mijn DD-wrt/netwerk/ict topic

Forumindex Forums Overige PC & Multimedia mijn DD-wrt/netwerk/ict topic

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 52)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264337
    corsa14slow
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 December 2011

      Ik ben bezig met een Linksys E2000 router om te bouwen naar DD-wrt en heb wat problemen met een Vlan netwerk.

      aangezien de E2000 met de standaard software geen 2de netwerk kon bouwen (draadloos gasten netwerk)
      maar ik heb een probleem met het gaste netwerk, alles heb ik ingesteld: DHCP, DNS etc. dit werkt. Kan er mee verbinden, krijg netjes de ip instellingen binnen, maar kan niet Het Internet op.
      ik heb deze handleiding gebruikt: http://www.pennock.nl/dd-wrt/Multiple_BSSIDs.html

      wat kan hier het probleem zijn¿¿¿ De rest buiten het vlan werkt gewoon prima…

      #18220011
      corsa14slow
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 December 2011

        probleem is opgelost, heb deze code toegevoegd:

        iptables -t nat -I POSTROUTING -o `get_wanface` -j SNAT --to `nvram get wan_ipaddr` 

        nu kan het gasten netwerk wel verbinden maken met de UPC router (alleen maar een doorgeefluik naar de DD-wrt router) maar de rest van het netwerk is afgesloten voor de gasten.
        (heb al geprobeerd op de UPC router in Bridgemode te zetten maar op een één of ander manier bleef wifi en ander ‘router’ functies aanstaan, dus toen maar alles handmatig gedeactiveerd)
        nu alleen kijken naar een cat6 kabel tussen beide router en evt de kabel niet naast de stroomkabels leggen (de boel ligt allemaal in de meterkast) en op de 1ste verdieping een goede repeater installeren zodat er op zolder een nog wat beter bereik is (betonnen blokkendoos huis)

        #18220012
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          Goed bezig, en slim gevonden. :thumb

          Helaas weinig reacties van andere leden, misschien zit hier op een autoforum niet helemaal de doelgroep
          die je met deze vraag probeerde te bereiken.

          #18220013
          corsa14slow
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 December 2011

            jaja, goed (en gewoon stront eigenwijs) zoeken tot het juiste resultaat. nu nog wat bedenken op het signal op zolder sterker maken (denk toch een extra accespoint ipv. een repeater of met de DD-wrt software de mWatt (TxPower) verhogen)
            ach, dit is eigenlijk ook een AUTOforum, met als subforum een beetje computers etc. Maar proberen kan geen kwaad, zeker als er ooit iemand ook dit soort dingen wilt uitproberen ;)

            #18220014
            corsa14slow
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 December 2011

              toch nog even deze topic updaten puur om de resultaten te delen ;)

              de router is verplaats naar de gang ipv. de meterkast. nu is het hele huis voorzien van voldoende Wifi (gang zit centraal in het huis, dus beter bereik in huis en achterin de tuin :angel ) tussen de 2 apparaten zit een +/- 8meter Cat5E kabel (op maat gemaakt) ik zelf het op mijn kamer 2 bekabelde aansluitingen en de 2e aansluiting ga ik binnenkort gebruiken voor een VPN/server (handig voor HorizonTV wanneer je bijv bij de Mac op ’t wifi zit en tv wilt kijken king: ) tevens wil ik met behulp van de VPN een remote control systeem bouwen voor het thuis netwerk (ipv de remote control functie is de router te gebruiken (een dubbele beveiliging dus en één control plek ipv meerder (routers, op de pc de download programma’s (spotnet en torrent) horizonbox etc.)

              de router is qua codes nog een stukje uitgebreider, ’t gasten netwerk heeft een download limit en een verplichte gebruik van onze netwerk instellingen (DNS enz.) alleen op een één-of-ander manier werken de codes voor upload werken niet. (dus kunnen het volledige upload band nog gebruiken terwijl het download limit 3Mbps is (Per persoon en net voldoende voor een Youtube filmpje in 1080p kwaliteit)

              de codes die ik heb:
              opstart code:

              # Set some important values:
              nvram set dnsmasq_enable=1
              if [ "`nvram get dhcpfwd_enable`" = "0" ]; then
              nvram set dns_dnsmasq=1
              nvram set dhcp_dnsmasq=1
              nvram set auth_dnsmasq=1
              fi

