COP bobines ombouw gelukt!!!

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) COP bobines ombouw gelukt!!!

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 133)
  • Auteur
    Berichten
  • #18303146
    sylvester1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 May 2007

      Hallo vinci.
      Leuk om dit topic te volgen. Nu heb ik een kleine vraag, je hebt dit nu in gebruik met een standaard ecu.
      Heb je enig idee hoe dit gaat werken als je een getunde motor op de bank gaat remappen.

      #18303139
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        De ECU die ik nu heb is wel gechipt, maar het hele setje pakt gewoon de timing die die altijd al had van de ECU, inclusief RONplug, klopsensor en dergelijke correcties. Ook als er getuned wordt pakt die de aanpassingen die je dan doet net zo mee als vanouds.

        Ik wil een keer bij Rudy langs om hem op de rollen te zetten en ook met de standaard verdeler om te kijken of er verschil is in de mogelijkheden. Je kan het ook in een handomdraai terugbouwen naar origineel, dus dat is wel makkelijk.

        #18303147
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Dit zijn de Bosch bougies, welke een paar maanden geleden met een kapotte temperatuursensor helemaal gitzwart zijn geweest!!

          #18303148
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Effe nog op een rijtje de voor en nadelen:

            1. Elke bobine vonkt maar een keer per twee krukas rotaties, heeft daardoor meer oplaadtijd, en draait koeler.
            2. De puls gaat vanuit de ecu 100% direct door naar de bobine, dus met geen enkele mechanische onderdelen er meer tussen.
            3. Hogere hoogspanning, dat samen met de langere oplaadtijd garandeert een heel krachtige vonk.
            4. Weinig to geen kans op rfi, dus de noodzakelijke kabelweerstsnd en afscherming van hoogspanningskabels vervallen compleet.
            5. Betere ontsteking nog dan DIS of MSD doosjes, om bovenstaande en geen wasted spark.
            6. Langer bougie leven
            7. Betere ontbranding
            8. Hogere nauwkeurigheid
            9. Hogere duurzaamheid en betrouwbaarheid
            10. Plug en play, behoud van alles wat goed was aan originele management.
            11. Relatief goedkoop, verdeler, vinger, kabel en bobine die het vervangt zijn als je ze van Bosch koopt veel duurder dan dit hele systeem.

            Als je kijkt naar een rotor c20xe dan is dit ook duidelijk dé zwakste schakel van deze motoren, de merkbare verbeteringen bevestigen dat ook wel.

            Enige nadeeltje wellicht is dat de bobines op een plek zitten die redelijk warm is, maar daar zijn ze wel voor gemaakt natuurlijk, en valt bij een xe nog mee. De wat langere 2.0T penbobines bouwen het kwetsbare deel ook nog wat hoger, weg van de warme kleppendeksel.

            #18303149
            Oenatje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              vet man, ik vind dit echt knap :wors

              #18303150
              joop1970
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 September 2010

                Wel dik dat het gelukt is, wat zijn nou de totale kosten van zoiets?

                #18303151
                corsaracer
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 January 2005

                  :jerry :jerry

                  super Vinci!! dit word een mooie upgrade voor mijn blok!!
                  ik ga contact met jou houden dat weet ik zeker!!!

                  #18303152
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Ik wil toch alleen plug en play setjes gaan aanbieden, en dan ook inclusief de juiste bobines, want er bestaan tientallen soorten met dezelfde stekker, en toch niet de juiste pin-out en/of performance. Ik wil enkel en alleen iets leveren waar ik achter sta dat het 100% goed werkt en mij vooral geen gezeik oplevert. Bovendien wil ik een klein beetje mijn ontwikkelingstijd er uit halen, en die is toch niet gering gebleken om dit helemaal perfect te finetunen.

                    De set krijgt dus een spiksplinternieuwe verdelerkap, met ingebouwde printplaat en kabels er al aan met de juiste stekkers er aan gekrompen (die krimptang kost al 550 euro) Er komt een spiksplinternieuwe vinger, aangepast met het ijzeren plaatje. De neodymium magneetjes op de ring zitten er in, en het sturingskastje, waar heel eenvoudig het rode en blauwe draadje uit de ontstekingsversterker op gaan (die zitten al met oogjes op de originele bobine, en die haal je dan los, en schroef je op het kastje en klaar, daar haalt hij de sturing dus uit) Het sturingskastje krijgt ook nog een gezekerde plus voor direct op de accu plus. Massa wil ik in de verdeler aanbrengen, zodat het via een van de drie schroeven daar al massa maakt. Het stuurkastje kan massa maken via de aluminium plaat van de ontstekingsmodule, of een los draadje met oogje er aan.

