Forumindex › Forums › Modellen › Overige modellen › Opel Blitz Camper MotorSwap X20SE (PROJECT STOPT)
- Dit onderwerp bevat 181 reacties, 25 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 18 augustus 2018om 13:00 door RoVer67.
-
AuteurBerichten
-
19 maart 2014 om 18:38 #17264811
Nou hier komt hij dan zoals belooft, mijn topic over het moderniseren van mijn Camper (lees Vrijheid)
Om te beginnen in mijn hoofd draai ik hier mijn handen niet voor om, de uitleg.
Sinds Juli 2010 weet ik dat ik een zenuwenspierziekte heb , Hier door ben ik sinds Juli 2011 arbeidsongeschikt verklaart.
Dit was een zware dobber gezien ik een fantastische baan had als onderhoudsmonteur in een bedrijf wat onderdelen maakt voor de offshore en booreilanden.
Ik ging lachend naar mijn werk en kwam fluitend thuis , Tja ik hield van dat werk!Heb mede hier door en zware periode gehad belande op een gegeven moment in een scootmobiel , dat was voor mij het punt dat het kaarsje even uit ging
Maar mede door de medici en psychologen en de medicijnen die ik nu gebruik kan ik mezelf aardig goed redden mist ik het maar met maten doe
Dat houd voor mij in een uurtje rommelen en drie uur rusten enz. enz. maar het blijft gewoon leuk om te doen (ben 41)Omdat ik niet aan huis gekluisterd wil zitten hadden we besloten een camper te kopen , hadden eerst een Fiat Ducato Fendt camper , maar deze was in zijn hele omgang te zwaar voor mijn geen stuurbekrachtiging en een 5 handbak alles werkte zwaar aan die camper zowel het sturen als het remmen koppelen schakelen , Voor mijn dus funest .
Toen kwamen we deze Hymermobil bouwjaar 1981 tegen een automaat en zonder stuurbekrachtiging reed ze verrassend licht,,,, Dus ik weer happy want kan de deur weer uit
Maar toen kwam de volgende verrassing er zit een 40 liter brandstoftank onder is die is na 200km sturen gewoon leeg dus guppy zo als ik de camper genoemd heb heeft erge dorst
De Bedford/Vauxhall 2.3L 80pk motor met TH180 automaat kon in de jaren 80 prima mee komen maar toen was een liter benzine ook nog betaalbaar !!
Plus als ik nu met het verkeer wil mee komen is het Pedal To The Metal ja ja dan haalt hij nipt de 90 KMH als je dan een vrachtwagen wil in halen geeft een hoop stressssssVandaar dat ik heb besloten er een andere schonere en minder dorstig krachtbron in ga bouwen (uit een Opel Omega x20se automatic 1995)
Heb nu een mooi blok in de tuin staan een X20SE met een AR25 automaat had net 170.000 gelopen maar onlangs nieuwe kop er op gezet dus kan nog wel een poosje meeAfgelopen weekend al begonnen aan het knippen van de draadboom die onder het dashboard zat tja comfort systemen heb ik niet nodig
Het gaat mij er om dat ik een werkende draadboom krijgen denk ook wel dat het mij gaat lukken
Ook zet ik het klokken werk van de omega over in Guppywordt vervolgd
19 maart 2014 om 18:55 #18225122Dit is de nieuwe krachtbron
Moet dus wel even een ander Carter pan onder i.v.m.. voortrein Blitz
19 maart 2014 om 18:55 #18225123Leuk topic. Iets ongewoons op het Opel forum een Hymer/Blitz camper.
Volgens mij heb ik deze 1-2 jaren terug eens op marktplaats zien staan.
Maar heb een caravan is wat goedkoper dan een camper.
Een beetje camper kost een vermogen in aanschaf voor die paar weken dat ik per jaar op vakantie ga niet rendabel.19 maart 2014 om 19:11 #18225124Ja dan is het idd niet rendabel : Kadett :
Maar omdat ik dus thuis zit met mijn zenuwenspierziekte en mijn vrijheid afhankelijk is van die camper is het voor mijn wel de moeite waard
Op het moment dat mijn lichaam er de bruiij aan geeft zet ik hem aan de kant en gaat rusten tevens mede doordat ik een invalide kaart heb (waar ik niet trots op ben)
Kan ik de camper mitz hij niet in de weg staat overal neer zetten,
Echt waar als je 41 bent en je lichaam doet zo nu en dan als of je tachtig bent dan is dat niet fijn :swear20 maart 2014 om 06:41 #18225125@RamSwa72 wrote:
Ja dan is het idd niet rendabel : Kadett :
Maar omdat ik dus thuis zit met mijn zenuwenspierziekte en mijn vrijheid afhankelijk is van die camper is het voor mijn wel de moeite waard
Op het moment dat mijn lichaam er de bruiij aan geeft zet ik hem aan de kant en gaat rusten tevens mede doordat ik een invalide kaart heb (waar ik niet trots op ben)
Kan ik de camper mitz hij niet in de weg staat overal neer zetten,
Echt waar als je 41 bent en je lichaam doet zo nu en dan als of je tachtig bent dan is dat niet fijn :swearja is zeker te begrijpen. Ben zelf dan al wel een paar jaartjes ouder maar zie ook mensen in mijn directe omgeving die dit meemaken. Dat je iets mankeert is een ding. Maar dat je als gevolg hiervan min of meer opgesloten zit in je huis is nog net zo erg.
