Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Manta C20LET (laatste foto update 22 Mei 2016)
- Dit onderwerp bevat 319 reacties, 59 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 december 2016om 22:34 door Manta-aero.
-
AuteurBerichten
-
17 februari 2013 om 10:36 #17369082
De achterste verbredingen heb ik trouwens bij jack tuning in belgië gekocht. Erg goede kwaliteit. En ook heb ik een 400voorbumper liggen met de originele mistlampen.
Heb niet stil gezeten gister, na alle data te hebben verzameld, eindelijk de slijptol in de achteraf gezet. Uiteraard blijft er genoeg ruimte over voor eigen inzicht maar dat zit wel goed!
De onderste bevestiging verwijderd.
En daarna alle maten uitgezet en de draagsrmen en bevestiging uitgelijnd.
Daarna de as geplaatst en de bevestiging aangepast.
Ook nog een aantal zaken binnengekregen waaronder een torsiometer om de voorspanning van de lagers van het pignonwiel in te stellen. Hoe dit precies werkt zal ik jullie later laten zien. Ik heb nu alle tools en onderdelen om het dief en de steekassen te plaatsen.
Ook heb ik de steekaslagers binnen, deze zijn 6mm groter als van een commodore b. En heb dus eerst een verkeerde ontvangen.
En nog wat meer delen gestraald en in dechassislak gezet.
Ook nog even onder de kap bij de manta gekeken maar dat was een trieste bedoeling.
Komende paar weken gebeurt er niets, ga naar de States voor mijn werk.
17 februari 2013 om 10:49 #17369083Beetje triest onder de kap ja. Maar staat ook al ff stil. Werkze in de states.
17 februari 2013 om 21:11 #17369084Nu zie ik ineens hoe slecht dat woorden boek van de iPhone is haha. Thanks.
19 februari 2013 om 17:21 #17369085Dikke wielen!
Dikke Remmen!En topwerk aan die achteras :thumbup
17 maart 2013 om 12:36 #17369086Zo eindelijk weer terug in het land, afgelopen weekend weer lekker aan het werk geweest. Ik heb de as grotendeels blank gemaakt, uitgericht boven de bevestigingen en gelast. Het resultaat mag er zijn en komende week ga bezig met de bovenste bevestigingen. Daarna kan ik het differentieel inmeten met de nieuwe lagers en de steekassen met nieuwe lagers plaatsen.
Tussendoor ook nog een verticaal afneembare trekhaak onder mijn BMW gezet, die ik vandaag elektrisch ga aansluiten.
4 april 2013 om 20:19 #17369087De as een kleurtje gegeven:
En de lagers van het differentieel en pignonwiel verwijderd en de nieuwe geplaats, lang leve de hydraulische pers!
Volgende is het inmeten van het pignon en het differentieel. Wordt vervolgt.
5 april 2013 om 05:19 #17369088Ik vind dat je het goed aanpakt :D ik ken je niet maar je bent een kerel naar mijn hart ik zou het ook zo doen,sterke nog ik ga het ook zo doen :thumb
Jij gaat breedbouw rijden toch als ik het goed gevolgd heb……maar is de commodore c as niet 4,1cm breder dan een standaard manta as?
Ik vraag dit omdat je dan met je wielen komt te zitten(kun je geen originele 10J velgen meer rijden denk ik)of maakt dat niks uit?
Vraagje:hoeveel graden heb je de onderste draagarmen gezet :hmmzIk kan niet anders zeggen ga zo door en ik blijf je zeker volgen.
Grtz.Billy the handymen :wors
6 april 2013 om 07:24 #17369089Thanks voor het compliment. Dan ben ik erg benieuwd naar jouw verbouwing als dat zover is. Heb rondom 8j Ronals, dus dat komt goed uit. Eens even kijken hoe dat staat 10j is voor mij geen must. Al denk ik dat er wel wat mogelijk is. Je kan ook de as nog inkorten. :D
6 april 2013 om 07:56 #17369090Ja dat moet ik ook nog doen maar zover ben ik nog niet,ik zorg eerst dat ik alle onderdelen heb en dan ga ik er mee bezig en dan bouwt Manta24v ook op dit forum hem dan in mekaar voor me :D
Ik heb gisteren een setje polyurethaan bussenkit uit australie gekregen van een Commodore Holden voor de achteras en onderste draagarm misschien ook iets voor jouw.
:kewlpicsIk heb nog geen auto waar het onder moet komen maar maak alles in vore zodat ik het zo kan pakken mocht ik het nodig zijn.
Ben nu wel bezig met een Manta CC om,om te bouwen maar daar komt geen 5 gaats onder.
Maar dat duurt nog wel even voor die af is(5 jaren plan)ivm mijn gezondheid.
hoeveel graden had je de onderste draagarmen nu naar binnen staan…..want dat had je nog niet vermeld
:hmmzGa zo door :thumb
6 april 2013 om 08:37 #17369091Ziet er goed uit die pu bussen, in europa vind je ze niet. heb je een bericht gestuurd.
6 april 2013 om 12:37 #17369092AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zo.n set bussen is voor mij ook wel interesant
Mischien kunnen we verzendkostten delen :thumb15 mei 2013 om 20:14 #17369093Eindelijk weer wat vooruitgang met de achteras. Ik heb de steekaslagers eraf gehaald en daarna de steekassen en aanverwante zaken gestraald.
