Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 301 tot 325 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565068
    asconac20let
      Lid sinds:
      26 December 2009

      interessant, ik haalde in zijn 5 217km/h op zandvoort. wel met c20let motor.
      over je filmpje, heb alleen ik dat of klopt het geluid niet?

      #17565069
      AkUzA_TetSuo
        Lid sinds:
        10 September 2009

        Komt waarschijnlijk omdat ‘t filmpje met de telefoon is gemaakt.
        Vet Project, diep respect

        #17565070
        McLambo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          Zo’n Getrag 240/265 zijn volgens mij voor de meeste doeleinden veels te lang. Helaas zijn de enige opties een compleet nieuw binnenwerk, of een kortere achteras.

          Zijn er uberhaubt ‘ dikke’ korte achterassen?

          #17565071
          RacesconaB204
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 December 2009

            origineel gepost door asconac20let
            interessant, ik haalde in zijn 5 217km/h op zandvoort. wel met c20let motor.
            over je filmpje, heb alleen ik dat of klopt het geluid niet?

            Bij mij hield het bij krap 200 kmh op het rechte stuk wel op. Die van jou heeft natuurlijk nog aanzienlijk meer vermogen. Bij mij thuis op de pc lijkt het geluid veel op wat ik meemaak in de auto. Ik weet niet wat jij hoort(?). Eigenlijk moest ik binnenkort nog even een nieuwe maken want hij is intussen nog een stuk feller en bij 7500 rpm klinkt het nog mooier.

            #17565072
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              origineel gepost door McLambo
              Zo’n Getrag 240/265 zijn volgens mij voor de meeste doeleinden veels te lang. Helaas zijn de enige opties een compleet nieuw binnenwerk, of een kortere achteras.

              Dit wil ik toch even wat nuanceren:

              Een korte achteras staat los van de stapgrootte tussen de verschillende versnellingen in de versnellingsbak. Ja, de motor krijgt het met een korte as makkelijker, maar de overbrengingen in de bak doen er ook zeker toe.

              De 240 uit de Manta en de 265 uit de Monza/Senator zijn inderdaad voor sportiever gebruik minder ideaal, maar er zijn ook Getrag 265 bakken die niet ‘veel te lang’ zijn, namelijk die van een Manta 400, BMW E30M3 en sommige Volvo 262/264/265 uit ’75-’76 (zogenaamde M51-bak).

              Even ter vergelijk, Monza/Senator t.o.v. 400/E30M3 respectievelijk:

              1e: 3,82 – 3,72
              2e: 2,20 – 2,40
              3e: 1,39 – 1,77
              4e: 1,00 – 1,26
              5e: 0,81 – 1,0

              En ja, de 1e had nog heel wat langer gekunt (zoals de ZF 2,99 of de competitieset voor in de Getrag zelfs 2,30).

              En mocht je hier nog een keer tegenaan lopen: Aisin W57 uit een Toyota (bepaalde Celica Supra’s, Supra MKII en Crowns). Dit schijnt ook een sterke bak te zijn met afneembaar koppelingshuis met standaard al best mooie overbrengingen, te weten: (1) 3,285 – (2) 1,894 – (3) 1,275 – (4) 1,0 – (5) 0,861. Ik ben er alleen nog nooit een tegen gekomen, want anders had ik deze waarschijnlijk genomen.

              #17565073
              giuliettaevo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 November 2006

                Heb ik wel voor je liggen…:o Mag voor 150 euro weg.:cool: complete cardanas is er ook nog bij.

                #17565074
                m400
                  Lid sinds:
                  22 November 2004

                  Dat wilde ik eigenlijk wel weten, ik dacht dat je zeker op de nordschleife wel tekort zou komen maar dat valt dan weer mee. De M3-bak blijft liggen voor een toekomstig project:thumbup

                  origineel gepost door Rik Ophuis

                  origineel gepost door m400
                  Heb je een idee van je topsnelheid?

                  Heb geen teller meer, maar 7.500-7.600 rpm in 5 loopt ie wel. Dit met 215/45-16 en 3.91 komt neer op 215-220 kmh en daar heeft ie niet zo heel lang voor nodig.

