Henk-400 diverse projecten

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Henk-400 diverse projecten

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 808)
  • Auteur
    Berichten
  • #17245106
    henk 400rr
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 June 2004

      Omdat ik de meeste van mijn vrienden / bekenden op de hoogte zou houden van mijn projectje middels de mail en ik daar jammerlijk in faal, leek me het wel handig hier het 1 en ander neer te zetten.

      Zeggen en schrijven is dit project ongeveer een 3/4 jaar terug van start gegaan, na enig overleg en uitgedaagd te zijn, in het kort; deze wagen gaat de rallypaden op, maar de kans dat hij hier in Nederland gaat rijden is uitert klein.

      Allereerst wat fotos en tekst hoe het project uiteindelijk van start is gegaan:

      Dit zijn een paar fotos van de Kadett D project, dit wordt een zo goed mogelijke kopie van de Kadett 400, Christian is ook bezig met een replica, maar deze wordt een graadje erger, de complete bodemplaat wordt omgebouwd van bumper tot bumper, deze zal uiteindelijk ook een 2.4 16V motor krijgen en van binnen dus op de plek van het stuur na dus gelijk (of zo goed als) aan de oorspronkelijke Kadett 400 die in Zuid-Afrika gereden werd door Tony Pond. De veerpoten en binnenschermen gaan er nog uit, maar dit blijft voorlopig nog even zitten omdat anders de stevigheid van de karosserie weg is.

      Het project staat in de kinderschoenen, ik ben pas een maand bezig en de gehele ombouw gaat een paar jaar duren. Ik wil niet hoog van de toren blazen, maar heb erg veel uitgezocht over de Kadett 400 en weet ook wat er anders is aan de huidige uitvoering en hoe de oorspronkelijke ongeveer gebouwd was.

      #17971031
      henk 400rr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        Ik ben inmiddels al iets verder met de ombouw, het achterste bodemdeel is zover dat we hem gisteren even op z’n plek neergelegd hebben.
        Deze week haal ik het voorste deel op en dan ga ik daarmee aan de slag.

        #17971032
        henk 400rr
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 June 2004

          qua wielbak sluit ’t redelijk aan, het gedeelte waar de bank zat is te breed, de breedte tov het voeteneind is weer te smal.

          Het heeft te maken met de verschillen in vorm van beide carosserieën, de Kadett is aardig rechthoekig terwijl de manta bodem wat glooiende lijnen heeft.

          Ik wacht verder met inpassen totdat het voorste gedeelte zover is en dan gaat hij in z’n geheel onder de karosserie, gezien de verschillen zal dat niet zonder slag of stoot gaan, maar ik het komt wel goed.

          Ik wil het er zo inbouwen dat het lijkt of deze er altijd zo ingezeten heeft en daar zit wat de uitdaging.

          #17971033
          henk 400rr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            de bodem hangt erin en is uitgemeten, ik ben al druk aan het aflassen en platen maken voor de nieuwe te vormen stukken.
            Je moet het zo zien, uitgangspunt is normale D-Kadett en normale Manta/ascona bodem, het doel is dus Kadett 400 en dat betekend naast het rwd gebeuren en bodem ombouw ook de ombouw naar 400 aan de bodem zelf, de bodem erin lassen is dus nog pas het begin van nog veel meer werk.

            De bodem past niet zomaar, de achterste wielkuipen zijn zelfs niet gelijk, maar is met wat perswerk wel bij te krijgen, het schudbord zit wel 10cm meer naar achteren en dan de luchtbak behouden (ivm de Z.A.-uitv.) is nog geen gemakkelijke opgave.

            Daarnaast moet alles opnieuw bedacht worden, simpele zaken als stuur fixeren, pedalen, kachelaansluiting, frisse lucht, ruitenwissers….etc.
            Maar dat lukt allemaal wel, kwestie van tijd.

            Inmiddels ook in het bezit van detail fotos van Kadett 400 nr. 2 die in Engeland staat, maar die is echt behoorlijk veranderd sinds 1984 en bepaalde details wijken veel af van de bekende in Nederland.

            Maar genoeg gel*ld, fotos:

            #17971034
            henk 400rr
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 June 2004

              Kleine up-date is dat de bodem er nu ingelast is, dwz. hij komt nu niet meer van z’n plek, ook het brandschot zit erin en de kofferbak bodemvorm is bepaald.