              # Create bridge br1, move the virtual wireless interface to it,
              # and setup the interface's IP address:
              brctl addbr br1
              brctl delif br0 wl0.1
              brctl addif br1 wl0.1
              ifconfig br1 192.168.2.1 netmask 255.255.255.0
              ifconfig br1 up

              # Properly setup NAS
              killall nas

              # Main:
              nas -P /tmp/nas.wl0lan.pid -H 34954 -l br0
              -i "`nvram get wl0_ifname`" -A -m 4 -k "`nvram get wl0_wpa_psk`"
              -s "`nvram get wl0_ssid`" -w 2
              -g "`nvram get wl0_wpa_gtk_rekey`"

              # Virtual interface #1:
              nas -P /tmp/nas.wl0.1lan.pid -H 34954 -l br1
              -i wl0.1 -A -m 4 -k "`nvram get wl0.1_wpa_psk`"
              -s "`nvram get wl0.1_ssid`" -w 2
              -g "`nvram get wl0.1_wpa_gtk_rekey`"

              Firewall code:

              if [ "`nvram get wan_proto`" = "pppoe" ]; then
              wanif="`nvram get pppoe_ifname`"
              else
              wanif="`nvram get wan_ifname`"
              fi

              # Make sure br1 has access to the internet:
              iptables -I INPUT -i br1 -m state --state NEW -j logaccept
              iptables -I FORWARD -i br1 -o $wanif -m state --state NEW -j ACCEPT
              # Keep the two wireless networks from talking to each other:
              iptables -I FORWARD -i br0 -o br1 -j logdrop
              iptables -I FORWARD -i br1 -o br0 -j logdrop
              # Keep br1 from accessing the router:
              iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport telnet -j REJECT --reject-with tcp-reset
              iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport ssh -j REJECT --reject-with tcp-reset
              iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport www -j REJECT --reject-with tcp-reset
              iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport https -j REJECT --reject-with tcp-reset
              # gif guest network acces te internet:
              iptables -t nat -I POSTROUTING -o `get_wanface` -j SNAT --to `nvram get wan_ipaddr`
              #Force the use of local DNS Servers on br1:
              iptables -t nat -A PREROUTING -i br1 -p udp --dport 53 -j DNAT --to $(nvram get lan_ipaddr)
              iptables -t nat -A PREROUTING -i br1 -p tcp --dport 53 -j DNAT --to $(nvram get lan_ipaddr)
              # Download Limit Guestnetwork Br1:
              tc qdisc del dev br1 root
              tc qdisc add dev br1 root handle 1: htb
              tc class add dev br1 parent 1: classid 1:1 htb rate 3072kbit
              tc qdisc add dev br1 parent 1:1 handle 10: sfq perturb 10
              tc filter add dev br1 parent 1:0 prio 5 protocol ip u32 match ip dst 0.0.0.0/0 flowid 1:1

              voor de rest heb ik de Txpower op 60Mwatt staan ipv. 71 (wat de standaard config is van DD-wrt)
              de router heeft ook een wekelijkse herstart om evt rara conflicten en vast lopers tegen te gaan (dat is bij een Horizonbox een dagelijkse gebeurtenis, hoewel de na een echte hard reset zich zelf kan herstarten)

              nu alleen nog achterhalen waarom de router de 120Mbit die uit de UPC router komt niet doorgevoerd :hmmz
              80mbit hebben we nu maximaal te verbruiken…

              #18220015
              VideoRipper
                Lid sinds:
                11 December 2013

                @corsa14slow wrote:

                nu alleen nog achterhalen waarom de router de 120Mbit die uit de UPC router komt niet doorgevoerd :hmmz

                Ik had iets soortgelijks met mijn vorige (Asus) router.

