COP bobines ombouw gelukt!!!

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) COP bobines ombouw gelukt!!!

8 berichten aan het bekijken - 126 tot 133 (van in totaal 133)
  • Auteur
    Berichten
  • #18303195
    Vega
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 November 2006

      @Haasje17 wrote:

      Zou je niet via wasted spark principe willen op een x motor zul je hiervoor een detectie systeem moeten bouwen.

      Dat zou kunnen al lijkt mij dat niet de mooiste oplossing.
      Als ik zo naar het schema van de X motoren kijk wordt de DIS module via het BCD principe aangestuurd?

      #18303196
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Nee, na dit hele proces zou ik ook niet aanraden wasted spark te gebruiken, geeft de bobines veel minder van de juist zo gewenste koel/oplaad tijd. Het resultaat is eigenlijk altijd een bijna half zo krachtige getimede vonk als had gekund.

        Alle motoren met electronisch getimede ontsteking zijn relatief makkelijk om te bouwen, eigenlijk hoe moderner hoe makkelijker. De methode voor laagspanning verdelen/ cylinder selectie die ik in de verdelerkap heb gebouwd kan in principe in elk gewenste mechanische vorm worden gegoten die je maar wil die op de nokkenas meedraait. Eigenlijk is het vergelijkbaar met de pickup die alle moderne motoren ook gebruiken voor de timing, een tandkrans, tand, dubbele tand of wat niet al langs een sensor vegen. Alles achter die sensor is vervolgens vol electronisch.

        #18303197
        Noordpoolgsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 March 2009

          Hoe staat het met dit project ?

          Ik vraag dit eigenlijk omdat ik met de autocross met een bougie probleem zit ……..
          Mijn motor staat stationair vrij rijk :) bij de 7600 rpm staat die pas optimaal de benzine te verbranden zeg ma :afro
          Maar vaak elke 2 crossen 1 of 2 bougies kapot .

          AAn gezien je met deze in0vatieve oplosing een veel sterkere vonk hebt schat ik zo in (heb vanaf pagina 4 gelezen) zou dit voor mij miss ook wel een oplossing zijn.

          Auto gaat eind van het jaar weer op de rollerbank. nu is het nog een ponny motor 240 pk 250nm. king:
          Zou dan meteen kunnen kijken of er dmv van de eventuele aanpassing pk winst is.

          Rij al met vems v3 met dis bobine dus kan ze alle 4 apart aansturen evt.

          #18303198
          corsaboy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            je zult je injectoropeningstijden moeten aanpassen maikel.
            een bougie sneuvelt juist door teveel brandstof..

            Been there done that..
            gewoon de bank op ding goed afstellen, en je bougie probleem is weg..
            of met een wide lambda je idle gebied afstellen..

            #18303199
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Als je ook al met vems ecu rijdt heb je mijn setje niet nodig, want dan kan je ze zo al aansturen die bobines.

              Heb overigens alle spullen liggen nu, maar nog geen tijd gehad om ook maar een setje te assembleren…

              #18338790
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Okay, na lang testen en diverse bobines te hebben getest is mijn conclusie dat ik het systeem ga wijzigen met andere bobines. Die VAG dingen zijn er niet voor niks in tientallen generaties, want ze zijn gewoon bagger. Ik heb de types die her en der online als “de betere” worden bestempeld allen getest en ze zijn geen van alle echt langdurig bruikbaar. Paar maanden en dan sterven ze al langzaam af.

                Heb de motor weer even naar de standaard verdeler teruggebouwd. Wel heerlijk dat dat nog geen tien minuten sleutelen kost haha! Heb tevens de bobine eens vervangen voor een spiksplinternieuwe originele. Moet zeggen dat de oude bobine ook niet heel best meer was. Ook al leek hij het nog te doen, rond de 1800-2000 toeren ging het altijd een klein beetje pulseren in het gas, daar onder en daar boven was het prima, maar vooral onder kracht (heuveltje op) pulseerde het telkens een klein beetje. Niet problematisch, maar wel irritant. Dus heb je een twintig jaar oude bobine, trakteer jezelf maar eens op een nieuwe, want hoe degelijk ze ook zijn, ze hebben nou ook weer niet het eeuwige leven. Mijne meette secundair 6,5Kohm, en dat is gewoon te laag. Hij moet minstens 7 Kohm meten, en de nieuwe die ik er nu in heb meet 7,5K. Dit geldt overigens alleen voor de originele bobine. Andere merken/types hebben andere specs, een MSD heeft bijvoorbeeld 4,5K aan de uitgang, en dat is normaal. Een Beru heeft 10,5K aan de uitgang. Hier valt verder niet echt de kwaliteit uit af te lezen, maar als het niet meer aan de specs voldoet kan je wel concluderen dat het ding niet goed (meer) is.

                Nu maar eens op zoek naar passende hoogwaardige COP bobines, en het systeem daar op baseren.

                #18351065
                Corsa_GSi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Is hier nog nieuws over?

                  Ben benieuwd welke COP bobines je uiteindelijk bent gaan gebruiken.

                  #18351269
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Het staat inderdaad al weer een tijdje stil, mede doordat ik de auto op M2.8 ga ombouwen. Dit niet voor de DIS ontsteking, maar vooral vanwege de betere ECU en de betere gaskleppositiesensor. Uiteindelijk wil ik die ook van de wasted spark af en COP bobines er op, en dat met een soortgelijke opzet, maar dan met de helft van de componenten.

                    De VAG bobines kun je overigens wel duurzamer maken met kortere dwell tijden, maar dat is nou juist niet de bedoeling, plus dat ik dat niet zo 123 in de Motronic kan wijzigen, en tussenkomst van processoren wil voorkomen. Dan kan je namelijk net zo goed gelijk een andere vrij programmeerbare ECU pakken.

                    Dus, ik wil bobines die lange dwell toestaan van liefst 8ms, minstens 5ms. En zonder ingebouwde IGBT liefst ook geen driver module. Die zaken houd ik het liefst apart, zodat die in een behuizing kan waar normaal bij M2.5 de bobine zit. Daar zit het trillings en hitte vrij, met minimale kans op interferentie. Dus bobines met maar twee aansluitpinnen is wat ik zoek. Ik ben al wel eea tegen gekomen, maar het moet ook weer goed passen in de kop. Het is wat dat betreft een aardig zoekplaatje weer…

                  8 berichten aan het bekijken - 126 tot 133 (van in totaal 133)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.