[HOW-TO] – Corsa B – X10XE/X12XE cruise control inbouwen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Corsa, Combo [HOW-TO] – Corsa B – X10XE/X12XE cruise control inbouwen

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242807
    tamiya
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 October 2011

      Hierbij de How-to van hoe ik de cruise control in mijn Corsa heb in gebouwd. Het heeft me veel tijd gekost om alle benodigde onderdelen bij elkaar te krijgen en om vervolgens alles in de auto te bouwen. Gelukkig heeft dit forum me enorm geholpen, er waren gelukkig meer mensen die al een CC in hun Corsa/Combo hadden gebouwd. Alleen niet i.c.m. een X12XE motor, dit heb ik dus zelf uitgevogeld.

      De volgende onderdelen heb je nodig voor de cruisecontrol-inbouw:

      -Cruise control module, afkomstig uit een Omega/Vectra , pak er eentje van een 1.8/2.0 ecotec. Vergeet niet de stekker mee te nemen, welke in de CC-unit zit geklikt. Deze heb je later nodig om je kabelboom te maken.

      – Cruise control hendel, afkomstig uit Omega/Vectra/Astra

      Ik heb het volgende schema gebruikt:


      Mijn Corsa ziet er dus op het eerste gezicht vrij origineel uit, alleen de hendel aan het stuur verraad dat er CC is ingebouwd king:. De hendel is in goed gezelschap, de ruitenwisserhendel met regelbare interval had ik al gemonteerd, dus nu twee dikke hendels ;)


      Als je de motorkap open doet, heb je dus dit aanzicht. Wat opvalt is de beugel rechts in de motorruimte, waar ik de cc unit aan heb gemonteerd. Dit is de originele beugel, waar die ook in de Vectra(waar de module uit komt) mee bevestigt zat. Ik heb de beugel alleen aangepast. Ik heb de cc-unit met opzet in deze hoek geplaatst in de auto, omdat de cc-kabel anders een te krappe bocht zou maken. Gelukkig(in dit geval) heb ik geen ABS, dus ik had wat speelruimte.


      Zoals je kunt zien is de beugel via 2 bouten bevestigt aan de carrosserie. De rechter bout op de foto, loopt door in het schroefdraad van de cc-unit.

      Zo ziet de gaskabelbevestiging er origineel uit bij het gasklephuis:

      Ik liep dus tegen het probleem aan, dat ik de cc-kabel aan de gaskabel moest bevestigen. Origineel zit er aan het uiteinde van de cc-kabel een plastic oogje, wat bij een gasklephuis van een 1.6, 1.8, 2.0 motorblok etc achter de gashevel bevestigt kan worden. Helaas gaat dit niet op bij een X12XE(X10XE precies hetzelfde) motor. Bevestiging d.m.v. een klem aan de gaskabel, vond ik niet zo’n geslaagd idee. Het was mijn bedoeling, om eventueel achteraf de cc-unit zonder beschadigingen weer te kunnen uitbouwen.

      Na wat ideetjes, kwam ik hier op uit:

      Ik heb eerst een gaatje geboord door de gashevel heen(recht boren zodat je aan de andere kant gelijk uit komt). Ik heb dit met een 3 mm boortje gedaan.


      Vervolgens heb ik van de cc-kabel het plastic oogje aan het uiteinde afgezaagd, en daarna de onderkant van het overgebleven deel rond geveild(dit heb ik gedaan omdat anders als je gashevel verder open hebt staan de boel zou blokkeren). Daarna heb ik de de cc-kabel aan de gashevel bevestigt d.m.v. een splitpen.


      Hier kun je goed te kabelboom zien, en waar ik deze heen heb laten lopen.


      Ik heb een bestaande doorvoergat gebruikt om de kabelboom naar binnen in de auto te krijgen. Dit doorvoergat lopen standaard alle kabels voor je verlichting/airco etc doorheen. In de auto komt deze kabels links boven je pedalen uit(ter hoogte van de onderkant van je dashboard). Ik heb het doorvoerrubber aangepast(opgerekt) en een voor een de kabels er door heen geleid d.m.v. het uiteinde van elke kabel aan een satéprikker te plakken. Dit werkte perfect.

