Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.
- Dit onderwerp bevat 218 reacties, 34 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 juni 2019om 14:35 door Dolby.
-
AuteurBerichten
-
30 maart 2015 om 20:30 #18229842
@Dolby wrote:
@Nova, hebben jullie dan ook regelmatig het tractioncontrol lampen samen met de ABS lampje branden? Want als dat zo is kan het inderdaad zijn
dat je vermogen minder is. Dat heb ik namelijk ook. Als mijn lampjes uit zijn merk je goed dat je meer vermogen hebt inderdaad.@nova…. wrote:
Jos hoop dat je ff dat de geen ellende meer krijgt en dat de zafira weer naar behoren gaat rijden maar jouw kennende zal dat wel gaan lukken.
Altijd mooi zoon foto reportage!! :thumbDe onze houd is in als we is ff goed doortrekken :sleeping
Jos nee dat is hier niet het geval.. hier blijven geen lampen brande.. denk luchtfilter vernieuwen.
31 maart 2015 om 11:56 #18229843Sinds ik de nieuwe ABS sensor heb gemonteerd. Heb ik ook geen andere foutmeldingen meer. ;)
Doordat mijn ABS sensor kapot was kreeg ik deze 2 foutcodes via de Op-com;
Storings codes:
C0040 – Onderbreking van sensor rechter voorwiel (04) – aanwezig.
C0241 – Motorkoppelvermindering, incorrect signaal (04) – aanwezig.De eerste foutmelding C0040 was me duidelijk. Maar de 2de foutmelding van C0241 – motorkoppelvermindering was met niet zo duidelijk. Maar merkte
wel dat de auto regelmatig niet lekker optrekt zeg maar. (houd regelmatig een beetje in met gas geven). Gelukkig ben nu ik nu verlost van alle foutmeldingen die
ik met de op-com heb kunnen uitlezen. :thumb :thumbIk merk nu ook dat de auto weer als de brandweer rijd. Vooral met optrekken gaat het nu heel mooi. (zonder maar iets in te houden). :thumbup
2 april 2015 om 10:57 #18229844Monteren van een nieuwe Wielnaaf met ABS sensor rechtsvoor.
Stap 1:
– Terwijl de auto nog niet is opgekrikt even als eerste de borgpen van de as verwijderen.
– Daarna de wielasbout met dop 28 voorzichtig losmaken (niet verwijderen maar losmaken zodat het straks makkelijker verwijderd kan worden).
– Daarna de wielbouten losmaken.
– Auto op krikken en band verwijderen.Plaatsen van Wielophanging rechts voor Zafira A standaard.
Stap 2:
– Klemklauw verwijderen door middel van 2 bouten (nr:18) achterkant remschijf.
(wat hebben we moeite gehad om deze 2 bouten los te krijgen niet normaal. Maar WD40 heeft zijn werk gedaan pffff).
– Na het verwijderen van de remklauw zie je 1 inbus van de remschijf. Die maak je los en dan haal je de remschijf los.
(de remschijf kan goed vast zitten maar we hebben de remschijf los gekregen om er voorzichtig met een blokhout op te slaan).Foto van demonteren remklauw;
Stap 3:
-Omdat we niet met ons gereedschap bij de 3 bouten van de oude wielnaaf konden komen moesten we eerst een deel van de ophanging
losmaken.(Stuurstang, wielophanging 2 bouten)Foto om te laten zien dat we nu niet bij de 3 bouten konden komen van de oude wielnaaf;
Stuurstang loskoppelen;
Stap 4:
– Nu hebben we genoeg ruimte om de oude wielnaaf te verwijderen en de nieuwe te monteren.
– De oude wielnaaf verwijderen door de 3 bouten los te halen. Daarna de nieuwe wielnaaf plaatsen en de 3 nieuwe bouten vast draaien.monteren van nieuwe Wielnaaf met ABS;
Stap 5:
Nu kunnen we alles terug monteren. Maar dan alle stappen van achter naar voren. ;)Monteren van de nieuwe wielnaaf met ABS sensor;
foto;
Achterkant nieuwe wielnaaf gemonteerd;
Niewe borgpen plaatsen op de vooras;
Daarna de remschijf terug
– Daarna de remschijf terug monteren en goed vast zetten met de inbusschoef die maar op een manier gemonteerd kan worden.
