zult ze nodig hebben.

                            #17565105
                            RacesconaB204
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 December 2009

                              origineel gepost door m400
                              Bestel dan maar gelijk effe 16 nieuwe kleppen bij die waterpomp, je zult ze nodig hebben.

                              Ahum… 8 kromme uitlaatkleppen ‘maar’. De inlaatkleppen zien er op het oog nog wel goed uit.

                              #17565106
                              Manta-aero
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 June 2004

                                Dat is ff minder zeg! Schade lijkt nog wel mee te vallen. Kijk ook even naar de klepgeleiders, heb weleens gezien dat die ook afgebroken waren bij een c20xe met riemschade.

                                #17565107
                                remo 07
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  2 May 2010

                                  :wtf AUW!!!blijft zeer doen zoon foto!
                                  balen rik,sterkte met het herstellen hiervan.
                                  ik ga zo mijn ascona B c20let starten voor het eerst.
                                  als ik tijd heb zal ik ff topicje maken.

                                  #17565108
                                  Manta 24V
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2004

                                    Oeps, Gecondoleerd :cry.

                                    Succes met de reparatie.

                                    #17565109
                                    remo 07
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      2 May 2010

                                      oh ja,doe ff kleplek test op alle kleppen!
                                      meten is weten……..
                                      zou zonde zijn als alles in elkaar zit en het is toch niet goed.
                                      nogmaals sterkte man.gr rene

                                      #17565110
                                      cuupi
                                        Lid sinds:
                                        18 February 2008

                                        Misschien is een electroniche waterpomp nu ook een idee scheelt ook weer iets vermogen. Dit heeft een maat van mij ook op zijn auto kun je ook mooi regellen wanneer de pomp moet gaan draaien en dus de motor moet koelen.

                                        #17565112
                                        McLambo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 September 2004

                                          Rik, wat ik nog wilde vragen:

                                          Misschien staat het ergens in je topic, maar heb ik er overheen gelezen: komt jouw ascona ook uit anwerpen?

                                          #17565113
                                          gonzo powerrr
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2004

                                            origineel gepost door Rik Ophuis
                                            Hier wat detailfoto’s:

                                            de krukaspoelie (wel voor rond dus):

                                            de waterpomp poelie:

                                            Zijn van de waterpomp verschillende types dan?

                                            Ik heb de riem er zojuist afgehaald en de waterpomp loopt mooi vrij zonder speling.

                                            Ronde tanden is t oude type 16v vaste spanrol
                                            vierkante tanden is het nieuwe type met veerspanrol en DIS ontsteking
                                            @ Erwin

                                            #17565114
                                            RacesconaB204
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 December 2009

                                              origineel gepost door McLambo
                                              Rik, wat ik nog wilde vragen:

                                              Misschien staat het ergens in je topic, maar heb ik er overheen gelezen: komt jouw ascona ook uit anwerpen?

                                              Volgens mij komt die van mij uit Russelheim.

                                              De c20XE wordt op dit moment helemaal opnieuw opgebouwd en hij krijgt ook racezuigers van het merk Omega Pistons. Zal er binnenkort nog wel een keer een paar fotos van maken, voordat ie in elkaar gezet is. Kan bijna niet wachten om er ‘opnieuw’ mee te gaan rijden.

                                              #17565115
                                              McLambo
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 September 2004

                                                Je hebt hem ooit een keer overgespoten in het rood, was het bij jouw Ascona nodig om hem eerst volledig kaal te maken? Of kon je zo over de bestaande lak heen?

                                                #17565116
                                                RacesconaB204
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 December 2009

                                                  origineel gepost door McLambo
                                                  Je hebt hem ooit een keer overgespoten in het rood, was het bij jouw Ascona nodig om hem eerst volledig kaal te maken? Of kon je zo over de bestaande lak heen?

                                                  Volgens mij moet ie altijd eerst afgenomen worden met een oplosmiddel om siliconenresten (in glansmiddelen) goed te verwijderen, dan mat geschuurd, dan in de grondverf en dan in de lak (en eventueel met blanke lak er nog overheen). De oude verf hoeft er verder niet perse af.

                                                  #17565117
                                                  McLambo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 September 2004

                                                    Ok, en na de blanke lak komt de kleur, en weer blanke lak?

                                                    Bij mij moet het een en ander geplamuurd worden (deukjes). Tussen welke 2 stappen zou ik dat ideaal gezien het beste doen?

                                                    Alvast bedankt voor de info..

                                                    #17565118
                                                    Christian-tsx
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      25 May 2008

                                                      nee blanke lak komt altijd als laatste. dat is de toplaag zeg maar.

                                                      eerst grondlak, dan de lak in kleur, dan de blanke lak.

                                                      en plamuren voor de grondlak aan. maar dat kun je beter laten doen. is een erg lastige klus om dat goed strak te krijgen.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 326 tot 350 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.