Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
15 april 2010 om 19:54 #17564993
die gaskabel ziet er bedonderd uit :jerry15 april 2010 om 22:31 #17564994:D Kun je gitaar op spelen :P
Is inmiddels al veranderd :wors
16 april 2010 om 20:38 #17564995:thumbdown:thumbdown:thumbdown Ik kan helaas niet anders conluderen dat ook mijn tweede nieuwe uitlaatspruitstuk (“Faecherkruemmer Manta B / Ascona B 2,0 16V GSI” van Risse en ook gemaakt door BTB in The UK) niet past, d.w.z. dat ie precies voor de opening in het koppelingshuis zit voor de koppelingskabel-doorvoer. De uitlaat zit er hier echt bijna tegenaan. Hier past met zekerheid op geen enkele manier een kabel langs.
Dit is volgens mij ook weer een spruitstuk gemaakt voor een ‘right hand drive’ Manta en waar ‘gemakshalve’ maar vanuit wordt gegaan dat het hier ook wel past.
Weet iemand wie/waar een spruitstuk verkocht wordt dat wel echt past (niet alleen maar ‘zou moeten passen’, want daar ben ik intussen een beetje klaar mee)?
Anders zie ik het er nog van komen dat ik er echt een zelf moet gaan maken. op zich best leuk maar hier gaat vermoedelijk nogal wat tijd in zitten en ik wil eigenlijk graag eerst weer ‘de baan op’.
Wie kan mij adviseren? :hmmz
16 april 2010 om 21:06 #17564996Dat is balen:thumbdown Wil je een spagetti eraan hebben of een verbouwde van een astra?
18 april 2010 om 09:45 #17564997origineel gepost door Manta 24V
Dat is balen:thumbdown Wil je een spagetti eraan hebben of een verbouwde van een astra?Ik heb nog een gebruikt (bijna nieuw) uitlaatspruitstuk van Risse (BTB) die verkocht/bedoeld is voor een C-Kadett. Dit is een 4 in 1. In een C-kadett paste deze wel, maar in de Ascona komt deze ook tegen de langsschoor van de vooras / te ver van blok af, maar deze ga ik verlassen / pas maken.
De nieuwe Risse (BTB) 4-2-1 die voor een Manta/Ascona bedoeld zou zijn gaat terug.
18 april 2010 om 10:10 #17564998Kun je niet beter de 4-2-1 gebruiken dat geeft je meer koppel onderin
18 april 2010 om 17:40 #17564999ik denk niet dat de bedoeling van de hele ombouw met gasklephuizen etc is, om laag toerig ermee te gaan rijden, ik vermoed zelfs dat ie bij sportief gebruik niet onder de 5500rpm komt
Rik, die 18s 4 bak bellhousing heeft als ik het goed begrijp, geen uitsparing om de koppelingshevel aan de andere kant te zetten ?
Bij de 18s 5 bakken die meestal gebruikt worden is dat wel het geval, en daarom lopen bijna alle spruitstukken voor de 16v op die manier.ik denk als je die combinatie bak/ bellhouse/ spruitstuk wil houden je niet veel anders kan als een hydro druklager gebruiken, als je niet zelf een spruitstuk wilt maken :)
18 april 2010 om 18:06 #17565000Volgens mij krijg je een uitsparing voor de koppelingshevel ook wel in een 1.8s koppelingshuis. De bout aan de andere zijde wordt ff hobbyen, maar niks is onmogelijk!
19 april 2010 om 18:48 #17565001origineel gepost door mr-turbo
ik denk niet dat de bedoeling van de hele ombouw met gasklephuizen etc is, om laag toerig ermee te gaan rijden, ik vermoed zelfs dat ie bij sportief gebruik niet onder de 5500rpm komtRik, die 18s 4 bak bellhousing heeft als ik het goed begrijp, geen uitsparing om de koppelingshevel aan de andere kant te zetten ?
Bij de 18s 5 bakken die meestal gebruikt worden is dat wel het geval, en daarom lopen bijna alle spruitstukken voor de 16v op die manier.ik denk als je die combinatie bak/ bellhouse/ spruitstuk wil houden je niet veel anders kan als een hydro druklager gebruiken, als je niet zelf een spruitstuk wilt maken :)
Ik ga van de Risse C-Kadett 4 in 1 een passend spruitstuk maken. Het nieuwe 4 in 2 in 1 van Risse dat geschikt is voor een rechtsgestuurdeAscona/Manta-B, zit alweer in de doos en gaat terug. Bij Risse wist men ook geen oplossing. Alleen als ik een Getrag 240 origineel Manta 1.8s 5-bak zou hebben , dan zou de koppelingshefboom naar de rechterkant kunnen met een heeeeel lange koppelingskabel.