                    Er zijn in totaal drie eigen printplaatjes nodig, daar zit ook ontwerptijd in die niet gering is, plus het laten persen wat ook geld kost (hoe meer hoe goedkoper weliswaar)

                    Vergeet niet dat het de originele bobine, kabels, vinger en verdelerkap vervangt, en ga die maar eens kopen van Bosch, tel dat maar eens bij mekaar op.

                    Het assembleren kost mij zeker drie uur per setje verwacht ik.

                    Mijn streven is naar een prijs, inclusief vier nieuwe Bosch penbobines ergens tussen de 200 en 300 euro.

                    #18303153
                    corsaracer
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 January 2005

                      vind ik een mooie prijs!!! voor een complete plug en play set!!!

                      #18303154
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Zat hier nog een topic te lezen van een of andere kneus die al sinds begin 2013 bezig is, en investeringen van mensen heeft ontvangen, en nog steeds niks echt goed werkend heeft. Ok, de motor loopt, maar dat had ik ook na een paar dagen al, maar voordat hij goed loopt!! Hij doet ook nogal geheimzinnig over het systeem. Ik geloof meer in open source, als een of andere handige harry het zelf wil bouwen, ga je gang. Hou er natuurlijk niet van als iemand mijn ontwerp commercieel gaat uitbuiten.. Dat is met de uitvinders van Megasquirt natuurlijk wel gebeurd.

                        http://www.d-series.org/forums/engine-management/196577-coil-plug-work-ing-progress.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        Verder is er op het hele internet niks concreets te vinden van iemand die precies hetzelfde al een keer heeft gebouwd wat ik nu heb gemaakt.

                        #18303155
                        modfreak
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Koop een nieuwe set BERU kabels en dit is een zeer goede overweging. Kan niet anders zeggen.

                          Lijkt me dat het voor een LET ook we zou werken.

                          #18303156
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Precies, dat is ook snel 140 euro.

                            Zeg wel, ik pak een verdelerkap en vinger niet van Bosch, want het is enkel nog een behuizing en drager van de laagspanningsdelen, dus is kwalitatief helemaal niet zo van belang meer. Verdelerkappen heb je al voor 15 euro ongeveer, en die zijn voor deze ombouw net zo goed. Wil mensen uiteraard best de optie geven mij eerst een oude Bosch kap te sturen voor 15 euro korting, alleen voor de looks dan ofzo. Sowieso bij deze de vraag, heb je nog oude Bosch verdelerkappen liggen die je anders weg zou gooien, stuur maar op, ik geef er nog wel wat voor ook als je wil!

                            Op een LET werkt dit zeker ook net zo goed.

                            #18303157
                            Corsa_GSi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Het zou deze set samenwerken met een vrij programmeerbaar systeem, zoals VEMS of DTA?

                              Aangezien je veel dikke LETS ziet met penbobines.

                              #18303158
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009

                                @Corsa_GSi wrote:

                                Het zou deze set samenwerken met een vrij programmeerbaar systeem, zoals VEMS of DTA?

                                Aangezien je veel dikke LETS ziet met penbobines.

                                Als je een goed vrij programmeerbaar management hebt is dit setje overbodig eigenlijk. De wat betere ECU’s hebben voldoende outputs om penbobines sequentieel aan te sturen. Wat je dan alleen niet moet doen is voor de budget versie gaan die te weinig outputs heeft, vaak ook voor injectoren, en dan krijg je bank injectie of batch injectie en wasted spark. Nadeel is dat je dan een slechter rendement hebt, en hoewel je nog wel wat vermogenswinst kan boeken is het verbruik heel veel hoger dan nodig. Bovendien is dat onhandig op een straat auto, omdat je emissie nooit zo goed kan worden als een volsequentieel aangestuurd systeem. Zit je met de APK toch sneller in de problemenzone. De meeste budget tuners nemen genoegen met enkel een goed en wat harder lopend blok, en kopen dan de eenvoudigste vrij programmeerbare ECU, maar als je kijkt wat je dan toch ook nog effe uitgeeft… Ik vind dat dan net zonde, je doet het goed of helemaal niet, en gaat naar mijn mening niet een stap terug op wat al goed was aan de originele aansturing.

                                Dit setje doet precies dat, behouden wat al heel goed was aan originele Motronic, en het enkel daar verbeteren waar een zeer zwak punt ligt. Voor diegenen die de Motronic laten tunen en daarmee rijden is dit setje leuk en veel betaalbaarder dan een goed vrijprogrammeerbaar management. Voordat je daarmee echt goed afgesteld en wel op de wielen staat ben je ook dik 1000-1500 euro verder.

