Alles op een rij: Pasbout 2,4 bij gebruik Getrag 240, 242, 2

Forumindex Forums Techniek Cih Alles op een rij: Pasbout 2,4 bij gebruik Getrag 240, 242, 2

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 59)
  • Auteur
    Berichten
  • #17309892
    Freestyler
    Bijdrager
    • Topics 53
    • Reacties 1964
    Lid sinds:
    29 January 2006

    ik zal de bouten vandaag passen, en dan zal ik je mijn bevindingen mee delen.

    Gaat iig goed komen :thumbup

    #17309893
    Freestyler
    Bijdrager
    • Topics 53
    • Reacties 1964
    Lid sinds:
    29 January 2006

    @Henk, de pasbout heeft net iets minder speling dan de 2.4 bout (niet veel, maar wel merkbaar)

    Thnx voor de tip :thumbup:wors

    We gaan op zoek naar een draaier die me de draad van de 2.4 over kan zetten op de pasbout.

    #17309894
    Ghanz
    Bijdrager
    • Topics 90
    • Reacties 6945
    Lid sinds:
    31 July 2005

    bouten van een 16v motor van opel passen toch ook?

    en die zijn allemaal die 10e mm dikker… toch ?

    #17309895
    GTvirus
    Bijdrager
    • Topics 19
    • Reacties 135
    Lid sinds:
    29 May 2008

    origineel gepost door Ghanz
    bouten van een 16v motor van opel passen toch ook?

    en die zijn allemaal die 10e mm dikker… toch ?

    is dat zo, wie heeft daar ervaring mee?

    #17309896
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Bouten passen, maar zijn geen pasbouten en hebben ook niet de gewenste pasbout diameter, ze hebben vaak wel een zeskantvorm ipv een 12-kantige vorm.

    #17309897
    Ghanz
    Bijdrager
    • Topics 90
    • Reacties 6945
    Lid sinds:
    31 July 2005

    kijk, Henk bedankt.

    weer een stukje duidelijk dus,

    was er al wel bang voor. maar meende me te herrinneren dat er wat was met die bouten.
    dus vandaar.

    pasbout oplossing is dus enkel alleen maar andere draad op tappen op p bout van een 2.0.

    weet iemand misschien ook welke draad er op een krukas van een 2.4 zit ?

    of is dit wat;

    KLIK

    #17309898
    Ghanz
    Bijdrager
    • Topics 90
    • Reacties 6945
    Lid sinds:
    31 July 2005

    heb inmiddels een oplossing gevonden.

    ook nog eentje die zeeeeeer voor de hand ligt. en dood eenvoudig is :P

    maar toch weer bedankt hier.

    #17309899
    McLambo
    Bijdrager
    • Topics 62
    • Reacties 3257
    Lid sinds:
    24 September 2004

    nou laat horen!

    #17309900
    Ghanz
    Bijdrager
    • Topics 90
    • Reacties 6945
    Lid sinds:
    31 July 2005

    geheim van de smid hahaha

    #17309901
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Ik kan niet uit het verhaal opmaken of je hem zo los gekocht heb of dat hij nu gemonteerd zit en nu plots een probleem geeft.

    In principe is het zo dat je om hem in de vijfde versn. te zetten je hem uiterst rechts even moet doordrukken en dan naar boven, de achteruit werkt net zo, maar dan naar uiterst links, even (flink) doorduwen en dan naar boven. Als jue hem niet gemonteerd heb, dan kan het zijn dat je hem niet genoeg doordrukt om hem in de achteruit te krijgen.

    Soms wil het zo zijn dat in stilstand 1 versnelling even niet lekker meewerkt, dan kun je deze nogmaals even in de 1 zetten en dan weer eens proberen.

    Als hij altijd goed was en nu niet wil dan (logisch gezien) is hij dus nu stuk.

    Stel, de bak is nooit gemonteerd geweest en vaak getransporteerd en eens een keer omgevallen, dan kan het zo zijn dat hij zichzelf blokeerd in de achteruit, dat kun je zien doordat hij eigenlijk in z’n vrij staat maar toch de uitgaande as draaid en vaak in de verkeerder richting, dit kan je opheffen door even de achteruitschakelaar eruit te draaien en even de pen met het schuine kantje wat je ziet in dat gat met een schroevendraaier naar achteren te drukken, dan is het verder opgelost.

