Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.
- Dit onderwerp bevat 218 reacties, 34 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 juni 2019om 14:35 door Dolby.
-
AuteurBerichten
-
8 december 2014 om 11:49 #18229817
Bedankt voor de informatie. :thumb
@duncs wrote:
De uitlaat van de 2.2 en de 2.0 dti zijn hetzelfde ;) (heb laatst het flexibel stuk mogen vernieuwen)
31 januari 2015 om 20:11 #18229818De Zafira heeft inmiddels de 210.000KM bereikt dus moest er even een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd worden.
Onderdelen;
5liter 5W40 olie
Nieuwe olie filterHier een paar foto’s van de kleine onderhoudsbeurt;
Motorblok Z22se
Auto een beetje opgekrikt om de caterplug los te halen om de oude olie te verwijderen. En wachten tot er bijna geen olie meer uit komt.
in mijn geval +/- 4 liter. Terwijl de olie er nog heel langzaam uit loopt de olie filter loshalen en verwijderen.Olie filter loshalen;
Binnenkant oliefilter behuizing;
Oude olie filter na 15.000KM;
Oude olie filter na 15.000KM
Plaatsen van een nieuwe olie filter en daarna opnieuw vullen met nieuwe olie.
Op naar de 225.000KM :thumb
12 maart 2015 om 10:06 #18229819Even een kleine update van het olie verbruik van mijn Z2.2se 16V.
Ik hou alles netjes bij qua tankbeurten, olie verbruik, onderhoud beurten, kosten onderdelen, hoeveel km mijn Zomerbanden/winterbanden hebben gereden.
Voordat ik de kleine 210.000KM beurt had uitgevoerd was mijn olie verbruik gemiddeld op 1liter olie op 1500KM. Maar nadat ik de kleine onderhouds beurt heb uitgevoerd
kan ik nu melden dat mijn olie verbruik is verbeterd namelijk 1 op 2200KM. Ik blijf het bijhouden. Maar hoop dat het zo blijft. :thumbHet enige wat ik veranderd heb is het merk olie. Ben van Kroon olie 5w40 naar Techno 5W40 olie gegaan. Hoop dat het olie verbruik zo blijft of nog beter word. Ik hou jullie op de hoogte.
12 maart 2015 om 20:10 #18229820Scheelt toch wel wat. Je Zafira heeft trouwens een km stand dicht bij de mijne, die tikt komende week denk ik de 220.000 aan.
13 maart 2015 om 12:16 #18229821@midnight Black, ja scheelt zeker. Hoop natuurlijk dat het zo blijft. Maar daarvan hou ik jullie op de hoogte natuurlijk.
Qua KM zitten we dan dichtbij het enige verschil als ik me goed kan herinneren is dat jij Valvoline 10W40 olie gebruikt. En ik op dit moment de techno 5W40 olie. Voorheen gebruikte ik
de Kroon olie 5W40. Ik rij dagelijks voor woon/werk verkeer veel kleine stukken gemiddeld per dag 30KM. Op jaar basis gemiddeld 18.000KM per jaar.16 maart 2015 om 09:13 #18229822Afgelopen dagen hoor ik soms een piepend geluid tijdens het rijden. Terwijl ik niet rem. als ik dan de handrem een klein beetje aantrek is het piepend geluid meteen weg? Laat ik de handrem weer helemaal los komt heel af en toe het piepend geluid terug? Wat zou het kunnen zijn.
Als ik de remschijf rond draai heeft de remschijf +/- 2/3 gewoon goed maar ongeveer 1/3 van de remschijf gaat het vrij stroef?
Zou dit kunnen betekenen dat mijn remschijf krom is?16 maart 2015 om 09:30 #18229823Ik zou zeggen versleten blokken, steentje op een van de blokken randje op de schijf. Ik had laatst ook een piepend geluid aan de voorzijde van de kadett. Ik dacht wiellager dus wiel eraf. Toen ik de kadett kocht zaten er nieuwe remschijven en blokken op. Wat bleek 1 blok was volledig weg, de klauw bleef dus hangen en ging niet meer terug. Overigens niets van gemerkt bij remmen of rijden.
16 maart 2015 om 19:22 #18229824Ik zie dat er een aardige rand aan je schijf zit, een keer de rand er af (laten) draaien kan schelen. Maar dan moet de schijf en niet te dun zijn en als je dat afdraaien dik moet betalen kun je sowieso beter nieuwe schijven monteren. Uiteraard ook de blokken vervangen als je de schijven vervangt en meteen even kijken of de klauwen soepel bewegen.
Check ook even je remolie, dan is ie weer helemaal goed.