                Volgens de specs moest hij Gigabit zijn, maar kwam ook nooit boven de 80-85Mbit/s
                over de WAN-poort; bleek dat alleen de switch binnenin de router Gigabit was en de
                WAN-poort gewoon 100Mbit. :(

                Andere router genomen (standaard firmware) en ik heb nu keurig 150Mbit (en dat
                wordt binnenkort 180Mbit) king:

                #18220016
                corsa14slow
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 December 2011

                  ach dan maar iets verlies, andere router gaat ‘m voorlopig niet worden. deze voldoet voor de rest nog prima en het budget is voorlopig niet aanwezig. een linksys E2000 zou volgens de specs en meerdere gebruikers van deze router, prima de 120mbit kunnen doorsluizen denk zelf dat het een de software licht misschien een verkeerde config…

                  #18220017
                  ZakhooiTM
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 November 2013

                    Ik zie dit topic nu pas, heb paar jaar geleden mijn DD-WRT router vervangen door een oud pctje met Microsoft Thread Management Gateway die nu weer vervangen is met Sophos UTM (is gratis tot 50 client IP’s)
                    De UTM doet antivirus, antispam (mocht je SMTP of POP3 gebruiken), IPS, webfiltering en VPN

                    Het feit dat je niet hoger komt dan 80mbit kan zijn dat de CPU van je router het gewoon niet kan trekken.
                    Verder is DD-WRT iets zwaarder voor je router en zeker als je vlans en dat soort opties gaat gebruiken dan krijgt hij het nog drukker :)

                    Wat je nog kan proberen is QoS compleet uit te zetten en dit in je startup script te zetten :
                    echo 1000 > /proc/sys/net/core/netdev_max_backlog

                    Als je wil klooien met een Sophos UTM dan moet je effe kijken op hun website, de software is zo te downloaden en de licentie die je nodig hebt is makkelijk op te vragen en is gratis.

                    Edit :
                    Ohja, je zou je router ook nog kunnen overclocken :)

                    #18220018
                    corsa14slow
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 December 2011

                      die code ga ik even uit testen ;)
                      na nog langer googlen ben ik er achtergekomen de de e2000 bij meerdere niet hoger kan dan 80mbit en idd daarvoor kan ik de processor overclocken maar daarvoor moet ik me nog wat verder in verdiepen want anders sloop ik m geheid :angel
                      en anders een e4200 zien te vinden die kan het zeker weten hebben, zelfs hoger (200mbit+)
                      een computer gebruiken in de gang gaat m niet worden, moet stil en weinig verbruiken en daarbij dan moet ik eerst nog ff investeren een een pc want die heb ik niet over.

                      #18220019
                      ZakhooiTM
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 November 2013

                        Overclocken is niet zo heul spannend, is gewoon een pulldown menutje in de system settings dacht ik.
                        Het ergste wat je kan overkomen is dat hij vastloopt na herstarten of na een tijdje.
                        Dit is meestal door hitte die de cpu afgeeft dus een oud pentium 1 coolertje zou oververhitting moeten tegengaan.

                        Ik heb verder niet echt de max LAN>WAN throughput kunnen vinden van de e4200, kon wel weer mensen vinden die niet hoger kwamen dan >120mbps (niet zo een grote ramp, je ISP de snelheid weer verhoogt)
                        http://www.amazon.com/review/R3GRO7A2I3SBEM/ref=cm_cr_pr_perm?ie=UTF8&ASIN=B004K1EZDS&nodeID=&tag=&linkCode=” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        Mocht je Ziggo hebben als ISP, zet je MTU ook eens naar 1492 en kijk of dat iets helpt.
                        Verder kan je de SPI Firewall op basic of uit zetten. Dit houd ook wat ruimte over voor de CPU.

                        #18220020
                        corsa14slow
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 December 2011

                          overclocken is trouwens een eitje, even de commando van het evt. underclocken bewerken met andere frequenties en het werkt, heb de cpu nu op 400mhz staan en ga dit even aanzien of het stabiel draait (de Rx en TX errors)
                          het overclocken wordt niet ondersteund vanuit de interface ik moet met commandos werken maar dat is toch een stukje makkelijker de een pc overclocken king:
                          nu nog iets kunnen vinden waarmee je de temperatuur van het gehele systeem kan uitlezen :hmmz

                          #18220021
                          corsa14slow
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 December 2011

                            @ZakhooiTM wrote:

                            Overclocken is niet zo heul spannend, is gewoon een pulldown menutje in de system settings dacht ik.
                            Het ergste wat je kan overkomen is dat hij vastloopt na herstarten of na een tijdje.
                            Dit is meestal door hitte die de cpu afgeeft dus een oud pentium 1 coolertje zou oververhitting moeten tegengaan.