              Momenteel druk bezig met aflassen en het vormen van de voorste binnenschermen / schokbrekerpunten, poging 1 was mislukt, dus alles eruit geslepen en weer opnieuw begonnen (’t zit niet altijd mee)

              Als de binnenschermen klaar zijn dan ga ik bezig met de achterste ophanging afmaken en daarna is het nog erg veel detailwerk, koets doorlassen, stuur bepalen, versterkingsplaten bepalen,…etc….etc.

              Er zit ook nog wat rotterij in de dorpels, maar dat pak ik pas als de wielkasten verbreed worden.

              bijgaand even een foto:

              Maar het begint nu wat “lollig” te worden nu de bodem erin zit en het wat meer auto geworden is.

              #17971035
              henk 400rr
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 June 2004

                Tijd voor weer wat updates, de afgelopen tijd is flink wat werk verzet, dwz: ik doe eerst het grove werk en nu is het zover dat ik me kan richten op de details voordat ik verder ga met de uitbouw e.d.

                Er moeten dus nog overal gaten geboort worden en pennen, busjes, steuntjes ed. ingelast worden. Wel zet ik alles zsm. in de primer, anders roest het te veel voordat de uiteindelijk basislaag erop komt.

                Jawel, dit is (gedeeltelijk) het originele dashboard wat oorspronkelijk in de kadett 400 zat die in Zuid-afrika reed

                Laatste vordering aan de bodem, deze is er nu helemaal ingelast

                Dit is het zicht naar achteren, de hoedenplankdelen zitten erin.

                Dit is een binnenscherm aan de voorzijde, de schokbrekerpunten en de verstevigingen zitten erin, slechts nog details afwerken.

                De achterste binnenschermen zijn ook verbreed, hoe dit er uiteindelijk uit komt te zien, daar ben ik nog niet helemaal zeker van, maar ook dat komt wel goed.

                Het lijkt nu wel of ik vrij vlot kan opbouwen, maar ik verzeker jullie, ik denk dat ik nu net op de helft zit van al het werk aan de karosserie, er moet nog vééél meer gemaakt en verbouwd worden.
                En dan hebben we het nog niet over de speciale delen, ophanging, aandrijving e.d.

                #17971036
                henk 400rr
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  Zoo, we zijn weer een tijdje verder en er is veel gebeurt en aan de andere kant qua omvang niet zoveel, hoofdzakelijk veel denkwerk en hoofdbrekens.

                  Ook zit ’t wat tegen, de motorbouw valt tegen, de onderdelen blijken niet geheel hetgeen te zijn wat ik voor ogen had bij aanschaf (goed en bruikbaar) dus dat betekend meer werk en ook moet ik op zoek naar een nieuwe krukas, balen, maar soms zit het mee en meestal niet.

                  Verder heb ik me suf geprakizeerd hoe nu de ventilatie moet in de wagen, destijds was dit denk ik geen aandachtspuntje (gezien de originele kachel) maar we leven niet in Afrika en we willen wat langer rijden met de auto, dus ventilatie moet in orde zijn.

                  enfin, dit was dus het resultaat van enige huisvlijt:

                  Het lijkt opvallend, nu de auto dus leeg is, maar strakjes zie je er niks van, het meeste valt achter het dashboard, ik moet alleen nog een kachelbedienning bedenken, maar ook dat komt wel tzt.

                  Verder zitten de stoelsteunen / bodemverstevigingen er in en ook zijn alle punten waarop de kooi aangesloten wordt in de auto gelast, ik wil dus een laskooi, geen geboute kooi zoals origineel, het brengt me iets meer stijfheid en veiligheid, alle punten voor de asophanging e.d. zitten er nu ook in.

                  De aansluitpunten voor de remmerij zit er nu ook in, d’r komen dus 2 hoofdremcilinders met een zg “balancebar” deze kun je dus in de auto verstellen en dan kun je dus meer druk naar je vooras sturen of naar de achteras.

                  Omdat de auto linksgestuurd wordt, moet je dus ook daar rekening mee houden dat niet alles op dezelfde plek kan komen als het origineel, dus het is wat schipperen tussen origineel en hoe het beter uitkomt en/of past.