Een 4-bak belhousing is hier echt niet geschikt voor (hier heb ik er nog een van liggen en dit heb ik wel bestudeerd).
Ik bouw nu gewoon verder met de rest van de auto/motor/aandrijflijn en het spruitstuk komt nog wel. Ga ik vast wat lasbochten en pijpmateriaal voor verzamelen. Ik wil dan ook eens kijken of ik de pijpvolumes wat meer gelijk kan maken, dan nu bij de 4 in 1 voor een Kadett. Hier is gewoon de kortste weg naar beneden genomen zonder ook maar rekening te houden met gelijke volumes :hmmz
20 april 2010 om 09:55 #17565002tja, welkom in de wondere wereld van de aftermarket auto tuning , waar de ene helft veel te duur is voor wat je krijgt, en de andere helft zo slecht is dat je het uiteindelijk toch nog zelf kan gaan maken :P
20 april 2010 om 20:06 #17565003heb je al een op http://www.hdt-motorsport.de gekeken? Is al eens in een topic genoemd maar bij deze nog een keer
21 april 2010 om 21:12 #17565004:) Ook maar ‘even’ het kachelhuis verbouwd. De kachelradiateur aansluitingen zaten toch niet zo lekker in de originele positie (vanwege de stroomverdeler hoefde het niet, want die komt er niet meer op).
Het hele kachelhuis uit elkaar gezaagd. De lucht klep verwijderd en het hele kachelhuis omgedraaid (bovenkant was onderkant). Nieuwe opening gemaakt voor de ventilator en een schotje intern geplaatst. Alle lucht moet nu altijd via de kachelradiateur. De warm/koud regeling moet dadelijk via een kachelkraan (wel-/geen circulatie over de kachelradiateur). De ventilator is hierdoor wel 78mm naar de bijrijderskant verplaatst.
;) Het is wel redelijk gelukt. Ben er wel tevreden over (voorlopig in ieder geval)
23 april 2010 om 18:35 #17565005Ook als je alles goed voorbereid valt het vaak toch nog wel tegen. Maar de aanhouder wint!
23 april 2010 om 19:09 #17565006origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door mr-turbo
ik denk niet dat de bedoeling van de hele ombouw met gasklephuizen etc is, om laag toerig ermee te gaan rijden, ik vermoed zelfs dat ie bij sportief gebruik niet onder de 5500rpm komtRik, die 18s 4 bak bellhousing heeft als ik het goed begrijp, geen uitsparing om de koppelingshevel aan de andere kant te zetten ?
Bij de 18s 5 bakken die meestal gebruikt worden is dat wel het geval, en daarom lopen bijna alle spruitstukken voor de 16v op die manier.ik denk als je die combinatie bak/ bellhouse/ spruitstuk wil houden je niet veel anders kan als een hydro druklager gebruiken, als je niet zelf een spruitstuk wilt maken :)
Ik ga van de Risse C-Kadett 4 in 1 een passend spruitstuk maken. Het nieuwe 4 in 2 in 1 van Risse dat geschikt is voor een rechtsgestuurdeAscona/Manta-B, zit alweer in de doos en gaat terug. Bij Risse wist men ook geen oplossing. Alleen als ik een Getrag 240 origineel Manta 1.8s 5-bak zou hebben , dan zou de koppelingshefboom naar de rechterkant kunnen met een heeeeel lange koppelingskabel.
Een 4-bak belhousing is hier echt niet geschikt voor (hier heb ik er nog een van liggen en dit heb ik wel bestudeerd).
Ik bouw nu gewoon verder met de rest van de auto/motor/aandrijflijn en het spruitstuk komt nog wel. Ga ik vast wat lasbochten en pijpmateriaal voor verzamelen. Ik wil dan ook eens kijken of ik de pijpvolumes wat meer gelijk kan maken, dan nu bij de 4 in 1 voor een Kadett. Hier is gewoon de kortste weg naar beneden genomen zonder ook maar rekening te houden met gelijke volumes :hmmz
als ik het dus goed begrijp, past het Risse 4-2-1 spruitstuk dus ook niet met koppelingshevel op de juiste plaats?
Erg jammer want nu weet ik ook geen pasklare optie’s meer voor mijn eigen 16v, behalve dan de 5 bak erin en de koppelingshevel omwisselen.Ik heb zelf namelijk al geprobeerd met een engels Yukspeed(Ashley) spruitstuk dit zou enigzins passen met de hevel maar kwam weer tegen de stuurstang aan.
@cuupi: dat HDT is echt :wub:wub:wub:wub26 april 2010 om 18:37 #17565007:wtf:hmmz Ik zou graag mijn rembekrachtiger blijven gebruiken. Weet iemand waar/hoe ik nu de vacuumslang t.b.v. remservo zou kunnen aansluiten?
