Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › COP bobines ombouw gelukt!!!
- Dit onderwerp bevat 132 reacties, 21 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 januari 2018om 09:49 door Vinci.
-
AuteurBerichten
-
10 januari 2016 om 15:44 #18303120
Nog geen tijd gehad om het op de auto te bouwen. Hier nog wat fotos van de nieuwe verdeler:
Het doosje krijgt een printje wat diverse aansturingen accepteert en omzet naar het juiste signaal voor aansturing van de vier bobines. De vinger heb ik hier gewoon een ijzer plaatje op gesoldeerd, wat vrij lang de hallgevers open zet.
Neodymium magneetjes met gat bevestigd met niet magnetisch materiaal (messing en RVS) Let niet op de overbodige gaatjes, het is en blijft een proto, en de P-clips met staafmagneetjes zaten zo niet lekker vast… Kan ze altijd nog even weer dicht maken natuurlijk…
Kruisvormig boardje past door de opening, ruimte er onder voor bekabeling en de rest van de componenten. Dit setje gaat er dus ongeveer net zo uit zien als een standaard verdeler en bougiekabels.Het er op en af doen van de kap ging trouwens toch veel makkelijker dan ik dacht, gaat echt prima.
10 januari 2016 om 18:01 #18303121ziet er netjes uit man!!
wat zou een complete plug&play set gaan kosten ongeveer??
10 januari 2016 om 18:45 #18303122Moet zodra ik alles werkend heb maar eens een beraming gaan maken. Als ik setjes met de hand moet gaan maken zoals deze dan wordt het veel te duur. Wat hierboven op de foto staat ben ik twee late nachtjes mee bezig geweest bijvoorbeeld. En dan ben ik nog niet eens op de helft. De ervaring leert dat als het plan klaar ligt de tijd gigantisch verkort wordt, maar denk dat je dat toch niet veel verder gaat reduceren dan vier uur werk per set. Aangezien ik al een paar jaar geen vakkenvuller meer ben kun je een beetje uitrekenen…
Ben wel van plan voor de handige harry een volledig kitje aan te bieden, en dat kan redelijk voordelig, aangezien de materialen niet super duur zijn.
10 januari 2016 om 23:01 #18303123kijk die kit is interessant :thumb :thumb
13 januari 2016 om 11:56 #18303124Goed gemaakt hoor. :thumb
Vmax had toen ook zo’n soort kast gemaakt juist voor die sterke LET motoren. Alleen daar had ik geen echt goed gevoel bij.
Ik wilde destijds ook zo iets maken. Maar dan met een zelfde rotor als de M2.8, BDP sensor input en JK Flip Flops.Alleen dat ging over de heg omdat ik drukker was met andere dingen en ik had een een M2.8 blok had gekocht.
Maar ben wel benieuwd welk type bobines je nu hebt als mijn kabels niet meer goed zijn. Om gelijkt vanaf de ontsteking module de losse bobine’s aan te sturen.
13 januari 2016 om 12:24 #18303125Het kan ook op zo veel manieren, ik wou het juist graag zo dicht mogelijk bij de functionaliteit van origineel houden. Ook qua looks… Maar inderdaad vergis je je in wat een tijd het kost om het allemaal te bedenken en te testen.
En wat dat betreft is dat nu aardig geslaagd, heb net een set klaar die ik op de testbank heb klaar gemaakt, was nog met wat perikelen, maar die zijn er nu uit. Hopelijk nu eindelijk een goed resultaat!!
De set:
De kap, met alle componenten en bedrading onder het boardje:
De gebalanceerde vinger:
Blindklinkmoeren, met de elektrische verbinding er aan vast, hier gaan direct de draadjes van de ontstekingsmodule op die normaal op de bobine zitten:
13 januari 2016 om 13:43 #18303126:thumb :kewlpics :kewlpics
ziet er goed uit!!
13 januari 2016 om 15:22 #18303127Thanks! Heb al weer een hoop ideetjes voor de MK3 versie hoor. Sommige dingen kunnen wat minder bewerkelijk worden uitgevoerd, en ik kan nog wat meer plek creeeren onder het board, want dat was nu nog een aardig geprop.
13 januari 2016 om 15:47 #18303128Als je al DIS/M2.8 hebt dan kun je volgens mij volgens het wasted spark principe net als de originele bobine vier COP bobines aansturen in paartjes vanuit de originele aansturing. Begrijp me niet verkeerd, ik ken dit management niet door en door, heb enkel het schema, en voor wat ik zie lopen er twee signaaldraden vanuit de module naar de bobine.
