Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.

19 berichten aan het bekijken - 201 tot 219 (van in totaal 219)
  • Auteur
    Berichten
  • #18229941

    Helmer opelfan
    Participant
    • Topics 31
    • Reacties 5787
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 September 2011

    Benieuwd naar het resultaat :thumb
    Lijkt een dikke blunder van de motor bouwer :hmmz

    #18229942

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3369
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    @Midnight black, Nee ik ben sinds kort naar half synthetisch gegaan om aanrade van mijn monteur. Maar heeft niks geholpen veranderd niks aan het olie verbruik. Hiervoor alleen maar vol synthetisch olie gebruikt Kroon olie , techno olie en Valvoline.

    @midnight black wrote:

    Mooi verslag hoor, zal eens in mijn foto’s terugzoeken naar die kanalen in het blok en deksel om te zien hoe het bij mij zit.
    Zie dat je telkens 5W40 half synthetisch gebruikt, ik ben nu naar een 5W30 vol synthetisch (Castrol) gegaan om te kijken of dat scheelt.

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18229943

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3369
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    Update over Z22se Olie verbruik.

    Informatie:

    Mijn Z22se blok
    KM stand: 233.xxx KM
    Bouwjaar: 2002
    Olie type: 5W40
    Merk: Valvoline Durablend 5W40 (half syntheet).
    Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 600KM.

    Helaas heeft de By-pass van Cliff bij mijn Z22se niet geholpen qua olie verbruik. Daarom heb ik 2 weken geleden een compressie test laten uitvoeren voor mijn Z22se blok.
    Gelukkig was de Compressie test in orde. Namelijk op alle 4 de cilinders 12bar. Had ik ook wel verwacht. Want mijn blok rijd als een trein.
    Maar wilde het toch allemaal uitsluiten. Volgens mijn monteur zou het de olieschraapveren moeten zijn. Omdat de bougies mooi schoon waren tijdens de Compressie test.
    Dus op het advies van mijn monteur hebben we nu een flesje Forte Oil Fortifier (400ML) bij de olie gegooid. Daar heeft de monteur goede ervaringen mee.
    Dus nu is het afwachten of het gaat helpen. En met helpen bedoel ik dat het olie verbruik verminderd word.

    Zomerset 2016:

    Ik hou jullie op de hoogte hiervan. Lijkt me namelijk handig voor de mensen die ook een Z22se hebben.

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18229944

    blue_GTC
    • Topics 5
    • Reacties 18
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2010

    Goedemorgen Jos, mijn vader had ook een verhoogd olieverbruik hij heeft hetzelfde spul als jou moeten gebruiken op aanraden van zijn monteur na een paar weken verder te zijn is het blok overleden. Ik heb op internet gelezen dat dit vaker voorkomt. Dus ik weet niet of het wel goed is om dat spul te gebruiken in de auto. Gr tom

    #18229945

    joop1970
    Participant
    • Topics 74
    • Reacties 2646
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 September 2010

    Als dit niet werkt sou ik er persoonlijk een andere motor in gooien….

    #18229946

    midnight black
    Participant
    • Topics 48
    • Reacties 3444
    • Offline
    • Lid sinds:
      14 December 2011

    @joop1970 wrote:

    Als dit niet werkt sou ik er persoonlijk een andere motor in gooien….

    Waarom dat dan? Uit compressietest is gebleken dat die dik in orde is, je kunt heeeeel wat olie kopen voor het geld van een ander blok waarvan trouwens niet gezegd is dat deze niet dezelfde of ergere problemen heeft (tenzij je er een revisieblok in legt maar dat overstijgt dik de waarde van de auto)
    Zeer waarschijnlijk klepseals vervangen om het probleem te verhelpen, alleen is dit nogal een karweitje…

    #18229947

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3369
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    @blue GTC, Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik nu de Forte fortifier op advies van mijn monteur. En heb natuurlijk ook gezocht op internet wat mensen ervan vinden. Ik heb zelf veel goede verhalen gehoord hierover. Daarom dat ik het probeer. Ben zelf niet bang dat door dit middel mijn motor in de soep draai. Anders had ik het zelf natuurlijk nooit in de motor gegooid.

