Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Henk-400 diverse projecten
- Dit onderwerp bevat 807 reacties, 98 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 december 2016om 15:33 door henk 400rr.
-
AuteurBerichten
-
30 mei 2013 om 19:37 #17971418
Afgelopen week begonnen met het snijden van de stickers en dit is zo’n beetje het resultaat:
Ook meteen de huidige sponsoren die met deze wagen meedoen hebben ene plekje op de wagen gekregen
Daarnaast nog even de voorste bodembescherming gemaakt:
Volgende week ga ik verder met de rest van de bodembescherming en de stuurinrichting, de week erop komt er weer een ander project daar te staan die zeker m’n aandacht nodig heeft (deadline) tot die tijd werk ik hem verder af. Stoelen, gordels zijn dus bijna binnen handbereik.
Ik zou remblokken van Ferrodo racing bestellen, maar die zijn niet leverbaar, iemand ook tips? mijn ervaring met Red stuff is dat ze eerst “ingeremd” moeten worden, anders rook je ze in 1x op.
31 mei 2013 om 06:11 #17971419Goed bezig, een hoop vooruitgang weer!|
Wat voor materiaal gebruik je voor die bodembeschermplaat?31 mei 2013 om 21:34 #17971420In dit geval (voorlopig) even een staalplaat, met aluminium zat ik even met de bewerking en carbon is me te duur.
1 juni 2013 om 06:43 #17971421Okay, ik had inderdaad aluminium verwacht vanwege het gewicht, maar dacht al aan de kleur te zien dat dat het niet was.
Carbon is wel erg prijzig als je zo’n grote plaat nodig hebt.1 juni 2013 om 09:58 #17971422Op zich maakt het niet zoveel uit, door de bocht genomen is aluminium 2x zo licht, 3x zo duur en voordat je dezelfde sterkte hebt moet je met factor 1,5 rekenen, daarbij genomen is aluminium wat minder taai (slijtvast e.d.) dan staal.
in de praktijk zit je qua gewicht met aluminium dus iets lichter, maar omdat je dezelfde sterkte en taaiheid zoekt tegen een kostprijs die 3-4x zoveel meer kost, exclusief de bewerking.
Carbon is dan nog weer duurder, ook omdat je daar bovenop nog een mal moet maken.
Maar prijstechnisch gezien is het altijd even wat je tegenkomt en wat dan de kosten zijn, soms kan je goedkoop wat doen met exclusievere materialen, soms niet.
1 juni 2013 om 17:26 #17971423Ja, daar heb je gelijk in.
Toch kun je met carbon een hoop zelf doen, ik help een maat van me regelmatig met dingetjes maken voor zijn motor, dan weer een belly pan, dan weer een lipje of stripje, laatst holle buisjes gemaakt voor z’n knipperlichten.En het fijne is dat je je mal kunt hergebruiken, want zo’n bodemplaat slijt natuurlijk en dan kun je de volgende alvast maken en dan uitwisselen, terwijl je bij een metalen plaat waar je geen mal van hebt, de plaat eronder uit zou moeten halen om ‘m na te maken.
1 juni 2013 om 18:52 #17971424Dat valt wel mee, zo’n plaat rij je niet snel stuk, onder de manta zit hij nu ook al 5 jaar en ik moet hem wel eens recht slaan en uitdeuken, maar van vervanging is nog geen sprake.
Na een middagje knutselen is dan eindelijk het stuurhuis klaar voor de Celica, stuurhuisverkorter is gemonteerd, dus we kunnen strakjes vlot de bocht om.
1 juni 2013 om 19:29 #17971425Okay, bij de BMW waar een maat van me bij navigeert, vervangen ze de bodembeschermer ieder jaar, en dan zijn er gewoon gaten in gesleten.
Zij gebruiken plaat van 3 mm dik, ook redelijk taai staal.Als ze over een drempel gaan, zie je de vonken van die plaat afkomen.
