Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: Kleppen stellen
- Dit onderwerp bevat 95 reacties, 42 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 januari 2018om 19:37 door hinterachse.
-
AuteurBerichten
-
4 december 2005 om 01:39 #17206130
Dit kan alleen met lopende motor, motor dus eerst warmdraaien , daarna kleppendeksel eraf en over het voorste gedeelte waar dus het ketting zit moet een kapje over, anders wordt het 1 groot oliebad.
Wat je ook kan doen is een oud kleppendeksel pakken en daar de bovenkant afslijpen muv. het voorste stuk waar de ketting zich bevind.Hydraulische stoters: per tuimelaar, voorzichtig de moer los draaien totdat de tuimelaar begint te klapperen, daarna voorzichtig weer vastdraaien totdat het geklapper ophoud. Daarna de moet 3x een kwartslag vastdraaien.
Dit proces dus 8x herhalen, doe het rustig aan want anders slaat je motor af.
2e punt is dat dit eigenlijk om de 70.000Km moet gebeuren, dan moeten ze nagesteld worden.Vaste stoters:
Zowel in- als uitlaat is 0,3 mm.4 december 2005 om 14:13 #17309706henk,heb je bij hydro-stoters nooit geprobeerd nadat je het tikken eruit heb stilzetten en dan aandraaien ,dichtbouwen en dan starten? ik wel en het bevalt goed,is makkelijk en snel maar moet wel warm staan.
11 december 2005 om 12:13 #17309707die manier wat henk beschrijft is echt de enige officiele en goede.
voor mensen die niet zeker weten of het bij hun manta ooit gebeurd is.
doe het maar , je merkt het verschil, hij loopt rustiger en je hebt meer vermogen.
Succes.11 december 2005 om 15:05 #17309708@boyanka: dat is een werkwijze die bijna op hetzelfde neer komt al is daar een kans dat je het opnieuw moet doen iets groter, vooral als je een blok hebt wat “versmeerd” is of lang stil heeft gestaan.
Met dat soort blokken giet ik altijd even een scheutje ATF-olie over de hydr. stoters.Ik geloof niet dat ik het ooit op die manier gedaan heb, wel bij de vaste stoters een keer, maar meestal breng ik ze op z’n basis instelling om ze daarna volgens de voorschriften af te stellen.
24 januari 2006 om 19:15 #17309709Als het goed is kun je ook de warme motor uitzetten
dan 4e tuimelen 1e losdraaien totdat er speling in zit.
Daarna aandraaien tot deze precies spelingvrij is en dan nog 1 hele slag aandraaien. stoters zijn nog gewoon gevuld. Dit stond in een oud werkplaats handboek.(weet niet welke). En eerst even de moeren ovaal knijpen deze willen na een x aantal keer vast/losdraaien te rond worden waardoor de stoters sneller gaan tikken. Als ik er naast zit
hoor ik dat graag. Persoonlijk nooit geen problemen mee gehad.24 januari 2006 om 19:17 #17309710En daarna de andere kleptuimelaars natuurlijk okk he.;)
24 januari 2006 om 19:42 #17309711Origineel gepost door jelmoer
…Daarna aandraaien tot deze precies spelingvrij is en dan nog 1 hele slag aandraaien. stoters zijn nog gewoon gevuld. Dit stond in een oud werkplaats handboek.(weet niet welke)….Dit verhaal ken ik wel, maar meer als basis-instelling na de- en montage van de stoters
En eerst even de moeren ovaal knijpen deze willen na een x aantal keer vast/losdraaien te rond worden..
ja, komt vaak voor dat de moer net niet genoeg meer “knijpt” na het losdraaien.
28 januari 2006 om 18:36 #17309712Hoe kan je best klepspelling stellen bij het nieuw monteren!
Dus motor is open geweest en wil de kleppen stellen.
Hydro stoters zijn niet gevuld!
Kan mij iemand deze werkwijze hiervan geven?28 januari 2006 om 20:03 #17309713In het geval dat er nieuwe stoters gemonteerd worden verschild de werkwijze niet veel van eerder gemeld.
De procedure is als volgt: na het plaatsen van de stoter draai je de nokkenas zo dat de nok geheel aan de andere kant staat, dan plaats je de tuimelaar met ring en moer en draai de moer vast totdat er geen speling meer voelbaar is en je dus al merkt dat de boel strak komt te staan, herhaal dat dus 8x.
Daarna laat je de motor dus lopen totdat hij op bedrijfstemperatuur is en dan stel je hem opnieuw volgens de bovenste procedure.