Betreft de olie, ik zie dat jij nog ritjes maakt van 30km per dag, bij ons is het vaak ritjes van 2 tot 10km, het olieverbruik is dan veel hoger dan op een hele vakantierit.16 maart 2015 om 20:08 #18229825AnoniemLid sinds:
1 January 1970buig ook je ankerplaten even weg van de schijf, wij hebben ons kapot gezocht naar een vreemd piepje, dat was de ankerplaat. Zorg dat deze nergens tegenaankomt, ook niet tegen stuurkogels e.d.
16 maart 2015 om 21:03 #18229826Inderdaad ook zoiets, ik weet niet hoe jou ankerplaten er aan toe zijn maar bij mij zijn er aan de onderkant gewoon stukken weggeroest :shock: Ach ja als dat het enigste is wat roest….
17 maart 2015 om 09:52 #18229827@Midnight Black, Op dit moment kan ik niet zeggen dat ik mijn blok minder of meer olie verbruikt op korte/lange stukken. Tot nu toe gemiddeld de zelfde verbruik.
Oud verbruik was gemiddeld 1 liter op 1500KM. Sinds de kleine 210K onderhouds beurt heb ik opeens 1 liter op 2200KM. Hoop dat het zo blijft. Maar hou je wel op de hoogte hiervan.
Het enige wat ik gedaan heb is van de dure Kroon olie (5W40) naar de goedkopere Techno (5W40 olie).@midnight black wrote:
Ik zie dat er een aardige rand aan je schijf zit, een keer de rand er af (laten) draaien kan schelen. Maar dan moet de schijf en niet te dun zijn en als je dat afdraaien dik moet betalen kun je sowieso beter nieuwe schijven monteren. Uiteraard ook de blokken vervangen als je de schijven vervangt en meteen even kijken of de klauwen soepel bewegen.
Check ook even je remolie, dan is ie weer helemaal goed.
Betreft de olie, ik zie dat jij nog ritjes maakt van 30km per dag, bij ons is het vaak ritjes van 2 tot 10km, het olieverbruik is dan veel hoger dan op een hele vakantierit.17 maart 2015 om 10:00 #18229828Bedankt voor de reacties alvast.
Ik heb zelf gekeken naar de ankerplaat maar die is bij mij niet verroest of iets dergelijks. De anker plaat zit ook ruim vrij van de remschijf. IK heb mijn Zafira nu bijna 1 jaar geleden gekocht.
En voor de apk waren er toen nieuwe remschijven en remblokken op ge komen. De remschijf ziet er nog als nieuw uit. En de remblokken TRW ziet er ook nog als nieuw uit. De remschijf kan ik niet zo snel zien wat voor merk deze is. Heb wel geconstateerd dat de buitenkant remblok netjes van de schijf af zit. Maar de binnenkant remblok zit er bijna tegen de remblok aan.
Als het goed is ga ik aankomend weekend samen met mijn buurman er naar kijken.17 maart 2015 om 20:09 #18229829Foto even uitvergroot bekeken (op tabletgeval zie je niet zoveel) maar rand lijkt idd mee te vallen en zit nog grijze verf op het hart dus zal idd niet zo oud zijn, als ie plaatselijk aanloopt zal er toch een slingering in zitten, controleren met een meetklok of deze binnen de tolleranties valt anders toch afdraaien.
17 maart 2015 om 20:24 #18229830TRW blokken zijn vaak recht ipv schuin aan de rand. Even afschuinen wil ook soms helpen.
18 maart 2015 om 14:02 #18229831Bedankt voor de tips Midnight Black & Haasje ga ik aankomend weekend meteen kijken en hopelijk oplossen. Vind het erg irritant het gepiep. Lijkt net alsof je de auto niet goed onderhoud. :fy1
21 maart 2015 om 18:15 #18229832Omdat ik sinds een paar dagen problemen heb met een zeer vervelende piepgeluid wanneer ik aan het rijden ben. Vandaag samen met mijn buurman geprobeerd het probleem te vinden en op te lossen.
Omdat de band er af moest meteen even een foto gemaakt van de achter vering van een Zafira A. Ik heb achterveren met code: QC er op zitten;
Wat ons opviel was dat mijn linker achterband gewoon netjes doordraait zoals het hoort, maar mijn rechter achterband stop heel snel omdat
we horen dat er iets klemt. Daarom hebben we de remklauw losgehaald en de remcilinder gangbaar gemaakt;Remklauw losgehaald en de remolie opvangen om weg te gooien;
Remklauw losdraaien;
Remklauw;
Remcilinder ziet er netjes uit;
Remvloeistof opvangen;
Remklauw opnieuw gemonteerd;
Handrem wat minder strak gemaakt;
Nadat we dit allemaal netjes hebben gangbaar gemaakt draaide nu rechtsachter ook het wiel netjes door zoals het hoort.