Ik/wij maakten eerst ook plannen voor als we later met pensioen zouden zijn, kopen we een camper en gaan we op reis enzo. Zijn we toch van terug gekomen.
We gaan dus tegenwoordig NU doen wat we willen en niet uitstellen tot je 65e of 67e.
Dus groot gelijk.Als de Blitz ouder als 40 is misschien een idee om er LPG in te zetten ?
20 maart 2014 om 08:08 #18225126Voor dat ik ziek werd was ik in mijn vrijetijd altijd druk voor een ander weinig er tussen uit geweest dus dat halen we op deze manier weer in
Moet nog even 6 jaar wachten voor de blitz 40 jaar is dus nu nog even geen gas, en ik ben van het stempel Gas daar stook&kook je op hahahaAls het goed is en de motorwissel zit er op dan zou mijn wijfie er ook in moeten kunnen rijden , Geen gebruiksaanwijzingen meer hoop ik , Althans dat hoop ik rijden met choke en zo is niet echt een vrouwen ding :angel
20 maart 2014 om 11:45 #18225127@RamSwa72 wrote:
Voor dat ik ziek werd was ik in mijn vrijetijd altijd druk voor een ander weinig er tussen uit geweest dus dat halen we op deze manier weer in
Moet nog even 6 jaar wachten voor de blitz 40 jaar is dus nu nog even geen gas, en ik ben van het stempel Gas daar stook&kook je op hahahaAls het goed is en de motorwissel zit er op dan zou mijn wijfie er ook in moeten kunnen rijden , Geen gebruiksaanwijzingen meer hoop ik , Althans dat hoop ik rijden met choke en zo is niet echt een vrouwen ding :angel
Inderdaad, mijn vrouw had eerst ook een Kadett E met handchoke, liet ze telkens afslaan of verzuipen. Toen hebben we maar geruild. Ik de Kadett E station en zij de Astra F station.
Dacht eigenlijk dat hij ouder was, maar nog maar van circa 1980 ?
20 maart 2014 om 12:35 #18225128Klopt Kadett1.2 het is ook het eerste type Hymermobil wat Hymer gebouwd heeft.
Hij is in 1981 op camper kenteken gezet als nieuw , Maar omdat ik weet dat ze oudere cassis kochten uit Engeland is het cassis en motor van medio 1975 (dit had in mijn voordeel kunnen zijn)20 maart 2014 om 13:05 #18225129@RamSwa72 wrote:
Klopt Kadett1.2 het is ook het eerste type Hymermobil wat Hymer gebouwd heeft.
Hij is in 1981 op camper kenteken gezet als nieuw , Maar omdat ik weet dat ze oudere cassis kochten uit Engeland is het cassis en motor van medio 1975 (dit had in mijn voordeel kunnen zijn)Inderdaad een ouder Bedford/Opel Blitz front.
Vanaf medio 1980 kregen ze een nieuw hoekiger front en kunstof bumper en gril.20 maart 2014 om 13:23 #18225130@RamSwa72 wrote:
rijden met choke en zo is niet echt een vrouwen ding :angel
“Oh, ik dacht dat die er zat om m’n handtasje aan te hangen” :oops:
Hahaha :wink:
Het voordeel van een project als dit, in jouw situatie, is dat je iets als afleiding
hebt en iets hebt om je bezig te houden. :thumb
Thuis stilzitten is helemaal niks; ik heb het noodgedwongen drie jaar gedaan,
na een ongeluk en het verlies van mijn vorige baan en kan je vertellen dat het
erg geestdodend is. :(Greetz,
Peter.
29 maart 2014 om 16:59 #18225131Vandaag druk bezig geweest met de kabelboom Ecu’s en Immobilizer
Maar krijg geen vonk heb het nog niet opgeven maar hulp is natuurlijk welkomDus als er iemand is die hier ervaring mee heeft bij het aansluiten van een draadboom , het gaat om een X20SE aan een AR25 automaat
Het zou fijn zijn als er iemand is de mij tegen een kleine vergoeding wil helpen
31 maart 2014 om 14:28 #18225132Heeft er misschien iemand een link voor een pdf van het draadschema van een omega 2.0i B automatic?
31 maart 2014 om 17:40 #18225133Kan iemand mijn vertellen of het kastje van foto (Kiekert GM 90493865 / MW ) invloed heeft op de imobelizer?
Foto 1
Foto 2
Foto 3
31 maart 2014 om 17:57 #18225134kiekert heeft geen invloed op de imobiliser.
31 maart 2014 om 18:13 #18225135Bedankt Haasje voor de info.
