Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 219)
  • Auteur
    Berichten
  • #18229817
    Dolby
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 May 2008

      Bedankt voor de informatie. :thumb

      @duncs wrote:

      De uitlaat van de 2.2 en de 2.0 dti zijn hetzelfde ;) (heb laatst het flexibel stuk mogen vernieuwen)

      #18229818
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        De Zafira heeft inmiddels de 210.000KM bereikt dus moest er even een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd worden.

        Onderdelen;
        5liter 5W40 olie
        Nieuwe olie filter

        Hier een paar foto’s van de kleine onderhoudsbeurt;

        Motorblok Z22se

        Auto een beetje opgekrikt om de caterplug los te halen om de oude olie te verwijderen. En wachten tot er bijna geen olie meer uit komt.
        in mijn geval +/- 4 liter. Terwijl de olie er nog heel langzaam uit loopt de olie filter loshalen en verwijderen.

        Olie filter loshalen;

        Binnenkant oliefilter behuizing;

        Oude olie filter na 15.000KM;

        Oude olie filter na 15.000KM

        Plaatsen van een nieuwe olie filter en daarna opnieuw vullen met nieuwe olie.

        Op naar de 225.000KM :thumb

        #18229819
        Dolby
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2008

          Even een kleine update van het olie verbruik van mijn Z2.2se 16V.

          Ik hou alles netjes bij qua tankbeurten, olie verbruik, onderhoud beurten, kosten onderdelen, hoeveel km mijn Zomerbanden/winterbanden hebben gereden.
          Voordat ik de kleine 210.000KM beurt had uitgevoerd was mijn olie verbruik gemiddeld op 1liter olie op 1500KM. Maar nadat ik de kleine onderhouds beurt heb uitgevoerd
          kan ik nu melden dat mijn olie verbruik is verbeterd namelijk 1 op 2200KM. Ik blijf het bijhouden. Maar hoop dat het zo blijft. :thumb

          Het enige wat ik veranderd heb is het merk olie. Ben van Kroon olie 5w40 naar Techno 5W40 olie gegaan. Hoop dat het olie verbruik zo blijft of nog beter word. Ik hou jullie op de hoogte.

          #18229820
          midnight black
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 December 2011

            Scheelt toch wel wat. Je Zafira heeft trouwens een km stand dicht bij de mijne, die tikt komende week denk ik de 220.000 aan.

            #18229821
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              @midnight Black, ja scheelt zeker. Hoop natuurlijk dat het zo blijft. Maar daarvan hou ik jullie op de hoogte natuurlijk.

              Qua KM zitten we dan dichtbij het enige verschil als ik me goed kan herinneren is dat jij Valvoline 10W40 olie gebruikt. En ik op dit moment de techno 5W40 olie. Voorheen gebruikte ik
              de Kroon olie 5W40. Ik rij dagelijks voor woon/werk verkeer veel kleine stukken gemiddeld per dag 30KM. Op jaar basis gemiddeld 18.000KM per jaar.

              #18229822
              Dolby
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 May 2008

                Afgelopen dagen hoor ik soms een piepend geluid tijdens het rijden. Terwijl ik niet rem. als ik dan de handrem een klein beetje aantrek is het piepend geluid meteen weg? Laat ik de handrem weer helemaal los komt heel af en toe het piepend geluid terug? Wat zou het kunnen zijn.

                Als ik de remschijf rond draai heeft de remschijf +/- 2/3 gewoon goed maar ongeveer 1/3 van de remschijf gaat het vrij stroef?
                Zou dit kunnen betekenen dat mijn remschijf krom is?

                #18229823
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Ik zou zeggen versleten blokken, steentje op een van de blokken randje op de schijf. Ik had laatst ook een piepend geluid aan de voorzijde van de kadett. Ik dacht wiellager dus wiel eraf. Toen ik de kadett kocht zaten er nieuwe remschijven en blokken op. Wat bleek 1 blok was volledig weg, de klauw bleef dus hangen en ging niet meer terug. Overigens niets van gemerkt bij remmen of rijden.

                  #18229824
                  midnight black
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 December 2011

                    Ik zie dat er een aardige rand aan je schijf zit, een keer de rand er af (laten) draaien kan schelen. Maar dan moet de schijf en niet te dun zijn en als je dat afdraaien dik moet betalen kun je sowieso beter nieuwe schijven monteren. Uiteraard ook de blokken vervangen als je de schijven vervangt en meteen even kijken of de klauwen soepel bewegen.
                    Check ook even je remolie, dan is ie weer helemaal goed.
                    Betreft de olie, ik zie dat jij nog ritjes maakt van 30km per dag, bij ons is het vaak ritjes van 2 tot 10km, het olieverbruik is dan veel hoger dan op een hele vakantierit.