                            Ik heb verder niet echt de max LAN>WAN throughput kunnen vinden van de e4200, kon wel weer mensen vinden die niet hoger kwamen dan >120mbps (niet zo een grote ramp, je ISP de snelheid weer verhoogt)
                            http://www.amazon.com/review/R3GRO7A2I3SBEM/ref=cm_cr_pr_perm?ie=UTF8&ASIN=B004K1EZDS&nodeID=&tag=&linkCode=” onclick=”window.open(this.href);return false;

                            Mocht je Ziggo hebben als ISP, zet je MTU ook eens naar 1492 en kijk of dat iets helpt.
                            Verder kan je de SPI Firewall op basic of uit zetten. Dit houd ook wat ruimte over voor de CPU.

                            nope, met commandos.
                            ik heb kunnen achterhalen dat de E4200 deze snelheden aan moet kunnen met dd-wrt.
                            firewall uit is niet handig voor mij, de upc router staat in bridge oftewel geen firewall. maar heb idd wat testjes gedaan met uitgeschakelde firewall en de snelheid ging 5mbit omhoog…

                            #18220022
                            ZakhooiTM
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 November 2013

                              Laatste keer dat ik met DD-WRT bezig ben geweest kon ik het ook via de web interface.
                              SPI Firewall uitzetten is niet een hele grote ramp, NAT zorgt ervoor dat mensen niet zomaar op je netwerk kunnen komen (dit is omdat NAT vanaf buitenaf niet zichtbaar is voor anderen en zien het als een normaal apparaat wat packetjes verstuurt)
                              Poorten staan niet wagenwijd open, ze worden alleen door anderen gezien als Dicht inplaats van Stealth.

                              De keuze is aan jou :)

                              #18220023
                              corsa14slow
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 December 2011

                                ag, die 5mbit neem ik voor lief ;)
                                ik heb inmiddels de cpu kunnen clocken op 400Mhz (clkfreq=400,133,133) draait tot nu toe stabiel. bij freq: 400, 266, 133 loopt ie direct vast. dus moet hier goed mee gaan spelen xD inmiddels ook maar ff een backup gemaakt voor als ie helemaal vastloopt en ik een Hard reset moet uitvoeren dat ik niet alles moet instellen :P
                                tot nu toe is de snelheid 90 Mbit: en origineel draait de cpu op: clkfreq=354,177. dus al een goede stap, alleen zal ik denk ik niet de 120mbit stabiel kunnen halen, maar 100mbit en ik ben te vreden :D

                                #18220024
                                corsa14slow
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 December 2011

                                  ik heb een code om de temperatuur van de wifi antenne te Kunnen uitlezen (2.4ghz dan)

                                  echo eth1=$((`wl -i eth1 phy_tempsense|awk {' print $1 '}`/2+20))C

                                  komt bij een beste belasting niet hoger dan 55c
                                  nu nog de code om de cpu te kunnen uitlezen en dan heb ik genoeg controle op de overclock.
                                  nu nog een stres test uitvoeren maar hoe?

                                  #18220025
                                  ZakhooiTM
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 November 2013

                                    1GB bestand binnenhengelen ?
                                    http://download.thinkbroadband.com/1GB.zip” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    #18220026
                                    corsa14slow
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 December 2011

                                      hmm, dat is een goeie, heb net met steam zitten klooien (server overzicht vernieuwen wat resulteert dat ie alle poorten van die router verbruikt. deze staat bij mij op 3096)
                                      heb ook een code gevonden wat ervoor zorgt dat de cpu op volle belasting gaat draaien:

                                      while true;do (wl rssi | sed 's/rssi is ([0-9-]*).*/1/';wl noise | sed 's/noise is ([0-9-]*).*/ 1/')  | tr -d 'n' | awk '{print $1-$2}'|awk '{printf"Signal: "$1"t";for(;j<$1;j++)printf"=";printf"n"}';done

                                      met deze code vraag je continu de SNR ratio van de radio op. werkt goed cpu op volle toeren en daarnaast kan ik gewoon nog surfen.
                                      misschien dit in combinatie met een spotnews download en youtube ofzo er bij, kijken wanneer de router begint te haperen.

