Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 219)
  • Auteur
    Berichten
  • #18229791
    Dolby
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 May 2008

      Omdat ik na de vakantie op de terug weg geen werkende airco meer had maar even naar de airco boer gegaan. Helaas tijdens druk test kwam eruit dat er een kleine lekkage aanwezig is. Maar helaas konden we het niet met het blote oog zien. Daarom adviseerde de airco boer mij om de condensor te vullen met daarbij een vloeistof om te kijken waar de lekkage zit. Terwijl de airco gevuld werd +/- 550gram (net niet vol) Want mijn airco is vol bij 600gram. Kwam er opeens flink stoom/rook ontwikkeling uit mijn motorruimte. Ik schrok er best van moet ik eerlijk zeggen. Maar de airco monteur pakte een lampje en ging onder de motorkap kijken wat er aan de hand was. Echt binnen No time stond de halve garage in een soort mist. Nadat de auto uit gezet was. Stopte na enkele seconden de soort mist.

      De airco monteur zetten de Zafira meteen op de brug. Na 5 minuten onderzoek. Liet de airco monteur zien waar het lek zat. Hij was namelijk bang dat het de compressor zou zijn eerste instantie. Maar na onderzoek kwam gelukkig toch de lekkage van de condensor vandaan. Die was aan de achterkant gescheurd.

      Dus er moet een nieuwe airco condensor komen.

      Hier de defecte condensor. Is volgens mij nog de Originele van Fabriek af.

      Origineel Behr;

      Defecte condensor op de bekende plek;

      Defecte condensor op de bekende plek;

      #18229792
      nova….
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Ok maar het is weer opgelost.. je kan weer cool rijden ;)

        #18229793
        Dolby
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2008

          Nadat mijn condensor defect was. Dus op zoek gegaan naar Condensors. Na enkele dagen gezocht op internet en rond gebeld naar verschillende auto materiaal zaken.
          En na verschillende merken gekeken zoals bijvoorbeeld; schleickmann, thermotec, Diederichs, NRF, Nissens, van Wezel, Valeo, Behr, Delphi enzo.

          De Van Wezel, schleickmann,thermotec zijn de goed kopen klasse vanaf 60 euro t/m 110 euro.
          De Nissens, NRF zit in de midden klasse zeg maar tussen de 100 t/m 150 euro.
          De Veleo, Behr, Delphi zitten in de hoge klasse zeg maar vanaf 180 t/m over de 300 euro.

          Bij de Opel dealer zelf gebeld voor een condensor die zou me €303 kosten.
          Bij de automaterialen zaken hebben de meeste als instap condensor de Nissens die gemiddeld rond de 110 t/m 150 euro zitten.

          Mijn keus is daarom gevallen voor een goed koper airco condensor namelijk de “van Wezel” voor €81. De condensor ziet
          er netjes uit. Als ik dat vergelijk met mijn oude Behr. Zit er op het oog niet veel verschil in. Maar dat zal de tijd moeten leren.

          Netjes verpakt mijn nieuwe “van Wezel” condensor;

          Defecte condensor demonteren;

          Airco fan verwijderd van defecte condensor;

          Achterkant airco fan;

          Defecte condensor zonder airco fan;
          .

          Nieuwe o-ringen voor de condensor (voor de aansluiting van de condensor);

          Ik persoonlijk zou geen nieuwe condensor monteren zonder nieuwe o-ringen te nemen.

          Nieuwe van Wezel condensor gemonteerd;

          Let goed op wanneer je de airco in en uit slang aansluit met je nieuwe o-ring. Ik heb de o-ring een heel klein beetje
          met vaseline ingesmeerd. (heel erg dun). Dan de o-ring recht op de aansluit slang zetten. En daarna met beleid de
          slang drukken tegen de condensor. En dan voorzichtig de schroef die er bij zit handvast draaien. (dit heb ik samen
          met mijn buurman gedaan. Het lijkt me handig om dit met 2 personen te doen. De een houd alles netjes vast en recht.
          De ander draait voorzichtig hand vast de aansluiting vast. Na controle of de o-ringen goed zitten. Draai je voorzichtig
          met de ratel een kleine slag na. Zodat de aansluitingen en de o-ringen goed vast zitten zodat er geen vloeistof kan ontsnappen.
          Vergeet ook niet de 3de slang van de airco druk sensor terug te monteren op de nieuwe condensor en terug aansluiten. ( is een klik systeem).