                  De vorige motor met 0,874-5e en 3.67-as liep nog wel iets harder maar op bijv Assen of Zandvoort kwam je aan de 5e eigenlijk niet toe. Nu kan ik wel alle versnelingen gebruiken. Zelfs op de Nordschleife was dit voorheen eigenlijk nog te lang. Hier zal ie op een paar (3) plekken vanaf nu wel even de begrenser aantikken.

                  #17565075
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    Heb voor de volledigheid ook nog even de overbrengingen van een Getrag 240 ernaast gezet:

                    origineel gepost door Rik Ophuis

                    origineel gepost door McLambo
                    Zo’n Getrag 240/265 zijn volgens mij voor de meeste doeleinden veels te lang. Helaas zijn de enige opties een compleet nieuw binnenwerk, of een kortere achteras.

                    De 240 uit de Manta en de 265 uit de Monza/Senator zijn inderdaad voor sportiever gebruik minder ideaal, maar er zijn ook Getrag 265 bakken die niet ‘veel te lang’ zijn, namelijk die van een Manta 400, BMW E30M3 en sommige Volvo 262/264/265 uit ’75-’76 (zogenaamde M51-bak).

                    Even ter vergelijk, Manta/Rekord, Monza/Senator t.o.v. 400/E30M3 respectievelijk:

                    1e: 3.717 – 3,82 – 3,72
                    2e: 2,019 – 2,20 – 2,40
                    3e: 1,316 – 1,39 – 1,77
                    4e: 1,00 – 1,00 – 1,26
                    5e: 0,804 – 0,81 – 1,0

                    #17565076
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      Ik ben op zoek naar stuggere veren voor de achteras. Weet iemand zo van welk merk/type auto de veren hiervoor in aanmerking komen?
                      :hmmz
                      Ik weet eigenlijk zo niet of onder een E-Rekord dikkere/stuggere veren zitten dan Manta/Ascona (?)

                      Wat inbouwmaten betreft zit ik nog gewoon op Opel Ascona/Manta-B en E-Rekord afmetingen.

                      Anders moet ik maar gewoon eens naar de sloop gaan of ik iets passends kan vinden dat stugger is.

                      #17565077
                      m400
                        Lid sinds:
                        22 November 2004

                        Gebruik dan voor de achteras voorveren van een MAnta/Ascona. En voordat er iemand een punt van maakt, de Manta 400 in straat versie had een gewone 265(monza/senator), de Ascona 400 had wel de “sport”uitvoering

                        #17565078
                        McLambo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 September 2004

                          origineel gepost door Rik Ophuis
                          Heb voor de volledigheid ook nog even de overbrengingen van een Getrag 240 ernaast gezet:

                          origineel gepost door Rik Ophuis

                          origineel gepost door McLambo
                          Zo’n Getrag 240/265 zijn volgens mij voor de meeste doeleinden veels te lang. Helaas zijn de enige opties een compleet nieuw binnenwerk, of een kortere achteras.

                          De 240 uit de Manta en de 265 uit de Monza/Senator zijn inderdaad voor sportiever gebruik minder ideaal, maar er zijn ook Getrag 265 bakken die niet ‘veel te lang’ zijn, namelijk die van een Manta 400, BMW E30M3 en sommige Volvo 262/264/265 uit ’75-’76 (zogenaamde M51-bak).

                          Even ter vergelijk, Manta/Rekord, Monza/Senator t.o.v. 400/E30M3 respectievelijk:

                          1e: 3.717 – 3,82 – 3,72
                          2e: 2,019 – 2,20 – 2,40
                          3e: 1,316 – 1,39 – 1,77
                          4e: 1,00 – 1,00 – 1,26
                          5e: 0,804 – 0,81 – 1,0

                          Interessante informatie. En wat kost zo’n bak uit bv een M3 bijvoorbeeld? Vaak is het namelijk voor veel hobbyisten (zoals ik, LOL) nog te doen om een goeie 240 te vinden en af te rekenen, maar de wat exotischere bakken liggen al snel buiten (financieel) bereik… :swear

                          #17565079
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            origineel gepost door McLambo
                            [Interessante informatie. En wat kost zo’n bak uit bv een M3 bijvoorbeeld? Vaak is het namelijk voor veel hobbyisten (zoals ik, LOL) nog te doen om een goeie 240 te vinden en af te rekenen, maar de wat exotischere bakken liggen al snel buiten (financieel) bereik… :swear

                            Ik denk dat E30M3 versnellingsbakken ook duurder gaan worden in de toekomst, maar met een beetje massel kun je hier nog wel aan komen voor zo’n 600,- tot 750,-.