      -Ik lees over rem en koppelingsschakelaar, remschakelaar is reeds aanwezig in auto. Sommige forumleden hebben dan weer geen koppelingsschakelaar geplaatst, is dit echt een must of is er zonder ook prima mee te rijden?

      Van het soldeerwerk in de auto heb ik verder geen foto’s, maar dit is gelijk aan de andere Cruisecontrol-inbouw-projecten. Ik heb dit uitsluitend gemaakt om uit te leggen hoe ik bij mijn Corsa met een X12XE motor een originele opel cruise control heb ingebouwd. Ik hoop dat andere mensen met een soortgelijk motortype(of X10XE), en die ook een cruise control wens hebben, zo van nuttige informatie kan voorzien.

      Tip van wim-v6(willem): Er is nog een pin vrij op de stekker van de Cruise, maak daar een pinnetje in met draad, en leg het draadje aan een van de lampjes niet gebruikt worden en je hebt ook nog eens een Cruise control lampje.

      #17934589
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Kleine Edit, Pin J is voor het Cruise Control Lampje:

        zie mijn aangepaste schema, Beetje beun, maar het voldoet:

        Willem

        #17934590
        ivartje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 December 2010

          paar dingen die hier niet bij staan:
          diagnose kabel niet aansluiten
          je + kabels op je geschakelde + zetten (anders trekt ie je accu leeg)
          als je koppelingsschakelaar niet gebruikt, deze op je geschakelde + zetten
          ik had een 2 polige remschakelaar,met 2 draden dus een zwarte en een geel/zwarte, je kabel bij de geel/zwarte solderen

          x16xe icm met mantzel is 99 % hetzelfde als de how-to als hier beschreven,normale x16xe ook alleen zit je gasklep op een lastigere plaats

          btw ik heb op een makkelijke manier mijn unit en hendel van stroom voorzien! alle kabels behalve massa (op de accu of frame) diagnose/ecu (niet aansluiten) alle kabels aansluiten op de hendel,voor onder de moterkap aftakking van je 12 v + kabel naar je koppelingsschakelaar(mits je die niet gebruikt) dan solderen op de rode draad op je hendel en dan een aftakking maken bij je rempedaalschakelaar( de zwarte kabel,dat is geschakelde +) de remschakelaar op de zwart/gele draad solderen

          #17934591
          hpdra
            Lid sinds:
            29 December 2013

            (Sorry for using English, i can’t speak Dutch at all)

            This is amazing!! Thank you very much for writing it – i have been looking for such a guide for a long time!!

            According to [ http://www.tssduk.webspace.virginmedia.com/cars/How_to/Vectra/VectraBCruiseControl.htm” onclick=”window.open(this.href);return false; ] the part numbers for the control unit are 25161135 or 25172296 or 25315546. Is this correct, and is yours one of those? (if there’s more control units that do the job, i’d love to know about them, because i am having a hard time finding the previous three)

            Thank you!!

            #18334449
            Malina
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 November 2016

              Zouden jullie opnieuw de foto’s kunnen plaatsen?
              Ik ben benieuwd hoe jullie de gaskabel hebben bevestigd.
              Alvast bedankt!

              #18334851
              Malina
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 November 2016

                Misschien ten overvloede, hierbij een afbeelding van de huidige gaskabel bevestiging.

                Corsa_B_X12_XE_gashevel

                En dit is de gaskabel van de cruise control.

                Cruise_control_gaskabel

                #18335186
                Malina
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 November 2016

                  Op Clubopel.com vond ik deze oplossing.
                  Wat vinden jullie hiervan?

                  clubopel_1

                  clubopel_2

                  #18336303
                  Malina
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 November 2016

                    Het is gelukt om de cruise control in mijn auto werkende te krijgen met jullie handleiding + ondersteuning.
                    Het werkt vanaf 25 km/u, het maximum heb ik nog niet geprobeerd.
                    Heel erg bedankt!

                    Hierbij een opsomming van hoe ik het opgelost heb.

