Alles op een rij: Kleppen stellen

Forumindex Forums Techniek Cih Alles op een rij: Kleppen stellen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 96)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206130
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Dit kan alleen met lopende motor, motor dus eerst warmdraaien , daarna kleppendeksel eraf en over het voorste gedeelte waar dus het ketting zit moet een kapje over, anders wordt het 1 groot oliebad.
    Wat je ook kan doen is een oud kleppendeksel pakken en daar de bovenkant afslijpen muv. het voorste stuk waar de ketting zich bevind.

    Hydraulische stoters: per tuimelaar, voorzichtig de moer los draaien totdat de tuimelaar begint te klapperen, daarna voorzichtig weer vastdraaien totdat het geklapper ophoud. Daarna de moet 3x een kwartslag vastdraaien.
    Dit proces dus 8x herhalen, doe het rustig aan want anders slaat je motor af.
    2e punt is dat dit eigenlijk om de 70.000Km moet gebeuren, dan moeten ze nagesteld worden.

    Vaste stoters:
    Zowel in- als uitlaat is 0,3 mm.

    #17309706
    boyanka
    Bijdrager
    • Topics 15
    • Reacties 893
    Lid sinds:
    8 June 2005

    henk,heb je bij hydro-stoters nooit geprobeerd nadat je het tikken eruit heb stilzetten en dan aandraaien ,dichtbouwen en dan starten? ik wel en het bevalt goed,is makkelijk en snel maar moet wel warm staan.

    #17309707
    mantaroel
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 197
    Lid sinds:
    11 September 2005

    die manier wat henk beschrijft is echt de enige officiele en goede.
    voor mensen die niet zeker weten of het bij hun manta ooit gebeurd is.
    doe het maar , je merkt het verschil, hij loopt rustiger en je hebt meer vermogen.
    Succes.

    #17309708
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    @boyanka: dat is een werkwijze die bijna op hetzelfde neer komt al is daar een kans dat je het opnieuw moet doen iets groter, vooral als je een blok hebt wat “versmeerd” is of lang stil heeft gestaan.
    Met dat soort blokken giet ik altijd even een scheutje ATF-olie over de hydr. stoters.

    Ik geloof niet dat ik het ooit op die manier gedaan heb, wel bij de vaste stoters een keer, maar meestal breng ik ze op z’n basis instelling om ze daarna volgens de voorschriften af te stellen.

    #17309709
    jelmoer
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 7
    Lid sinds:
    9 September 2005

    Als het goed is kun je ook de warme motor uitzetten
    dan 4e tuimelen 1e losdraaien totdat er speling in zit.
    Daarna aandraaien tot deze precies spelingvrij is en dan nog 1 hele slag aandraaien. stoters zijn nog gewoon gevuld. Dit stond in een oud werkplaats handboek.(weet niet welke). En eerst even de moeren ovaal knijpen deze willen na een x aantal keer vast/losdraaien te rond worden waardoor de stoters sneller gaan tikken. Als ik er naast zit
    hoor ik dat graag. Persoonlijk nooit geen problemen mee gehad.

    #17309710
    jelmoer
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 7
    Lid sinds:
    9 September 2005

    En daarna de andere kleptuimelaars natuurlijk okk he.;)

    #17309711
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Origineel gepost door jelmoer
    …Daarna aandraaien tot deze precies spelingvrij is en dan nog 1 hele slag aandraaien. stoters zijn nog gewoon gevuld. Dit stond in een oud werkplaats handboek.(weet niet welke)….

    Dit verhaal ken ik wel, maar meer als basis-instelling na de- en montage van de stoters

    En eerst even de moeren ovaal knijpen deze willen na een x aantal keer vast/losdraaien te rond worden..

    ja, komt vaak voor dat de moer net niet genoeg meer “knijpt” na het losdraaien.

    #17309712
    tweetycoupe
    • Topics 0
    • Reacties 5
    Lid sinds:
    22 January 2006

    Hoe kan je best klepspelling stellen bij het nieuw monteren!
    Dus motor is open geweest en wil de kleppen stellen.
    Hydro stoters zijn niet gevuld!
    Kan mij iemand deze werkwijze hiervan geven?