1 juni 2013 om 20:54 #17971426Dan is hij te laag, die van mij is dat al, of de schokkers moeten wat zwaarder of dikkere veren gebruiken.
2 juni 2013 om 19:04 #17971427Ja, we (ik werk er af en toe als servicemonteur) hebben al eens voorgesteld om hem te verhogen, maar dat vind de coureur (en eigenaar van de auto) niet lekker rijden…
2 juni 2013 om 19:42 #17971428Daar hoeft op zich niks mis mee te zijn dat hij wat hoger komt of een totaal anders reagerende auto van te komen, maar het kan zo zijn dat er restricties zitten in die BMW cup en daar zit je wel mee.
Maar wat wel en niet mag/kan weet ik zo ook niet, ik heb me daar in niet verdiept.Wat de Celica betreft:
Het stuurhuis van de Celica is gemonteerd, dat werkt verder prima en tevens een paar kleine wijzigingen en toevoegingen in het stickerpalet op de wagen.De stickers van het World rally museum zitten erop, een prominent plekje hebben ze gekregen, links + rechts. Hessel had nog een kleine wijzing in de naam en dit wordt hem definitief, dus nu nog 2 auto’s te gaan qua bestickering.
En nog een klein detail op de kooi, vond ik wel geinig.
13 juni 2013 om 14:54 #17971429Voor wie denkt van “ik hoor niks, ik zie niks” over de Kadett 400 en MP in de gaten houd..
Mis..
De wagen is ingeschreven voor de Eifel rally 25/27 juli en we hebben inmiddels bericht dat we startnr. 148 hebben
Ook de Manta is ingeschreven, die heeft startnr. 14
Vanmorgen bericht gehad dat de kadett in het weekend van de 29e juni retour baasje komt, daarna wordt het nog even flink de zeilen bijzetten om hem op tijd klaar te krijgen, ermee testen zal waarschijnlijk niks worden, maar ..
Dat zien we dan wel weer.
Ook de afbouw van de Celica gaat door: De beschermingsplaten van het achter differentieel en de extra tank bescherming zijn gemaakt en gemonteerd, verder veel detail werk aan de binnenzijde van de wagen gedaan.
13 juni 2013 om 15:23 #17971430De Kadett 400 ziet er wel heel erg gaaf uit hoor! Mooie foto zo op een afstandje. Als hij terugkomt dan zit de ingekorte 24 klepper erin? Dat maakt zo’n auto wel af, en het geluid is dan gewoon geweldig. Ben ook paar keer bij duitse rally’s geweest, dan komen ze door het bos aangereden, en dan weet je al, daar komt een 400 aan. Gewoon rillingen die over je rug lopen.
13 juni 2013 om 17:05 #17971431AnoniemLid sinds:
1 January 1970Stoer hoor met 2 auto.s meedoen aan de eifel rallye :thumbup
Ben benieuwd hoe de kadett bevalt
Zal mooie actie foto.s opleveren :thumb13 juni 2013 om 17:08 #17971432Manta Aero: Als hij terugkomt zit inderdaad die motor erin, maar wel met een speciaal tintje.
Dit is de 1e motor die klaar is in de serie, d’r komt nog een 2e en een 3e is in de maak qua onderdelen, echter de bouw ervan duurt lang en dat zullen we moeten bekijken hoe we dat in de toekomst gaan oplossen.
@Louwe: als de boel wat heel blijft, dan gaan beide wagens ook met de Hellendoorn rally rijden, dan zit er in de Manta weer een ander achter het stuur, verder zijn er nog plannen, maar daar kan ik nog weinig over zeggen.
Dan de Celica: Gisteravond de stoelen gehaald en vandaag geplaatst, detailmensen zal opvallen dat er 2 verschillende gordels in zitten.
De navigator heeft deze keer zijn eigen gordels uitgezocht, ze zijn beide rood… dus.. (who cares!)