                    Twee M3 gaatjes geboord bij de bestaande bevestiging van de gaskabel.
                    Op de twee rondjes die al zijn aangegeven ;)

                    Boren_M3_gaatjes_tbv_cruise_control_gaskabel

                    Een rvs plaatje van 2 mm op maat gemaakt, met daarin een gat van 25 mm (uiteraard meerdere malen voorboren).
                    Aan de bovenkant van het plaatje een rechthoek uitgeboord en gevijld op maat zodat daarin de cc gaskabel houder kan worden geklikt.

                    Corsa_B_Cruise_control_gaskabel

                    Vervolgens het plaatje tegen de twee net geboorde gaatjes houden, zodat deze makkelijk op het plaatje kunnen worden afgetekend.
                    De ingetekende gaatje boren.

                    Hierbij bevestigd met twee RVS M3 25 mm inbus met daarop een RVS borgmoer.

                    De cruise control module heb ik wederom bevestigd op een rvs plaat van 2 mm.
                    Hierin drie gaten geboord en op de plaat vervolgens de houder plus cruise control module bevestigd.

                    Corsa_B_Cruise_control_module

                    Om de cc gaskabel te bevestigen aan de gashevel heb ik twee rechthoekige plaatjes gemaakt van 2 mm rvs.
                    Daarin twee M3 gaatje geboord.
                    Een van de plaatjes tegen de gashevel gehouden en het eerste M3 gat geboord door de gashevel.
                    Vervolgens de plaatje aan de voor- en achterzijde van de gashevel bevestigd met één schroef.
                    Nu kan je bepalen in welke hoek de plaatje moet komen en kan je dus het volgende gat door de gashevel boren.
                    Door de bovenkant van de plaatje een M6 gat geboord en daar door een schroef met een borgmoer.

                    De M3 schroeven zijn RVS 20 mm zeskantbout.
                    Aan de achterkant vasthouden met een 5.5 sleutel en aan de voorkant aandraaien met een dop, zo heb ik het gedaan.
                    Het was een gepriegel maar ik ben tevreden met het resultaat.

                    Corsa_B_Cruise_control_overzicht

                    #18336980
                    Malina
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 November 2016

                      Het lampje is ook aangesloten :)

                      Corsa_B_Cruise_control_lampje

                      #18337759
                      Malina
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 November 2016

                        De cruise control doet het niet meer…
                        Alle kabels doorgemeten en goed bevonden.
                        Echter hoe kan ik de kabel die verantwoordelijk is voor het snelheidsinhaal testen?
                        Waar bevind zich de polssensor?

                        #18337857
                        Malina
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          23 November 2016

                          Het probleem lijkt te zijn verholpen.
                          Ik heb de stekker vervangen welke in de cc unit zit geklikt.

                          #18337926
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            De corsa b is op sommige vlakken beetje hetzelfde als de tigra.. is cc daar inbouwen een lastige klus?

                            #18337932
                            Malina
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 November 2016

                              Volgens mij is dat wel te doen hoor als je een beetje handig bent.
                              Het lastigste vond ik een mooie oplossing te vinden om de cc gaskabel aan de gashevel te bevestigen.

                              #18337933
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                Ben wel handig.. maar niet echt hiermee ;)

                                #18337937
                                Malina
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 November 2016

                                  Het elektronische deel is zoals hierboven is beschreven en in andere topics hetzelfde.

                                  #18337939
                                  Malina
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    23 November 2016

                                    Heb je hier ook al gekeken, daar heb ik ook info uitgehaald: cruise control, Cruise-control Corsa B & Inbouwproject cruise control?

                                    #18362696
                                    Malina
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 November 2016

                                      Even een topic uit het stof halen   :yahoo:

                                      Bij mij werkt de cruise control al een tijdje goed :happy02:

                                      Ik ben alleen nog steeds benieuwd waar ik  de grijze kabel in mijn auto moet aansluiten. In de afbeelding staat beschreven dat ik deze moet aansluiten op 1818. Maar waar is dat? :help: (De auto heeft inderdaad een automatische versnellingsbak.)