Daarna de nieuwe lagers gemonteerd en de steekassen voor proef gemonteerd:
Daarna de schijf en de remklauw gemonteerd.
Het blijkt dat de afstand tussen het lager en de steekas flens anders is als bij een Commodore B GS/E achteras. Er moet dus een spoorverbreder van 3mm tussen de flens en de schijf worden gemonteerd, zodat de remschijf netjes gecentreerd in de klauw zit. Nu kan ik dus ook de bouten voor de achteras bestellen, deze moeten zo’n 5-10mm langer zijn als origineel. Verder nog een hoop kleine delen voor de remmenerij pasgemaakt zoals boutjes, veertjes enzo.
Zaterdag weer verder met het inmeten van het differentieel. Ik heb nu alle shims en gereedschap compleet, dus dat moet helemaal goed gaan.
18 mei 2013 om 19:50 #17369094Vandaag het differentieel ingemeten.
Eerst de lagervoorspanning van het pignonwiel ingesteld en gemeten.
Daarna de lagers gemonteerd met een basisafstelling. En het kroonwiel gemonteerd met het juiste moment.
Nog wel een aantal keer de lagers eraf moeten halen om de juiste afstelling en voorspanning te krijgen.
Daarbij ook gecontroleerd of het diff netjes rondloopt, deze moet binnen 0,08mm zitten en was ruim voldoende.
Daarna de backlash gecontroleerd, deze op ongeveer 0,14mm. Dat is mooi binnen de tollerantie.
Het draagbeeld van de tandwielen moet ik nog controleren, maar dit zou goed moeten zijn, gezien het pignonwiel op de originele diepte zit. Verder heb ik ook nog wat foto’s van het monteren van het pignonwiel, maar die moet ik even opzoeken.
20 mei 2013 om 18:13 #17369095Een aantal foto’s uit de oude doos:
25 mei 2013 om 16:53 #17369096Van de week het contactbeeld van het differentieel bekeken en dat ziet er prima uit. Hopelijk is hij er weer helemaal klaar voor. Zoveel vermogen heeft hij nog nooit gehad :jerry
Daarna kon het differentieel deksel er eindelijk weer op.
Volgende week komen er nog wat kleine onderdelen voor de remmerij binnen, dan kan dat er ook op, en kan ik de remleiding maken.
Ik twijfel nog steeds over de kleur van de velgen, dit zijn welliswaar reserve velgen, maar dat goud staat wel erg mooi, maar aan de andere kant ook tikkeltje “te” nostalgisch voor een B Manta?
Vandaag bezig geweest en de volledige remmen van de dagelijkse BMW vervangen. Zelfs daar zitten voor en achter geventileerde schijven onder.
25 mei 2013 om 17:08 #17369097Goed bezig :kewlpics
25 mei 2013 om 20:30 #17369098Inderdaad goed bezig :thumb en kreuzspeichens met een goud hart op een manta B2 kan prima :D
27 mei 2013 om 12:57 #17369099Gaaf project!
heb je misschien nog meer foto’s van het Mantzel kleppendeksel?
Mijn broer heeft een M2700 in zijn C Kadett GT/E liggen, en ik wil graag het ontwerp namaken zodat ik een 2.4 / 2.2 deksel kan laten oplassen en in laten graveren.. als kado..een echte is niet te vinden..
27 mei 2013 om 20:31 #17369100Thanks allemaal, ik zal nog eens even kijken naar wat meer foto’s van die kleppendeksel. Weet niet of mijn broer hem nog heeft.
Vandaag weer wat met de post gehad. De langere bouten en spoorverbreders voor de remschijven. Heb het gekocht bij timms-autoteile.de. Hebben heel veel tuningsdelen ook voor opel, voor leuke prijzen.
Meteen de bouten in de assen gezet.
En de remmen gemonteerd, schijf zit mooi in het midden van de remklauw.
En een velg geprobeerd, bouten zijn precies even lang als de moeren.
En het onderstaande is het motto.
27 mei 2013 om 20:55 #17369101Ik vind het kunstig. Die achteras.
Maar ik snap 1 ding niet. Ik weet niet of dat nu klaar is, of dat dat nog gedaan wordt.
Hoe ga je nu je remschijf mooi centreren op de naaf?27 mei 2013 om 21:11 #17369102Origineel centreert hij alleen op de bouten. Heb al een aantal 400 assen gezien en die centreren niet op de naaf. Zal de meetklok er nog eens op zetten, visueel loopt ie mooi rond. Anders draai ik een busje zodat hij op de naaf centreert.
27 mei 2013 om 21:56 #17369103Mooi motto :thumb
Ik vind lego en met diverse onderdelen van verschillende opels ook het mooist :D
28 mei 2013 om 08:28 #17369104@Fearless, bedankt voor de vraag in iedergeval. Ik hoor graag als er vragen of opmerkingen zijn. Ik kan ook zomaar wat vergeten of over het hoofd zien natuurlijk! Volgens mij is het zo dat de originele 400 schijven ook niet gecentreerd worden, mocht iemand daar anders over denken dan hoor ik het graag!
29 mei 2013 om 17:51 #17369105Even aan mijn broer gevraagd om wat foto’s te maken:
30 mei 2013 om 07:54 #17369106Geweldig, hartstikke bedankt.
Verder een vraag. Is dit gewoon een plaat die op het normale kleppendeksel bevestigd wordt ofzo?
Groeten Rutger
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.