– Daarna de remklauw terug plaatsen (kijk goed uit tijdens het plaatsen van de remklauw dat de nieuwe ABS sensor kabel niet tussen de
remklauw vast komt te zitten).
– Daarna de ABS sensor kabel vast klikken op de wielophangingpunt waar de bevestigingpunten zitten. En vast klikken.
– Daarna de band terug plaatsen en handvast monteren.
– Auto laten zaken en de wielbouten goed vast draaien.Daarna hebben we de auto op contact gezet. En de tractioncontrol samen met de ABS lampje gaat netjes uit zoals het hoort. ;)
Meteen daarna met de Op-com uitgelezen. En de oude fout codes verwijderd. En opnieuw laten controleren op mogelijke foutcodes.
En gelukkig alle foutcodes zijn weg. Er zijn geen foutcodes meer aanwezig.Meteen een test rit gemaakt. En merk meteen dat de auto gelijkmatiger optrekt zonder licht haperingen. Dat had ik wel regelmatig
met de storing lampjes van tractioncontrol en ABS aan. Daar had ik ook een foutmelding erbij zitten van koppelingsvermindering.
Ik weet niet of het met deze foutmelding te maken heeft. Maar de Zafira rijd nu nog beter dan daarvoor.8 april 2015 om 12:20 #18229845Afgelopen goede vrijdag de Zafira laten keuren. En zonder problemen door de APK gekomen. :thumb
Zo staat de Zafira er nu bij. (zomer setup). :thumb
8 april 2015 om 15:23 #18229846AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik zeg zakken :vertag :jerry lol
Staat knap bij zo :thumb :kewlpics
8 april 2015 om 18:23 #18229847Mooi hoor! Blijft een schitterende kleur :wub
10 april 2015 om 08:33 #1822984810 april 2015 om 08:37 #18229849@Blackbull, Het is inderdaad een hele mooi kleur blauw namelijk Prestige Blue. Ik vind deze blauw de mooiste kleur na de Arden Blue OPC blauw. :thumbup :thumbup
@Blackbull wrote:
Mooi hoor! Blijft een schitterende kleur :wub
10 april 2015 om 09:29 #18229850Mooie handleiding, nog opnieuw uit laten lijnen?
10 april 2015 om 20:29 #18229851Jos de zafira ziet er zo :thumb uit
10 april 2015 om 21:02 #18229852Duidelijke omschrijving van de werkzaamheden :thumb
de opmerking over het uitlijnen is wel een terechte, het zou jammer zijn als die dure sloffen scheef afslijten.
Heb je ook nog eens goed naar de remschijf gekeken? Het lijkt op de foto dat de buitenste rand roestig is.11 april 2015 om 20:03 #18229853Bedankt voor de reacties. Opnieuw laten uitlijnen? ik zou niet weten waarom.
Er is niks met de ophanging gebeurd. De vering en dergelijken is niet los geweest namelijk.Het enige wat los is geweest is de stuurstang (die is conisch) dus terug monteren en alles is weer in de zelfde positie als bij demontage.
17 april 2015 om 07:22 #18229854Hoi jos ,de zafira staat er weer netjes bij.
Op 17 mei is er een opel meeting bij de opel garage bergsteijn in berg en terblijt vanaf 12.30
Misschien leuk om eens langs te komen17 april 2015 om 08:22 #18229855Hoi Patrick,
Ik zal het in mijn agenda zetten. Als ik dan kan wil ik graag langs komen. :thumb
18 april 2015 om 20:15 #18229856Gister avond (Vrijdag) onderweg naar huis van het zwembad. Hoor ik plotseling bij het stoplicht een heel raar geluid
(metaalschurend geluid) en komt er plotseling rook onder de motorkap. pfffff. meteen de auto langs de weg
geparkeerd en de motor uitgezet. Als eerste het gezin uit de auto laten stappen. pffff wat waren we erg geschrokken vooral mijn
dochtertje.Heb me gezin even naar een restaurant laten lopen 20 meter verder op. zodat ze rustig even konden bij komen vooral mijn dochtertje
was heel erg geschrokken. We hebben haar namelijk erg snel uit het autostoeltje gehaald. (normaal hebben we alle tijd). Maarja
nood breekt wet zullen we maar zeggen. Na gezin gerust gesteld te hebben.Even kennis gebeld om te vragen om ze mijn vrouw en dochtertje
konden ophalen omdat we met pech langs de weg stonden.Daarna ben ik alleen terug naar de auto gelopen en ben ik onder de motorkap gaan kijken. Kon niks geks zien alleen rook ik een zeer vieze geur van
koppelingsplaten zeg maar. Geen prettige geur. Daarna olie gepijlt en olie pijl was goed, koelvloeistof resoirvair was ook nog normaal.