                                      #18364208
                                      Malina
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 November 2016

                                        Zie deze afbeelding van wim-v6:

                                        VerduidelijktschemaCruisecontrol-2draadsremlichtschakelaar

                                        #18366143
                                        Shaktakash
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 June 2017

                                          Volgens je tekening is de groene lijn voor manual transmission, waar CC (behalve de rempedaal) ook via de koppelingpedaal signaal krijgt om uit te gaan. In het geval van AT lijkt het logisch dat diezelfde signal (behalve de rempedaal) ook van de schakkelpok komt of hoe heten die dingen bij AT, dus wanneer je bijvoorbeeld van D naar L gaat. Denk ik hoor, weet niet zeker.

                                          #18366144
                                          Shaktakash
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 June 2017

                                            Ik vind trouwens je oplossing knap gemaakt. Heb je in dat plastieke wieltje gaatjes geboord? Breekt het niet af dan?

                                             

                                            En wat heb je daar rechts in een licht-blauwe beugel zitten? Ik wil op die plek namelijk een tweede accu plaatsen…Daarvoor moet ik eerst een plateautje maken

                                            #18366145
                                            Shaktakash
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 June 2017

                                              [quote quote=18364208]Zie deze afbeelding van wim-v6: VerduidelijktschemaCruisecontrol-2draadsremlichtschakelaar[/quote]

                                              #18366163
                                              Malina
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                23 November 2016

                                                Ik heb inderdaad in de gashendel/gasheven geboord. Dat ging goed zoals te zien is :-)

                                                Ik heb op de automaatbak gekeken en de selectorsxhakelaar maar ik kijk wellicht verkeerd. Ik kon namelijk niet de goede kabel vinden.

                                                Ik denk als ik je goed begrijp, in de licht blauwe beugel zit de cruise controle module bevestigd.

                                                Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

                                                #18368574
                                                Hummel54
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  9 November 2017

                                                  Is er ook een oplossing voor het inbouwen van een cruisecontrol in een Opel Combo D van 2012 , op de originele manier kan het niet n.l. want de computer is er niet op voorbereid.

                                                  Mvg. Wim

                                                  #18396323
                                                  Malina
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    23 November 2016