13 januari 2016 om 17:57 #1830312914 januari 2016 om 13:38 #18303130Erg benieuwd! Kunnen deze bobines ook worden aangestuurd door een stand alone ecu? Lijkt me wel, maar enige bevestiging is wel fijn. :thumbup
14 januari 2016 om 14:20 #18303131@2000 wrote:
Erg benieuwd! Kunnen deze bobines ook worden aangestuurd door een stand alone ecu? Lijkt me wel, maar enige bevestiging is wel fijn. :thumbup
Uiteraard kan dat, ze hebben al een interne ontstekingstransistor, dus je geeft ze + en – met dikke draden, en dan een signaalkabel, beste een coax…
14 januari 2016 om 14:22 #18303132Heb het trouwens wederom lopend, en start vlot, rijdt heel goed, tot ik bij de 4000 toeren zone kom en dan lijkt het wel of de toerenbegrenzer inkickt. Dacht dus dat het staalplaatje op de vinger misschien iets te breed was, en overlap gaf, dus die iets versmald, maar dan loopt hij bij nog lagere toeren te pruttelen. Misschien toch maar voor wasted spark gaan en een lekker breed plaatje… Zal straks nog even een filmpje posten van de eerste start.
14 januari 2016 om 14:50 #18303133De video….
[youtube:xe7ji1dd]http://www.youtube.com/watch?v=WV8loOzjUNk[/youtube:xe7ji1dd]
En nog wat plaatjes.
14 januari 2016 om 15:58 #18303134:thumb :thumb
23 januari 2016 om 14:04 #18303135Het werkt!! De aansturing is toch nogal kritisch…
Bij AEM maken ze dit zag ik voor de Honda B-serie motoren, maar voor een prijs!! Ik doe het wel voor de helft ;) en minder ook nog wel denk ik lol!
http://www.aemelectronics.com/?q=products/ignition-components/coil-on-plug-cop-conversion-kit-b-series-honda-engines” onclick=”window.open(this.href);return false;
23 januari 2016 om 15:11 #18303136Nog effe een rondje mee gereden en merkt het wel hoor! Het loopt regelmatiger stationair nog, het voelt soepeler met gasgeven en het lijkt nog wel iets meer te trekken. Is misschien op de bank ook wel meer uit te halen dan met hoogspanningsrotor.
23 januari 2016 om 15:40 #18303137:sleeping Schema nog eens tien keer gewijzigd…
23 januari 2016 om 15:54 #18303138:thumb :thumb
groeten.
24 januari 2016 om 18:43 #18303140Zo, vandaag paar honderd kilometer mee gereden en het blijft allemaal heel. Lijkt ook zuiniger te rijden, maar dat weten we pas echt bij de volgende tankbeurt.
24 januari 2016 om 20:09 #18303141Nog wat detailfoto’s van wat delen van de werkende set-up..
24 januari 2016 om 21:51 #18303142Nog even bougies vervangen voor Denso’s, die hebben een stuk grotere electrodeafstand nog dan de standaard Bosch die er in zaten, maar het kleurtje op de Bosch die er uit kwamen is uitermate gezond!! Merk niet direct verschil met de Denso’s, maar heb ook maar even een kort ritje rond de wijk gereden.
25 januari 2016 om 20:42 #18303143Videootje van vanmiddag:
[youtube:2vem44va]http://www.youtube.com/watch?v=gTWJLErZnAA[/youtube:2vem44va]
26 januari 2016 om 07:36 #18303144Ben benieuwd naar de kleur van de bougies (zowel de Bosch als de Denso’s) na een paar ritten. :kewlpics
Overigens waarom de keus om te wisselen van Bosch naar Denso? Ik ben zelf meer een NGK gebruiker namelijk.
26 januari 2016 om 08:02 #18303145Ga ik wel fotootjes van schieten nog. Ik koos niet zo zeer voor een merk, maar een oom van mij is mega motoren specialist (werkt aan scheepsdiesels en gasturbines en zo, hij vervangt wel eens bougies die 250 euro per stuk kosten, in een 16 cylinder haha!) en die zei dat er een beter voor COP bobines aangepaste ontstoorkristal in deze zat. Zo’n kristal geeft ook verlies, en dat is zonde als het niet meer zo nodig is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.