Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Corsa, Combo › [HOW-TO] – Corsa B – X10XE/X12XE cruise control inbouwen
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 9 november 2020om 18:01 door Malina.
-
AuteurBerichten
-
10 november 2012 om 17:56 #17242807
Hierbij de How-to van hoe ik de cruise control in mijn Corsa heb in gebouwd. Het heeft me veel tijd gekost om alle benodigde onderdelen bij elkaar te krijgen en om vervolgens alles in de auto te bouwen. Gelukkig heeft dit forum me enorm geholpen, er waren gelukkig meer mensen die al een CC in hun Corsa/Combo hadden gebouwd. Alleen niet i.c.m. een X12XE motor, dit heb ik dus zelf uitgevogeld.
De volgende onderdelen heb je nodig voor de cruisecontrol-inbouw:
-Cruise control module, afkomstig uit een Omega/Vectra , pak er eentje van een 1.8/2.0 ecotec. Vergeet niet de stekker mee te nemen, welke in de CC-unit zit geklikt. Deze heb je later nodig om je kabelboom te maken.
– Cruise control hendel, afkomstig uit Omega/Vectra/Astra
Ik heb het volgende schema gebruikt:
Mijn Corsa ziet er dus op het eerste gezicht vrij origineel uit, alleen de hendel aan het stuur verraad dat er CC is ingebouwd king:. De hendel is in goed gezelschap, de ruitenwisserhendel met regelbare interval had ik al gemonteerd, dus nu twee dikke hendels ;)
Als je de motorkap open doet, heb je dus dit aanzicht. Wat opvalt is de beugel rechts in de motorruimte, waar ik de cc unit aan heb gemonteerd. Dit is de originele beugel, waar die ook in de Vectra(waar de module uit komt) mee bevestigt zat. Ik heb de beugel alleen aangepast. Ik heb de cc-unit met opzet in deze hoek geplaatst in de auto, omdat de cc-kabel anders een te krappe bocht zou maken. Gelukkig(in dit geval) heb ik geen ABS, dus ik had wat speelruimte.
Zoals je kunt zien is de beugel via 2 bouten bevestigt aan de carrosserie. De rechter bout op de foto, loopt door in het schroefdraad van de cc-unit.Zo ziet de gaskabelbevestiging er origineel uit bij het gasklephuis:
Ik liep dus tegen het probleem aan, dat ik de cc-kabel aan de gaskabel moest bevestigen. Origineel zit er aan het uiteinde van de cc-kabel een plastic oogje, wat bij een gasklephuis van een 1.6, 1.8, 2.0 motorblok etc achter de gashevel bevestigt kan worden. Helaas gaat dit niet op bij een X12XE(X10XE precies hetzelfde) motor. Bevestiging d.m.v. een klem aan de gaskabel, vond ik niet zo’n geslaagd idee. Het was mijn bedoeling, om eventueel achteraf de cc-unit zonder beschadigingen weer te kunnen uitbouwen.
Na wat ideetjes, kwam ik hier op uit:
Ik heb eerst een gaatje geboord door de gashevel heen(recht boren zodat je aan de andere kant gelijk uit komt). Ik heb dit met een 3 mm boortje gedaan.
Vervolgens heb ik van de cc-kabel het plastic oogje aan het uiteinde afgezaagd, en daarna de onderkant van het overgebleven deel rond geveild(dit heb ik gedaan omdat anders als je gashevel verder open hebt staan de boel zou blokkeren). Daarna heb ik de de cc-kabel aan de gashevel bevestigt d.m.v. een splitpen.
Hier kun je goed te kabelboom zien, en waar ik deze heen heb laten lopen.
Ik heb een bestaande doorvoergat gebruikt om de kabelboom naar binnen in de auto te krijgen. Dit doorvoergat lopen standaard alle kabels voor je verlichting/airco etc doorheen. In de auto komt deze kabels links boven je pedalen uit(ter hoogte van de onderkant van je dashboard). Ik heb het doorvoerrubber aangepast(opgerekt) en een voor een de kabels er door heen geleid d.m.v. het uiteinde van elke kabel aan een satéprikker te plakken. Dit werkte perfect.-Ik lees over rem en koppelingsschakelaar, remschakelaar is reeds aanwezig in auto. Sommige forumleden hebben dan weer geen koppelingsschakelaar geplaatst, is dit echt een must of is er zonder ook prima mee te rijden?
Van het soldeerwerk in de auto heb ik verder geen foto’s, maar dit is gelijk aan de andere Cruisecontrol-inbouw-projecten. Ik heb dit uitsluitend gemaakt om uit te leggen hoe ik bij mijn Corsa met een X12XE motor een originele opel cruise control heb ingebouwd. Ik hoop dat andere mensen met een soortgelijk motortype(of X10XE), en die ook een cruise control wens hebben, zo van nuttige informatie kan voorzien.