                                #18303159
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Was wel nog even naar dwell tijden aan het kijken, dat is de tijd/duratie van de puls die de ECU geeft. Deze is 5ms bij de Motronic ECU, zoals op pagina 2 is te zien in mijn scope metingen. De VAG spoelen zijn hier eigenlijk niet helemaal voor gemaakt, maar heb na lang rijden de IR thermometer er op gehad en ze waren niet overdreven heet.

                                  1. Ik weet niet of je in de Motronic dwell tijden kan tunen. Ik weet wel dat ik dit met een 555 timer kan doen eventueel, om het te verkorten.

                                  2. Met 5ms heb je wel een machtig goede dwell tijd voor nog dikkere bobines, zoals de GM LS2 bobines.

                                  Dit is iets wat ik nog wel even aan het onderzoeken ben.

                                  #18303160
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    Heb Bosch een mail gestuurd om de datasheet van de bobines, wil dit even zeker weten, want doorgebrande bobines hebben we niks aan. Zal ook de stroomtang eens op de voeding zetten, dan kan ik ook al zien of ze nu te vet aangestuurd worden. Zou wel verklaren waarom het zo veel beter loopt, alleen is de belasting op de bobines mogelijk te hoog.

                                    Dit documentje zegt het al, dwell tijden van 4,0 tot 5,0ms, en als ik effe een hele dikke Bosch motorsport bobine bekijk, waarvan de datasheet wel zo online staat, dan krijg je al snel heel hoge stroom/temperatuur van dit soort tijden.

                                    http://calibra-classic.org/docs/opel_motronic_2.5.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    http://www.bosch-motorsport.de/media/catalog_resources/Single_Fire_Coil_P65_Datasheet_51_en_2777845131pdf.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
                                    http://www.bosch-motorsport.de/media/catalog_resources/Single_Fire_Coil_C90i-pro_Datasheet_51_en_2777406475pdf.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    Ik kan de aansturing best aanpassen, maar eigenlijk is dat zonde, zo korte dwell tijden hebben we niet nodig op een blok dat max 8000 toeren zou lopen. Helemaal niet met een bobine per cylinder. De betere oplossing is een bobine te kiezen die deze lange dwell tijden accepteert en nog dikkere vonkenergie produceert.

                                    Heel eenvoudige oplossing is een paar vermogensweerstanden in de plus naar de bobines, wat de stroom gewoon wat begrensd, en dus de oplaadtijden verlengt. Zo pas je dat ook eenvoudig aan op wat de ECU nu levert.

                                    #18303161
                                    freek corsa
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 December 2004

                                      Hoe lang heb je nu getest met deze 5,0ms aansturing?

                                      Ik start altijd met 6,0ms.
                                      Daarna afhankelijk van de accu spanning enz.
                                      Gemiddeld zit de dwell die ik gebruik in de buurt van 3,0ms.
                                      Simpelweg omdat de bobine’s niet heet worden en ik geen misfires verneem ( 1,5 bar boost)

                                      #18303162
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        Heb er al bijna een tank mee leeg gereden, langste rit, met behoorlijk zware voet op de snelweg 115 kilometer. Maar goed, meten is weten, en effe de datasheet er naast houden. Maar jij rijdt vrij programmeerbaar? Weet namelijk niet zo 123 wat er in motronic zelf nog aan getweakt kan worden…

                                        #18303163
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          De Vag bobines worden met 1,8-2,5ms aangestuurd normaalgesproken, dus zelfs 3,0 is al relatief lang.

                                          Kijk, als het heel blijft zul je mij niet horen, vonk is zo natuurlijk wel maximaal dik.

                                          #18303164
                                          Corsa_GSi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            Freek rijdt met Megasquirt 3, ik zelf met VEMS vandaar de belangstelling. :thumb

                                            #18303165
                                            freek corsa
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 December 2004

                                              Ik gebruik momenteel een Megasquirt 2 V3.0 met daarbij Coil Near Plug van een Chevrolet V8.

                                              #18303166
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Ik maak op het stuurkastje denk ik maar gewoon een dwell timing instelling. Dat je van max. 5ms naar korter kunt regelen. Lijkt me wel slim. Voor de liefhebber kan ik die ook vooraf een bepaalde instelling geven. Kost geen drol extra haast…

                                                #18303167
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Zo, dat werkt, zeer basic, maar werkt…

                                                  [youtube:ec743df3]http://www.youtube.com/watch?v=YZG6HfddL84[/youtube:ec743df3]

                                                  #18303168
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Amperetang op de plus wijst 5 ampere aan, 7 als hij vol toeren loopt, dat is niet te extreem hoor, dus zal wel los lopen. Heb ook liever een goed lopend blok, ook al moet ik jaarlijks voor die 100 euro die het kost de vier bobines steeds vervangen.

                                                    #18303169
                                                    corsaracer
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 January 2005

                                                      You Rule!!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 133)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.