H. de Groot oud-directeur van Castrol over olie verversen.

Forumindex Forums Overige Opel algemeen H. de Groot oud-directeur van Castrol over olie verversen.

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 54)
  • Auteur
    Berichten
  • #17245926
    spiderman
      Lid sinds:
      10 May 2010

      Beste Forummers,

      Ik heb dit onderwerp in het onderdeel Astra geplaatst omdat ik zelf een coupe rijdt.
      Wat is jullie mening hier over.
      Het kwam bij mij in eerste instantie ongeloofwaardig over maar nadat ik artikel had gelezen,ben ik toch behoorlijk om.

      Lees:

      De man die rijk werd van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

      Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro’s per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de ‘olieververs maffia’.

      De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

      En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt… ,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu.”

      Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

      De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

      Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z’n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling.”

      Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

      Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

      “Ook daarom luid ik de noodklok”, vertelt De Groot, “voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

      Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden.”

      Henk de Groot timmert al lang aan de weg. Hij liet al jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

      Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden ‘langgebruikers’ de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

      Tentakels

      “Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler”, aldus Henk de Groot. ” Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

      Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming – er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen – werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken.”

      Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. “Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!”

      Een rondgang bij garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. “Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan.”

      Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. “Leuk hoor, dat u meedenkt”, werd hem dan fijntjes verteld, “maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!”

      Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. “Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt.”

      We moeten even terug naar het begin van de ontwikkeling en de productie van de auto.

      Toen verbrandingsmotoren grootschalig werden toegepast, bleek regelmatig olie verversen noodzakelijk. Dit gebruik vond in eerste instantie vooral plaats in Noord Amerika en het betrof vrijwel uitsluitend benzinemotoren.

      Naar huidige maatstaven waren die motoren primitief, vooral voor wat de verbranding, de brandstoftoevoer en de afvoer van schadelijke verbrandingsgassen betreft. Motorolie was bedroevend ontoereikend om de motoren doelmatig te laten functioneren.

      In de jaren dertig ontstond dan ook de kreet: “Check your brakes and Change your oil”. De olie was toen van heel bedenkelijke kwaliteit. Om een redelijke levensduur van de heilige koe te waarborgen werd om de 1000 km de olie ververst.

      Door slechte carterventilatie wordt de olie zuur en verliest haar smerende eigenschappen.

      De motoren werden beter, de choke werd automatisch, de verbranding werd veel beter, echter de “rijwind” carterventilatie, welke te herkennen was aan het luchthappertje op de motorkap en een afzuigbuis aan de onderkant, werkte slecht en al helemaal niet als de auto stilstond. Door milieuwetgeving werd deze ” rijwind” carterventilatie verboden. De naar de buitenlucht afgevoerde dampen moesten worden teruggezogen naar de motor. Dit werd positieve carterventilatie genoemd of wel PCV (Positive Crankcase Ventilation). Bij goed en regelmatig onderhoud werkt dat veel beter.

      Echter de praktijk laat zien dat onderhoudsmonteurs niet of onvoldoende op de hoogte zijn van de diverse uitvoeringen van de PCV.
      Wanneer de PCV verstopt raakt zal de waterdamp in het carter condenseren en zal er onherroepelijk verzuring van de olie optreden. Hierdoor verliest de olie haar smerende eigenschappen.

      Groot Deel Van Ons Wagenpark Zo’n 9 Miljoen Auto’s Heeft Verstopte PCV Kleppen En Vervuilde Slangen

      Een onwaarschijnlijk groot deel van het Nederlandse wagenpark rijdt rond met een geheel of gedeeltelijk verstopte PCV kleppen en/of vervuilde slangen. Een kennis werd gewezen op de noodzaak om de in zijn auto aanwezige PCV klep te vernieuwen. De termijn voor vervanging was al ruimschoots overschreden. Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt bleek de dealer (van een groot en bekend merk) een dergelijke klep niet eens op voorraad te hebben. Het antwoord was : “ We hebben er nooit klachten over gehad!!”