Het blok was overal netjes schoon ik kon totaal nergens iets zien van een lekkage of wat dan ook.Daarna maar Routemobiel gebeld. aan de telefoon kreeg ik te horen dat het 30min kon duren. Tijdens het wachten heb ik de auto uitgelezen
om te kijken of er foutmeldingen aanwezig zijn. Maar tijdens het uitlezen werd niks gevonden.Auto uitgelezen geen foutmelding aanwezig;
20minuten later komt routmobiel aanrijden. De monteur kijkt meteen onder de motorkap en zegt na enkele seconden het is je koppeling.
Deze vieze geur is duidelijk de koppeling. Ik antwoorde Eh mijn koppeling zou niet weten waarom het me koppeling zou zijn. Heb toen
ik een raar metaalschurend geluid hoorde accuut de auto in zijn achteruit van de weg gezet. En toen ik de auto achteruit naast de weg parkeerde
kwam er rook onder de motorkap vandaan. Maar met schakelen heb ik niks gemerkt alles doet het gewoon zoals het zou moeten. De medewerker
antwoorde wat raar dan. Mag ik de auto even starten. Ja natuurlijk mag je de auto starten. Maar kan u wel vertellen dat de auto geen
foutmeldingen heeft! De medewerker reageert oh hoe weet jij dat dan heb jij odb? Ja heb met de op-com de auto uitgelezen en daar komt niks naar
voren. Heb het meteen aan de medewerker laten zien. Vond de mederwerker wel grapig dat ik de auto zelf had uitgelezen. Dus geef de medewerker
de sleutels om de auto te starten. De medewerker probeerd de auto te starten maar meer dan een paar klikken onder de motorkap gebeurd er heleaas niks.
De medewerker reageerd helemaal dood doet totaal niks. Maar het dashboard zag er wel normaal uit zoals het zou moeten alleen als je wilt starten gebeurd
er helemaal niks.Dashboard ziet er ook standaard uit;
Medewerker verteld maar deze geur is toch zo goed als zeker van de koppeling. Maar dan zou de motor gewoon moeten starten. Het enige wat hij nog kon
bedenken was dat de startmotor doorgebrand is. Daarop reageerde ik is goed dan duw ik de auto wel aan. Gaat u maar zitten. Zo gezegd zo gedaan.
Na enkele meters geduwd te hebben springt de auto gewoon zonder problemen aan. Onder de motorkap kijken en de motor loopt gewoon netjes stationair
zo als ik gewend ben. Maakt een normaal geluid. Daarop reageerde de medewerker nu weten we het zeker de startmotor is doorgebrand. pffff daar was ik
op dat moment blij mee omdat ik eerste instantie bang was dat er iets aan mijn blok zou zijn. Omdat ik een metaalachtig geluid had gehoord voordat ik
met spoed de auto had uitgezet. En dan nog de rook wat onder de motorkap vandaan kwam. Daarop reageer de medewerker dat zou kunnen maar kan je vertellen
dan het blok gewoon goed is en dat 100% zeker de startmotor door gebrand is. Ik heb de medewerker heel erg bedankt voor de goede en vriendelijke hulp.
Daarna ben ik naar huis gereden met mijn buurman achter mij aan voor de zekerheid. Ik moest nog 8Km naar huis rijden. Onderweg naar huis totaal geen probleem
gehad alles werkte zoals ik gewend ben. Thuis aangekomen. Motor uitgezet en geprobeerd om de motor opniuw te starten. Maar weer totaal geen reactie met de sleutel
omdraaien. Helemaal dood. De buurman zei al morgenvroeg (Zaterdag) bellen we even naar een bedrijf voor een nieuwe startmotor.18 april 2015 om 20:57 #18229857Hmm vreemd en ook vervelend al die probleempjes die samen komen, zou het aan de km stand liggen (de mijne is ook weer aan het kuren) Enigste wat ik kan bedenken is dat het rondsel van de startmotor is blijven plakken en daardoor de startmotor is overleden.