    #17309902
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Ik heb nog een pasboutvraag: Kan je gebruikte bouten hergebruiken? ben nu bezig met de motorswap, en wil vandaag ook het vliegwiel overzetten. ik dacht ergens gelezen te hebben dat het geen rekbouten zijn, en hetgebruik dus te doen is.

    #17309903
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Hellup, wil bovenstaande vraag (zeker) weten. :shock:

    #17309904
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    @2000 wrote:

    Ik heb nog een pasboutvraag: Kan je gebruikte bouten hergebruiken? ben nu bezig met de motorswap, en wil vandaag ook het vliegwiel overzetten. ik dacht ergens gelezen te hebben dat het geen rekbouten zijn, en hetgebruik dus te doen is.

    Ik wil vandaag het blok in bouwen, maar wil heel graag weten of de bouten herbruikbaar zijn :hmmz

    #17309905
    Anoniem
    • Topics 69
    • Reacties 7148
    Lid sinds:
    1 January 1970

    @2000 wrote:

    @2000 wrote:

    Ik heb nog een pasboutvraag: Kan je gebruikte bouten hergebruiken? ben nu bezig met de motorswap, en wil vandaag ook het vliegwiel overzetten. ik dacht ergens gelezen te hebben dat het geen rekbouten zijn, en hetgebruik dus te doen is.

    Ik wil vandaag het blok in bouwen, maar wil heel graag weten of de bouten herbruikbaar zijn :hmmz

    in mijn cih tijdperk
    heb ik nooit nieuwe bouten gekocht voor het vliegwiel
    en heb er vaak zat las gehad en weer vast
    zelfs van een circuit manta

    volgens mij zijn het ook geen rekbouten

    maar 100% ckerheid kan ik je niet geven
    dat het bij mij nooit verkeerd gegaan is kan ik wel garanderen ;)

    #17309906
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    @louwe 16 klepper wrote:

    @2000 wrote:

    @2000 wrote:

    Ik heb nog een pasboutvraag: Kan je gebruikte bouten hergebruiken? ben nu bezig met de motorswap, en wil vandaag ook het vliegwiel overzetten. ik dacht ergens gelezen te hebben dat het geen rekbouten zijn, en hetgebruik dus te doen is.

    Ik wil vandaag het blok in bouwen, maar wil heel graag weten of de bouten herbruikbaar zijn :hmmz

    in mijn cih tijdperk
    heb ik nooit nieuwe bouten gekocht voor het vliegwiel
    en heb er vaak zat las gehad en weer vast
    zelfs van een circuit manta

    volgens mij zijn het ook geen rekbouten

    maar 100% ckerheid kan ik je niet geven
    dat het bij mij nooit verkeerd gegaan is kan ik wel garanderen ;)

    Thanks, ik duik meteen de garage in :thumb

    #17309907
    Christian-tsx
    Bijdrager
    • Topics 29
    • Reacties 1528
    Lid sinds:
    25 May 2008

    weet ook wel bijna zeker dat je oude bouten gewoon weer kunt gebruiken.

    ik heb een pasbout laten draaien van een oude wielbout, dus sterkte 10.9
    die man had een gigantische strakke passing gemaakt :thumb

    #17309908
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Ik heb het vliegwiel van het oude blok gehaald. het lijkt of er één gat in het vliegwiel iets kleiner is, de bout gaat er met moeite in. De rest zit aanzienlijk ruimer…….Ik heb geen pasbout nodig?

    Oh, bedenk ik net: de bouten van de 2.4 passen niet in de 2.2 :shock:
    Zal wel weer kutten worden

    #17309909
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Ok, ben weer iets verder, tenminste, ik ben wat wijzer, maar ook loop ik vast.

    Ik ben er dus achter dat de 2.2 andere bouten heeft dan de 2.4. Nu heb ik passende bouten van een 2.0E automaat, maar die zijn korter, en de kop is te dik. Nu kan ik de kop iets af laten draaien, maar dan blijt de bout 7 mm korter dan de bouten van de 2.4

    Dus eigenlijk wil ik de linker bout, met het draad van de rechter. Ik kan de rechter bout aan de onderkant kop af laten draaien, maar hij blijft iets korter. Is dat een probleem? (met zekerheid)
    Ik ben bij mijn bouten leverancier geweest, maar die had ze alleen in 8.8, en dat lijkt me een slecht plan. Hij kan ze leveren in 10.9, maar dat gaat per doos, en dan moeten ze alsnog worden afgedraait :shock:
    De opeldealer kon me na een uur zoekwerk (netjes :thumb ) ook niet verder helpen.
    HEEEEEEEELP
    De straat voor mijn deur is bijna klaar, en dan moet de kadett ook klaar zijn :cry

    #17309910
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Ik ben de weg wat kwijt in je vraag, trukjes om een pasbout te maken voor een 2.4 zijn al genoemd en voor een 2.2 hoef je geen speciale te maken.
    Of bouw je het 2.4 vliegwiel d’r op icm een R25/28 bak.

