Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 276 tot 300 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565043
    Manta 24V
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 September 2004

      origineel gepost door Rik Ophuis
      :swear:swear:swear Tegenslag: Er lekt olie tussen de pakking van de oliepomp, net boven de oliedruksensor (drukzijdig).

      Over de oorzaak ??? Ben normaal gesproken secuur met pakkingen. Gaat overdrukventiel wel open?

      Hoe dan ook de oliepomp moet er weer af en dus ook de carterpan. Het eenvoudigste lijkt me nog ‘even’ de vooras te laten zakken.

      Verder was ie klaar :(

      Typisch 16v, de mijne zweet daar ook :mad:

      #17565044
      RacesconaB204
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 December 2009

        origineel gepost door larsjeG40
        wat een apparte versnellingsbaksteun!! heb je die zelf gemaakt?

        Nee, deze heb ik niet zelf gemaakt. Is van een oude 6-serie BMW uitgerust met een 262/265 Getrag. Is wel een beetje een ‘dun’ ding. Als ik hem zelf had moeten maken dan was ie wel wat robuster geweest. Van de andere kant heb ik gedacht: “als ie het houdt bij een BMW…..”

        #17565045
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          origineel gepost door Manta 24V

          Typisch 16v, de mijne zweet daar ook :mad:

          Is wel iets meer als ‘zweten’. Komen echt druppels uit (nog).

          #17565046
          Ruub
            Lid sinds:
            4 May 2009

            Hoi Rik,
            ‘k zag toevallig je ascona op t net staan.
            Echt een mooie bak, zo helemaal netjes en clean. Zeker ook de specificaties van het motorblok (de cih).
            Vroeg me alleen af of je er nog van die roller rockers in had gezet. Had dat namelijk wel eens bij andere cih blokken gezien die meer vermogen moesten geven.
            En wat houd die extra koeling a-la 400 in?
            Ziet er verder echt goed uit.
            Blijf t zeker volgen
            Ruub

            #17565047
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              origineel gepost door Ruub
              Hoi Rik,
              ‘k zag toevallig je ascona op t net staan.
              Echt een mooie bak, zo helemaal netjes en clean. Zeker ook de specificaties van het motorblok (de cih).
              Vroeg me alleen af of je er nog van die roller rockers in had gezet. Had dat namelijk wel eens bij andere cih blokken gezien die meer vermogen moesten geven.
              En wat houd die extra koeling a-la 400 in?
              Ziet er verder echt goed uit.
              Blijf t zeker volgen
              Ruub

              Nee zitten geen roltuimelaars in. Die gebruik je wanneer je eventueel naar nog grotere kleplift zou willen.

              Wanneer je een koppakking neemt van een ‘400’ / Irmscher Motorsport met stalen ‘snijringen’ dan zie je dat er in het onderblok nog extra boringen in het kopvlak van het onderblok zitten. Deze kun je overnemen door ze in het onderblok over te boren. Er ontstaan dan extra verbindingen tussen onderblok en kop (aan de overkant van waar ze normaal al zitten).

              Zo’n koppakking is bij een dergelijke compressie eigenlijk een must. Ik had er eerst ook een standaard koppakking tussen. De ring van omgevouwen blik werd gewoon naar buiten gedrukt.

              Groeten,

              Rik

              #17565048
              Christian-tsx
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 May 2008

                rik, heb je al een oplossing gevonden voor de stabi stang? ik zit er eigenlijk ook mee:hmmz heb alles nu af, alleen weet ik daar nog geen oplossing voor.

                #17565049
                RacesconaB204
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 December 2009

                  origineel gepost door Christian-tsx
                  rik, heb je al een oplossing gevonden voor de stabi stang? ik zit er eigenlijk ook mee:hmmz heb alles nu af, alleen weet ik daar nog geen oplossing voor.

                  Ik rijd tot nu toe zonder stabilisator. Eigenlijk nog meer proefrijden, maar het begint er nu op te lijken. Ik heb al wel een beetje gezocht naar een stabilisatorstang (i.p.v. een waarschijnlijk bijna niet te krijgen stabi van een 400; die ze er voor rally’s ook nog vaak af haalden). Ik wil wel net als bij een 400 proberen vanonder de kokers onder de kofferbak naar voren te gaan en dan bevestigen aan de achteras tussen de ‘remklauwflens’ en de schokbrekerbevestiging aan de achteras. Ik zoek naar een ‘U-vormige’ stabilisatorstang die niet breder is dan 1180-1200mm en minimaal 1110mm breed is aan de binnenkant. De ‘benen’ van de U zouden tussen 250 en 300 mm moeten zijn.
                  Ik heb hem nog niet gevonden (maar ook nog niet echt tijd aan besteed). Ik zag al wel een Volvo 960 liggen, maar hier kon ik niet goed genoeg bij. Dit leek er al wel een beetje op. Deze zou misschien kunnen passen. Zodra ik wat gevonden heb dan zal ik hierover berichten. Omdat ik met de Ascona race i.p.v. rally wil ik er uiteindelijk wel eentje onder.