19 april 2015 om 09:23 #18229803@Midnight Black, ik zou het niet weten. Maar een startmotor is een elektrisch apparaat en dat kan altijd kapot gaan. Ik weet ook niet hoelang deze oude startmotor gewerkt heeft. Maar ik vermoed wel dat het niet de eerste was. Want tijdens demontage zag ik op de doorgebrande startmotor staan Bosch exchange 1.4KW. Dus ik vermoed dat dit al een vervangende is geweest en dus niet nog de startmotor was die vanaf fabriek is gemonteerd geweest.
zie foto;
19 april 2015 om 09:46 #18229858Bedankt voor de reacties. Opnieuw laten uitlijnen? ik zou niet weten waarom.
Er is niks met de ophanging gebeurd. De vering en dergelijken is niet los geweest namelijk.Veerpoot is los geweest, aandrijfas en stuurkogel. Persoonlijk zou ik uitlijnen
19 april 2015 om 11:45 #18229859@Joop1970, bedankt voor je antwoord. Dan ga ik dat toch maar doen. Wanneer ik nieuwe banden moet hebben. Mijn banden zijn namelijk bijna aan vervanging toe.
@joop1970 wrote:
Bedankt voor de reacties. Opnieuw laten uitlijnen? ik zou niet weten waarom.
Er is niks met de ophanging gebeurd. De vering en dergelijken is niet los geweest namelijk.Veerpoot is los geweest, aandrijfas en stuurkogel. Persoonlijk zou ik uitlijnen
19 april 2015 om 11:53 #18229860Gisterochtend (Zaterdag) ochtend naar een bedrijf gegaan voor een nieuwe startmotor. Ik had namelijk gebeld of ze voor mijn auto een op voorraad hebben. En gelukkig
hebben ze voldoende op voorraad van mijn type auto.Eerst maar eens begonnen om de defecte startmotor te demonteren zodat we die meteen konden omruilen voor een nieuwe startmotor.
Wat zit de startmotor toch op een zeer vervelende plek. Je komt er net niet goed bij het zijn maar 2 bouten maar je hebt maar weinig ruimte om bij
de schroeven te komen. Maar het is toch redelijk goed gegaan. We hebben de voorkant van de auto opgekrikt en op 2 as steunen geplaatst zodat we genoeg
ruimte hebben om veilig te kunnen werken.Demonteren van doorgebrande startmotor;
Doorgebranden startmotor gedemonteerd hij is compleet doorgebrand zie foto’s;
Eenmaal aangekomen bij het bedrijf met de uitgebouwde kapotte startmotor. Kreeg ik als antwoord ohh dit type startmotor heb ik niet op voorraad.
Oh maar aan de telefoon vertelde u dat u genoeg op voorraad had liggen. Ja klopt van bouwjaar 2002 Opel benzine hebben we meerdere op voorraad liggen.
Maar dat is van het oude type. U heeft een nieuw type startmotor.Het bedrijf kon me wel meteen vertellen dat deze startmotor wel erg doorgebrand was.
Maar ze boden mij aan om meteen deze te reviseren en zou na 1,5uur klaar zijn.De medewerker begon me ook te vertellen of ik meerdere sleutel aan mijn auto sleutels had hangen. Waarop ik mijn autosleutel bos heb laten zien.
Ze zei het valt wel mee. Maar het komt vaak voor dat de startmotor doorbranden omdat veel mensen te veel gewicht aan hun autosleutels hangen waardoor
intern er druk ontstaat waardoor het elektrisch gedeelte slijt en de startmotor tijdens het rijden opnieuw laat starten. Ik schrok er van had ik zelf nog nooit van
gehoord namelijk.Het bedrijf adviseerde mij voor de zekerheid even naar de Opel dealer te gaan om een nieuw elektrisch gedeelte te halen kosten ongeveer €60. Want het zou
zomaar kunnen zijn dat als ik dadelijk de nieuwe startmotor monteer de startmotor weer doorbrand.Omdat het elektrisch gedeelte kapot is en spontaan weer
de startmotor start. Na dit gehoord te hebben zijn we maar meteen naar de Opel dealer gereden. Komen we daar aangereden krijgen we van een Opel monteur te horen
dat vandaag het magazijn gesloten is i.v.m. nieuw systeem waardoor we vandaag niks kunnen ophalen. Meteen even gepraat over mijn doorgebrande startmotor.