                            Dit is denk ik een van de goedkoopste oplossingen om een mooie sterke bak te hebben. Een goede ZF of een “Ascona-400” Getrag 265 bak (en geen Manta 400 weet ik nu:P), kun je ook een heel autootje voor kopen. Dit vind ik ook veel te gortig hoor (misschien als je het als investering ziet:hmmz).

                            Trouwens wel sneu voor die mensen die vroeger ooit een Manta-400 kochten. Onvoorstelbaar dat ze hier niet de ‘sportversie’ van de 265 in hebben gezet. Waar zou ie dan wel in moeten (in een Ascona-400!!:D tuurlijk). Maar even zonder flauwekul, om te maken was zo’n ding niets duurder, alleen een paar andere tandwielen erin en je hebt een bak die hoort bij zo’n auto. Ik blijf het erg vreemd vinden.

                            #17565080
                            RacesconaB204
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 December 2009

                              :) Zo, vandaag ben ik met de achtervering bezig geweest. Waarom, omdat ie me nu van achter net te slap afgeveerd was. Bij vol gas optrekken kwam de achteras af en toe tegen de stootrubbers. De veren die eronder zaten waren van een verlagingsset. Ik heb nu twee setjes gemaakt die ik kan gebruiken:
                              1. Ingekorte originele achterveren met Bilstein rallydempers van een c-kadett. Doordat deze veren progressief zijn (van dun naar dik) slaan deze niet zo ver door dan die van de verlagingsset. Dit voelt al best goed en (bijna verdacht) comfortabel.
                              2. Bikkelhard: Mercedes W123 voorveren (stukjes ervan) in combinatie met korte gele Koni’s van een c-kadett (6,5 cm korter dan de Bilsteins). Zo laag mogelijk gemaakt.

                              Wie durft de voorspelling aan wat het beste zal werken op het TT-circuit van Assen?

                              Oh ja, ik heb vandaag lopen snuffelen op de sloop op zoek naar stuggere veren die zouden passen. Deze heb ik ook gevonden. Ze passen super, maar zijn achter veel te hard. Het zijn de voorveren van een Kia Sportage MKI (ca. 1997). Ze hebben een uitwendige diameter van exact 120mm en een draaddikte van 14,6mm. Deze zijn waarschijnlijk erg geschikt voor de voorkant van een Ascona/Manta-B. Moeten natuurlijk dan nog wel op de geschikte lengte worden gemaakt (250-255mm). Zijn mooier dan Mercedes-veren. Deze passen echt perfect en met 30 Eur een stuk goedkoper dan die ik er nu voor onder heb.:cool:

                              Van links naar rechts: Origineel ingekort, Apex verlaging, GM verlaging en Kia Sportage MK1 (voorveer)

                              En dan hoop ik binnenkort eindelijk weer dit soort foto’s tegen te komen:

                              #17565081
                              The_Undertaker
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                24 April 2006

                                Kijk die bandjes eens plakken! Machtig wat prachtig

                                #17565082
                                i200
                                  Lid sinds:
                                  10 November 2007

                                  He Rik ,roep even wanneer je weer ga:P

                                  misschien kan ik dan ook,alhoewel ik net weer terug ben.
                                  (kan er beter blijven wonen)king::wors:wors

                                  #17565083
                                  remo 07
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    2 May 2010

                                    Hoi Rik!Geweldige ascona B man!!!ben zelf nu ook bezig met mn ascona B c20let projeckt,ook aan jou de zelfde vraag als aan Mats:is de diameter van een groep A dik genoeg om te gaan rijden met een c20let??sta op het punt om een nieuwe groep A te bestellen maar wil wel ff zeker weten dat ik daar goed aan doe!alvast bedankt.mvgr Rene.