          Hier de ruimte tussen airco condensor en voorbumper zonder airco fan;

          De groene rotzooi die je op de binnekant bodemplaat ziet is de airco lek vloeistof. Daar lekte mijn
          oude condensor. (achterkant condensor tegen de radiator aan zeg maar).

          Airco fan gemonteerd op nieuwe condensor;

          Na de montage van de nieuwe condensor. De dag erna terug naar mijn airco boer gegaan. Om eerst een airco lek test te doen
          met +/- 7bar. Na 10 minuten wachten. Was het resultaat dat de meter niet gezakt was. Daarna de airco leeg gehaald (gevacumeerd).
          En opnieuw gevuld met 600gram vloeistof. Daarna werd de airco goed netjes koud.

          Nu hopende dat ik jaren kan genieten van mijn goed werkende airco. Want airco is erg handig. Maar helaas kost het heel veel geld
          als er aan het airco systeem dingen kapot gaan. Want je kunt niet alles zelf. Het vullen kost best veel geld en je mag het niet zelf meer doen.

          PS: Wil even Wim-V6 bedanken voor alle tips en informatie die hij mij gegeven heeft. :thumbup :thumbup

          Ik ben er heel blij mee.

          #18229794
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Rubber ringen vervang ik eigenlijk nooit, heb er al een zootje vervangen, pas een paar keer een o-ring vervangen, als ze niet stuk zijn beetje vaseline erop en gewoon weer monteren.

            #18229795
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              Ik heb ze uit voorzorg wel vervangen. Dit op aanraden van mijn airco boer. En toevallig toen ik daar was de eerste keer om te kijken waarom mijn airco niet werkte.
              Was er een ander klant met zijn auto die 7 dagen ervoor een nieuwe condensor had laten monteren zonder de o-ringen te vervangen. En kwam dus op de dag dat ik er was voor de tweede keer aan om zijn condensor opnieuw te laten vullen. Nadat hij dus nieuwe o-ringen heeft gemonteerd.

              Ik ben geen expert. Maar heb op verschillende forums. Deze informatie gelezen en werd geadviseerd om de o-ringen meteen te vernieuwen.

              #18229796
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Ben ook geen expert vervang ze alleen ;)

                Wordt idd geadviseerd om ze te vervangen is ook het beste, zelf kijk ik dus altijd naar de staat van de ring is die goed beetje vet eraan en monteren(nog nooit fout gegaan)

                #18229797
                Dikkeminne
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 April 2011

                  Ziet er goed. :kewlpics
                  Zou je mij het artikelnummer van de rubberen ringen kunnen doorgeven en de condensor?
                  Ben ook toe aan een nieuwe.
                  Een 2.2 heeft geloof ik dezelfde afmetingen als een zafira a opc

                  #18229798
                  Dolby
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 May 2008

                    @Dikkeminne, Ik heb de van Wezel condensor gehaald bij Bogijn.nl. Type op de site jouw kenteken in en er komen meteen de juiste
                    condensors te voorschijn. :thumbup Let wel goed op welde condensor je nu hebt met on zonder geintergreerde
                    droger. En van de o-ringen heb ik geen artikel nummer die heb ik bij de Opel dealer gehaald. Oude o-ringen laten zien
                    en bij de Opel dealer kunnen ze dan zoeken welke o-ringen je nieuw nodig hebt.

                    @Dikkeminne wrote:

                    Ziet er goed. :kewlpics
                    Zou je mij het artikelnummer van de rubberen ringen kunnen doorgeven en de condensor?
                    Ben ook toe aan een nieuwe.
                    Een 2.2 heeft geloof ik dezelfde afmetingen als een zafira a opc

                    #18229799
                    Dolby
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 May 2008

                      Nu Na 9 Dagen testen van de airco. Kan ik gelukkig zeggen dat mijn airco prefect werkt. Gelukkig na een nieuwe airco condensor te kopen en monteren en opnieuw laten vullen weer een goed werkende airco voor in mijn Zafira. :thumb

                      Hopelijk kan ik nu even jaren vooruit en genieten van de airco. :thumbup

                      #18229800
                      midnight black
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 December 2011

                        Ben benieuwd hoe lang deze condensor blijft leven en waar het verschil in kwaliteit met een 3x zo dure condensor inzit…
                        Ik lees dat je de condensor zelf hebt gedemonteerd en nadien de boel hebt laten leegtrekken, zit de condensor er met een ventielsluiting op dat niet heel het systeem leegloopt?

