COP bobines ombouw gelukt!!!

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) COP bobines ombouw gelukt!!!

25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 133)
  • Auteur
    Berichten
  • #18303170
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      @corsaracer wrote:

      You Rule!!

      Hahaha, thanks, maar ben nog best een beginner in deze materie hoor!

      Voor degenen die er ook meer verstand van proberen te krijgen is dit een leuk documentje:

      http://www.dtec.net.au/Tech%20Articles/Dwell%20Calibration.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

      #18303171
      corsaracer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 January 2005

        dan nog zou mij nooit gelukt zijn hoor :vertag dit gaat mij echt te diep in de materie.

        maar denk wel dat ik een setje van je wil gaan overnemen als je zover hebt dat je setjes gaat verkopen.

        #18303172
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Ach, het kostte mij ook meerdere pogingen, maar ok, ik heb wel een hoop meetapparatuur en de nodige kennis van electronica.

          Had met die dwell timing schakeling ook nog even temperatuur getest (heb hier spuitbusje met vrieskou) en blijkt niet stabiel te zijn. Als ik de logic gate inspuit dan wandelt de timing alle kanten op behalve de goede. Ben nu even bezig nog om het programmeerbaar te maken, digitaal dus haha! Dan kan ik ook launch control er in programmeren, en dwell timing desnoods ook verlengen.

          Dat wordt dan wel een optie, aangezien de standaard timing prima werkt op de juiste bobines kun je volstaan met de basic versie. Dan kun je als je een LET hebt (of heel veel keus uit bobines wilt kunnen maken) de dwell timing en launch control als extra optie nemen. (ook als uitbreiding achteraf)

          #18303173
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Had nieuwe kabel besteld, met hoge temperatuur isolatie, en 2×1,5mm² plus een twisted pair signaalkabel van 2×0,25mm² en afschermmantel. Het is een mooie dikte, mooi matzwart. Enige minpuntje is dat het vrij stug is, maar valt wel mee te leven denk ik.

            Heb intussen ook een paar nieuwe verdelerkappen binnen, en vingers. Bijna zonde om te verbouwen LOL!

            #18303174
            corsaracer
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 January 2005

              :jerry
              mooi kabeltje.

              #18303175
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Ja, best prijzig ook, maar moet wel passend zijn, en een beetje kwaliteit.

                #18303176
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Printplaatjes arriveren met ongeveer een maandje.

                  #18303177
                  mattemaker
                    Lid sinds:
                    28 September 2007

                    Ik hou me aanbevolen. Maja dat weet je wel..
                    Lijkt me leuk om op de let te testen..

                    #18303178
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      :thumbup Komt goed!

                      Ben uiteraard ook erg benieuwd naar de ervaringen die de eerste gegadigden er mee op doen, en vooral voor de getunede exemplaren, wat die er eventueel extra uit weten te halen.

                      Had nog even in een conversatie met Rudy overlegd wat de standaard mogelijkheden in de motronic zijn voor tuning, en dat is niet de dwell timing qua pulsbreedte, als ik hem goed heb begrepen. Je kan alleen tijdstip (vervroeging/vertraging) en spanning instellen, en spanning manipuleert dwell uiteraard, maar meer als bobine bescherming, dan prestatieverhoging. Prestatieverhoging dan wel eventueel met een stevigere bobine. De IGBT ontstekingmodule is zelf stroombegrenzend. De huidige set waar ik mee rij triggert enkel op het originele signaal. Dat betekent dat timing nog identiek werkt, alleen de spanning en stroombegrenzing niet. Uiteraard is de set al zo veel beter en gaat in alle opzichten verder dan origineel maximaal haalbaar is, dus dat zou mijns inziens de behoefte ook wegnemen hiervoor, maar ik wil wel een jumper toevoegen waarmee de spanning vanuit de originele ontstekingsmodule blijft komen voor de voeding van de COP bobines, waardoor de instelling voor de spanning via de Motronic blijft werken. Voor wie dit allemaal niet meer volgt, het linkje wat ik eerder heb gepost over dwell timing doorlezen. Dit is in best wel begrijpelijke taal heel informatief om te snappen hoe het werkt. Dwell en spanning zijn in elk geval aan mekaar gerelateerd, een langere timing kan met een lagere spanning worden gecompenseerd en vice versa.