                  De bouw van het replica dashboard heeft vertraging opgelopen, had hem al klaar willen hebben, maar het boterde niet zo met de leverancier, dus order gecanceld, d’r komt wel weer een andere mogelijkheid.

                  Wat de verdere bouw betreft, de tank moet ik nog maken, de kooi en dan de ophanging, ook zal er tzt wel aluminium binnen moeten komen om het dashboard te malen.
                  Wat de onderkant betreft moeten er alleen nog uitlaatbeugels onder voor de achterdemper, verder is het laswerk aan de auto zover klaar.

                  #17971037
                  henk 400rr
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    Kleine update, de tank is inmiddels gemaakt en ook zijn de bevestigingspunten toegevoegd in de auto.

                    D’r moet op de vulhals nog zo’n soort schaal omheen, maar ik heb het geschikte materiaal even niet voorhanden.

                    Deze week zal ik ook even kijken hoe ik dat ga oplossen met de kooi (wie dat gaat maken), het liefst heb ik eentje die wat handig is met zo’n buigapparaat die even een dagje komt, maar dat schijnt nogal moeilijk te zijn, tenminste hier in de buurt willen ze allemaal de auto langsgebracht hebben en dat komt me even slecht uit.

                    Kans is dus groot dat ik zelf maar even aan de slag moet, maar dat zien we wel.

                    Verder ga ik deze week met de dry-sump tank aan de gang en dan is de ophanging aan de beurt, dus: het schiet nog steeds goed op.

                    #17971038
                    henk 400rr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      De Drysumptank is klaar gemaakt, volgende week zal ik eens kijken waneer de vooras deze kant op komen, dan kan ik daar ook mee bezig.

                      Eerst moet ik nog het frame maken waar de tank op komt, dus voorlopig nog werk genoeg.

                      bijgaand een foto:

                      #17971039
                      henk 400rr
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        Volgende update is dat de grote delen die in de kofferbak komen nu hun plekje gekregen hebben en de bevestigingspunten zijn nu ook gelast in de bodem; de plek van het frame van de dry-sump tank, het accuframe met de plek in de koffrruimte en de plek van het reservewiel.

                        Het bandje wat erin ligt is aan de grote kant, maar alleen qua diameter, eigenlijk is hij een paar maten te smal met wat eronder komt :lol:

                        De buizen voor de kooi zijn besteld.

                        #17971040
                        henk 400rr
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          De hoofdkooi zit er nu in, morgen verder met de buizen tussen deze stangen. Ook zal ik m’n hoofd even breken over de gordelpunten achterin, zoals ze in het origineel zitten mogen ze eigenlijk niet, het is of met de banden om de buis heen, of gordeloogpunten (mijn voorkeur) maar zeker geen gordelogen door de buis heen, anders doet die buis niks bij een impact.

                          Maar goed, ook daar komen we wel uit.

                          foto!

                          #17971041
                          henk 400rr
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            Ik ben weer wat verder opgeschoten met de kooi, alle grote zaken zitten erin, morgen verder met de details.

                            #17971042
                            henk 400rr
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              Ik ben iets opgeschoten met de Kadett, momenteel ben ik bezig met het vormen van de uitbouw van de Kadett, bestuurderskant zit er zowat in.

                              Als alles qua vorm erin zit dan komt het plaatwerk er tegenaan en dan begint het eindelijk op een Kadett 400 te lijken.

                              #17971043
                              henk 400rr
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 June 2004

                                er is wat vooruitgang geboekt:

                                Het lastigste en bewerkelijkste deel komt nog (voorspoiler en achterbumper) verder zit alles erop gehecht, het aflassen / afwerken komt nog.

                                #17971044
                                henk 400rr
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  Zo, het laatste plaatwerk zit op de auto

                                  Het plaatwerk trekt aardig, maar dat deuken we wel weer uit.
                                  Ook lijkt de onderste rand te dun, maar dat is slechts schijn.

                                  ook hier weer trekkend plaatwerk, maar ook dat krijgen we wel klaar.