    Het is nu afwachten of deze Forte fortifier iets helpt qua olie verbruik.

    @blue_gtc wrote:

    Goedemorgen Jos, mijn vader had ook een verhoogd olieverbruik hij heeft hetzelfde spul als jou moeten gebruiken op aanraden van zijn monteur na een paar weken verder te zijn is het blok overleden. Ik heb op internet gelezen dat dit vaker voorkomt. Dus ik weet niet of het wel goed is om dat spul te gebruiken in de auto. Gr tom

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18229948

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3369
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    @Midnight black, Precies wat jij zegt. Zo denk ik er ook over op dit moment. Voor een nieuw 2de hands blok of reparatie kan ik volgens mij nog heel wat olie kopen. Maar ik zou het gewoon heerlijk gevonden hebben dat het olie verbruik niet zo belachelijk hoog zou zijn. Want 1 liter olie op 600KM is echt niet standaard. Heb zelf nog nooit eerder een auto gehad die
    zo veel olie verbruikt.

    @midnight black wrote:

    @joop1970 wrote:

    Als dit niet werkt sou ik er persoonlijk een andere motor in gooien….

    Waarom dat dan? Uit compressietest is gebleken dat die dik in orde is, je kunt heeeeel wat olie kopen voor het geld van een ander blok waarvan trouwens niet gezegd is dat deze niet dezelfde of ergere problemen heeft (tenzij je er een revisieblok in legt maar dat overstijgt dik de waarde van de auto)
    Zeer waarschijnlijk klepseals vervangen om het probleem te verhelpen, alleen is dit nogal een karweitje…

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18229949

    blue_GTC
    • Topics 5
    • Reacties 18
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2010

    Het zal wel goed komen jos en als je er weinig hinder van onder vind gewoon laten lopen ( weet je nog wie ik ben ?) Groetjes

    #18229950

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3369
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    @blue_gtc, Tuurlijk weet ik wie je bent. Tom :thumb

    @blue_gtc wrote:

    Het zal wel goed komen jos en als je er weinig hinder van onder vind gewoon laten lopen ( weet je nog wie ik ben ?) Groetjes

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18229951

    joop1970
    Participant
    • Topics 74
    • Reacties 2646
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 September 2010

    Waarom dat dan? Uit compressietest is gebleken dat die dik in orde is, je kunt heeeeel wat olie kopen voor het geld van een ander blok waarvan trouwens niet gezegd is dat deze niet dezelfde of ergere problemen heeft (tenzij je er een revisieblok in legt maar dat overstijgt dik de waarde van de auto)
    Zeer waarschijnlijk klepseals vervangen om het probleem te verhelpen, alleen is dit nogal een karweitje…

    Behalve als je dat olieverbruik dus niet accepteert. Als je goedkoop een andere motor kunt krijgen is dat best een optie.

    #18229952

    arnp
    • Topics 14
    • Reacties 141
    • Offline
    • Lid sinds:
      26 June 2011

    Ook een andere motor zal olie gebruiken.
    Volgens mij doen bijna alle z22se motoren dit.
    De mijne heeft 165k gelopen en gebruikt ook 1 liter op 1000 km.
    moet het nog eens goed nazien omdat ik deze auto nog maar net 2500 km heb.

    #18229953

    midnight black
    Participant
    • Topics 48
    • Reacties 3444
    • Offline
    • Lid sinds:
      14 December 2011

    Tja enigste reden om die klepseals niet te vervangen is voor mij dat het een behoorlijk karweitje is. Maar wisselen van een motorblok zal niet sneller gaan schat ik.

    #18229954

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3369
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    @Midnight black, dat is voor mij op dit moment ook de enigste reden om het nog niet te vervangen. Het enige vervelende wat ik heb is het hoog olie verbruik. Voor de rest is het blok gewoon perfect. Het rijd heerlijk namelijk.

    @midnight black wrote:

    Tja enigste reden om die klepseals niet te vervangen is voor mij dat het een behoorlijk karweitje is. Maar wisselen van een motorblok zal niet sneller gaan schat ik.