Na het monteren van de remleiding, handrem gedeelte, remklauw. Remvloeistof (Dot4) bijgevuld. En daarna meteen ontlucht.
Even pauze gepakt onder een genot van koffie en zelf gemaakte cake wat mijn kinderen gemaakt hebben. :wubNa de heerlijke koffie en cake zijn we een test rit gaan maken. Ik voelde meteen dat de auto weer vrij vooruit kwam.
Daarvoor had je het gevoel dat er iets was wat de auto een beetje tegenhoud zeg maar. De auto rijd weer heerlijk zoals het hoort
de hele test rit het raam open gehad om te luisteren of het gepiep weg bleef. En gelukkig horen we na 15km helemaal niks meer.
Netjes zoals alles hoort te zijn de auto remt goed en maakt geen vervelend piep geluid meer. Dus terug naar huis toe. Maar nu niet via
de snelweg maar binnendoor. Alles was nog steeds zoals het zou moeten. Tot we ongeveer 3 straten verwijderd zijn van mijn huis.
Het begin heel zachtjes met een schurend geluid, schiep schiep, grrrrrrrr. Als je dan remt of de handrem iets aantrekt meteen het geluid helemaal
weg. Laat je de handrem of rempedaal helemaal los komt meteen weer het vervelend piep geluid terug.Meteen thuis aangekomen meteen weer opkrikken en ja hoor de linkerband draait nog steeds netjes door zoals het hoort. Maar rechtsachter
loopt het weer heel stroef. Dus band opnieuw eraf. Remklauw weer loshalen nakijken en opnieuw monteren. Nu draait de band weer netjes zoals het hoort.
We snappen nu even niet meer waar het aan kan liggen. Als we nu terwijl de auto achter opgekrikt is. Kunnen we de handrem gebruiken en de voetrem.
Daarna kunnen we gewoon de band weer draaien zoals het hoort. En dit hebben we wel 20x gedaan maar de band blijft gewoon daarna normaal doordraaien.Maar na een testrit. Gebeurd steeds het zelfde. Kan iemand mij nu nog helpen met wat het nog zou kunnen zijn? Het lijkt wel waneer de remschijf gebruikt word en dus na enkele KM gereden te hebben natuurlijk warm en dan kan er iets gebeuren waardoor het gepiep weer terug komt?
Kan iemand mij vertellen wat het zou kunnen zijn? Alle tips zijn natuurlijk welkom.
24 maart 2015 om 09:04 #18229833Het enige wat ik op dit moment kan vertellen is nadat we de laatste reparatie poging geprobeerd hebben. Is het probleem nog niet terug gekomen. (namelijk de pennen van de remblokhouder nagekeken (zie foto). De bovenste pen zat behoorlijk vast. Terwijl de onderste pen heel soepel bewoog.
Om deze pennen heb ik het (Remblokhouder)
Het piep geluid op dit moment is gelukkig weg. Heb inmiddels 2 dagen korte stukken gereden +/- 44KM. En rij op dit moment met de radio uit en rechtsachter het raam open.
Maar hoor helemaal niks meer. :???: Maar heb op dit moment nog geen 100% vertrouwen of het wegblijft. Als ik vanavond thuis kom zal ik de auto even achter opkrikken om te kijken
of de band nog netjes draait zoals het zou moeten. Als het probleem nu zou wegblijven heeft het toch te maken gehad met de pennen van de remblokhouder zoals je op de foto ziet.
Ik weet niet precies hoe het onderdeel heet. Daarom noem ik het op dit moment nog een (remblokhouder). ;)Heb wel voor de zekerheid voor donderdag een afspraak gemaakt bij mijn monteur. Voor een second opinion. Wil namelijk maximaal veiligheid hebben voor mijn gezin natuurlijk.
24 maart 2015 om 09:05 #18229834Heb inmiddels ook een nieuwe wielnaaf met ABS sensor besteld die komt hopelijk deze week binnen. Heb namelijk vanaf ik mijn Zafira kocht regel matig het tractioncontrol samen met de ABS lampje branden. Maar afgelopen dagen blijven deze 2 lampjes continu branden. Daarom alvast een nieuwe besteld via e-bay duitsland.
De Zafira moet namelijk binnenkort gekeurd worden. En wil niet dat mijn Zafira word afgekeurd op het controle lampje van tractionctronl/abs.