                  #17565050
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    De olielekkage aan de nieuwe oliepomp heb ik uiteindelijk opgelost. Vooras er onder vandaan, carterpan eronder vandaan, toen de oliepomp en wat bleek……. Ik was misschien wat te perfectionistisch geweest. Ik had twee verschillende pakkingen voor de oliepomp. Eentje bij de pomp en eentje bij de carterset. Ik dacht beter af te zijn met de stalen geprofieleerde pakking i.p.v. de ‘papieren’ uitvoering. Niet dus ! Een van de ‘vouwen’ zat net naast de pasrand en veroorzaakte lekkage. De andere pakking genomen en daarna was het zaakje dicht.

                    Daarna eindelijk rijden. Toen deed zich het volgende probleem/verschijnsel voor: Eerste 6,7,8km liep de motor redelijk totdat ie echt 90+ graden werd, dan begon ie echt sputteren en in te houden (?)

                    Na meermaals de hele DTA-parametersetting te hebben doorgenomen en aanpassingen te hebben geprobeerd kwam ik tot de conclusie dat er iets ‘primairs’ fout moest zitten in de ontsteking. Wat bleek (om je te schamen), de bougiedop van de 4e cilinder zat er niet goed op, stak uit de kop (oorzaak?). Na deze er netjes op gezet te hebben liep ie goed en bleef ie goed lopen. Nu nog fijnafstelling op de testbank.

                    Trouwens, met deze achterasophanging rijdt de auto totaal anders:
                    * bij optrekken zakt ie nu van achteren
                    * veren mogen achter een stuk harder, want met de ingekorte originele veren zakt ie met optrekken tot op de stootrubbers (vanwege het ontbreken van het ‘kruiwagen-effect’ van de originele disselas/staartstukophanging).
                    * Je kunt er enorm hard mee over een oneffen wegdek zonder dat je contact verliest. De as volgt veel beter.
                    * Nu remt ie achter ook echt. Ik moest de remdruk bijna maximaal terug draaien omdat ie anders bij een noodstop met ingetrapte koppeling achter blokkeert. Ben benieuwd hoe dit op het circuit gaat. Eerder was ik bij het uitremmen vaak een makkelijke prooi voor bijvoorbeeld een BMW E36 circuitauto. Nu voelt het echter heel wat beter. Hij ‘duikt’ alleen wel fiks (zelfs met deze dikke voorveren).

                    #17565051
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      Even kijken of ik dit telefoonfilmpje van een paar weken terug erop krijg:

                      Hij liep toen net en de toerenbegrenser stond nog op 7.200 rpm. Maar voor het geluid geeft het wel een indruk. Best wel gaaf wat er uit die kelken komt.

                      #17565052
                      mr-turbo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 July 2004

                        Rik,
                        voor wat betreft die stabi achter, als je toch een stuk stugger moet / wilt gaan met de veerkracht, zou ik wellicht eerst eens kijken hoe het bevalt ZONDER, goede kans dat je hem echt niet nodig hebt…

                        #17565053
                        Christian-tsx
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 May 2008

                          oeh dat klinkt wel lekker.

                          je MB veren zijn dus te zacht? ik zal eens kijken wat ik er eerst onder maak, en zal ook eens goed gaan zoeken naar een stabi stang, en eventueel hier ook melden.

                          #17565054
                          McLambo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 September 2004

                            donders wat een gaaf geluid!

                            #17565055
                            giuliettaevo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 November 2006

                              Op de race Alfa 75’s hebben we hem ook altijd weggelaten, was de auto een stuk vriendelijker mee te rijden.

                              #17565056
                              RacesconaB204
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 December 2009

                                origineel gepost door Christian-tsx
                                je MB veren zijn dus te zacht?

                                Voor zitten geen MB W123 veren meer onder, maar echt hele dikke van Biesheuvel (te zien een paar pagina’s terug). Toch duikt ie nog, maar daar hoort dan ook een fikse vertraging bij. Misschien heeft het ook wel wat te maken met de nieuwe achterwielophanging (?).

                                #17565057
                                m400
                                  Lid sinds:
                                  22 November 2004

                                  Dat duiken met remmen heeft idd te maken met de as-constructie, zoals je zelf aangeeft, bij optrekken gaat de kont naar onder en bij afremmen gaat de kont omhoog. Misschien een klein nadeel van deze as maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de verbeterde wegligging.

                                  en wat die bougiekabel betreft, dit komt wel eens voor dat ze ‘spontaan” los komen.