                        #18229801
                        Dolby
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 May 2008

                          Mijn oude condensor was lek dus alles was leeg. Ben gewoon begonnen zoals je hier op de foto’s ziet met demonteren van de defect airco condensor. Als de condensor lekt gaat het hele airco systeem leeg. Er zit dus geen ventielsluiting op. Als je ergens een lekt hebt. Loopt het hele airco systeem compleet leeg.

                          Na de demontage van de defect condensor, heb ik de aansluitingen schoongemaakt met een doek en de nieuwe o-ringen gemonteerd. Daarna de nieuwe Condensor gemonteerd. En daarna langs de airco boer gegaan. Die eerst een druktest (lek test doen). Na lek test goed bevonden. Hebben ze het systeem leeggehaald (vacuüm gemaakt). En na het systeem vacuüm (leeg) gemaakt te hebben gevuld met de airco vloeistof. Halve wegen het vullen moest de airco aangezet worden om de airco helemaal vol te krijgen in mijn geval 600Gram vloeistof. Na het vullen was de airco goed en helemaal werkend. De airco woord nu ook echt goed koud. :thumb

                          @midnight black wrote:

                          Ben benieuwd hoe lang deze condensor blijft leven en waar het verschil in kwaliteit met een 3x zo dure condensor inzit…
                          Ik lees dat je de condensor zelf hebt gedemonteerd en nadien de boel hebt laten leegtrekken, zit de condensor er met een ventielsluiting op dat niet heel het systeem leegloopt?

                          #18229802
                          black pearl maastricht
                            Lid sinds:
                            2 January 2011

                            Zo te zien word hij goed verzorgd.

                            #18229804
                            Dolby
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 May 2008

                              @black pearl, we doen ons best. Goed onderhoud is het halve werk zullen we maar zeggen. :thumb

                              @black pearl maastricht wrote:

                              Zo te zien word hij goed verzorgd.

                              #18229805
                              Dolby
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 May 2008

                                Inmiddels 2 maanden verder kan ik melden dat mijn airco perfect werkt. Heb de airco afgelopen 2 maanden regelmatig gebruikt met de goede warme dagen die we hebben gehad.

                                #18229806
                                Dolby
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 May 2008

                                  Heb een kleine mini update voor mijn Zafira A via e-bay kunnen kopen voor een zeer lage prijs. :thumb

                                  Zal kijken of ik morgen foto’s ervan kan plaatsen.

                                  #18229807
                                  Dolby
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 May 2008

                                    De afgelopen maanden begon mijn raamschakelaar steeds te weigeren om de ramen te openen vooral rechtsvoor en linksvoor. En dat begon best vervelend te worden vooral als je bij je werk steeds je pasje moet gebruiken om te kunnen parkeren. Heb na +/- 3 weken lang zitten zoeken op ebay en marktplaats voor een betaalbare raamschakelaar voor 4x ramen te bedienen. De zoektocht was niet zo makkelijk als ik me had voorgesteld. Maar na 3 weken zoeken via ebay Duitsland voor een super prijs kunnen vinden. Een 2de hands raamschakelaar. :thumbup

                                    Tot mijn verbazing was het pakketje binnen 3 dagen al in huis. Terwijl het pakketje vanuit Dresden komt +/- 800KM verwijderd van mijn huis.
                                    Zag op het pakketje staan luftpost. En dat voor 10 euro verzend kosten. :thumb

                                    Post pakketje vanuit Duitsland;

                                    Nieuwe raamschakelaar;

                                    Achterkant raamschakelaar;

                                    Heb de schakelaar meteen gemonteerd +/- 5min werk. Oude eruit halen en nieuwe raamschakelaar plaatsen. :thumb
                                    En de raamschakelaar werkt perfect kan alle 4x de ramen bedienen zoals het hoort.

                                    #18229808
                                    Blackbull
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 July 2004

                                      Goed bezig! Heb zelf ook fijne ervaringen via eBay. Ongelooflijk hoe goedkoop sommige onderdelen zijn vanuit Duitsland of Engeland :D

                                      #18229809
                                      Dolby
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 May 2008

                                        Ben er ook echt blij mee dat mijn raamschakelaar 100% goed werkt. :thumb
                                        Ik heb goede ervaring tot nu toe met Ebay maar daarbij wel dat de verzend tijd vaak lang kan duren van 1 a 2 weken. Daarom was ik echt verrast toen ik deze raamschakelaar al in 3 dagen binnen had.