Tip van wim-v6(willem): Er is nog een pin vrij op de stekker van de Cruise, maak daar een pinnetje in met draad, en leg het draadje aan een van de lampjes niet gebruikt worden en je hebt ook nog eens een Cruise control lampje.
30 maart 2013 om 12:20 #17934589Kleine Edit, Pin J is voor het Cruise Control Lampje:
zie mijn aangepaste schema, Beetje beun, maar het voldoet:
Willem
31 maart 2013 om 12:40 #17934590paar dingen die hier niet bij staan:
diagnose kabel niet aansluiten
je + kabels op je geschakelde + zetten (anders trekt ie je accu leeg)
als je koppelingsschakelaar niet gebruikt, deze op je geschakelde + zetten
ik had een 2 polige remschakelaar,met 2 draden dus een zwarte en een geel/zwarte, je kabel bij de geel/zwarte solderenx16xe icm met mantzel is 99 % hetzelfde als de how-to als hier beschreven,normale x16xe ook alleen zit je gasklep op een lastigere plaats
btw ik heb op een makkelijke manier mijn unit en hendel van stroom voorzien! alle kabels behalve massa (op de accu of frame) diagnose/ecu (niet aansluiten) alle kabels aansluiten op de hendel,voor onder de moterkap aftakking van je 12 v + kabel naar je koppelingsschakelaar(mits je die niet gebruikt) dan solderen op de rode draad op je hendel en dan een aftakking maken bij je rempedaalschakelaar( de zwarte kabel,dat is geschakelde +) de remschakelaar op de zwart/gele draad solderen
29 december 2013 om 09:55 #17934591(Sorry for using English, i can’t speak Dutch at all)
This is amazing!! Thank you very much for writing it – i have been looking for such a guide for a long time!!
According to [ http://www.tssduk.webspace.virginmedia.com/cars/How_to/Vectra/VectraBCruiseControl.htm” onclick=”window.open(this.href);return false; ] the part numbers for the control unit are 25161135 or 25172296 or 25315546. Is this correct, and is yours one of those? (if there’s more control units that do the job, i’d love to know about them, because i am having a hard time finding the previous three)
Thank you!!
11 december 2016 om 22:37 #18334449Zouden jullie opnieuw de foto’s kunnen plaatsen?
Ik ben benieuwd hoe jullie de gaskabel hebben bevestigd.
Alvast bedankt!13 december 2016 om 10:16 #18334851Misschien ten overvloede, hierbij een afbeelding van de huidige gaskabel bevestiging.
En dit is de gaskabel van de cruise control.
19 december 2016 om 11:07 #18335186Op Clubopel.com vond ik deze oplossing.
Wat vinden jullie hiervan?6 januari 2017 om 13:47 #18336303Het is gelukt om de cruise control in mijn auto werkende te krijgen met jullie handleiding + ondersteuning.
Het werkt vanaf 25 km/u, het maximum heb ik nog niet geprobeerd.
Heel erg bedankt!Hierbij een opsomming van hoe ik het opgelost heb.
Twee M3 gaatjes geboord bij de bestaande bevestiging van de gaskabel.
Op de twee rondjes die al zijn aangegeven ;)Een rvs plaatje van 2 mm op maat gemaakt, met daarin een gat van 25 mm (uiteraard meerdere malen voorboren).
Aan de bovenkant van het plaatje een rechthoek uitgeboord en gevijld op maat zodat daarin de cc gaskabel houder kan worden geklikt.Vervolgens het plaatje tegen de twee net geboorde gaatjes houden, zodat deze makkelijk op het plaatje kunnen worden afgetekend.
De ingetekende gaatje boren.Hierbij bevestigd met twee RVS M3 25 mm inbus met daarop een RVS borgmoer.
De cruise control module heb ik wederom bevestigd op een rvs plaat van 2 mm.
Hierin drie gaten geboord en op de plaat vervolgens de houder plus cruise control module bevestigd.Om de cc gaskabel te bevestigen aan de gashevel heb ik twee rechthoekige plaatjes gemaakt van 2 mm rvs.
Daarin twee M3 gaatje geboord.
Een van de plaatjes tegen de gashevel gehouden en het eerste M3 gat geboord door de gashevel.
Vervolgens de plaatje aan de voor- en achterzijde van de gashevel bevestigd met één schroef.
Nu kan je bepalen in welke hoek de plaatje moet komen en kan je dus het volgende gat door de gashevel boren.
Door de bovenkant van de plaatje een M6 gat geboord en daar door een schroef met een borgmoer.De M3 schroeven zijn RVS 20 mm zeskantbout.
Aan de achterkant vasthouden met een 5.5 sleutel en aan de voorkant aandraaien met een dop, zo heb ik het gedaan.