Misschien in het spruitstukkanaal van de 4e cilinder (rechts op de foto). Zou 1 cilinder voldoende zijn?
26 april 2010 om 18:43 #17565008:wub TB’s
Zit er in de zijkant(achterkant cilinderkop) van het spruitstuk geen gietplug waar je een gat kan boren?
dit id zegmaar(sorry niet echt scherpe foto):
26 april 2010 om 18:46 #17565009origineel gepost door voederbiet
:wub TB’sZit er in de zijkant(achterkant cilinderkop) van het spruitstuk geen gietplug waar je een gat kan boren?
Eigenlijk alleen aan de zijkant van het spruitstuk (helemaal rechts op mijn foto), maar dan pak ik alleen de 4e cilinder (?).
Ik zie op jouw foto dat ie daar ook exact zit :). Is dat die van jouw / werkt dat voldoende?
26 april 2010 om 18:51 #17565010ja is die van mij en werkt voorzover prima, ik rijd dan met standaard rembekrachtiger en alleen rekord 2.2 schijven, met vectra 2000 klauwen en trommels. maar remt super dus genoeg bekrachtiging.
26 april 2010 om 19:18 #17565011Je hoeft ze echt niet van alle 4 af te halen , sterker nog , dat maakt eea alleen maar lastiger…
Als je dat wel zou doen, moet je eigenlijk weer met 1 richtings klepjes gaan werken zoals ook op de BMW m3’s en m5’s omdat anders de cilinders elkaar anders toch weer gaan beïnvloeden (deellast en stationair)Maar je zou de aftappluggen voor het synchroon stellen ervoor kunnen gebruiken, mocht je het toch graag willen:)
26 april 2010 om 19:18 #17565012origineel gepost door voederbiet
ja is die van mij en werkt voorzover prima, ik rijd dan met standaard rembekrachtiger en alleen rekord 2.2 schijven, met vectra 2000 klauwen en trommels. maar remt super dus genoeg bekrachtiging.Nou, dan weet ik wel voldoende. Dank je voor de snelle en duidelijke reactie:thumbup!
28 april 2010 om 19:34 #17565013origineel gepost door mr-turbo
Je hoeft ze echt niet van alle 4 af te halen , sterker nog , dat maakt eea alleen maar lastiger…
Als je dat wel zou doen, moet je eigenlijk weer met 1 richtings klepjes gaan werken zoals ook op de BMW m3’s en m5’s omdat anders de cilinders elkaar anders toch weer gaan beïnvloeden (deellast en stationair)Maar je zou de aftappluggen voor het synchroon stellen ervoor kunnen gebruiken, mocht je het toch graag willen:)
Effe-offtopic. Rij jij nou zo’n platgelegde taxi?????
28 april 2010 om 20:32 #17565014Huh, hoe kom je daarbij ?
Maar idd, soort manta 400, maar dan beter :jerry
Had nog een leuke motor liggen die daar wel goed mee weg kon, maar plannen zijn wat veranderd ….9 mei 2010 om 10:43 #17565015Even een update en een vraag:
Zo heb ik de vacuumaansluiting voor de rembekrachtiger aan het inlaatspruitstuk nu gemaakt (had ik natuurlijk gewoon kunnen zien op m’n Manta 1.8 blok:P); het dunne slangetje gaat naar de brandstofdrukregelaar.
De inlaatkant is bijna af. Alleen de gaskleppositiesensor en de luchttempsensor nog. Gaskabel en brandstofleidingen zijn gemonteerd.
En nu mijn vraag:
Welke rembekrachtiger/hoofdremcilinder kan ik monteren zodat de totale inbouwlengte korter wordt (en dus meer ruimte voor een uitlaatspruitstuk ontstaat)? Ik zie soms op foto’s andere bekrachtigers/hoofdremcilinders die me een heel stuk korter lijken dan mijn originele die bijna tot de motorsteun reikt(?):hmmzAlle remleidingen zijn ook gemonteerd, inclusief hydraulische handrem met remdrukregelaar.
De kooi en de bodem heeft een nieuw laagje zwart gekregen.
9 mei 2010 om 11:36 #17565016Hoe ga je je handrem vergrendelen voor de APK?:hmmz
Ziet er wel erg netjes uit allemaal!:kewlpics
9 mei 2010 om 18:27 #17565017Ziet er netjes uit allemaal, maar ik zou nog een aanslag onder de handrem hevel maken. Doordat je voetrem ook via je handrem gaat kan het borgveertje in de cilinder er uit schieten door de druk. Door de aanslag kan je voorkomen dat je opeens geen remdruk meer heb achter. :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.