De Opel monteur vertelde me meteen dit is een bekend euvel dit zou komen door warmte verschil tussen warm/koud weer. Waardoor het stuurslot mechanisme kapot kan
gaan zodat het een signaal stuurt naar de startmotor om nogmaals de startmotor te starten. En dat kan dan zelfs gebeuren tijdens het rijden doordat het mechanisme
versleten is. Hij adviseerde mij dus ook om het stuurslot mechanisme ook te vervangen a €80. Ik dacht dat ik gek werd wat me in 1uur tijd geadviseerd is geworden.
Door 2 bedrijven. De Opel monteur vertelde me wel dat hij het verhaal van het bedrijf van de startmotor niet herkende. Want hij had zelf een vrij zware sleutelbos
en heeft nog nooit problemen hiermee gehad. Ik weet nu ook niet wat hier allemaal van moet geloven en wat ik moet doen.We zijn maar even naar huis gegaan om een kop koffie te pakken omdat we nog moesten wachten op de startmotor die ze aan het reviseren zijn. Tijdens
de kop koffie mijn monteur gebeld om te vragen wat hij vond van de verhalen wat ik vandaag heb gehoord. Mijn monteur adviseerde mij om gewoon de nieuw
startmotor te monteren. En goed te luisteren tijdens het starten of de startmotor niet blijft draaien. Hij vertelde me dat je dat overduidelijk kan horen namelijk.De afgesproken tijd was om en we zijn dus naar het bedrijf terug gegaan om mijn gerepareerde startmotor op te halen. Toen we aankwamen
kregen we te horen sorry. Het duurt iets langer dan we dachten. Maar u kunt blijven wachten. Het duurt niet lang meer. Terwijl we wachten kregen
we van de medewerker de binnenkant te zien van mijn doorgebrande startmotor. Hij vertelde me dat hij dit nog nooit had meegemaakt de magneten waren
compleet doorgebrand. Het binnenwerk was helemaal kegelvormig geworden. Je zag dat het metaal helemaal verbogen was. Echt niet normaal. Daarna
laat hij ons het binnenwerk zien zoals het normaal zou moeten uitzien. Na een paar minuten wachten kregen we te horen dat de startmotor
gerepareerd was. Het bedrijf heel erg bedankt dat ze voor mij met spoed mijn startmotor hebben gereviseerd.De gereviseerde startmotor;
Nadat de verf opgedroogd was i.v.m. net nieuw gereviseerd startmotor. Meteen de nieuwe startmotor terug gemonteerd op de auto. Was weer even zoeken
om precies voor de 2 bout gaten te komen. Je hebt namelijk niet veel ruimte waar de startmotor gemonteerd zit (voorkant motorblok Z22se).Nieuwe startmotor gemonteerd;
Foto via onderkant genomen
foto van bovenkant genomen;
Na het monteren meteen getest of de auto weer gewoon start zonder problemen. En gelukkig startte de auto meteen zoals het hoort. De motor loopt
ook zoals gewend mooi stationair. Dit hebben we 2x achter elkaar getest. Tijdens de 2de test hebben we terwijl de auto stationair draaide aan mijn
sleutel voorzichtig bewogen (links,rechts,omhoog,omlaag, rondje gedraaid) Maar de startmotor werd niet nogmaals gestart. Dit heb ik op deze manier
getest omdat mijn eigen monteur me dit had geadviseerd. Nu maar hopen dat het probleem van de startmotor weg blijft.Wat is nu wijsheid. Zo laten of ook echt wat het bedrijf heeft geadviseerd om het elektrisch gedeelte te vervangen. En het gedeelte wat de Opel monteur
mij vertelde om ook daarbij meteen het stuurslot mechanische te vervangen dit zo totaal rond de €140 gaan kosten. :(20 april 2015 om 09:03 #18229861Als de kosten van revisie meevallen (zeg rond de 150 euro) zou ik het risico gewoon nemen en de boel zo laten. Waarschijnlijk is de startmotor solenoide op een af ander manier blijven hangen waardoor het geheel de hele rit is blijven meedraaien tot de magische rook eruit kwam.