                                    #17565084
                                    RacesconaB204
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 December 2009

                                      origineel gepost door remo 07
                                      Hoi Rik!Geweldige ascona B man!!!ben zelf nu ook bezig met mn ascona B c20let projeckt,ook aan jou de zelfde vraag als aan Mats:is de diameter van een groep A dik genoeg om te gaan rijden met een c20let??sta op het punt om een nieuwe groep A te bestellen maar wil wel ff zeker weten dat ik daar goed aan doe!alvast bedankt.mvgr Rene.

                                      Ik heb geen ervaring met let’s, maar voor een turbomotor geldt in het algemeen hoe dikker hoe beter, maar 63mm zou het volgens mij prima moeten kunnen doen.

                                      #17565085
                                      m400
                                        Lid sinds:
                                        22 November 2004

                                        Persoonlijk vindt ik een auto die te hard is van achter helemaal niks, stuitert voor mijn gevoel van de weg af en dus voor mij geen optie. Maar het is niet mijn auto en ik heb de indruk dat het voor jou niet hard genoeg kan zijn, dus…..

                                        #17565086
                                        McLambo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 September 2004

                                          Wat een prachtige auto, zo op de foto!

                                          Leuk dat je blijft rijden in de Ascona, en hem steeds beter maakt!

                                          Lopen die wielen niet aan? Zit zo te zien niet heel veel speling meer bij de wielkasten…

                                          #17565087
                                          RacesconaB204
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            11 December 2009

                                            origineel gepost door m400
                                            Persoonlijk vindt ik een auto die te hard is van achter helemaal niks, stuitert voor mijn gevoel van de weg af en dus voor mij geen optie. Maar het is niet mijn auto en ik heb de indruk dat het voor jou niet hard genoeg kan zijn, dus…..

                                            Voor mij is maatgevend of ik er ‘hard’ mee kan. Assen was voor mij vorig jaar rondje op rondje 2 minuten 13 seconden. Sneller lukte gewoon niet. Ook al lijken sommige aanpassingen goed, dat betekent nog niet altijd dat je er ook echt sneller mee bent. Ik heb vandaag met de harde achterwielvering gereden. Ik was bang dat ie hiermee veel sneller zou uitbreken, maar dit lijkt erg mee te vallen. Voor het gevoel zou ik inschatten dat ie hiermee sneller is, maar goed (?) Op 23 augustus ga ik het proberen op Assen en zal ik ook de andere veren en schokbrekers mee nemen om te proberen. Een overhellende auto kan ook snel zijn. In de Keulen-Ahrweiler Rally deed ook altijd een Finse equipe mee met een Kadett-B coupe, die gigantisch overhelde (dat het er eigenlijk niet uitzag), maar ze waren er wel snel mee, dus? We zullen zien. Eigenlijk kan ik het nu niet afwachten.

                                            Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een auto heb gehad die zo fijn was, over het hele toerengebied, het schakelen, het remmen. Alles gaat met het grootste gemak…..alleen het kippevel is moeilijk te onderdrukken. Je waant je in een echte wedstrijdauto. Genieten gewoon :cool:

                                            #17565088
                                            RacesconaB204
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 December 2009

                                              origineel gepost door McLambo
                                              Wat een prachtige auto, zo op de foto!

                                              Leuk dat je blijft rijden in de Ascona, en hem steeds beter maakt!

                                              Lopen die wielen niet aan? Zit zo te zien niet heel veel speling meer bij de wielkasten…

                                              Dank je voor het compliment. Deze foto hangt intussen ook in een lijst boven de werkbank. Is eigenlijk een motivatie-plaatje. Dan weet ik weer heel zeker dat ik een B-ascona nog steeds net zo mooi vind als toen ik in 1981 in de tweede klas van de HAVO zat en mijn agenda als kaft een Ascona 400 had (als droomauto). En als je dan op Nordschleife mega-kannonnen achterop komt die er toch voor kiezen om het rechter knipperlicht aan te doen omdat ze “das alte Ascona” toch net te hard vinden gaan. Nog daargelaten alle enthousiaste reacties bij de in-/uitgang van andere mederingers. Dan ben je er echt blij mee en is al het gesleutel zeker niet voor niets geweest.