      Ik mag gerust stellen dat de carterventilatie het stiefkindje is van het voorgeschreven onderhoud . Vaak is het niet eens door fabrikanten voorgeschreven. Carter ventilatie zorgt er namelijk voor dat verbrandingsgassen, die langs de zuigers in het carter komen (blow by), afgevoerd worden. Als dat niet of onvoldoende gebeurt dan condenseert de waterdamp. Het aldus ontstane water vormt vaak sludge, een mayonaiseachtige substantie. Het is dan meestal zichtbaar onder de olie vuldop en/of op de peilstok. Maar dan is vervanging te laat, de schade is al aangericht.

      Onvoldoende carterventilatie met als gevolg zuurvorming van de olie

      Ik moet dan ook constateren, dat onvoldoende wordt onderkend, dat slecht werkende carter ventilatie verreweg de grootste oorzaak is van extreme motorslijtage. Bij stilstand in files, bij stoplichten en bij lage snelheden condenseert de (water)damp in de carter en veroorzaakt grote schade. “Zure” olie heeft zijn beschermend en reinigend vermogen verloren. De koolstof gaat “weer”klonteren, stalen delen kunnen gaan roesten en de motor gaat vervuilen, vooral de carterventilatie. De olie bereikt ook niet de belangrijke bewegende delen die dan vervolgens beschadigd worden

      Eind jaren 40 veranderde de situatie. Er werden toevoegingen (dopes) ontdekt die de zuurvorming in motorolie enorm tegenging. Deze zuurremmer is een “base’ ( vroeger was dat kalk – calcium- vergelijk de zuurremmer voor maagzuur) …tegenwoordig is het meer barium en magnesium. De zeer geringe zuurvorming in moderne motoren bij goede carterventilatie wordt geneutraliseerd door die “basische”stoffen. Deze dope was meer dan het tienvoudige effectiever in het verlagen van de zuurgraad.t De anti corrosie dope heeft meerdere functies, is zuurremmend / reinigend en verbetert de smerende / beschermende eigenschappen van de olie. En als de olie zijn beschermende waarde verliest door een tekort aan dope (depletie) dan is de reinigende werking ook verdwenen.

      Roetdeeltjes of koolstofdeeltjes zorgen voor de noodzakelijke smering

      Vroeger was motorolie nog niet voorzien van goede toevoegingen. Roetdeeltjes gingen klonteren. De grotere deeltjes, ook wel koolstofdeeltjes genoemd, zetten zich af op de metaaldelen in de motor en veroorzaakten verstoppingen van olie kanalen en oliefilters.(black-sludge) Het was dus logisch dat “zwarte” olie “vervuilde” olie werd genoemd en dat filters werden vervangen.
      Alle vakmensen met een auto- / motortechnische opleiding krijgen te horen dat zwarte olie vervuilde olie is en dat oliefilters enorm belangrijk zijn.

      Prof. F. Porsche wist natuurlijk dat die koolstof op zich niet zo schadelijk was dus liet hij zijn VW motor zonder filter. Kon die ook niet verstoppen.

      Een toevallige bijkomende ontdekking was dat de anti-corrosie dope zich zodanig hechtte aan de roetdeeltjes dat deze niet meer gingen klonteren, Ze zorgden voor betere smering bij de koude start omdat ze al op de goede plaatsen in voldoende mate aanwezig waren. De omkapselde roetdeeltjes zaten in “suspensie” in de olie dwz ze zweefden in de olie. En bij verse olie zijn de roetdeeltjes gewoon niet aanwezig.

      Onvoldoende smering door afwezigheid van koolstofdeeltjes

      Ons wordt verteld dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in gebruikte olie, voor het merendeel koolstofresten, zijn zogezegd omkapseld. De olie wordt daardoor zwart en dikker, maar dat is juist goed, want deze dikkere olie zorgt ervoor dat er een dikkere oliefilm achterblijft na het stoppen van een warme motor. De zwarte koolstofdeeltjes verbonden met de zuurremmer – roestremmer- zorgen voor een betere bescherming en koolstof is ook een extra smering bij koude start.