En niet vergeten het distributie gedeelte dus af te dekken.30 januari 2006 om 16:38 #17309714Merci Henk…
goed begonnen is half gewonnen.20 april 2006 om 20:21 #17309715zijn de hydraulische klepstoters die met die moer 16 op de tuimelaars of heeft de vaste stoter dat ook ??
want als ik aan vaste stoters denk denk ik aan tuimelaar met stoter en contra moer heeft iemand een makkelijke uitleg :hmmz of foto’s
grz gj
27 april 2006 om 21:02 #17309716Zowel de koppen met vaste als de hydroulische stoters hebben dezelfde moeren en tuimelaars en de sleutelwijte is niet 16 maar 15mm.
No offense, maar als deze uitleg te moeilijk is vraag ik me af of het wel verstandig is om er aan te beginnen. Wil je het toch doen dan is het raadzaam om een handboek of iets dergelijks grondig te bestuderen voordat je begint te draaien, kans is groot dat je meer verknoeit dan repareert.
30 april 2006 om 15:42 #17309717maak je daar maar niet druk om henk was alleen wel eens benieuwd of er duidenlijk zichtbaar verschil tussen beide zat
ik heb alleen nog maar de hydraulische gezien en was benieuwd of de vaste er ong hetzelfde uitzag of dat er een compleet anders systeem opzat
de uitleg is makkenlijk zat en zelfs door een jan … uit tevoeren
13 mei 2006 om 14:50 #17309718nou wij hebben het ook gedaan hierzo en het ging prima :D bedankt voor de omschrijving :thumbup
2 juni 2006 om 08:03 #17309719Helemaal top Henk dat je de tijd nam om dit allemaal netjes op te zetten :thumbup
2 juli 2006 om 21:39 #17309720als je geen klepdeksel over hebt om kapot te slijpen zijn er dan nog andere foefjes om dat nokkenas tandwiel makkelijk effe n tijdelijk dakje te geven?
2 juli 2006 om 22:37 #17309721Stukje gebogen karton over het distributiegedeelte wil het ook wel doen, maar het wordt wel meer een smeerboel want op een gegeven moment zit er olie in de tuimelaars en dat fliebbert weer door de motorruimte e.d.
maar het is wel minder zou je er niets voor doen, dan kun je wel een regenpak aantrekken :P :D
25 oktober 2006 om 18:11 #17309722Henk,
je hebt het in je verhaal over vaste en hydro-stoters, In welke blokken zat wat? en is het ook te zien met de kleppendeksel eraf?
25 oktober 2006 om 18:19 #17309723De CIH had officieel vanaf de 2.0 hadden ze hydraulische stoters en men zegt dat de 1.9 SR dit ook had (origineel). Degene die afwijkt hiervan is de 2.0EH en de 2.0Ei (i200 motor)
De rest had vaste stoters, origineel dan, maar er zijn een hele hoop van die motoren de naderhand hydraulische stoters gekregen hebben, dit ivm het onderhoudsvriendelijke hiervan.
Je kan het zien met het deksel eraf, als de stoter zeg maar boven de rand uitkomt kun je het onderscheid zien, de hydro’s hebben een blauwachtig ringetje bij de kop, bij de vaste is dat dus niet zo, ook kun je hydro’s wat indrukken.
10 januari 2007 om 12:02 #17309724waarom moet je eigenlijk de moer bij hydro stoters 3/4 slag nadraaien als er geen speling meer in zit? Ik doe het altijd zonder nadraaien omdat de motor dan slechter gaat draaien. Kan dit kwaad voor de motor?
10 januari 2007 om 17:09 #17309725Origineel gepost door hun
waarom moet je eigenlijk de moer bij hydro stoters 3/4 slag nadraaien als er geen speling meer in zit? Ik doe het altijd zonder nadraaien omdat de motor dan slechter gaat draaien. Kan dit kwaad voor de motor?dit doe je langzaam zodat de stoter zich kan zetten en je zal zien dat hij even later wel goed oppakt
19 januari 2007 om 07:53 #17309726Kunnen er dingen ‘fout’ gaan als je die 3/4 niet nadraait?
19 januari 2007 om 15:57 #17309727Kans is groot dat ze dan niet goed staan afgesteld en dus de motor wat slechter presteerd.
Je blaast hem niet op of zo.
7 maart 2007 om 19:32 #17309728Bij de vaste stoters, hoe moet ik die 0,3 mm zien?
ik heb niet echt een beeld voor me van hoe het uitziet.
iemand maybe een plaatje?7 maart 2007 om 21:28 #17309729Dat stel je af met voelermaten en dan dus tussen de stoter en de tuimelaar aan de klepzijde.
bij voorkeur afstellen met warme en draaiende motor, wel een kapje gebruiken dus anders wordt het zo’n bende. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.