Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Manta C20LET (laatste foto update 22 Mei 2016)
- Dit onderwerp bevat 319 reacties, 59 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 december 2016om 22:34 door Manta-aero.
-
AuteurBerichten
-
1 december 2007 om 17:37 #17206302
Helaas, is het vorige topic verdwenen dus moet ik maar opnieuw beginnen. Ik zal eerst een beginnen met de laatste updates, en naar verloop van tijd de oude foto’s weer terug proberen te plaatsen.
Ik ben bezig geweest met de motor en heb de zuigerbodemkoeling gemonteerd (helaas nog geen foto’s). En de laatste onderdelen voor het blok aangeschaft. Een licht stalen vliegwiel, met ARP bouten voor aan de krukas. En een nieuwe startmotor en dynamo.
Ook heb ik alvast een oliekoeler en SPAL fan gekocht, die op een originele (met verzwaard koelblok) radiateur zal worden gemonteerd. Deze moet ik echter nog laten maken.
Ook heb ik een aantal nieuwe dingetjes waar ik mee bezig ben, zo komt er ABS op de Manta. Voor voor heb ik de sensorringen al op de naaf gemonteerd, en heb ik de bevestiging van de sensor al zo goed als klaar. Achter ben ik nog even opzoek naar een goede oplossing. Maar ik zit te denken aan een ring die op het differentieel gemonteerd wordt (dit systeem hebben een aantal volvo’s ook).
En de houder van de sensor, hier alleen een papieren proef model. De uiteindelijke RVS houders zijn bijna klaar:
Overigens komt er ook een andere achteras onder, heb er al vaak aan zitten denken, maar er nu toch maar toe besloten. Meer foto’s volgens als die helemaal in orde is. Dus ik ben de laatste tijd weer aardig bezig geweest :thumbup Al is nog niet alles klaar voor de foto ;)
2 december 2007 om 09:50 #17369008Zo je ben echt lekker bezig, vooral met abs monteren, leuk klusje :thumbup
2 december 2007 om 14:45 #17369009Super dat dit topic weer terug is!!:wors
Ik wacht met smacht op alle:kewlpics
ben benieuwd naar het eindresultaat!!
2 december 2007 om 21:05 #17369010ja zeker supper.
ik blijf het volgen:thumbup succes ermee.3 december 2007 om 17:40 #17369011:kewlpics wat voor fan is dit?
3 december 2007 om 18:29 #17369012goed bezig
en we willen heel veel :kewlpics7 december 2007 om 16:14 #17369013ik snap niet dat 4 van die koppelingsplaatjes dezelfde kracht over kunnen brengen als een normale koppeling hoe zit dat nou precies ?
voor het gewicht zal het niet veel schelen wel ?gr.arno en succes met de abs :thumbup
7 december 2007 om 17:06 #17369014Origineel gepost door kadettnemo
ik snap niet dat 4 van die koppelingsplaatjes dezelfde kracht over kunnen brengen als een normale koppeling hoe zit dat nou precies ?
voor het gewicht zal het niet veel schelen wel ?gr.arno en succes met de abs :thumbup
das volgens mij omdat de voering een heel ander soort materiaal is dan originele koppelingsplaten (ander wrijvingscoëfficient, warmte afvoer enz.). Het is gemaakt van sinterplaat. Bij een normale auto kun je met slippende koppeling optrekken, maar bij dit soort koppelingen is dat niet mogelijk. Alleen de stand vast en los king:
8 december 2007 om 13:49 #17369015Het is een fan van het merk “Spal”! De koppeling kan inderdaad veel meer vermogen/koppel verdragen. Dit materiaal zal ook nooit/niet snel blijven plakken, wat wel het geval is bij normaal koppelingsmateriaal. Deze plaat is wel geveerd zodat er wel makkelijker mee te rijden is als met een starre plaat.
Ik kom overigens net (vanochtend 4:30) hier vandaan:
En toen ik thuis kwam lag er dit, op de deurmat!
Helaas was de doos vol gestopt met gebroken stukken piepschuim, wat natuurlijk mooi overal in zat. Sowieso wilde ik hem even uit elkaar halen en bekijken. En alles dus even mooi schoon gemaakt en weer netjes met verse olie in elkaar gezet. Wilde vandaag ook nog even de sper werking testen. Heb de steekassen en diff al gedemonteerd. Maar krijg nog even de lagers niet van het originele diff af. Voor deze moet je namelijk hele smalle bekken aan je poelietrekker hebben. Denk dat ik de openingen maar even uitslijp. Maar heb daar vandaag geen tijd meer voor.
Wil hem zo snel mogelijk inbouwen om de sperwerking te kunnen testen. Frictieplaatjes zagen er nog erg goed uit, dus verwacht gewoon 40%. Het is trouwens een grote platen sper.
8 december 2007 om 13:51 #17369016mooi Kuala Lumpur,ben je ook in de tv toren geweest??
8 december 2007 om 13:55 #17369017Nee nog niet, heb hem wel gezien (is ook niet over het hoofd te zien ;)). Maar zit er begin Maart nog eens 3 weken dus dan gaan we daar zeker in!
8 december 2007 om 14:12 #17369018is mooi daar ,ik had gewoon een taxi met chauffeur voor heel de dag voor een paar centen ,die man heeft me alles laten zien.
Er is ook nog zo n grot waar al die hindoes naar toe gaan,met shiva enzo.
Ik wist echt niet wat ik meemaakt daar!!9 december 2007 om 16:19 #17369019Je kan er inderdaad erg goed zitten! Die grotten zullen we ook nog gaan bekijken. Mooi natuur daar, en een hoop leuke dingen om te zien!