20 april 2015 om 17:30 #18229862Zit je ook niet mee jos
21 april 2015 om 18:57 #18229863Het enige wat jammer is dat precies op Vrijdag 18 April had ik de Zafira 1 jaar. En toen ging mijn startmotor kapot. Dat is op dit moment het enige wat ik kapot heb gehad aan mijn auto. Vanaf ik de auto heb. :thumb
Dus mag nog zeker niet klagen. Als het hier bij blijft teken voor. :thumbup
21 april 2015 om 20:41 #18229864Elektrisch deel vervangen wij ook altijd bij vervanging van de startmotor
20 mei 2015 om 09:18 #18229865Afgelopen weekend begonnen met het demonteren van de luchtinlaat om de carterventilatie van de Z22se na te kijken.
In de hoop dat hierdoor mijn olie verbruik zal verminderen. Op dit moment gebruikt mijn Z22se blok namelijk 1 liter olie op gemiddeld 1200 KM.Z22se blok:
Luchtfilter verwijderen;
Gasklepenhuis verwijderen;
Gaskleppenhuis redelijk onder de olie resten;
Heb de luchtfilterinlaatbuis ook verwijderd om meer ruimte te maken om te kunnen werken.Wat de ruimte is echt krap.
Luchtfilterinlaatbuis verwijderd;
Hier kun je zien dat ik hierdoor meer werkruimte krijg;
De ECU demonteren;
De achterkant van de ECU
De bovenkant van de ECU zonder de stekker gemonteerd;
Losse stekkers van ECU;
EGR buis verwijderen van motorblok;
Kabelboom demonteren bovenkant motorblok;
Heb alleen deze foto, Heb helaas geen foto gemaakt toen ik alleen de kabelboom los had gemaakt;
Nadat je de kabelboom losgehaald hebt van het motorblok. Kun je doormiddel van 2 13boutjes de injectorrail kompleet
loshalen van het blok. Nadat je alle injectoren kabels heb losgeklikt.Injectorrail;
Nadat je de injectorrail gedemonteerd hebt kun je van de luchtinlaat de 5x bouten loshalen van het blok. Dan heb je de luchtinlaat
los van het motorblok. Maar je hebt echt heel weinig werk ruimte. Dit omdat de airco slang erg in de weg zit je moet dus
even voorzichtig de airco slang een beetje duwen zodat je de luchtinlaat kunt verwijderen van het blok.Carterventilator gat in het z22blok;
Luchtinlaat binnenkant;
Carterventilatie klepje;
Carterventilatie klepje schoon gemaakt.
Luchtinlaat blok erg vies van de olie resten;
Binnenkant luchtinlaat z22se;
binnekant luchinlaat z22se blok;
binnekant luchtinlaat z22se blok1;
Carterventilatie klep was helemaal dichtgeslipt hebben we schoon gemaakt met remreiniger;
Hier zie je de luchtinlaat van cilinder 2 waar het gaatje naar de carterventilatie klepje gaat. zo’n gaatje zit ook tussen luchtinlaat cilinder 3.
Carterventilatie klepje schoongemaakt;
Olie resten luchtinlaat;
Olie resten luchtinlaat zo goed als mogelijk verwijderd;
Alles wat mogelijk was schoongemaakt;
Na alles zo goed als mogelijk schoon gemaakt te hebben alles weer terug gemonteerd. Was veel werk en hoop dat het ook
echt gaat helpen. Maar mijn carterventilatie zo nu wel moeten werken omdat alles nu gangbaar en schoon is. Alles was namelijk
goed onder de olie resten. En de carterventilatie klepje en buis was aardig dicht geslipt.Nadat alles terug gemonteerd was. De accu weer aangesloten. En eerst de auto uitgelezen voor de zekerheid.
En met uitlezen waren er geen foutmeldingen. Die had ik namelijk ook niet voordat ik begonnen was met de carterventilatie.Daarna auto eerste keer starten. Auto starte niet. Je hoorde een geluid van een pomp. Tweede keer starten auto springt aan
maar loopt heel rauw. Daarna auto even uitgezet en de derde keer gestart de motor springt normaal aan en loopt als een trein.
Heerlijk mooi stationair. Heb daarna meteen een kleine testrit gemaakt. En wat me opviel was dat de auto nog soepeler rijd dan daarvoor.
Het lijkt net alsof de motor beter ademt waardoor de motor nog lekkerder rijd.Ik hoop dat mijn olie verbruik ook minder word.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.