                                      #18220027
                                      corsa14slow
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 December 2011

                                        #18220028
                                        ZakhooiTM
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 November 2013

                                          Netjes!

                                          Nu nog moet je alleen nog effe kijken wat er gebeurd als je 10 tot 20 000 connecties naar het internet open zet.

                                          #18220029
                                          corsa14slow
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 December 2011

                                            piek cpu belasting 3.44

                                            ook ff met zelf de behuizing van de router gevoeld, nog lange niet over de kook, de antenne temp. is ook maar max. 55c…

                                            edit: piek cpu belasting 3.76 :D
                                            download snelheid met spotnet: 2.8mb (20mbit abbo)

                                            #18220030
                                            corsa14slow
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 December 2011

                                              met het losse 1gb bestand downloaden cpu belasting 3.89 piek en 5.5mbps snelheid naast alle andere activiteiten. dus kan tot nu toe conluderen dat de overclock zeer stabiel is. kan over een paar dagen dus nog hoger king: (446hmz uitproberen)

                                              #18220031
                                              corsa14slow
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 December 2011

                                                inmiddels weer eventjes verder dus ’t was weer tijd voor een Overclock king:

                                                draait nu een half uurtje onder zware belasting stabiel (speedtests, steam (servers vern. en mijn games downloaden @7.5mb/sec. (60Mbit) de code:)

                                                while true;do (wl rssi | sed 's/rssi is ([0-9-]*).*/1/';wl noise | sed 's/noise is ([0-9-]*).*/ 1/')  | tr -d 'n' | awk '{print $1-$2}'|awk '{printf"Signal: "$1"t";for(;j<$1;j++)printf"=";printf"n"}';done

                                                tot nu toe ben ik best wel weer tevreden, speedtest via m’n laptop met zijn G-netwerk kaartje: 23Mbits (weer 3Mbit erbij op!!)
                                                via mijn computer bedraad kom ik tot nu toe op 60Mbit… denk dat het netwerk op dit moment vol is…

                                                Ook ben ik dit weekend met een nieuw netwerk project begonnen: De Raspberry Pi met OpenVPN. Deze is na lang zoeken naar de oorzaak eindelijk online (had in de router onder de tab ‘beveiliging’ Filter WAN NAT Redirection aangevinkt dat ie dit moest blokkeren) kan nu lekker overal ter wereld via de VPN naar digitale TV kijken (we hebben een Abbo met de beruchte Horizon Box)
                                                tv kijken gaat met 1 apparaat online prima op 3mbit (getest via de UPC wifispots die 3mbit download hebben)

                                                #18220032
                                                corsa14slow
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 December 2011

                                                  net ontdekt: de netwerkkaart in mijn computer staan op 100mbit kan zo dus nooit meer dan dat krijgen… net ook in de instellingen gekeken (bij: speed & duplex staat: 10mbps full duplex, 10mbps half duplex, 100mbps full duplex, 100mbps half, auto negotiation) dus geen 1000mbps (gigabit snelheid) terwijl het een atheros AR813x/815x PCI-E Gigabit Ethernet Controller is…
                                                  kan beter dit eerst verhelpen voordat ik verder met de router ga…

                                                  #18220033
                                                  jeroenk
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    6 February 2012

                                                    Mocht je echt eens willen klappen kan ik je de MikroTik RB2011UAS-2HND-IN wel aanbevelen :-) Dat is echt voor de knutselaar :-) Die loopt standaard al op 600MHz en heeft een zendvermogen haalbaar tot 1Watt!! Is slechts 10x de max in Nederland :vertag

                                                    #18220034
                                                    corsa14slow
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 December 2011

                                                      das een bruut ding :shock: :shock: ben wel verslaafd geraakt aan dd-wrt maar er staan wel een paar types van mikro-tik bij :D
                                                      maar ben aan het kijken voor een e3000 (ik wou eerst de e4200 maar die heeft gaan muurmontage optie…) maar eerst mijn pc voorzien van een gigibit kaar (of de goede driver die gigabit activeert)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 52)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.