                    #18229825
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      buig ook je ankerplaten even weg van de schijf, wij hebben ons kapot gezocht naar een vreemd piepje, dat was de ankerplaat. Zorg dat deze nergens tegenaankomt, ook niet tegen stuurkogels e.d.

                      #18229826
                      midnight black
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 December 2011

                        Inderdaad ook zoiets, ik weet niet hoe jou ankerplaten er aan toe zijn maar bij mij zijn er aan de onderkant gewoon stukken weggeroest :shock: Ach ja als dat het enigste is wat roest….

                        #18229827
                        Dolby
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 May 2008

                          @Midnight Black, Op dit moment kan ik niet zeggen dat ik mijn blok minder of meer olie verbruikt op korte/lange stukken. Tot nu toe gemiddeld de zelfde verbruik.
                          Oud verbruik was gemiddeld 1 liter op 1500KM. Sinds de kleine 210K onderhouds beurt heb ik opeens 1 liter op 2200KM. Hoop dat het zo blijft. Maar hou je wel op de hoogte hiervan.
                          Het enige wat ik gedaan heb is van de dure Kroon olie (5W40) naar de goedkopere Techno (5W40 olie).

                          @midnight black wrote:

                          Ik zie dat er een aardige rand aan je schijf zit, een keer de rand er af (laten) draaien kan schelen. Maar dan moet de schijf en niet te dun zijn en als je dat afdraaien dik moet betalen kun je sowieso beter nieuwe schijven monteren. Uiteraard ook de blokken vervangen als je de schijven vervangt en meteen even kijken of de klauwen soepel bewegen.
                          Check ook even je remolie, dan is ie weer helemaal goed.
                          Betreft de olie, ik zie dat jij nog ritjes maakt van 30km per dag, bij ons is het vaak ritjes van 2 tot 10km, het olieverbruik is dan veel hoger dan op een hele vakantierit.

                          #18229828
                          Dolby
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 May 2008

                            Bedankt voor de reacties alvast.

                            Ik heb zelf gekeken naar de ankerplaat maar die is bij mij niet verroest of iets dergelijks. De anker plaat zit ook ruim vrij van de remschijf. IK heb mijn Zafira nu bijna 1 jaar geleden gekocht.
                            En voor de apk waren er toen nieuwe remschijven en remblokken op ge komen. De remschijf ziet er nog als nieuw uit. En de remblokken TRW ziet er ook nog als nieuw uit. De remschijf kan ik niet zo snel zien wat voor merk deze is. Heb wel geconstateerd dat de buitenkant remblok netjes van de schijf af zit. Maar de binnenkant remblok zit er bijna tegen de remblok aan.
                            Als het goed is ga ik aankomend weekend samen met mijn buurman er naar kijken.

                            #18229829
                            midnight black
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 December 2011

                              Foto even uitvergroot bekeken (op tabletgeval zie je niet zoveel) maar rand lijkt idd mee te vallen en zit nog grijze verf op het hart dus zal idd niet zo oud zijn, als ie plaatselijk aanloopt zal er toch een slingering in zitten, controleren met een meetklok of deze binnen de tolleranties valt anders toch afdraaien.

                              #18229830
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                TRW blokken zijn vaak recht ipv schuin aan de rand. Even afschuinen wil ook soms helpen.

                                #18229831
                                Dolby
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 May 2008

                                  Bedankt voor de tips Midnight Black & Haasje ga ik aankomend weekend meteen kijken en hopelijk oplossen. Vind het erg irritant het gepiep. Lijkt net alsof je de auto niet goed onderhoud. :fy1

                                  #18229832
                                  Dolby
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 May 2008

                                    Omdat ik sinds een paar dagen problemen heb met een zeer vervelende piepgeluid wanneer ik aan het rijden ben. Vandaag samen met mijn buurman geprobeerd het probleem te vinden en op te lossen.

                                    Omdat de band er af moest meteen even een foto gemaakt van de achter vering van een Zafira A. Ik heb achterveren met code: QC er op zitten;

                                    Wat ons opviel was dat mijn linker achterband gewoon netjes doordraait zoals het hoort, maar mijn rechter achterband stop heel snel omdat
                                    we horen dat er iets klemt. Daarom hebben we de remklauw losgehaald en de remcilinder gangbaar gemaakt;

                                    Remklauw losgehaald en de remolie opvangen om weg te gooien;

                                    Remklauw losdraaien;

                                    Remklauw;

                                    Remcilinder ziet er netjes uit;

                                    Remvloeistof opvangen;

                                    Remklauw opnieuw gemonteerd;

                                    Handrem wat minder strak gemaakt;