                                        #18229811
                                        Dolby
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 May 2008

                                          Gister middag even langs de Opel dealer geweest voor het Opel Winter certificaat. En mijn Zafira heeft het winter certificaat gekregen met een paraplu erbij.

                                          Was wel even spannend heb deze auto nu ruim 6 maanden maar nog nooit de onderkant goed kunnen bekijken. Zoals de auto nu is was er niks aan de hand maar heb wel 1 opmerking gekregen. De midden demper is aan vervanging toe. Die was namelijk al gelast geworden op de ophang punten. Maar de laspunten zijn niet helemaal 100% meer. De uitlaat is nog netjes dicht maar het verdient niet de schoonheid prijs. Volgens de Opel monteur zou over +/- 6 maanden de midden demper er onderuit kunnen vallen. Omdat de laspunten erg slecht zijn.

                                          Ga nu dus op zoek naar een nieuwe midden demper en einddemper. Want bij de einddemper en midden demper zit ook al geen flens meer tussen dit hebben
                                          ze ook al aan elkaar gelast.
                                          Nu vraag ik me af ben nu aan het zoeken naar een nieuwe midden demper en einddemper. Maar zie dat bijvoorbeeld op uitlaatsetje.nl
                                          een Zafira A 1.6, 1.8 en de 2.2 16V Allemaal de zelfde uitlaat hebben? Ik heb altijd gedacht dat de uitlaten met meer vermogen ook een grotere diameter zouden hebben? Klopt het dat de uitlaat van een 1.6 de zelfde diameter heeft als mijn 2.2 16V :wtf

                                          #18229810
                                          turbootje
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 June 2004

                                            volgens mij heeft een z22se een diameter van 50 mm

                                            zie idd wel meer. dat er meerdere soorten hetzelfde zijn :wtf

                                            #18229812
                                            Dolby
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 May 2008

                                              @ Turbootje, Ja dat dacht ik ook dat een Z22se een grotere diameter zou hebben dan een 1.6je. Maar als ik kijk op verschillende sites. Staat er echt het zelfde product artikel bij van
                                              Deze uitlaat is geschikt voor de 1.6, 1.8 en de 2.2 16v. Snap er ook niks van daarom hoop ik dat iemand me hierover kan informatie geven of het wel klopt allemaal.

                                              @turbootje wrote:

                                              volgens mij heeft een z22se een diameter van 50 mm

                                              zie idd wel meer. dat er meerdere soorten hetzelfde zijn :wtf

                                              #18229813
                                              thething
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 January 2009

                                                http://link.marktplaats.nl/m864612560

                                                mooi voor een top prijsje :)

                                                #18229814
                                                Dolby
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  1 May 2008

                                                  @thething, Bedankt voor je link. Maar is helaas al verkocht. Ben wel aan het zoeken naar een nieuwe midden demper en eindstuk.
                                                  Voor de uitlaat ben ik aan het uitzoeken of het inderdaad een Irmscher uitlaat kan worden. Maar dat moet ik nog
                                                  onderzoeken.

                                                  @thething wrote:

                                                  http://link.marktplaats.nl/m864612560

                                                  mooi voor een top prijsje :)

                                                  #18229815
                                                  Dolby
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 May 2008

                                                    Afgelopen week werkte plotseling de verlichting niet meer van mijn verwarming. En met deze donkere dagen valt dat meteen op. Je mist de verlichting meteen.
                                                    Moet zeggen bij mijn Zafira A is het een hele makkelijk klus.

                                                    Middelste verwarmings knop voorzichtig los trekken;

                                                    Oude lampje verwijderen, en nieuw lampje er in drukken. Had ik gelukkig nog bewaard van mijn Astra G. Nadat ik in de Astra G
                                                    led verlichting had gemonteerd. Bij de Astra G verwarming unit had ik 2 lampjes erin zitten die je van de achterkant moest vervangen.
                                                    Ik neem dus nu ook aan dat ik in mijn Zafira niet de Behr unit erin heb zitten maar een ander type.

                                                    Nieuw lampje geplaatst;

                                                    Verwarmings unit werkend na het plaatsen van een nieuw lampje;

                                                    #18229816
                                                    duncs
                                                      Lid sinds:
                                                      8 December 2008

                                                      De uitlaat van de 2.2 en de 2.0 dti zijn hetzelfde ;) (heb laatst het flexibel stuk mogen vernieuwen)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 219)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.