27 maart 2015 om 12:36 #18229835Ben gister middag nog voor de zekerheid langs mij monteur geweest om te laten kijken of nu echt alles is opgelost. En mijn monteur kon gelukkig bevestigen dat het probleem nu echt is opgelost. :thumb
Het probleem was bij mij dus de bovenste pen van de remklauwhouder;
Dit hebben we gangbaar gemaakt doormiddel van. (Eerst goed schoon te maken en daarna opnieuw voorzien van een beetje vet). En alles netjes terug gemonteerd.
Nu werkt de remklauw weer zoals het zou moeten werken. :thumbupKreeg net het bericht dat mijn pakket vanuit Duitsland is binnengekomen namelijk een nieuwe wielnaaf met ABS sensor. Dat gaan we dus morgen
meteen monteren om van mijn tractioncontrol met ABS lampje af te komen. Die brand namelijk steeds vaker de afgelopen weken.Nieuwe wielnaaf met ABS sensor (rechtsvoor)
27 maart 2015 om 12:39 #18229836AnoniemLid sinds:
1 January 1970Goed om te horen man, eindelijk van die ellende af!
28 maart 2015 om 07:59 #18229837Goed te horen dat het opgelost is! :thumb
28 maart 2015 om 09:08 #18229838Jos hoop dat je ff dat de geen ellende meer krijgt en dat de zafira weer naar behoren gaat rijden maar jouw kennende zal dat wel gaan lukken.
Altijd mooi zoon foto reportage!! :thumbDe onze houd is in als we is ff goed doortrekken :sleeping
28 maart 2015 om 09:30 #18229839@Pixels66 & Blackbull, Dat kun je wel zeggen. Altijd een lekker gevoel als met de auto alles inorde is. :wors
Gisteravond thuis aangekomen meteen even het pakketje uitgepakt.
Nieuwe wielnaaf met ABS Sensor;
Voorkant wielnaaf;
Achterkant wielnaaf;
Ik heb een nieuwe ABS sensor nodig omdat de tractioncontrol samen met de ABS lampje steeds vaker begon te branden. Toen ik 1 jaar geleden de
auto gekocht had. Ging het lampje heel soms aan. Maar als ik dan het contact uit deed en daarna opnieuw op contact zetten waren alle lampjes gewoon
netjes uit. Maar afgelopen maand bleven de storing lampjes van Tractioncontrol en ABS lampje steeds branden ging niet meer uit.
Dashboard met Tractioncontrol & ABS lampje aan; (Normaal gesproken zou na enkele seconde deze lampes uit moeten gaan).Dashboard met storings lampjes aan;
Met de storings lampjes aan van tractioncontrol en ABS. Krijg ik met de Op-com deze 2 foutcodes te zien;
Storings codes:
C0040 – Onderbreking van sensor rechter voorwiel (04) – aanwezig.
C0241 – Motorkoppelvermindering, incorrect signaal (04) – aanwezig.Na het uitlezen van deze foutcodes hebben we meteen even de nieuwe wielnaaf met ABS sensor aangesloten. Doormiddel van de oude ABS sensor kabel los te koppelen en de nieuwe
aan te sluiten. Daarna met Op-com opnieuw uitlezen. En even de foutcodes wissen. Met als resultaat dat alle foutcodes weg zijn en blijven.We zijn vanplan om het dit weekend te gaan monteren. We hebben nu tenminste getest of deze nieuwe wielnaaf met ABS sensor mijn probleem oplost.
28 maart 2015 om 13:13 #18229840@Nova, hebben jullie dan ook regelmatig het tractioncontrol lampen samen met de ABS lampje branden? Want als dat zo is kan het inderdaad zijn
dat je vermogen minder is. Dat heb ik namelijk ook. Als mijn lampjes uit zijn merk je goed dat je meer vermogen hebt inderdaad.@nova…. wrote:
Jos hoop dat je ff dat de geen ellende meer krijgt en dat de zafira weer naar behoren gaat rijden maar jouw kennende zal dat wel gaan lukken.
Altijd mooi zoon foto reportage!! :thumbDe onze houd is in als we is ff goed doortrekken :sleeping
30 maart 2015 om 11:09 #18229841Inmiddels 1 Week verder (150KM) gereden zonder het vervelend piep geluid van mijn achterrem. Kan ik melden dat alles is verholpen. :thumb
We hebben afgelopen zaterdag ook meteen de nieuwe wielnaaf met ABS sensor gemonteerd. Het was even ploeteren want zoals altijd waren een paar bouten die niet
wilde mee werken. Maar gelukkig met wd40 kom je een heel eind. ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.