      Je hoort wel van technisch onderlegde mensen dat de olie verouderd is en a.h.w. slijt door de grote druk in de te smeren onderdelen. Het antwoord is dan dat drukken in versnellingsbakken enorm veel hoger zijn dan in motoren en dat kleine beetje olie in de versnellingsbak kan niet eens worden ververst. Het verbruik is bijna nihil. Nooit verversen van versnellingsbak-olie is “voorgeschreven”. Er zit geen oliefilter in die bakken en 1 maal tandenpoetsen bij het schakelen veroorzaakt meer “‘ schadelijk slijpsel’ dan in motoren in een motorleeftijd. En hoe vaak draaien die versnellingsbakken in elkaar ? Vandaar dat we stellen:

      De oplossing is even simpel als eenvoudig en maakt olie verversen “bijna” overbodig

      Om nooit meer onnodig olie te hoeven verversen is een Olie Monitoring Methode kortweg OMM ontwikkeld. De kern van deze methode wordt gevormd door een chip of een metalen plaatje dat op de peilstok wordt aangebracht. Deze chip is een sensor van een heel specifieke samenstelling of legering. Zij meet de zuurgraad van de olie. Dit blijkt de belangrijkste indicator te zijn welke aangeeft of de olie nog voldoende smeer eigenschappen heeft. Hiermee kun je mogelijk beginnende schade aan de motor tijdig signaleren en kun je actie ondernemen om erger te voorkomen.

      Wat moet ik daarvoor doen zul jij je wellicht afvragen?

      Als jij zorgt dat:

      1 de carterventilatie goed blijft functioneren

      2 je regelmatig het oliepeil checkt en eventueel bijvult met voorgeschreven olie

      3 je de chip op mogelijke verkleuring checkt en de oorzaak zoekt

      4 je de ijzerdeeltjes van de licht magnetisch chip afveegt

      5 je het oliefilter niet vervangt

      6 je het luchtfilter controleert op goede afdichting en ongewenst vuil

      dan hoef je nooit meer olie te verversen. En kun je erg veel geld besparen. Bovendien wordt het milieu ook nog ontzien. Ook de oliefilters gaan veel langer mee in tegenstelling tot wat de fabrikanten beweren.

      Link:
      http://www.peilstokchip.nl/het-geheim-van-onnodig-olie-verversen” onclick=”window.open(this.href);return false;
      http://www.peilstokchip.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

      #17985313
      astraTD
        Lid sinds:
        9 March 2009

        Nou ik zeg ook eerlijk astra is destijds gekocht, met 3,5ton en bij 4,6ton heb ik toen voor het eerst olie vernieuwd om dat ik toen 700km heb af gelegd op 1 dag door Nederland.
        Maak me er ook geen dikke benen over.
        Iedere week haal ik het stokkie eruit om het te controleren 1x gehad dat die niks aan gaf, net geluk gehad haha.

        En zo ook met me eerste brommer 4takt, om de 5000km olie verversen :sleeping … heb ik verkocht met 51.000km met de zelfde olie ;)

        #17985314
        KadAstra-EF
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 July 2010

          Tja, een totaal nieuwe kijk op olieverversen :shock: :shock:

          Rik ;)

          #17985315
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Inderdaad een heel andere mening dat je normaliter hoort.
            Dit zou hij vast niet naar buiten brengen toen hij nog directeur was bij Castrol.

