Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Ascona B 1979, 2.3 CIH opbouw
- Dit onderwerp bevat 92 reacties, 22 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 maart 2017om 21:38 door Manta-aero.
-
AuteurBerichten
-
18 december 2015 om 20:15 #18235048
Wordt weer hard gewerkt bij jullie. Goed bezig met z’n allen. :thumbup
18 december 2016 om 00:14 #18335089Er zijn weer vorderingen op motorisch gebied.
Zo is de 2.2 volledig gedemonteerd, de krukas en de drijfstangen waren nog helemaal in orde.
Maar in 1 cilinder zat helaas een diepe kras.
Er zijn nieuwe zuigers en lagers besteld (de lagers zijn er al)
[img]http://i295.photobucket.com/albums/mm135/coupe-gte/thumbnail_20161201_192632_zpse1vwp71l.jpg[/img]
Er wordt een 2 liter blok opgeboord naar 2.3 en daar komt de krukas van de 2.2 in met
de nieuwe zuigers en een hele leuke nokkenas met verstelbaar tandwiel.Verder hebben we een setje nieuwe dikke wielen op het oog maar daarover later meer.
Mvg Patrick
19 december 2016 om 22:57 #18335236Klinkt goed, ben benieuwd
8 januari 2017 om 22:14 #18336464Lekker bezig geweest met de 2.2.
Thermostaathuis van 2.0E pasgemaakt voor de 2.2 kop:
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20161229_211656_zpsxvlt2g5b.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170103_203733_zpsmm0awhve.jpg[/img]
Kop uit elkaar, helaas ontbrak er 1 klep, maar dat wordt geregeld, kop wordt ook nog aangepakt.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170101_202008_zpsaoumoqvs.jpg[/img]
Hier zie je ook de hogere inlaatpoorten ten opzichte van de motoren van 2.0l en minder:
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20161228_225337_zpsvllvzbwl.jpg[/img]
Een en ander gestraald en ontlakt:
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170104_214542_zpszmsla4iw.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170104_214415_zpsshodbawq.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170104_214425_zpstx0lpnsh.jpg[/img]
Krukas van de 2.2 nagemeten, alle lagertappen zijn mooi binnen de toleranties.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170104_214432_zpsbwmtnni6.jpg[/img]
Dit zijn de nieuwe zuigers, in bijna 97mm, dus 2,3 liter totaal inhoud.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170108_192507_zps1mbkfgeb.jpg[/img]
9 januari 2017 om 18:37 #18336493Mooie update weer! Stoere zuigertjes ook! Van welk merk zijn ze?
15 januari 2017 om 20:14 #18336908Het zijn zuigers van Speed Pro, een amerikaanse leverancier, en eigenlijk bedoeld voor een Chevrolet V8. Er moet dus wel een en ander aangepast worden, om dit werkend te krijgen. Maar daar kan ik later wellicht wat meer over vertellen.
Motorblok gaat hopelijk volgende week weg naar het revisie bedrijf om te laten boren/honen. In tussen de pakkingen binnen gekregen:
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170115_155959_zpsxvzabwwc.jpg[/img]
Ook een spruitstuk van een 2.4 binnengekregen, het verschil tussen het 2.0 spruitstuk en de 2.2 kop, is zo groot, dat dit niet uitgefreesd kan worden in het 2.0 spruitstuk. Ik zal dus een deel van de 2.4 inlaat gebruiken en aan de 2.0 lassen, zodat een mooie overgang ontstaat.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170115_160216_zpsgruoibkq.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/_85_zps8rmzi3pw.jpg[/img]
5 februari 2017 om 22:19 #18338151Het blok weer terug gekregen, is nu op maat voor de nieuwe grotere zuigers.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170201_154009_zpspjru1vuw.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170201_204038_zpsnnrdnha6.jpg[/img]
De kleppen ook weer ingeslepen, gelukkig waren die nog allemaal in goede staat, en hebben ik ook gemakkelijk een extra klep gevonden (er ontbrak 1 uitlaat klep).
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170205_204317_zps1xactry4.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170205_175557_zpsrf40vmaq.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170205_203958_zpsfp9qgfil.jpg[/img]
Vermoedelijk wordt het spruitstuk toch een ingekorte 6 cilinder versie.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170205_204409_zpso1acr0bk.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170205_204352_zpsvhc8jgwz.jpg[/img]
Deze heeft ook onderandere een grotere gasklep, en grotere kanalen.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170201_204525_zps62ub4y8a.jpg[/img]
De gasklep moet nog aangepast worden, zodat alles van de 2.0 erop past, zoals gasklep schakelaar en gashendel.
De nieuwe nokkenas is besteld, deze moet de motor wat meer pit geven, de 2.2 heeft een nogal tamme nokkenas.
6 februari 2017 om 17:11 #18338191maak de zittingen ook een stuk smaller(1,5mm)en naar buiten leggen voor betere afdichting en vooral meer doorlaat
6 februari 2017 om 19:10 #18338204Aan de klepzitting zelf, zal ik niet zoveel meer doen. Ik ben nog wel van plan om de kleppen te bewerken op de onderstaande wijze, waardoor er wat meer doorlaat zal moeten ontstaan.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Klep_zpsezspzhcw.jpg[/img]
7 februari 2017 om 18:43 #18338272Heb je toch de kras weg kunnen boren in het 2.2 blok? Omdat er nu die dikke US zuigers in komen met grotere boring.
