Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
9 juni 2010 om 21:33 #17565043
origineel gepost door Rik Ophuis
:swear:swear:swear Tegenslag: Er lekt olie tussen de pakking van de oliepomp, net boven de oliedruksensor (drukzijdig).Over de oorzaak ??? Ben normaal gesproken secuur met pakkingen. Gaat overdrukventiel wel open?
Hoe dan ook de oliepomp moet er weer af en dus ook de carterpan. Het eenvoudigste lijkt me nog ‘even’ de vooras te laten zakken.
Verder was ie klaar :(
Typisch 16v, de mijne zweet daar ook :mad:
10 juni 2010 om 14:27 #17565044origineel gepost door larsjeG40
wat een apparte versnellingsbaksteun!! heb je die zelf gemaakt?Nee, deze heb ik niet zelf gemaakt. Is van een oude 6-serie BMW uitgerust met een 262/265 Getrag. Is wel een beetje een ‘dun’ ding. Als ik hem zelf had moeten maken dan was ie wel wat robuster geweest. Van de andere kant heb ik gedacht: “als ie het houdt bij een BMW…..”
10 juni 2010 om 14:35 #17565045origineel gepost door Manta 24V
Typisch 16v, de mijne zweet daar ook :mad:
Is wel iets meer als ‘zweten’. Komen echt druppels uit (nog).
13 juni 2010 om 20:46 #17565046Hoi Rik,
‘k zag toevallig je ascona op t net staan.
Echt een mooie bak, zo helemaal netjes en clean. Zeker ook de specificaties van het motorblok (de cih).
Vroeg me alleen af of je er nog van die roller rockers in had gezet. Had dat namelijk wel eens bij andere cih blokken gezien die meer vermogen moesten geven.
En wat houd die extra koeling a-la 400 in?
Ziet er verder echt goed uit.
Blijf t zeker volgen
Ruub14 juni 2010 om 12:32 #17565047origineel gepost door Ruub
Hoi Rik,
‘k zag toevallig je ascona op t net staan.
Echt een mooie bak, zo helemaal netjes en clean. Zeker ook de specificaties van het motorblok (de cih).
Vroeg me alleen af of je er nog van die roller rockers in had gezet. Had dat namelijk wel eens bij andere cih blokken gezien die meer vermogen moesten geven.
En wat houd die extra koeling a-la 400 in?
Ziet er verder echt goed uit.
Blijf t zeker volgen
RuubNee zitten geen roltuimelaars in. Die gebruik je wanneer je eventueel naar nog grotere kleplift zou willen.
Wanneer je een koppakking neemt van een ‘400’ / Irmscher Motorsport met stalen ‘snijringen’ dan zie je dat er in het onderblok nog extra boringen in het kopvlak van het onderblok zitten. Deze kun je overnemen door ze in het onderblok over te boren. Er ontstaan dan extra verbindingen tussen onderblok en kop (aan de overkant van waar ze normaal al zitten).
Zo’n koppakking is bij een dergelijke compressie eigenlijk een must. Ik had er eerst ook een standaard koppakking tussen. De ring van omgevouwen blik werd gewoon naar buiten gedrukt.
Groeten,
Rik
8 juli 2010 om 18:31 #17565048rik, heb je al een oplossing gevonden voor de stabi stang? ik zit er eigenlijk ook mee:hmmz heb alles nu af, alleen weet ik daar nog geen oplossing voor.
14 juli 2010 om 19:53 #17565049origineel gepost door Christian-tsx
rik, heb je al een oplossing gevonden voor de stabi stang? ik zit er eigenlijk ook mee:hmmz heb alles nu af, alleen weet ik daar nog geen oplossing voor.Ik rijd tot nu toe zonder stabilisator. Eigenlijk nog meer proefrijden, maar het begint er nu op te lijken. Ik heb al wel een beetje gezocht naar een stabilisatorstang (i.p.v. een waarschijnlijk bijna niet te krijgen stabi van een 400; die ze er voor rally’s ook nog vaak af haalden). Ik wil wel net als bij een 400 proberen vanonder de kokers onder de kofferbak naar voren te gaan en dan bevestigen aan de achteras tussen de ‘remklauwflens’ en de schokbrekerbevestiging aan de achteras. Ik zoek naar een ‘U-vormige’ stabilisatorstang die niet breder is dan 1180-1200mm en minimaal 1110mm breed is aan de binnenkant. De ‘benen’ van de U zouden tussen 250 en 300 mm moeten zijn.