                                    Nadat we dit allemaal netjes hebben gangbaar gemaakt draaide nu rechtsachter ook het wiel netjes door zoals het hoort.
                                    Na het monteren van de remleiding, handrem gedeelte, remklauw. Remvloeistof (Dot4) bijgevuld. En daarna meteen ontlucht.
                                    Even pauze gepakt onder een genot van koffie en zelf gemaakte cake wat mijn kinderen gemaakt hebben. :wub

                                    Na de heerlijke koffie en cake zijn we een test rit gaan maken. Ik voelde meteen dat de auto weer vrij vooruit kwam.
                                    Daarvoor had je het gevoel dat er iets was wat de auto een beetje tegenhoud zeg maar. De auto rijd weer heerlijk zoals het hoort
                                    de hele test rit het raam open gehad om te luisteren of het gepiep weg bleef. En gelukkig horen we na 15km helemaal niks meer.
                                    Netjes zoals alles hoort te zijn de auto remt goed en maakt geen vervelend piep geluid meer. Dus terug naar huis toe. Maar nu niet via
                                    de snelweg maar binnendoor. Alles was nog steeds zoals het zou moeten. Tot we ongeveer 3 straten verwijderd zijn van mijn huis.
                                    Het begin heel zachtjes met een schurend geluid, schiep schiep, grrrrrrrr. Als je dan remt of de handrem iets aantrekt meteen het geluid helemaal
                                    weg. Laat je de handrem of rempedaal helemaal los komt meteen weer het vervelend piep geluid terug.

                                    Meteen thuis aangekomen meteen weer opkrikken en ja hoor de linkerband draait nog steeds netjes door zoals het hoort. Maar rechtsachter
                                    loopt het weer heel stroef. Dus band opnieuw eraf. Remklauw weer loshalen nakijken en opnieuw monteren. Nu draait de band weer netjes zoals het hoort.
                                    We snappen nu even niet meer waar het aan kan liggen. Als we nu terwijl de auto achter opgekrikt is. Kunnen we de handrem gebruiken en de voetrem.
                                    Daarna kunnen we gewoon de band weer draaien zoals het hoort. En dit hebben we wel 20x gedaan maar de band blijft gewoon daarna normaal doordraaien.

                                    Maar na een testrit. Gebeurd steeds het zelfde. Kan iemand mij nu nog helpen met wat het nog zou kunnen zijn? Het lijkt wel waneer de remschijf gebruikt word en dus na enkele KM gereden te hebben natuurlijk warm en dan kan er iets gebeuren waardoor het gepiep weer terug komt?

                                    Kan iemand mij vertellen wat het zou kunnen zijn? Alle tips zijn natuurlijk welkom.

                                    #18229833
                                    Dolby
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 May 2008

                                      Het enige wat ik op dit moment kan vertellen is nadat we de laatste reparatie poging geprobeerd hebben. Is het probleem nog niet terug gekomen. (namelijk de pennen van de remblokhouder nagekeken (zie foto). De bovenste pen zat behoorlijk vast. Terwijl de onderste pen heel soepel bewoog.

                                      Om deze pennen heb ik het (Remblokhouder)

                                      Het piep geluid op dit moment is gelukkig weg. Heb inmiddels 2 dagen korte stukken gereden +/- 44KM. En rij op dit moment met de radio uit en rechtsachter het raam open.
                                      Maar hoor helemaal niks meer. :???: Maar heb op dit moment nog geen 100% vertrouwen of het wegblijft. Als ik vanavond thuis kom zal ik de auto even achter opkrikken om te kijken
                                      of de band nog netjes draait zoals het zou moeten. Als het probleem nu zou wegblijven heeft het toch te maken gehad met de pennen van de remblokhouder zoals je op de foto ziet.
                                      Ik weet niet precies hoe het onderdeel heet. Daarom noem ik het op dit moment nog een (remblokhouder). ;)

                                      Heb wel voor de zekerheid voor donderdag een afspraak gemaakt bij mijn monteur. Voor een second opinion. Wil namelijk maximaal veiligheid hebben voor mijn gezin natuurlijk.

                                      #18229834
                                      Dolby
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 May 2008

                                        Heb inmiddels ook een nieuwe wielnaaf met ABS sensor besteld die komt hopelijk deze week binnen. Heb namelijk vanaf ik mijn Zafira kocht regel matig het tractioncontrol samen met de ABS lampje branden. Maar afgelopen dagen blijven deze 2 lampjes continu branden. Daarom alvast een nieuwe besteld via e-bay duitsland.

                                        De Zafira moet namelijk binnenkort gekeurd worden. En wil niet dat mijn Zafira word afgekeurd op het controle lampje van tractionctronl/abs.