                                  #17971030
                                  henk 400rr
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    29 June 2004

                                    zo, weer enige vooruitgang, de uitbouw is er nu af en wordt nu afgewerkt, de deuken die onstaan zijn door het laswerk zijn er grotendeels uitgeklopt en de binnenkanten staan nu in de primer ook zijn de naden en kieren afgekit zodat er geen vuil of water op lastig bereikbare plekken kan komen, de onderzijde wordt van de achteruitbouw weer afgedicht met een zg. glijplaat, punt is als je daar niks doet, dan loop je kans dat hij bij een rally ergens achter blijft haken en er af wordt getrokken.

                                    En… dat willen we niet :lol: ik blijf niet aan de gang.

                                    Het is inmiddels al wel te koud om de boel af te werken met plamuur e.d., dus dat schuiven we door naar het volgend jaar.
                                    Volgend werk wat op de planning staat wordt in de 1e plaats de kooi, daar komen nog extra buizen bij (dit na overleg met SlSw) daarna de vooras en dan de binnenzijde met de aluminium panelen.

                                    #17971045
                                    henk 400rr
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 June 2004

                                      Huidige update is dat de uitbouw er weer op zit, de wielkasten zitten ook al in de coating, met de voorspoiler wacht ik nog even, die is wat lastig strak te maken als deze op de auto zit, bovendien moet er nog gaas in gelijmd worden.

                                      De opzetstukken op de motorkap (luchthappers) die moeten iets anders ivm de APK, maar dat komt wel goed.

                                      #17971046
                                      henk 400rr
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        Huidige up-date is dat ik bezig ben om de motorruimte alvast af te werken, morgen of overmorgen dan lak ik hem af.

                                        #17971047
                                        henk 400rr
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 June 2004

                                          De vooras is inmiddels ook in delen dus die kan ook aangepast worden en omgebouwd naar een 5-gaats systeem en de motorruimte is inmiddels wit, dat kon nog net voordat de kou toesloeg.

                                          #17971048
                                          henk 400rr
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 June 2004

                                            De ophanging is nu afgelast, de bovenste draagarmen en de fusé’s komen van m’n Manta 400 af, die krijgt op zijn beurt weer andere bovenste draagramen met “uniballs” en fusé’s welke geschikt zijn voor een grotere remschijf, deze set welke op de Kadett komt is verder al klaar dus strakjes een kwestie van wat sloop van de ene en wat opbouwwerk.

                                            Het korte stuurhuis is ook binnen, dus voorlopig mooi weer wat werk voor de boeg.

                                            Ook het dashboard is in ruwe vorm aanwezig:

                                            #17971049
                                            henk 400rr
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              weer een update;

                                              de kooi is nu uitgebreid met een kruis achterin en dubbele buis in de portieren en een extra buis in de A-stijl.
                                              De kooi zit al in de verf en de achterste wand zit er ook in, deze week even aluminium ophalen, dan kan de hoedenplank ook uitgedokterd worden.

                                              Verder is het dashboard beplakt en zijn alle snelsluitingen gemonteerd.

                                              #17971050
                                              GlennGSI
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                28 August 2007

                                                Geil !

                                                ( wat is dat btw met dat gedoe van er is ene nieuwe reactie geplaatst blablabla opt forum word er een beetje naar van.. please explain moderators.. )

                                                #17971051
                                                henk 400rr
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  29 June 2004

                                                  van tijd tot tijd post ik wel weer een update, ook is er veel te volgen van onze activiteiten als rallyteam in de Manta via deze link: http://www.manta-sport.nl/manta-sport.nl/index.php/rallyteam-henk-400

                                                  Ook van m’n andere projectje.

                                                  #17971052
                                                  henk 400rr
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    @GlennGSI wrote:

                                                    Geil !

                                                    ( wat is dat btw met dat gedoe van er is ene nieuwe reactie geplaatst blablabla opt forum word er een beetje naar van.. please explain moderators.. )

                                                    Ik denk dat de reden is zodat je eventueel je reactie kan aanpassen aan de nieuw gegeven reactie die net iets eerder is.

                                                    #17971053
                                                    manta_sport
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      @henk 400rr wrote:

                                                      van tijd tot tijd post ik wel weer een update, ook is er veel te volgen van onze activiteiten als rallyteam in de Manta via deze link: http://www.manta-sport.nl/manta-sport.nl/index.php/rallyteam-henk-400

                                                      Ook van m’n andere projectje.

                                                      Henk z’n site met de projecten en de teams. http://www.henk-400.nl/

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 808)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.