Dan wordt het nu verder speuren pfffff
Komt tijd komt hoop1 april 2014 om 13:13 #18225136Gbrttee e jkclj!#@#@#$
Nu ben ik vandaag nou mijn lichaam een beetje mee wilde werken weer verder gegaan met de draadboom
Rood op de constante+
Bruin aan de min/aarde
Zwart geschakelde+
en voor de mak de rood/blauwe van de brandstofpomp direct op de plus
nu had ik bougie nr4 er uit om te kijken voor een vonk
Beetje onhandig van mij maar starten deed ik direct op de startmotor met een schroevendraaierBij mijn eerste poging starte de motor gelijk Whoohoo
> en viel weer stil
Ik met goede hoop bougie 4 er weer in en een tweede poging gewaagd —-> en een derde
> enz enzMaar geen vonk meer wat doe ik fout of werk in nu echt tegen de immobilizer aan (want deze heb ik er nu niet tussen)
HELP!!!1 april 2014 om 13:40 #18225137Ohja nog een vraag omtrent de brandstofpomp
Moet deze altijd draaien want er staat alleen stroom op bij het doorstarten van het contactslot ?1 april 2014 om 13:44 #18225138Deze draait niet constant nee.
Wel als de motor eenmaal loopt natuurlijk1 april 2014 om 13:53 #18225139Dus dan is het toch de immobilizer want die sluit de brandstof en ontsteking af denk ik
Denk dat ik de ECU moet laten vrij maken , ben al op zoek naar iemand die dit voor een zacht prijsje kan doen
Word vervolgd….3 april 2014 om 16:55 #18225140Vandaag weer een update
Had de X20SE in een proefopstelling geplaatst om haar even te laten lopen , was mij uiteindelijk gisteren al gelukt met de Motronic ECU die er bij hoorde maar dat was voor 5 seconden keer op keer dus echt een gevalletje startonderbreker/IMMO .
Nu dacht ik slim uit de hoek te komen en een ECU van een C20NE te kopen zodat de motor als nog kan proef draaien
> Helaas dat werkt dus niet op een X20SE motorblok
Maar na contact te hebben gehad met Eurox.nl heb ik mijn ECU daar heen verstuur die konden hem IMMO vrij maken , dus afwachten wanneer ik deze terug krijg.
Uiteindelijk , omdat het toch moest gebeuren ben ik begonnen aan de openhartoperatie van Guppy, en omdat dit een ouder type cassis is zit de dwarsbalk gepuntlast in het geheel dus hebben wij de slijptol en boormachine maar ter handen genomen .
Als ik dit niet zou doen moet ik de hele camper zo een 90cm omhoog takelen en dat was niet echt mijn idee er achter nu volstaat 40 cm en dat geeft mijn toch een wat veiliger gevoel.Wanneer mijn lichaam er weer wat zin in heeft gaat de voortrein met motor er onder uit zodat ik kan gaan meten waar de nieuwe motorsteunen gemonteerd gaan worden.
Wordt Vervolgt
3 april 2014 om 20:25 #18225141Haha, super topic!
Ga ik volgen, leuk plan en respect!4 april 2014 om 14:11 #18225142Sjonge tjonge Man Man Man , Wat laat mijn lichaam mij in de steek en wat een pijn kan een mens hebben !
Maar er is weer goed nieuws onder de zon.
Vandaag verder gegaan om het oude hart los te maken van Guppy.
Ben inmiddels zo ver dat het Vauxhall 2.3L lagedruk motortje er geheel los in ligt,,,,,,,,,,, Moet het er alleen nog uit takelen, Maar zo als ik al begon “”IK HEB ER DE KRACHT NIET MEER VOOR””
Hier onder wat foto,s van hoe Guppy er nu bij staat, Had as steunen maar die waren te kort dus nu staat Guppy op twee 5KG gasflessen( werkt prima )
Als iemand nog interesse heeft in het 2,3L blok met automaat (TH180) heb al een open bod van 100 euro
Omdat het een lagedruk motor is gaat deze niet kapot als de distributieriem breekt
En omdat het een lagedruk motor is , is deze prima geschikt voor drukvulling (turbo/compressor)
In Engeland perzen ze er 300 pk uit schijnt maar pin mij daar niet op vast!!En ik heb een vraagje omtrent het gaatje wat over blijft nadat je een andere carterpan hebt geplaatst mede hier door ook de peilstok en carterventilatie naar achteren geplaats
waarmee stop je dit gaatje van de oude peilstok van 11/12 mm af4 april 2014 om 19:57 #18225143Is er ook nog iemand die tip’s heeft omtrent het luchtfilter, want de filter box van de Omega gaan niet passen!
Ben dus benieuw naar ervaringen met zo gezegd open filters of zo .5 april 2014 om 08:35 #18225144Iemand?
5 april 2014 om 08:42 #18225145open filters werk niet ivm de warme lucht onder de kap en het geluid
alternatief een rond filter met een bakje om heen. en een slang achter de gril vandaan.
bij een voorwiel aandrijver zit de pijlstok bij je carterontluchting op de plaat.
zal wel een kijken of ik ergens nog een blok tegenkom in het wild.ga nu eerst mn handen vies maken
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.