13 juni 2013 om 17:18 #17971433Ik ben wel heel benieuwd wat dat speciale tintje is! Dat krijgen we toch wel snel te zien of niet? Worden deze ook door Hessel motoren gebouwd? Of ben je naar een duits adres geweest?
13 juni 2013 om 18:06 #17971434Hessel bouwt al mijn motoren, met de CIH 16V zijn we nu inmiddels al 5 jaar aan het uitzoeken en verbeteren geweest, de bedoeling erachter is strakjes de motor ook hier in NL te kunnen aanbieden, ons prototype zit straks in de Kadett, in een Manta 400 grp.B die ik nog aan het bouwen ben, daar komt een veel krachtiger exemplaar in met dry-sump en respect. 260Pk, mischien wel iets meer.
Aangezien ik dus meer old-skool qua instelling ben, kun je ook zien aan de bouw van de celica, wel nieuw, maar ook weer met de verbintenis met het verleden, ook datzelfde geld weer voor de Kadett, kun je een beetje het idee krijgen wat je kan verwachten. ;)
Het probleem met leveranciers tegenwoordig is dat je haast niet meer krijgt wat je vraagt (en wil) maar dat je genoegen moet nemen met wat ze je toesturen, daarom doen we veel in eigen beheer en in de toekomst willen we dat ook via een bedrijfje gaan doen, meer klantgericht werk.
13 juni 2013 om 18:51 #17971435Voor wie denkt van “ik hoor niks, ik zie niks” over de Kadett 400 en MP in de gaten houd..
Mis..
Kadett 400,, MP…
:fy1 :swear
Dat zijn 2 woorden die ik liever niet in 1 zin tegen kom king:
Prachtig al die nieuwe vorderingen, ik heb echt HEUL HEUL HEUL veel zin in de Eifel rally nu!! :thumbup :thumbup
13 juni 2013 om 19:16 #17971436de bedoeling erachter is strakjes de motor ook hier in NL te kunnen aanbieden,
…………… gaat spaarvarken zoeken …………………
14 juni 2013 om 06:12 #17971437Weer flink wat vorderingen dus.
Ben benieuwd naar dat blok, zou mooi zijn!14 juni 2013 om 06:52 #17971438celica is ook mooi geworden zo met al de stickers erop :thumb
17 juni 2013 om 13:14 #17971439Afgelopen weekend bezig geweest met de Manta, allemaal reparaties ter voorbereiding van de Eifel rally a.s. wanneer de Equippe Dikken/Onstenk er mee gaat rijden, Om even aan te geven wat er zoal na een rally aan kan mankeren:
-Nieuwe blokken voor, die waren echt weg
-De koppelingskom vervangen, die was voor de helft doorgescheurd.
-Uitlaat gelast
-Handrem aangepast
-Scherm gerepareerd
-Stickers
-Olieverversen
-Alles nalopen of alles nog wel vast zit en nog delen die verloren zijn weer opnieuw toevoegen, e.d.
-Nieuwe bandenverder wat nog moet is een keerring van de bak en een paar kleine dingen.
17 juni 2013 om 13:23 #17971440Ben benieuwd naar foto’s uit de Eiffel.
Zag zaterdag nog de 400 van Frits van Eerd in de ELE-rally op tv bij Rally Report….erg mooie beelden, jammer dat hij af en toe een stuk zo beroerd rijdt!18 juni 2013 om 03:37 #17971324Gave foto’s Henk, om de Manta zo te zien! En inderdaad ook leuk om te horen wat het onderhoud/service bij zo’n rally inhoud!
18 juni 2013 om 09:34 #17971441@henk 400rr wrote:
Aangezien ik dus meer old-skool qua instelling ben, kun je ook zien aan de bouw van de celica, wel nieuw, maar ook weer met de verbintenis met het verleden, ook datzelfde geld weer voor de Kadett, kun je een beetje het idee krijgen wat je kan verwachten. ;)
carburateurs? :wub
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.