                      In het kort is een bobine een soort transformator, waarbij het magnetische veld in de kern gedurende een aantal milliseconden geladen wordt (dit gaat door de inductie relatief traag) en bij het loskoppelen van de spanning schiet het als een elastiek ‘los’ en dan slingert de secundaire spanning enorm omhoog waardoor de bougie vonkt. Hij vonkt dus pas bij het verbreken van de spanning. De oplaadtijd verlengen verhoogt de energie, maar dat maakt de bobine dus ook heet, waardoor hij kan gaan smelten. Te lange oplaadtijden op de originele enkele bobine kan op hoge toeren er ook voor zorgen dat de boel alweer wil gaan laden terwijl de vonk nog maar half af is. Dit is dus al een giga voordeel van COP. Veel beter zelfs nog weer als DIS, want dat werkt volgens het ‘wasted spark’ principe, en het gebruikt ook nog steeds de verliesrijke kabels.

                      Om meer keus te bieden in de toekomst voor welke bobines dan ook wil ik ook nog een digitale versie ontwerpen, waarin dwell, spanning, stroombegrenzing, launch control en een keur aan timings maps uitgebreid geprogrammeerd kunnen worden. De eerste versie set kan dan uiteraard gewoon nog gebruikt worden op deze nieuwe aansturing, dus je hoeft daar niet op te gaan zitten wachten. Ik verwacht eigenlijk niet dat het in de basis versie veel te wensen over laat, maar het beperkt je wel tot het gebruik van net dat ene type bobine wat er lekker op werkt.

                      #18303179
                      Fearless
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 January 2005

                        Whats next Vinci? Complete ecu’s?
                        Goed werk!

                        #18303180
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          @Fearless wrote:

                          Whats next Vinci? Complete ecu’s?
                          Goed werk!

                          Behoort zeker wel tot de mogelijkheden hoor, ’t is meer een kwestie van tijd hebben dan van kunnen, voor mn werk bouw ik 3.0Gb/s converters op single mode glasvezel, waar een heel pak signalen doorheen gepompt kunnen worden waar je gewoon eng van wordt, en de bijbehorende circuits ontwerpen we ook. Een ECU draait op heel lage snelheden en is mega vergeeflijk nog met ontwerpfouten in de printen. Ga maar eens een dik moederboard vergelijken met een ‘dikke’ ECU en dan is die ECU eigenlijk ineens lang zo dik niet. Hoewel andere eisen dan wel weer roet in het eten kunnen gooien, je wil bijv niet eerst een minuut naar een windows logo hoeven staren voordat je de sleutel mag omdraaien! :jerry

                          Maar als je je afvraagt waarom op moederboards sommige sporen zigaggend lopend rond processoren, dan is dat niet voor de sier! In de gigaherzen is de capaciteit, weerstand en inductie (in vaktermen ‘parasitairen’) van de printplaat zelf ineens heel significant! Een zigzaggend spoor verlaagt door bifillaire werking z’n inductie, weliswaar ten koste van de weerstand, maar inductie doet snel lelijk bij hoge frequenties. Electronica goed ontwerpen is heel wat anders dan enkel iets werkends maken.

                          #18303181
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Had trouwens inmiddels twee keer getankt en rij nu echt wel veel zuiniger dan anders!! Voorheen gemiddeld 1:13,3 en nu zit ik op 1:14,8!! Ik hou dat al tijden strak bij, dus is echt wel flink verschil! Denk als ik nu een lange snelwegrit ga maken dat het zomaar eens richting de 1:16 kan gaan!

                            #18303182
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Bij deze trouwens ook de oproep voor rubber kappen van bougiekabels die aan de verdelerkant zitten normaal. Heb je dus oude sets kabels dan hou ik me aanbevolen!! Ook hier kan ik korting op geven op de setjes bij inlevering hiervan.

                              #18303183
                              Manta-aero
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 June 2004

                                Ben benieuwd, heb misschien ook wel interesse in een setje als je zover bent.

                                #18303184
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Heb er straks eerst tien, en wil dan even wat er ervaringen ermee afwachten van mensen.

                                  Ik wil wel de eerste geïnteresseerden in dit topic als eerste ook benaderen hiervoor.

                                  Heb een berg nieuwe bougiekabels gekocht uit een partij, puur voor de rubber doppen voor op de verdelerkap. Wil ook nog de iets kortere 1.8T bobines testen, die passen wellicht nog onder de L-deksel. De aanstuurprint wil ik in een stuk buis doen die op de originele bobine lijkt. Zo is straks het setje mogelijk niet van origineel te onderscheiden.