8 februari 2017 om 09:01 #18338294Ja die is helemaal weg, een kras van ik zeg maar 0,3mm diep, lijkt natuurlijk heel wat als je dat zo voelt. Als je uiteindelijk gaat boren, is deze zo verdwenen.
8 februari 2017 om 20:39 #18338329Ja als je dat ziet en voelt in de cilinderwand lijkt het heel wat maar zodra de boor erdoorheen is geweest is het dus zomaar weg!
Mijn eigen 2.2 moet eerdaags ook geboord worden 95,5, dus dat wordt geen 2.3, meer een 2.2,1;)
15 februari 2017 om 21:46 #18338821Zo weer even verder gegaan, blok blank gemaakt en in de kleur gezet:
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170212_183518_zpsip9lesak.jpg[/img]
En weer in de lak gezet:
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170215_202130_zps1wvb4cdu.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170215_203109_zpsanjgzuzb.jpg[/img]
Daarvoor ook de krukasspeling gemeten met plastigage:
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170212_170908_zpsyju9pl63.jpg[/img]
Plastigage aanbrengen en de lagerkap en met het juiste moment aandraaien, daarna weer lossen, en meten:
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170212_170401_zpsivdvb8ph.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170212_170501_zpsbquruwto.jpg[/img]
Zoals je ziet is het beter als 0,051mm, dus prima in orde.
De nieuwe nokkenas is besteld, en de vaste stoters worden opnieuw geslepen, zodat deze weer zo goed als nieuw zijn.
En worden de klepveerschotels vervangen door een aluminium versie, door de bewegende massa te reduceren zijn de 2.2 klepveren stevig genoeg.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170215_203340_zps8t75ysl0.jpg[/img]
Ook alvast een start gemaakt met het afdraaien van de kleppen, maar ben daar nog niet klaar mee.
De kop heb ik ook al aangepakt, zit alleen nog even te wachten op een setje langere stiftfrezen, dan kan ik er wat makkelijker bij. Zoals je bij de onderstaande uitlaatpoort ziet, zitten er dikke gietranden in de poort die de doorgang vernauwen. Daarnaast zit er ook te veel materiaal rondom de klepgeleider, dit kan zeker gestroomlijnd worden. Ik haal de klepgeleider niet helemaal weg, omdat ik geen extra slijtage wil.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170212_125043_zpsvnyp0txz.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170212_183245_zpsonexavlb.jpg[/img]
17 februari 2017 om 18:57 #18338958Wat voor lak zit er op je blok? kleur?
17 februari 2017 om 19:55 #18338961Tenco ijzerverf, zwart met een likje zilver (volgens mij heet dat aluminium) erin. Is erg geschikt voor chassisdelen end.
26 februari 2017 om 13:46 #18339409Helaas de komende 2 weken even geen tijd, dus het blok staat even geparkeerd, wel de nokkenas binnen gekregen, inclusief 8 opnieuw geslepen mechanische stoters. Deze zijn origineel bol van de onderzijde, maar naar verloop van tijd ingesleten en hol geworden. In combinatie met een nieuwe nokkenas geen succes, dus daarom opnieuw laten slijpen.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170217_115201_zpsxkdkbdug.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/IMG-20170224-WA0002_zps1esfnwod.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/IMG-20170224-WA0006_zps36dkbamg.jpg[/img]
8 maart 2017 om 21:07 #18340166Top dat de stoters nog te redden waren, wel zo netjes icm nieuwe nokkenstok!
20 maart 2017 om 21:38 #18340846De uitlaat kanalen beginnen er behoorlijk op te lijken. De inlaat flowed al heel erg goed, dus daar hoeft niet heel veel aan verbeterd te worden. De uitlaat daarentegen kan nog wel behoorlijk verbeterd worden.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/20170312_170018_zpsveo3dlxn.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170315_202901_zpsmjidxcgi.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/IMG_4045_zpsv0poa7lx.jpg[/img]
Naast de klepzijde, wordt ook de andere zijde aangepakt, waar de spruitstukken gemonteerd worden. De overgangen kunnen een heel stuk verbeterd worden.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/20170312_112917_zpsdtnzb3ro.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/20170312_120602_zps0nev9pov.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/20170312_120550_zpsdov6b5fr.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/20170312_120555_zps3ln1n1wu.jpg[/img]
Hier zie je het verschil tussen de 6 cilinder inlaat en de 2.0E. Behoorlijk verschil, maar je kunt de 2.0E buis behoorlijk ver uitfrezen om toch een redelijk resultaat te krijgen. Er zijn er ook veel die een onaangepaste 2.0E spruitstuk op een 2.2 of 2.4 zetten, maar dat lijkt me niks.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/20170319_190032_zpsphu1krrt.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/20170319_192037_zpseneie9xx.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/20170319_190113_zpsnwho13ry.jpg[/img]
Maar ik ga toch voor de 6 cilinder buis, ik heb de gasklep aangepast, zodat ik de 2.0E gaskabel kan blijven gebruiken. Daarvoor is het asje langer gemaakt.
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170320_201202_zpsoblulq7k.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd189/manta-c20let/Mobile%20Uploads/20170320_204606_zpsceqmz2fd.jpg[/img]
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.