                                  #17565058
                                  RacesconaB204
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 December 2009

                                    De Ascona is vandaag afgesteld op de testbank bij Dries Bosch in Haaksbergen. Hij doet het nu goed. Je kunt er nu ook heel mooi rustig (schijnheilig:angel) mee rijden. De prestaties worden velen van jullie waarschijnlijk niet meer warm of koud van, maar ik ben er heel blij mee, want er is toch meer dan alleen getalletjes; de BELEVING en die is super.
                                    Zo stond ie erbij:

                                    IMG_2458

                                     

                                    Hier de curve van de ‘nieuwe’ c20XE:

                                    IMG_2461

                                     

                                    En ter vergelijk nog even die van de 2.2CIH toen:

                                    IMG_2462

                                     

                                    De nieuwe motor is 185 pk bij 5991rpm en 226 Nm bij 5073rpm. (De oude 180 pk bij 6417rpm en 216 Nm bij 5390 rpm).
                                    Toch zijn er meer verschillen die je merkt:
                                    De nieuwe heeft bij lagere toeren al aanzienlijk meer vermogen en koppel dan de 2.2CIH. Ter vergelijk (nieuw/oud):
                                    3000rpm: 83pk-200Nm/68pk-152Nm
                                    4000rpm: 126pk-220Nm/105pk-190Nm
                                    5000rpm: 160pk-223Nm/150pk-212Nm

                                    EN de eindoverbrenging is 23% korter, ofwel een compleet andere auto met een ‘iets’ competatiever karakter.
                                    king:

                                    #17565059
                                    McLambo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 September 2004

                                      Heel mooi hoor! Ik wist niet dat die ‘oude’ 2.2 nog zo’n pak vermogen had zeg! Hulde!

                                      Heb je nog verdere plannen voor de 16v? of is het nu mooi zo? :P

                                      #17565060
                                      RacesconaB204
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 December 2009

                                        origineel gepost door McLambo
                                        Heb je nog verdere plannen voor de 16v? of is het nu mooi zo? :P

                                        :D Eerst maar eens kijken hoe ie het nu doet op het circuit (waarschijnlijk 23 aug Assen), want het is niet alleen de motor, ook de achteras en remmen wil ik wel eens op tempo gaan testen (en dat liever op het TT-circuit van Assen dan op de snelle en smalle Nordschleife waar je je geen verrassingen kunt veroorloven). Nee, sleutelen is best leuk maar het rijden is de echte bekroning wat mij betreft.

                                        #17565061
                                        Christian-tsx
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          25 May 2008

                                          wil em wel eens zien rijden.:wub

                                          nog even over die stabi stang, is het geen idee om een originele van een volvo 240 te gebruiken? die dus op de bovenste reactiestangen met beugels bevestigd zit?

                                          #17565062
                                          RacesconaB204
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            11 December 2009

                                            origineel gepost door Christian-tsx
                                            nog even over die stabi stang, is het geen idee om een originele van een volvo 240 te gebruiken? die dus op de bovenste reactiestangen met beugels bevestigd zit?

                                            ?

                                            Waar zou je die dan aan vast willen maken? De ‘benen’ van de Volvo 240 stabi zitten op 850mm van elkaar. Mijn bovenste reactiestangen zitten op 644mm van elkaar. Bij mij past dit in ieder geval niet.

                                            #17565063
                                            RacesconaB204
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 December 2009

                                              Ik heb gisterenavond nog even de puntjes op de i gezet en de schakelmanchet op de tunnel netjes afgewerkt. Nu dit dicht is komt het versnellingsbakgeluid er niet meer zo door.

                                              IMG_2463

                                               

                                              Scheelt echt een heel stuk. Ik ben daarna meteen een heel stuk gaan rijden bij ons in de buurt op verlaten ‘Bundesstrassen’ ….. wat genieten :thumbup. Het resultaat is mooier dan ik had gehoopt. Wat een fijne auto. Bediening, wegligging en super elastische motor. En dan hoor je dat je met een 16V veel toeren zou moeten draaien omdat ie het anders niet zou doen. Nou, hier haalt de 2.2 achtklepper het echt niet bij. Vanaf 3000 toeren trekt ie al super. De aandrijflijn is mooi stil. Ik ben er helemaal mee in m’n nopjes.

                                              Zo is het de moeite waard geweest.

                                              #17565064
                                              bipsus
                                                Lid sinds:
                                                11 February 2007

                                                :thumbup

                                                #17565065
                                                asconac20let
                                                  Lid sinds:
                                                  26 December 2009

                                                  heb je een unibal construtie gebruikt bij de pook? je hebt toch een m3 baK? weet dat je daar een setje voor hebt uit een m3dtm. erg gaaf en schakelt fijn!

                                                  mooie auto!! en super mooi geluid!

                                                  #17565066
                                                  m400
                                                    Lid sinds:
                                                    22 November 2004

                                                    Heb je een idee van je topsnelheid?

                                                    #17565067
                                                    RacesconaB204
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      11 December 2009

                                                      origineel gepost door m400
                                                      Heb je een idee van je topsnelheid?

                                                      Heb geen teller meer, maar 7.500-7.600 rpm in 5 loopt ie wel. Dit met 215/45-16 en 3.91 komt neer op 215-220 kmh en daar heeft ie niet zo heel lang voor nodig.

                                                      De vorige motor met 0,874-5e en 3.67-as liep nog wel iets harder maar op bijv Assen of Zandvoort kwam je aan de 5e eigenlijk niet toe. Nu kan ik wel alle versnelingen gebruiken. Zelfs op de Nordschleife was dit voorheen eigenlijk nog te lang. Hier zal ie op een paar (3) plekken vanaf nu wel even de begrenser aantikken.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 276 tot 300 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.