                                              Oh ja, die wielen lopen echt niet(s) aan. Het past gewoon precies. Nadeel van die 9″ brede velgen (ET25) is dat je er eigenlijk geen passende ‘track day’ banden voor kunt kopen. Op de foto zitten er 215-40R16 banden op (toen nog Toyo T1S) en intussen alweer een tijdje Pirelli P-Zero Nero in dezelfde maat. Die Toyo’s doen het op droog wel aardig, maar die Pirelli’s zijn echt een klap beter, zeker op nat wegdek.

                                              #17565089
                                              m400
                                                Lid sinds:
                                                22 November 2004

                                                [/quote]

                                                Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een auto heb gehad die zo fijn was, over het hele toerengebied, het schakelen, het remmen. Alles gaat met het grootste gemak…..alleen het kippevel is moeilijk te onderdrukken. Je waant je in een echte wedstrijdauto. Genieten gewoon :cool: [/quote]

                                                En ik sukkel heb m’n Ascona verkocht….Als ik dit zo lees allemaal krijg ik er toch wel zin in maar tja, hij is weg.

                                                #17565090
                                                Jo1
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  15 September 2004

                                                  origineel gepost door m400

                                                  Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een auto heb gehad die zo fijn was, over het hele toerengebied, het schakelen, het remmen. Alles gaat met het grootste gemak…..alleen het kippevel is moeilijk te onderdrukken. Je waant je in een echte wedstrijdauto. Genieten gewoon :cool: [/quote]

                                                  En ik sukkel heb m’n Ascona verkocht….Als ik dit zo lees allemaal krijg ik er toch wel zin in maar tja, hij is weg. [/quote]

                                                  Lig toch niet te miepen man!
                                                  Dit topic moest jou juist aanmoedigen om die RR eindelijk ‘s op te bouwen, of ga je wachten tot de scootmobile in de aanbieding komt.
                                                  Sorry voor de off-topic.

                                                  #17565091
                                                  McLambo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 September 2004

                                                    origineel gepost door Rik Ophuis

                                                    origineel gepost door McLambo
                                                    Wat een prachtige auto, zo op de foto!

                                                    Leuk dat je blijft rijden in de Ascona, en hem steeds beter maakt!

                                                    Lopen die wielen niet aan? Zit zo te zien niet heel veel speling meer bij de wielkasten…

                                                    Dank je voor het compliment. Deze foto hangt intussen ook in een lijst boven de werkbank. Is eigenlijk een motivatie-plaatje. Dan weet ik weer heel zeker dat ik een B-ascona nog steeds net zo mooi vind als toen ik in 1981 in de tweede klas van de HAVO zat en mijn agenda als kaft een Ascona 400 had (als droomauto). En als je dan op Nordschleife mega-kannonnen achterop komt die er toch voor kiezen om het rechter knipperlicht aan te doen omdat ze “das alte Ascona” toch net te hard vinden gaan. Nog daargelaten alle enthousiaste reacties bij de in-/uitgang van andere mederingers. Dan ben je er echt blij mee en is al het gesleutel zeker niet voor niets geweest.

                                                    Oh ja, die wielen lopen echt niet(s) aan. Het past gewoon precies. Nadeel van die 9″ brede velgen (ET25) is dat je er eigenlijk geen passende ‘track day’ banden voor kunt kopen. Op de foto zitten er 215-40R16 banden op (toen nog Toyo T1S) en intussen alweer een tijdje Pirelli P-Zero Nero in dezelfde maat. Die Toyo’s doen het op droog wel aardig, maar die Pirelli’s zijn echt een klap beter, zeker op nat wegdek.

                                                    Ik ben ook op zoek naar een setje (2e hands) wielen (7/8j)die net iets verder naar buiten staan (ET20-25), echter het ‘leuke’ 2e hands spul dat een beetje betaalbaar is in steek 4×100 komt allemaal van VW af, en die voeren ET 37-45 doorgaans ;(

                                                    Verder een super-gave ascona. Ik heb het al vaker gezegd,en ik blijf erbij :-)

                                                    #17565092
                                                    asconac20let
                                                      Lid sinds:
                                                      26 December 2009

                                                      ik raad je azev velgen aan die ik ook heb. staan altijd goed onder een ascona! sorry voor of topic..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 301 tot 325 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.