    D’r zijn gekken die lassen 1 bout vast aan het vliegwiel, of doen d’r niks mee en soms gaat dat ook nog wel goed.

    Een pen erin boren kan ook.

    #17309911
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    De pasbout is het probleem niet, er zitten 2 gaten in het vliegwiel die aanzienlijk krapper zijn dan de andere 4, dus de passing is perfect. Mijn probleem is dat de (rechtse) bout aanzienlijk korter is dan degene waar het vliegwiel voorheen mee vast zat. Als iemand hier met zekerheid kan zeggen dat de kortere bout geen probleem vormt, dan laat ik er een stukje af draaien, en ga ze dan gewoon gebruiken. Maar ik durf het uit eigen beweging niet aan, heb hier geen ervaring mee.

    #17309912
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Nog één pasboutvraag: Ik heb het hele zooitje in elkaar zitten. Ik heb originele 2.0 bouten gebruikt, maar geen pasbout kunnen vinden tussen de 6 die ik heb. In het vliegwiel zaten 2 gaten die aanzienlijk krapper zijn dan de rest. 4 bouten kan je gewoon los bewegen in de gaten, en 2 gaan er met moeite in. Ik heb het vliegwiel gemonteerd (niet muurvast gezet) en voelde geen speling. Ik heb het geheel vastgezet met 70nm, en blauwe loctite. Moet ik me nu nog steeds zorgen maken?
    De reden voor deze vraag is dat er een behoorlijk gerammel vanuit de versnellingsbakkom komt. Als ik de koppeling intrap is het weg. Nu had mijn andere blok dit ook, maar ik heb eigenlijk alles vervangen (bak, blok) behalve de komplete koppeling+vliegwiel. Weet iemand dit, of moet ik zowiezo de bak er af halen om het te kunnen begluren?
    In mijn beleving kunnen het 2 dingen zijn: óf het hart van de koppelinsplaat zit te veel ruimte in (voor de hand liggend, is bijna het enige wat ik niet vervangen heb) Óf het vliegwiel zit los. (en dat is op zich weer onlogisch, zit muurvast, geen speling, en loctite gebruikt)
    Ik scheit in me broek, durf amper te rijden, ben als de dood dat het fout gaat. :(

    #17309913
    mr-turbo
    Bijdrager
    • Topics 46
    • Reacties 1060
    Lid sinds:
    1 July 2004

    Heb nog een set arp bouten die dit probleem oplossen…
    Klemkracht is ook bijna 2 keer zo hoog als originele bouten !

    U2u bij interesse :angel

    #17309914
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Nu weet ik niet wat voor geluid het is, maar in de regel als je de koppelingspedaal intrapt en het geluid is weg, dan ligt het in de regel aan het koppelingsgedeelte, of je lager is weg, of je hart heeft speling op de veren, of je hart is afgebroken uit je plaat (komt voor).

    moet je bang zijn dat het stuk gaat, nou nee, dat is het waarschijnlijk al.

    moet je bang zijn dat het vliegwiel naar buiten komt.., nou nee, dat valt denk ik wel mee zo te oordelen aan je verhaal.

    moet je bang zijn dat de bak er achter weg moet, ja, maar als je lang genoeg wacht misschien helpt de natuur een handje ;)

    Maar je moet aan het werk, beter wordt het nooit uit zichzelf. :D

    #17309915
    sh93
    Bijdrager
    • Topics 57
    • Reacties 399
    Lid sinds:
    14 September 2011

    zijn alle gaten is de krukas van de 2.4 gelijk?
    of is er ook 1 gat bij met een andere draad?

    #17309916
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Alle gaten achterin de krukas van een 2.4 hebben een andere draad dan in de andere 4-cil. CIH motoren.

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 59)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.