            Ik verplaats ‘m naar Opel algemeen, dit gaat namelijk niet alleen de Astrarijders aan. :thumb

            #17985316
            Vannos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 November 2010

              hmm. best gek om te lezen. maar dan nog ik ververs hem toch wel :D

              ik ga geen risico lopen :D

              #17985317
              tamiya
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 October 2011

                Dat bewijst maar weer, hoe erg we worden genaaid(kan het niet anders zeggen) door de auto-industrie en de overheid. Allemaal om dat rottige geld, daar gaat de wereld nog eens kapot aan! :argue
                Dat is hetzelfde met die zogenaande “groene” auto’s met 14% bijtelling en wegenbelastingvrij. Die auto’s zijn in de praktijk echt niet schoner dan een auto van 10 jaar terug, misschien nog wel erger. Wat denk je wat het kost om een auto te produceren, laat mensen maar rustig 20 jaar in een auto rijden, dat is pas goed voor het milieu i.p.v. elke 5 jaar een nieuwe te kopen.

                #17985318
                Vannos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 November 2010

                  Ik ken iemand die nooit z’n hol afveegt. Je kont afvegen is allemaal verzonnen door de toiletpapier industrie en die willen je alleen maar geld afhandig maken, zegt hij.

                  En ik heb ook ooit gehoord van iemand die nooit eet. Die gelooft heilig dat dit allemaal verzonnen is door de levensmiddelen industrie om ons allen geld afhandig te maken.

                  Er zijn ook mensen die nooit hun tanden poetsen, tanden poetsen en naar de tandarts gaan is verzonnen door tandartsen en de tandpasta industrie die allemaal alleen maar geld uit je zak willen kloppen.

                  Tja, iedereen begrijpt natuurlijk dat als je dat soort dingen denkt dat je natuurlijk niet helemaal okè bent. Zo iets heeft geloof ik ook een naam maar ik weet ff net hoe dat heet.

                  Ik ben benieuwd wat jullie van deze stelling en bovenstaand verhaal vinden.

                  #17985319
                  Mr.F
                    Lid sinds:
                    3 November 2008

                    Haha +1 :D

                    Ze kunnen lullen wat ze willen, maar ik ververs ieder jaar de olie netjes ;)

                    #17985320
                    asconahobbyist
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 June 2008

                      mm,ben t er niet echt mee eens,heb toch wel auto’s gezien waar de olie best lang in heeft gezeten,maar je wilt niet weten hoe die motoren er van binnen uitzagen,alles zwart en aangeslagen,oliekanalen vervuilen en raken verstopt.
                      De man mag mij vertellen wat ie wil,maar geloof er niet in.
                      Nee,bij mij gaat er gewoon iedere 10 tot 15000 km een vers slokje in

                      #17985321
                      miesgeri
                        Lid sinds:
                        7 October 2010

                        heb ooit een mondeo combi gehad op LPG
                        heb er 130.000 KM mee gereden zonder ook maar 1 bougie los te draaien
                        of olie te verversen zelfs de banden gingen 130.000 KM mee

                        wel regelmatig stokkie er uit en zo nodig bijvullen

                        #17985322
                        Oenatje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          3,5 ton met dezelfde olie? knap

                          #17985323
                          Family man
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 August 2012

                            Ik begin er zelf niet aan, altijd netjes bij elke beurt laat ik het vervangen.
                            Maar ken iemand die gemiddeld 80.000 per jaar rijd (al 20 jaar ongeveer) in Peugeots (altijd diesels), die hij meestal koopt als exlease met zo’n 150 duizen km, dan knalt hij er in 4 tot 5 jaar er nogeens 320.000 tot 400.000 km bij. (Km vergoeding :thumb )
                            Nooit olie vervangen, alleen maar bijvullen (oliefilter weet ik overigens niet), volgens hem zorgt die vervuilde (roet?) olie ervoor dat de motor zijn compressie behoud en deze ook geen lekkages krijgt.
                            Onderhoud gebeurd grotendeels zelf en door B de H, als auto’s in de verkoop gaan (bijna altijd export) gaat de teller eerst even in de fantasiestand en dan gaat er zeker 2 tot 2.5 ton van de stand af..)