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18229955

    midnight black
    Participant
    • Topics 48
    • Reacties 3444
    • Offline
    • Lid sinds:
      14 December 2011

    Nouja de mijne gaat ook nog steeds als de brandweer maar ik weet nog een nadeeltje: dat andere sapje wat het blok in gaat lust ie ook nogal goed… ;)

    #18229956

    astra gti
    • Topics 1
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 April 2016

    En heeft het spul geholpen of heb je nog moe genoeg kilometers gereden om het te kunnen testten

    Gr Adam.

    #18229957

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3369
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    @Midnight Black, Ja het ander sapje Euro95 lust die ook aardig als je lekker door rijd. Stads verkeer lust de Zafira 12liter op 100KM. (1 op 8 ) ;)

    @midnight black wrote:

    Nouja de mijne gaat ook nog steeds als de brandweer maar ik weet nog een nadeeltje: dat andere sapje wat het blok in gaat lust ie ook nogal goed… ;)

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18229958

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3369
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    @astra GTI, Ben nog aan het testen. Maar heb nog niet voldoende gereden om te kijken of het nu veranderd is.

    @astra gti wrote:

    En heeft het spul geholpen of heb je nog moe genoeg kilometers gereden om het te kunnen testten

    Gr Adam.

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18366696

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3369
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    Update over Z22se Olie verbruik.

    Informatie:

    Mijn Z22se blok
    KM stand: 261.xxx KM
    Bouwjaar: 2002
    Olie type: 5W40
    Merk: Valvoline Durablend 5W40 (full syntheet).
    Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 500KM.

     

    Kan helaas melden dat 14dagen geleden mijn Zafira A 2.2 16V de motor is overleden bij 261.xxx km. Dat is erg plotseling gegaan. Heb in de 5 jaar en ruim 70K gereden weinig problemen gehad. Alleen het olie verbruik was niet standaard.

    Ik heb 14dagen geleden helaas moeten meemaken dat na 1 uur rijden op de snelweg plotseling mijn mm (motor management lampje. Begon te knipperen 6x. daarna paar seconden uit en daarna weer 6x knipperen). Op dat moment reed ik op de cruisecontrol met 140KM. Na dat het mm lampje begon te knipperen viel meteen de cc uit. Dus naar de rechterbaan gegaan alles leek normaal. Maar toen ik het gaspendaal aanraakte begon mijn auto te trillen en een vlinke broemgeluid was goed te horen. Meteen de eerste afslag de snelweg af gegaan en meteen op een veilig plek kunnen zetten. De auto leek wel op 3 cylinders te lopen. Motor uitgezet en opnieuw gestart weer draait de motor op 3 cylinders. Daarna meteen de auto uitgezet en met de Op-com uitgelezen. Met de Op-com werd de foutmelding P0300 (00) uitgelezen. (betekenis meervoudig cylinder overslaan van meedere cilinders). Dus niet steeds de zelfde. Heb routemobiel gebeld. Routbobiel monteur vertelde dat zal voor 99% zekerheid de bobine zijn. Maar jouw Bobine voor de Z22se hebben wij helaas niet. Dus heb ik een leenauto gekregen en hebben zij mijn auto 2 dagen later thuis voor de deur gebracht. Had inmiddels een andere bobine voor de Z22se gekocht. Na het monteren van de nieuwe bobinebrug van de Z22se. Helaas weer lopen op 3 cylinders. Bij mij was helaas het probleem ook niet de bobine & bogies. Daarna naar mijn monteur gegaan en die heeft mijn bogies bekeken en hij zag meteen dat er veel olie en klein resten van koelvloeistof op zat. Hij vertelde mij dat het blok helaas kapot is gegaan. Dus ik heb helaas sinds 14dagen een andere Zafira moeten kopen. Mijn monteur heeft achteraf nog een compressie test uitgevoerd en daaruit kwam naarvoren dat cilinder 3 totaal geen compressie meer had.

     

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

19 berichten aan het bekijken - 201 tot 219 (van in totaal 219)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.