Ik heb hem nog niet gevonden (maar ook nog niet echt tijd aan besteed). Ik zag al wel een Volvo 960 liggen, maar hier kon ik niet goed genoeg bij. Dit leek er al wel een beetje op. Deze zou misschien kunnen passen. Zodra ik wat gevonden heb dan zal ik hierover berichten. Omdat ik met de Ascona race i.p.v. rally wil ik er uiteindelijk wel eentje onder.14 juli 2010 om 20:02 #17565050De olielekkage aan de nieuwe oliepomp heb ik uiteindelijk opgelost. Vooras er onder vandaan, carterpan eronder vandaan, toen de oliepomp en wat bleek……. Ik was misschien wat te perfectionistisch geweest. Ik had twee verschillende pakkingen voor de oliepomp. Eentje bij de pomp en eentje bij de carterset. Ik dacht beter af te zijn met de stalen geprofieleerde pakking i.p.v. de ‘papieren’ uitvoering. Niet dus ! Een van de ‘vouwen’ zat net naast de pasrand en veroorzaakte lekkage. De andere pakking genomen en daarna was het zaakje dicht.
Daarna eindelijk rijden. Toen deed zich het volgende probleem/verschijnsel voor: Eerste 6,7,8km liep de motor redelijk totdat ie echt 90+ graden werd, dan begon ie echt sputteren en in te houden (?)
Na meermaals de hele DTA-parametersetting te hebben doorgenomen en aanpassingen te hebben geprobeerd kwam ik tot de conclusie dat er iets ‘primairs’ fout moest zitten in de ontsteking. Wat bleek (om je te schamen), de bougiedop van de 4e cilinder zat er niet goed op, stak uit de kop (oorzaak?). Na deze er netjes op gezet te hebben liep ie goed en bleef ie goed lopen. Nu nog fijnafstelling op de testbank.
Trouwens, met deze achterasophanging rijdt de auto totaal anders:
* bij optrekken zakt ie nu van achteren
* veren mogen achter een stuk harder, want met de ingekorte originele veren zakt ie met optrekken tot op de stootrubbers (vanwege het ontbreken van het ‘kruiwagen-effect’ van de originele disselas/staartstukophanging).
* Je kunt er enorm hard mee over een oneffen wegdek zonder dat je contact verliest. De as volgt veel beter.
* Nu remt ie achter ook echt. Ik moest de remdruk bijna maximaal terug draaien omdat ie anders bij een noodstop met ingetrapte koppeling achter blokkeert. Ben benieuwd hoe dit op het circuit gaat. Eerder was ik bij het uitremmen vaak een makkelijke prooi voor bijvoorbeeld een BMW E36 circuitauto. Nu voelt het echter heel wat beter. Hij ‘duikt’ alleen wel fiks (zelfs met deze dikke voorveren).14 juli 2010 om 20:27 #1756505114 juli 2010 om 21:12 #17565052Rik,
voor wat betreft die stabi achter, als je toch een stuk stugger moet / wilt gaan met de veerkracht, zou ik wellicht eerst eens kijken hoe het bevalt ZONDER, goede kans dat je hem echt niet nodig hebt…15 juli 2010 om 05:48 #17565053oeh dat klinkt wel lekker.
je MB veren zijn dus te zacht? ik zal eens kijken wat ik er eerst onder maak, en zal ook eens goed gaan zoeken naar een stabi stang, en eventueel hier ook melden.
15 juli 2010 om 08:07 #17565054donders wat een gaaf geluid!
15 juli 2010 om 16:36 #17565055Op de race Alfa 75’s hebben we hem ook altijd weggelaten, was de auto een stuk vriendelijker mee te rijden.
15 juli 2010 om 17:17 #17565056origineel gepost door Christian-tsx
je MB veren zijn dus te zacht?Voor zitten geen MB W123 veren meer onder, maar echt hele dikke van Biesheuvel (te zien een paar pagina’s terug). Toch duikt ie nog, maar daar hoort dan ook een fikse vertraging bij. Misschien heeft het ook wel wat te maken met de nieuwe achterwielophanging (?).
15 juli 2010 om 19:26 #17565057Dat duiken met remmen heeft idd te maken met de as-constructie, zoals je zelf aangeeft, bij optrekken gaat de kont naar onder en bij afremmen gaat de kont omhoog. Misschien een klein nadeel van deze as maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de verbeterde wegligging.
en wat die bougiekabel betreft, dit komt wel eens voor dat ze ‘spontaan” los komen.
22 juli 2010 om 18:44 #17565058De Ascona is vandaag afgesteld op de testbank bij Dries Bosch in Haaksbergen. Hij doet het nu goed. Je kunt er nu ook heel mooi rustig (schijnheilig:angel) mee rijden. De prestaties worden velen van jullie waarschijnlijk niet meer warm of koud van, maar ik ben er heel blij mee, want er is toch meer dan alleen getalletjes; de BELEVING en die is super.