                            #17985324
                            KadAstra-EF
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 July 2010

                              @mies&geri wrote:

                              heb ooit een mondeo combi gehad op LPG
                              heb er 130.000 KM mee gereden zonder ook maar 1 bougie los te draaien
                              of olie te verversen zelfs de banden gingen 130.000 KM mee

                              wel regelmatig stokkie er uit en zo nodig bijvullen

                              LPG he ?

                              Die olie blijft veeeeeeeeeeeeeel schoner dan benzine.
                              Zodra die olie zwart is ben je inderdaad 100.000 km verder.
                              Mn F rijdt op LPG en mn E op benzine.

                              Spreek uit ervaring dus ;)

                              #17985325
                              astraTD
                                Lid sinds:
                                9 March 2009

                                @Mr.F wrote:

                                Haha +1 :D

                                Ze kunnen lullen wat ze willen, maar ik ververs ieder jaar de olie netjes ;)

                                Om de 1000km dus? :-P

                                #17985326
                                Vannos
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 November 2010

                                  als olie zwart is wil niet zeggen. dat deze niet meer goed is.

                                  Waarom olie verversen en oliefilter vervangen?

                                  De motorolie zorgt onder andere voor smering en koeling van de motor. Ook neemt de olie als het goed is vuil op dat in de motor rondzweeft, zoals verbrandingsresten en metaaldeeltjes die door slijtage vrijkomen. Het oliefilter filtert deze er zoveel mogelijk uit. De kwaliteit van de olie kan achteruitgaan, waardoor de olie minder goed smeert, met alle gevolgen van dien.

                                  Je kunt in een oude auto wel duurdere minerale olie gebruiken die langer meegaat, maar uiteindelijk bepaalt het oliefilter hoelang je de olie kunt gebruiken. Na verloop van tijd kan dit namelijk verstopt raken. Als het filter verstopt raakt pompt de motor de olie via een by pass kanaal langs het filter. Het vuil in de olie wordt er niet meer uitgefilterd en kan dan vitale smeerkanalen verstoppen. En dat kan tot grote motorschade leiden. Je zult dus ook met duurdere minerale olie in je motor de interval die de fabrikant voorschrijft moeten aanhouden.

                                  #17985327
                                  astraTD
                                    Lid sinds:
                                    9 March 2009

                                    Ik heb nooit er aan gedacht om om de 20.000km onder de auto te kruipen om de olie af te laten.

                                    Zoals ik al zei heeft de astra ook al 110.000km af gelegd zonder olie te vernieuwen.

                                    #17985328
                                    Maurice89
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 October 2009

                                      @tamiya wrote:

                                      Dat bewijst maar weer, hoe erg we worden genaaid(kan het niet anders zeggen) door de auto-industrie en de overheid. Allemaal om dat rottige geld, daar gaat de wereld nog eens kapot aan! :argue
                                      Dat is hetzelfde met die zogenaande “groene” auto’s met 14% bijtelling en wegenbelastingvrij. Die auto’s zijn in de praktijk echt niet schoner dan een auto van 10 jaar terug, misschien nog wel erger. Wat denk je wat het kost om een auto te produceren, laat mensen maar rustig 20 jaar in een auto rijden, dat is pas goed voor het milieu i.p.v. elke 5 jaar een nieuwe te kopen.

                                      Dit is het leuke van Nederland :thumbup
                                      Bij mijn werk hebbe we een klant en die meneer rijdt een bmw x6 m verzie oftewel je raad het al?
                                      Dagelijks 1 op 3… en als die wat gas geeft 1op1 :jerry Maar bijv wat ze in Utrecht wille met die auto’s weren…. dan mag deze meneer vrolijk binne met zijn x6 m verzie….