Het was een gepriegel maar ik ben tevreden met het resultaat.16 januari 2017 om 18:57 #18336980Het lampje is ook aangesloten :)
29 januari 2017 om 15:25 #18337759De cruise control doet het niet meer…
Alle kabels doorgemeten en goed bevonden.
Echter hoe kan ik de kabel die verantwoordelijk is voor het snelheidsinhaal testen?
Waar bevind zich de polssensor?31 januari 2017 om 09:59 #18337857Het probleem lijkt te zijn verholpen.
Ik heb de stekker vervangen welke in de cc unit zit geklikt.1 februari 2017 om 17:44 #18337926AnoniemLid sinds:
1 January 1970De corsa b is op sommige vlakken beetje hetzelfde als de tigra.. is cc daar inbouwen een lastige klus?
1 februari 2017 om 18:37 #18337932Volgens mij is dat wel te doen hoor als je een beetje handig bent.
Het lastigste vond ik een mooie oplossing te vinden om de cc gaskabel aan de gashevel te bevestigen.1 februari 2017 om 18:41 #18337933AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ben wel handig.. maar niet echt hiermee ;)
1 februari 2017 om 18:57 #18337937Het elektronische deel is zoals hierboven is beschreven en in andere topics hetzelfde.
1 februari 2017 om 19:20 #18337939Heb je hier ook al gekeken, daar heb ik ook info uitgehaald: cruise control, Cruise-control Corsa B & Inbouwproject cruise control?
27 december 2018 om 22:14 #18362696Even een topic uit het stof halen
Bij mij werkt de cruise control al een tijdje goed :happy02:
Ik ben alleen nog steeds benieuwd waar ik de grijze kabel in mijn auto moet aansluiten. In de afbeelding staat beschreven dat ik deze moet aansluiten op 1818. Maar waar is dat? :help: (De auto heeft inderdaad een automatische versnellingsbak.)
25 februari 2019 om 12:57 #1836420810 mei 2019 om 22:27 #18366143Volgens je tekening is de groene lijn voor manual transmission, waar CC (behalve de rempedaal) ook via de koppelingpedaal signaal krijgt om uit te gaan. In het geval van AT lijkt het logisch dat diezelfde signal (behalve de rempedaal) ook van de schakkelpok komt of hoe heten die dingen bij AT, dus wanneer je bijvoorbeeld van D naar L gaat. Denk ik hoor, weet niet zeker.
10 mei 2019 om 22:37 #18366144Ik vind trouwens je oplossing knap gemaakt. Heb je in dat plastieke wieltje gaatjes geboord? Breekt het niet af dan?
En wat heb je daar rechts in een licht-blauwe beugel zitten? Ik wil op die plek namelijk een tweede accu plaatsen…Daarvoor moet ik eerst een plateautje maken
10 mei 2019 om 22:40 #18366145[quote quote=18364208]Zie deze afbeelding van wim-v6: [/quote]
11 mei 2019 om 20:21 #18366163Ik heb inderdaad in de gashendel/gasheven geboord. Dat ging goed zoals te zien is
Ik heb op de automaatbak gekeken en de selectorsxhakelaar maar ik kijk wellicht verkeerd. Ik kon namelijk niet de goede kabel vinden.
Ik denk als ik je goed begrijp, in de licht blauwe beugel zit de cruise controle module bevestigd.
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.
7 september 2019 om 09:53 #18368574Is er ook een oplossing voor het inbouwen van een cruisecontrol in een Opel Combo D van 2012 , op de originele manier kan het niet n.l. want de computer is er niet op voorbereid.