                                  #18303185
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    heb net een aantal pagina,s
                                    gelezen soms met moeite

                                    komen kreten voor die ik voor t eerst hoor :angel

                                    maar wel mooi dat je al zover bent :wors
                                    wat ik me al wel afvroeg beandwoord je in deze laatste post

                                    want t systeem lijkt me erg mooi
                                    maar als t niet onder de L kap zou passen zou ik het niet willen monteren….

                                    wie weet in de toekomst dit wel past en tadeloos werkt
                                    dan is er vast een markt voor :wors

                                    #18303186
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Ja, voor mij was er ook nog een hoop te leren aan het begin van dit topic, nooit geweten daarvoor dat er nog zo’n wetenschap zat achter een vonkje.

                                      De 1.8T bobines zijn overigens niet alleen korter, maar ook minder krachtig. Toch waarschijnlijk nog stukke beter dan de originele rotor.

                                      #18303187
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        Had nog even een paar onderdelen 3D geprint, om de passing te kunnen beoordelen. Ik wil de ringen voor de magneetjes ook maar van glasfiber maken, dan kan dat ook gelijk bij de printplaten fabrikant. Dat spul is heel sterk en hittebestendig, goed te verlijmen ook.

                                        Een die ik van metaal had gemaakt nog:

                                        Met een nieuwe verdelerkap die ik had besteld, prima kwaliteit voor het geld! Bijna zonde om de boor in te zetten…

                                        De 3D geprinte ring met magneetjes:

                                        1.8T bobine links, 2.0T bobine rechts:

                                        Een van de vele versies van beide, waarbij de maat niet het enige onduidelijke is, maar ook welke kinderziektes. Er bestaan nogal wat onbetrouwbare versies van die telkens zijn vervangen voor een vernieuwde versie. Ach ja, het blijft natuurlijk VAG rommel! :jerry

                                        #18303188
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Nu meer dan 2000km verder draait het nog steeds goed, wel moet ik eens een plaat maken die in de uitsparing past voor het L-kapje en de bobines bovenaan fixeert. Nu hangen zij enkel aan de bougies en de kabel nog, niet echt stevig zo natuurlijk…

                                          Slecht nieuws is een foutje in de printplaatjes, dus heb weer nieuwe moeten bestellen helaas. Paar weken weer voordat we verder kunnen om er een echt profi setje van te maken.

                                          #18303189
                                          corsaracer
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 January 2005

                                            ik blijf het in de gaten houden Vinci
                                            vind het een super systeem en mooie upgrade voor mijn blok
                                            :thumb

                                            #18303190
                                            corsaracer
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 January 2005

                                              @Vinci: is jou mailbox soms vol? ik heb jou een tijdje geleden een bericht gestuurd maar helaas nog geen antwoord op gekregen.

                                              #18303191
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Zal’m effe legen, maar zit tot mn nek in werk momenteel, dus vandaar.

                                                #18303192
                                                sylvester1
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  8 May 2007

                                                  Hallo Vinci,
                                                  Ik heb wel interesse in een set. Je hebt ook een pb, misschien kunnen we het mooi samen combineren.
                                                  Groeten sylvester

                                                  #18303193
                                                  Vega
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 November 2006

                                                    Mooi werk Vinci, dit zal een stuk beter werken dan het origineel.
                                                    En ziet er nog profi uit ook.

                                                    Maar natuurlijk gelijk een vraagje, zou zoiets ook toepasbaar kunnen zijn op de motronic ecu van de V6sen

                                                    X30XE / X25XE
                                                    Bobineblok met kabels

                                                    Y26SE / Y32SE
                                                    Deze hebben bobinebruggen.

                                                    #18303194
                                                    Haasje17
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      8 September 2009

                                                      Ook voor de v6 is dit mogelijk maar voor de y motoren heb je vrijwel niets nodig om dit te kunnen realiseren. Hier worden eigenlijk alle bougies al gescheiden aangestuurd.

                                                      En op de x motoren zou je het ook via wasted spark kunnen realiseren.

                                                      Zou je niet via wasted spark principe willen op een x motor zul jie hiervoor een detectie systeem moeten bouwen.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 133)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.