                                      Logies tog dat hij binnen mag en jij niet omdat je auto veel zuiniger is :jerry

                                      #17985329
                                      iquick
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        21 July 2011

                                        Dit is een affiliatie, of zo gezegd een marketing truc. Als je hier in trapt dan weet ik het ook niet. Je betaalt 77 euro voor niks. In opcom heb je ook een olie levensduur sensor lekker boeiend dit. Dat milieu gedoe ook altijd, in december vergaat de wereld ik denk niet aan milieu nu maar aan, hoe kan ik ervoor zorgen dat mn auto meer roet :jerry

                                        Galaxy Nexus Tapatalk

                                        #17985330
                                        Kano
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2012

                                          Hmm.. ik krijg er toch wat kriebels bij. 100.000km, dat rijd ik 5 nog niet. Om nou 5 jaar niet te verversen…

                                          Dat olie kwalitatief verandert geloof ik wel. Iemand wel eens op een motorfiets gereden waarbij de olie van de voorvork al jaren niet ververst is? De weglegging verandert enorm.

                                          #17985331
                                          TheDutchDuke
                                            Lid sinds:
                                            17 August 2012

                                            Dit is al een “oud” verhaal.
                                            Als Analytisch – Organisch Analist ben ik het helemaal eens met de inhoud van het verhaal van H. de Groot.

                                            Echter…, door dat de garages niet de juiste controles en reparaties uitvoeren op het PCV (Positive Crankcase Ventilation) heb je geen enkele garantie dat de olie goed blijft.
                                            Zou in plaats van de olie wisseling een goede controle plaats vinden zou je heel lang met de olie kunnen blijven rijden.
                                            Olie is en blijft olie.

                                            Jammer voor het milieu en de portemonnee dat de situatie is zoals hij nu is.
                                            Je ziet de organisaties, inclusief de regering, die grof verdienen aan deze misstand houden dit kostbare olie verversen in stand :puke .

                                            De peilstok met de chip – 77 euro – vindt ik geldklopperij.
                                            Tevens geen enkele garantie dat deze peilstok wel goed past bij je auto.

                                            #17985332
                                            jeroenk
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 February 2012

                                              Olie is en blijft olie. MITS er geen ‘fijne’ metaaldeeltjes in terecht komen, roetafzetting etc.

                                              Olie wordt niet ververst omdat de olie direct haar smerende werking kwijt is, maar omdat de olie vervuild is met afvalstoffen. De olie tast de motor niet aan, maar wel de troep die in de olie gaat zitten na verloop van tijd. Daarom blijf ik lekker mijn olie wisselen!

                                              #17985333
                                              trashmetal
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 February 2007

                                                Ieder jaar olie verversen is ook vette onzin
                                                Filter doe ik wel ieder jaar
                                                olie verversen tegelijk met distributieriem en waterpomp

                                                #17985334
                                                trashmetal
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  1 February 2007

                                                  waarom een apart topic??

                                                  #17985335
                                                  jeroenk
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    6 February 2012

                                                    @trashmetal wrote:

                                                    waarom een apart topic??

                                                    Vroeg ik mij ook al af.

                                                    En @ topicstarter, wat denk je dat zo’n controle in de garage gaat kosten dan? I.p.v. een oliewissel van 5 minuten. Ik denk dat je in het eerste geval ook richting de 77 euries gaat …

                                                    #17985336
                                                    kaneelschep
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      30 November 2004

                                                      Dit verhaaltje is al eens vaker voorbij gekomen.
                                                      Als je kijkt naar de eigenschappen van olie zou je zeggen dat olie gewoon stuk gaat na een bepaalde tijd. En dus gewoon vervangen dient te worden om de zoveel tijd.
                                                      Hoeveel tijd is natuurlijk altijd een mooi (en ook heel erg zinloos) discussie punt omdat iedereen zijn (verschillende merken) olie weer anders misbruikt en mishandelt.
                                                      Daarom gebruik ik in niet sportieve auto’s ook gewoon prut aldi olie en ververs die gewoon iedere 10000-15000km.
                                                      Een waterpomp en distributie zal ik niet elk jaar vervangen. Nogmaals allemaal afhankelijk van hoe je het apparaat gebruikt en hoe de staat van je motor is..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 54)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.