Mvg. Wim
9 november 2020 om 18:01 #18396323[quote quote=17242807]Hierbij de How-to van hoe ik de cruise control in mijn Corsa heb in gebouwd. Het heeft me veel tijd gekost om alle benodigde onderdelen bij elkaar te krijgen en om vervolgens alles in de auto te bouwen. Gelukkig heeft dit forum me enorm geholpen, er waren gelukkig meer mensen die al een CC in hun Corsa/Combo hadden gebouwd. Alleen niet i.c.m. een X12XE motor, dit heb ik dus zelf uitgevogeld. De volgende onderdelen heb je nodig voor de cruisecontrol-inbouw: -Cruise control module, afkomstig uit een Omega/Vectra , pak er eentje van een 1.8/2.0 ecotec. Vergeet niet de stekker mee te nemen, welke in de CC-unit zit geklikt. Deze heb je later nodig om je kabelboom te maken. – Cruise control hendel, afkomstig uit Omega/Vectra/Astra Ik heb het volgende schema gebruikt: Mijn Corsa ziet er dus op het eerste gezicht vrij origineel uit, alleen de hendel aan het stuur verraad dat er CC is ingebouwd king:. De hendel is in goed gezelschap, de ruitenwisserhendel met regelbare interval had ik al gemonteerd, dus nu twee dikke hendels ;) Als je de motorkap open doet, heb je dus dit aanzicht. Wat opvalt is de beugel rechts in de motorruimte, waar ik de cc unit aan heb gemonteerd. Dit is de originele beugel, waar die ook in de Vectra(waar de module uit komt) mee bevestigt zat. Ik heb de beugel alleen aangepast. Ik heb de cc-unit met opzet in deze hoek geplaatst in de auto, omdat de cc-kabel anders een te krappe bocht zou maken. Gelukkig(in dit geval) heb ik geen ABS, dus ik had wat speelruimte. Zoals je kunt zien is de beugel via 2 bouten bevestigt aan de carrosserie. De rechter bout op de foto, loopt door in het schroefdraad van de cc-unit. Zo ziet de gaskabelbevestiging er origineel uit bij het gasklephuis: Ik liep dus tegen het probleem aan, dat ik de cc-kabel aan de gaskabel moest bevestigen. Origineel zit er aan het uiteinde van de cc-kabel een plastic oogje, wat bij een gasklephuis van een 1.6, 1.8, 2.0 motorblok etc achter de gashevel bevestigt kan worden. Helaas gaat dit niet op bij een X12XE(X10XE precies hetzelfde) motor. Bevestiging d.m.v. een klem aan de gaskabel, vond ik niet zo’n geslaagd idee. Het was mijn bedoeling, om eventueel achteraf de cc-unit zonder beschadigingen weer te kunnen uitbouwen. Na wat ideetjes, kwam ik hier op uit: Ik heb eerst een gaatje geboord door de gashevel heen(recht boren zodat je aan de andere kant gelijk uit komt). Ik heb dit met een 3 mm boortje gedaan. Vervolgens heb ik van de cc-kabel het plastic oogje aan het uiteinde afgezaagd, en daarna de onderkant van het overgebleven deel rond geveild(dit heb ik gedaan omdat anders als je gashevel verder open hebt staan de boel zou blokkeren). Daarna heb ik de de cc-kabel aan de gashevel bevestigt d.m.v. een splitpen. Hier kun je goed te kabelboom zien, en waar ik deze heen heb laten lopen. Ik heb een bestaande doorvoergat gebruikt om de kabelboom naar binnen in de auto te krijgen. Dit doorvoergat lopen standaard alle kabels voor je verlichting/airco etc doorheen. In de auto komt deze kabels links boven je pedalen uit(ter hoogte van de onderkant van je dashboard). Ik heb het doorvoerrubber aangepast(opgerekt) en een voor een de kabels er door heen geleid d.m.v. het uiteinde van elke kabel aan een satéprikker te plakken. Dit werkte perfect. -Ik lees over rem en koppelingsschakelaar, remschakelaar is reeds aanwezig in auto. Sommige forumleden hebben dan weer geen koppelingsschakelaar geplaatst, is dit echt een must of is er zonder ook prima mee te rijden? Van het soldeerwerk in de auto heb ik verder geen foto’s, maar dit is gelijk aan de andere Cruisecontrol-inbouw-projecten. Ik heb dit uitsluitend gemaakt om uit te leggen hoe ik bij mijn Corsa met een X12XE motor een originele opel cruise control heb ingebouwd. Ik hoop dat andere mensen met een soortgelijk motortype(of X10XE), en die ook een cruise control wens hebben, zo van nuttige informatie kan voorzien. Tip van wim-v6(willem): Er is nog een pin vrij op de stekker van de Cruise, maak daar een pinnetje in met draad, en leg het draadje aan een van de lampjes niet gebruikt worden en je hebt ook nog eens een Cruise control lampje.[/quote]
Met info van Liviu heb ik de automatisch transmissie kunnen koppelen aan de cruise control module. De cruise control werkt nu alleen als de stand D, 1, 2, of 3 in gebruik is, dus bij P, R, en N werkt de cc niet. D van de CC unit had ik eerst op geschakeld plus aangesloten. Maar nu heb ik deze aangesloten op de grijze draad van het pizzapunt. Dat is C / 3 van de X46 stekker in de motorruimte.
De stekker zit hier onder:
Ik heb nog een stekker tussen het pizzapunt en cc gemaakt, voor eventueel onderhoud.
Het was even lastig om de verbinding te maken. Je kan het zaakje niet erg ver naar boven krijgen. Je kan er eventueel voor kiezen om de verbinding te creëren aan de stekkerzijde van het pizzapunt, dan kan je het pizzapunt eruit halen. Ik heb dat niet gedaan, omdat als later het pizzapunt vervangen zou moeten worden, de verbinding opnieuw zal moeten worden gemaakt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.