Ben vandaag nog even verder gegaan, lagers van het gewone dif afgehaald. Door de inkeping voor de poelietrekker verder uit te slijpen. En de lagers op de sper gezet en in het huis gezet. Ook heb ik de steekassen geplaatst, zodat ik morgen de werking van de sper kan testen. Als dat allemaal in orde is, wat ik wel verwacht. Zal ik de sper afstellen en definitief plaatsen. Ook zal ik de as verder in orde maken en alle bevestigingen verstevigen.
7 januari 2008 om 10:12 #17369020mooi topic, kheb eht toen wel ooit gevolgd, mocht je tijd hebben voor de oude foto’s, dat zou natuurlijk nog mooier zijn :P
7 januari 2008 om 11:02 #17369021mooie klus ben erg benieuwd naar het eind resultaat en wat zijn de verwachtingen van koppel en vermogen op de achterwielen?
vgr ton sr.7 januari 2008 om 13:57 #17369022ziet er netjes uit.
Vergeet niet de achteras olie toevoeging erbij te doen als je de olie in de achteras afvult. Is nog origineel te verkrijgen.
Als je dealer het niet weet haal het dan hier. Die jongens weten precies waar je het over hebt.
http://www.duparts.nl/7 januari 2008 om 22:20 #17369023:thumbup Je maakt er mooi werk van ,ga zo door en vooral :kewlpics plaatsen.
27 januari 2008 om 16:11 #17369024ABS kabelboom heb ik nu ook uit de Senator 24v van @city gehaald voordat die naar de sloop ging. Heb het schema er ook al bij, dus tegen die tijd is het inbouwen en aansluiten. Zit alleen nog even te denken waar alles weg te bouwen, de computer komt onder de bestuurdersstoel. Maar waar de abs module komt te zitten, moet ik nog even over nadenken. Ik heb weer een aantal foto’s teruggevonden, dus die zal ik de komende tijd even terug plaatsen. ABS achter ben ik nog niet mee verder gegaan, eerst de achteras zelf ff schoonmaken en in de lak zetten.
Heb verder ook de cilinderkop helemaal gedemonteerd, bleek alleen de kop die al op de turbo motor zat niet geschikt meer te zijn. Deze was al 0,5mm gevlakt, wat in combinatie met de zuigers die voor een compressieverhouding van 8,5:1 voor een verhouding van 9:1 zorgt. Heb dus een andere kop gehaald, die gaat nu gereviseerd worden. Ik heb de kleppen en alles eruit gehaald, dan kan dat weg. Dan zullen de geleiders gecontroleerd worden, de kleppen opnieuw geslepen en de klepzittingen gefreesd. De overige werkzaamheden dus het in elkaar zetten, zal ik zelf weer doen. Moet eerst nog ff olie/water schade herstellen in de cilinderkop, denk dat ik een buisje er in maak ipv. een bypass. Foto’s volgen spoedig.
27 januari 2008 om 16:19 #17369025mooi dat deze topic er weer is :)
27 januari 2008 om 17:38 #17369026Zeker! Denk dat het ook zeer interresant gaat blijven! Heb nu eindelijk weer de ruimte om echt wat te doen. Hier nog even wat oudere foto’s:
De velgen zijn 8×15 et 23 400 velgen, deze worden nog gepoedercoat in het zilver.
Ik heb ook nog een ander setje 5×120 velgen, dat zijn 3 delige Graku velgen. Heb hiervoor 2 nieuwe binnenranden op de kop kunnen tikken. En ik zal ook nog 4 RVS buitenranden kopen, Radinox, dus nooit meer stoeprandschade. Hier komen gewoon normale 195/50/15 banden op, om eens het circuit op te gaan of een behendigheidsrit te doen.
Ook ben ik met het motorblok bezig, als basis is het een c20xe blok, omdat alles wat er in komt toch afwijkt van een normale c20let.Snelheidsmeter van een Monza A1:
Vooras omgebouwd naar 5 gaats, ook had ik in eerste instantie een Manta GSI achteras omgebouwd naar 5 gaats en sper. Maar ik wil toch een Commodore B achteras met sper gaan plaatsen. De remmen voor, zijn van een Senator 24V en achter een mengeling van Commodore B GS/E en Diplomat V8. En de hoofdremcilinder, rembekrachtiger zijn van een Monza en een Rekord 2.2:
28 januari 2008 om 19:57 #17369027is dat veel en moeilijk werk die olie water schade maken, heb zelf ook nog een kop liggen die dat heeft.
groeten.
28 januari 2008 om 20:14 #17369028Ik heb vandaag de imbus boutjes uit de kop gedraaid, en tot mijn verbazing zat er al een pijpje in. Deze heb er eerst maar eens uitgetikt, deze was droog zonder enige vorm van loctite oid. ingebouwd. Hier moet het dus in:
Deze kwam er dus uit:
En deze komt er op de volgende manier in:
Veel werk is het opzich niet, even op de draaibank en klaar is kees.
28 januari 2008 om 20:32 #17369029He broertje dat ziet er weer super uit zeg.
Nog bedankt voor de hulp bij mijn Manta :thumbupGrtn Patrick
28 januari 2008 om 20:49 #17369030origineel gepost door max
ziet er netjes uit.Vergeet niet de achteras olie toevoeging erbij te doen als je de olie in de achteras afvult. Is nog origineel te verkrijgen.
Als je dealer het niet weet haal het dan hier. Die jongens weten precies waar je het over hebt.
http://www.duparts.nl/Thanks voor het advies! Heb het al liggen, de dealer had het. Is zo’n heel klein flesje.
2 februari 2008 om 21:26 #17369031Ziet er goed uit Jurgen. Ben zeer benieuwd naar de vorderingen. Ga het zeker bijhouden.
Ps: ga je nog naar de videoavond?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.