Zo stond ie erbij:Hier de curve van de ‘nieuwe’ c20XE:
En ter vergelijk nog even die van de 2.2CIH toen:
De nieuwe motor is 185 pk bij 5991rpm en 226 Nm bij 5073rpm. (De oude 180 pk bij 6417rpm en 216 Nm bij 5390 rpm).
Toch zijn er meer verschillen die je merkt:
De nieuwe heeft bij lagere toeren al aanzienlijk meer vermogen en koppel dan de 2.2CIH. Ter vergelijk (nieuw/oud):
3000rpm: 83pk-200Nm/68pk-152Nm
4000rpm: 126pk-220Nm/105pk-190Nm
5000rpm: 160pk-223Nm/150pk-212NmEN de eindoverbrenging is 23% korter, ofwel een compleet andere auto met een ‘iets’ competatiever karakter.
king:22 juli 2010 om 19:04 #17565059Heel mooi hoor! Ik wist niet dat die ‘oude’ 2.2 nog zo’n pak vermogen had zeg! Hulde!
Heb je nog verdere plannen voor de 16v? of is het nu mooi zo? :P
22 juli 2010 om 19:39 #17565060origineel gepost door McLambo
Heb je nog verdere plannen voor de 16v? of is het nu mooi zo? :P:D Eerst maar eens kijken hoe ie het nu doet op het circuit (waarschijnlijk 23 aug Assen), want het is niet alleen de motor, ook de achteras en remmen wil ik wel eens op tempo gaan testen (en dat liever op het TT-circuit van Assen dan op de snelle en smalle Nordschleife waar je je geen verrassingen kunt veroorloven). Nee, sleutelen is best leuk maar het rijden is de echte bekroning wat mij betreft.
22 juli 2010 om 20:30 #17565061wil em wel eens zien rijden.:wub
nog even over die stabi stang, is het geen idee om een originele van een volvo 240 te gebruiken? die dus op de bovenste reactiestangen met beugels bevestigd zit?
23 juli 2010 om 18:30 #17565062origineel gepost door Christian-tsx
nog even over die stabi stang, is het geen idee om een originele van een volvo 240 te gebruiken? die dus op de bovenste reactiestangen met beugels bevestigd zit??
Waar zou je die dan aan vast willen maken? De ‘benen’ van de Volvo 240 stabi zitten op 850mm van elkaar. Mijn bovenste reactiestangen zitten op 644mm van elkaar. Bij mij past dit in ieder geval niet.
24 juli 2010 om 19:54 #17565063Ik heb gisterenavond nog even de puntjes op de i gezet en de schakelmanchet op de tunnel netjes afgewerkt. Nu dit dicht is komt het versnellingsbakgeluid er niet meer zo door.
Scheelt echt een heel stuk. Ik ben daarna meteen een heel stuk gaan rijden bij ons in de buurt op verlaten ‘Bundesstrassen’ ….. wat genieten :thumbup. Het resultaat is mooier dan ik had gehoopt. Wat een fijne auto. Bediening, wegligging en super elastische motor. En dan hoor je dat je met een 16V veel toeren zou moeten draaien omdat ie het anders niet zou doen. Nou, hier haalt de 2.2 achtklepper het echt niet bij. Vanaf 3000 toeren trekt ie al super. De aandrijflijn is mooi stil. Ik ben er helemaal mee in m’n nopjes.
Zo is het de moeite waard geweest.
25 juli 2010 om 12:13 #17565064:thumbup
25 juli 2010 om 19:30 #17565065heb je een unibal construtie gebruikt bij de pook? je hebt toch een m3 baK? weet dat je daar een setje voor hebt uit een m3dtm. erg gaaf en schakelt fijn!
mooie auto!! en super mooi geluid!
26 juli 2010 om 17:31 #17565066Heb je een idee van je topsnelheid?
26 juli 2010 om 20:37 #17565067origineel gepost door m400
Heb je een idee van je topsnelheid?Heb geen teller meer, maar 7.500-7.600 rpm in 5 loopt ie wel. Dit met 215/45-16 en 3.91 komt neer op 215-220 kmh en daar heeft ie niet zo heel lang voor nodig.
De vorige motor met 0,874-5e en 3.67-as liep nog wel iets harder maar op bijv Assen of Zandvoort kwam je aan de 5e eigenlijk niet toe. Nu kan ik wel alle versnelingen gebruiken. Zelfs op de Nordschleife was dit voorheen eigenlijk nog te lang. Hier zal ie op een paar (3) plekken vanaf nu wel even de begrenser aantikken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.