                                        #18229835
                                        Dolby
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 May 2008

                                          Ben gister middag nog voor de zekerheid langs mij monteur geweest om te laten kijken of nu echt alles is opgelost. En mijn monteur kon gelukkig bevestigen dat het probleem nu echt is opgelost. :thumb

                                          Het probleem was bij mij dus de bovenste pen van de remklauwhouder;

                                          Dit hebben we gangbaar gemaakt doormiddel van. (Eerst goed schoon te maken en daarna opnieuw voorzien van een beetje vet). En alles netjes terug gemonteerd.
                                          Nu werkt de remklauw weer zoals het zou moeten werken. :thumbup

                                          Kreeg net het bericht dat mijn pakket vanuit Duitsland is binnengekomen namelijk een nieuwe wielnaaf met ABS sensor. Dat gaan we dus morgen
                                          meteen monteren om van mijn tractioncontrol met ABS lampje af te komen. Die brand namelijk steeds vaker de afgelopen weken.

                                          Nieuwe wielnaaf met ABS sensor (rechtsvoor)

                                          #18229836
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970

                                            Goed om te horen man, eindelijk van die ellende af!

                                            #18229837
                                            Blackbull
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 July 2004

                                              Goed te horen dat het opgelost is! :thumb

                                              #18229838
                                              nova….
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                Jos hoop dat je ff dat de geen ellende meer krijgt en dat de zafira weer naar behoren gaat rijden maar jouw kennende zal dat wel gaan lukken.
                                                Altijd mooi zoon foto reportage!! :thumb

                                                De onze houd is in als we is ff goed doortrekken :sleeping

                                                #18229839
                                                Dolby
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  1 May 2008

                                                  @Pixels66 & Blackbull, Dat kun je wel zeggen. Altijd een lekker gevoel als met de auto alles inorde is. :wors

                                                  Gisteravond thuis aangekomen meteen even het pakketje uitgepakt.

                                                  Nieuwe wielnaaf met ABS Sensor;

                                                  Voorkant wielnaaf;

                                                  Achterkant wielnaaf;

                                                  Ik heb een nieuwe ABS sensor nodig omdat de tractioncontrol samen met de ABS lampje steeds vaker begon te branden. Toen ik 1 jaar geleden de
                                                  auto gekocht had. Ging het lampje heel soms aan. Maar als ik dan het contact uit deed en daarna opnieuw op contact zetten waren alle lampjes gewoon
                                                  netjes uit. Maar afgelopen maand bleven de storing lampjes van Tractioncontrol en ABS lampje steeds branden ging niet meer uit.
                                                  Dashboard met Tractioncontrol & ABS lampje aan; (Normaal gesproken zou na enkele seconde deze lampes uit moeten gaan).

                                                  Dashboard met storings lampjes aan;

                                                  Met de storings lampjes aan van tractioncontrol en ABS. Krijg ik met de Op-com deze 2 foutcodes te zien;

                                                  Storings codes:

                                                  C0040 – Onderbreking van sensor rechter voorwiel (04) – aanwezig.
                                                  C0241 – Motorkoppelvermindering, incorrect signaal (04) – aanwezig.

                                                  Na het uitlezen van deze foutcodes hebben we meteen even de nieuwe wielnaaf met ABS sensor aangesloten. Doormiddel van de oude ABS sensor kabel los te koppelen en de nieuwe
                                                  aan te sluiten. Daarna met Op-com opnieuw uitlezen. En even de foutcodes wissen. Met als resultaat dat alle foutcodes weg zijn en blijven.

                                                  We zijn vanplan om het dit weekend te gaan monteren. We hebben nu tenminste getest of deze nieuwe wielnaaf met ABS sensor mijn probleem oplost.

                                                  #18229840
                                                  Dolby
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 May 2008

                                                    @Nova, hebben jullie dan ook regelmatig het tractioncontrol lampen samen met de ABS lampje branden? Want als dat zo is kan het inderdaad zijn
                                                    dat je vermogen minder is. Dat heb ik namelijk ook. Als mijn lampjes uit zijn merk je goed dat je meer vermogen hebt inderdaad.

                                                    @nova…. wrote:

                                                    Jos hoop dat je ff dat de geen ellende meer krijgt en dat de zafira weer naar behoren gaat rijden maar jouw kennende zal dat wel gaan lukken.
                                                    Altijd mooi zoon foto reportage!! :thumb

                                                    De onze houd is in als we is ff goed doortrekken :sleeping

                                                    #18229841
                                                    Dolby
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 May 2008

                                                      Inmiddels 1 Week verder (150KM) gereden zonder het vervelend piep geluid van mijn achterrem. Kan ik melden dat alles is verholpen. :thumb

                                                      We hebben afgelopen zaterdag ook meteen de nieuwe wielnaaf met ABS sensor gemonteerd. Het was even ploeteren want zoals altijd waren een paar bouten die niet
                                                      wilde mee werken. Maar gelukkig met wd40 kom je een heel eind. ;)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 219)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.