                                                    [quote quote=17242807]Hierbij de How-to van hoe ik de cruise control in mijn Corsa heb in gebouwd. Het heeft me veel tijd gekost om alle benodigde onderdelen bij elkaar te krijgen en om vervolgens alles in de auto te bouwen. Gelukkig heeft dit forum me enorm geholpen, er waren gelukkig meer mensen die al een CC in hun Corsa/Combo hadden gebouwd. Alleen niet i.c.m. een X12XE motor, dit heb ik dus zelf uitgevogeld. De volgende onderdelen heb je nodig voor de cruisecontrol-inbouw: -Cruise control module, afkomstig uit een Omega/Vectra , pak er eentje van een 1.8/2.0 ecotec. Vergeet niet de stekker mee te nemen, welke in de CC-unit zit geklikt. Deze heb je later nodig om je kabelboom te maken. – Cruise control hendel, afkomstig uit Omega/Vectra/Astra Ik heb het volgende schema gebruikt: Mijn Corsa ziet er dus op het eerste gezicht vrij origineel uit, alleen de hendel aan het stuur verraad dat er CC is ingebouwd king:. De hendel is in goed gezelschap, de ruitenwisserhendel met regelbare interval had ik al gemonteerd, dus nu twee dikke hendels ;) Als je de motorkap open doet, heb je dus dit aanzicht. Wat opvalt is de beugel rechts in de motorruimte, waar ik de cc unit aan heb gemonteerd. Dit is de originele beugel, waar die ook in de Vectra(waar de module uit komt) mee bevestigt zat. Ik heb de beugel alleen aangepast. Ik heb de cc-unit met opzet in deze hoek geplaatst in de auto, omdat de cc-kabel anders een te krappe bocht zou maken. Gelukkig(in dit geval) heb ik geen ABS, dus ik had wat speelruimte. Zoals je kunt zien is de beugel via 2 bouten bevestigt aan de carrosserie. De rechter bout op de foto, loopt door in het schroefdraad van de cc-unit. Zo ziet de gaskabelbevestiging er origineel uit bij het gasklephuis: Ik liep dus tegen het probleem aan, dat ik de cc-kabel aan de gaskabel moest bevestigen. Origineel zit er aan het uiteinde van de cc-kabel een plastic oogje, wat bij een gasklephuis van een 1.6, 1.8, 2.0 motorblok etc achter de gashevel bevestigt kan worden. Helaas gaat dit niet op bij een X12XE(X10XE precies hetzelfde) motor. Bevestiging d.m.v. een klem aan de gaskabel, vond ik niet zo’n geslaagd idee. Het was mijn bedoeling, om eventueel achteraf de cc-unit zonder beschadigingen weer te kunnen uitbouwen. Na wat ideetjes, kwam ik hier op uit: Ik heb eerst een gaatje geboord door de gashevel heen(recht boren zodat je aan de andere kant gelijk uit komt). Ik heb dit met een 3 mm boortje gedaan. Vervolgens heb ik van de cc-kabel het plastic oogje aan het uiteinde afgezaagd, en daarna de onderkant van het overgebleven deel rond geveild(dit heb ik gedaan omdat anders als je gashevel verder open hebt staan de boel zou blokkeren). Daarna heb ik de de cc-kabel aan de gashevel bevestigt d.m.v. een splitpen. Hier kun je goed te kabelboom zien, en waar ik deze heen heb laten lopen. Ik heb een bestaande doorvoergat gebruikt om de kabelboom naar binnen in de auto te krijgen. Dit doorvoergat lopen standaard alle kabels voor je verlichting/airco etc doorheen. In de auto komt deze kabels links boven je pedalen uit(ter hoogte van de onderkant van je dashboard). Ik heb het doorvoerrubber aangepast(opgerekt) en een voor een de kabels er door heen geleid d.m.v. het uiteinde van elke kabel aan een satéprikker te plakken. Dit werkte perfect. -Ik lees over rem en koppelingsschakelaar, remschakelaar is reeds aanwezig in auto. Sommige forumleden hebben dan weer geen koppelingsschakelaar geplaatst, is dit echt een must of is er zonder ook prima mee te rijden? Van het soldeerwerk in de auto heb ik verder geen foto’s, maar dit is gelijk aan de andere Cruisecontrol-inbouw-projecten. Ik heb dit uitsluitend gemaakt om uit te leggen hoe ik bij mijn Corsa met een X12XE motor een originele opel cruise control heb ingebouwd. Ik hoop dat andere mensen met een soortgelijk motortype(of X10XE), en die ook een cruise control wens hebben, zo van nuttige informatie kan voorzien. Tip van wim-v6(willem): Er is nog een pin vrij op de stekker van de Cruise, maak daar een pinnetje in met draad, en leg het draadje aan een van de lampjes niet gebruikt worden en je hebt ook nog eens een Cruise control lampje.[/quote]

                                                    Met info van Liviu heb ik de automatisch transmissie kunnen koppelen aan de cruise control module. De cruise control werkt nu alleen als de stand D, 1, 2, of 3  in gebruik is, dus bij P, R, en N werkt de cc niet. D van de CC unit had ik eerst op geschakeld plus aangesloten. Maar nu heb ik deze aangesloten op de grijze draad van het pizzapunt. Dat is C / 3 van de X46 stekker in de motorruimte.

                                                    14491e12-7c19-499c-b115-bf7bb1042db8761ebb87-4eec-4229-b593-f5a680fd8970De stekker zit hier onder:

                                                    IMG_4746IMG_0815IMG_0820IMG_0819

                                                    Ik heb nog een stekker tussen het pizzapunt en cc gemaakt, voor eventueel onderhoud.

                                                    IMG_0821

                                                    Het was even lastig om de verbinding te maken. Je kan het zaakje niet erg ver naar boven krijgen. Je kan er eventueel voor kiezen om de verbinding te creëren aan de stekkerzijde van het pizzapunt, dan kan je het pizzapunt eruit halen. Ik heb dat niet gedaan, omdat als later het pizzapunt vervangen zou moeten worden, de verbinding opnieuw zal moeten worden gemaakt.

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.