    #17309713
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    In het geval dat er nieuwe stoters gemonteerd worden verschild de werkwijze niet veel van eerder gemeld.

    De procedure is als volgt: na het plaatsen van de stoter draai je de nokkenas zo dat de nok geheel aan de andere kant staat, dan plaats je de tuimelaar met ring en moer en draai de moer vast totdat er geen speling meer voelbaar is en je dus al merkt dat de boel strak komt te staan, herhaal dat dus 8x.

    Daarna laat je de motor dus lopen totdat hij op bedrijfstemperatuur is en dan stel je hem opnieuw volgens de bovenste procedure.
    En niet vergeten het distributie gedeelte dus af te dekken.

    #17309714
    tweetycoupe
    • Topics 0
    • Reacties 5
    Lid sinds:
    22 January 2006

    Merci Henk…
    goed begonnen is half gewonnen.

    #17309715
    opelclanermelo
    • Topics 3
    • Reacties 333
    Lid sinds:
    23 July 2004

    zijn de hydraulische klepstoters die met die moer 16 op de tuimelaars of heeft de vaste stoter dat ook ??

    want als ik aan vaste stoters denk denk ik aan tuimelaar met stoter en contra moer heeft iemand een makkelijke uitleg :hmmz of foto’s

    grz gj

    #17309716
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Zowel de koppen met vaste als de hydroulische stoters hebben dezelfde moeren en tuimelaars en de sleutelwijte is niet 16 maar 15mm.

    No offense, maar als deze uitleg te moeilijk is vraag ik me af of het wel verstandig is om er aan te beginnen. Wil je het toch doen dan is het raadzaam om een handboek of iets dergelijks grondig te bestuderen voordat je begint te draaien, kans is groot dat je meer verknoeit dan repareert.

    #17309717
    opelclanermelo
    • Topics 3
    • Reacties 333
    Lid sinds:
    23 July 2004

    maak je daar maar niet druk om henk was alleen wel eens benieuwd of er duidenlijk zichtbaar verschil tussen beide zat

    ik heb alleen nog maar de hydraulische gezien en was benieuwd of de vaste er ong hetzelfde uitzag of dat er een compleet anders systeem opzat

    de uitleg is makkenlijk zat en zelfs door een jan … uit tevoeren

    #17309718
    Oscarnmgn
    • Topics 0
    • Reacties 26
    Lid sinds:
    5 September 2005

    nou wij hebben het ook gedaan hierzo en het ging prima :D bedankt voor de omschrijving :thumbup

    #17309719
    ICEQUEEN_Manta_Logan
    Bijdrager
    • Topics 59
    • Reacties 1946
    Lid sinds:
    28 February 2006

    Helemaal top Henk dat je de tijd nam om dit allemaal netjes op te zetten :thumbup

    #17309720
    kadett-c-coupe
    • Topics 1
    • Reacties 495
    Lid sinds:
    18 October 2005

    als je geen klepdeksel over hebt om kapot te slijpen zijn er dan nog andere foefjes om dat nokkenas tandwiel makkelijk effe n tijdelijk dakje te geven?

    #17309721
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Stukje gebogen karton over het distributiegedeelte wil het ook wel doen, maar het wordt wel meer een smeerboel want op een gegeven moment zit er olie in de tuimelaars en dat fliebbert weer door de motorruimte e.d.

    maar het is wel minder zou je er niets voor doen, dan kun je wel een regenpak aantrekken :P :D

    #17309722
    hubert002
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 17
    Lid sinds:
    15 August 2006

    Henk,

    je hebt het in je verhaal over vaste en hydro-stoters, In welke blokken zat wat? en is het ook te zien met de kleppendeksel eraf?

    #17309723
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    De CIH had officieel vanaf de 2.0 hadden ze hydraulische stoters en men zegt dat de 1.9 SR dit ook had (origineel). Degene die afwijkt hiervan is de 2.0EH en de 2.0Ei (i200 motor)

    De rest had vaste stoters, origineel dan, maar er zijn een hele hoop van die motoren de naderhand hydraulische stoters gekregen hebben, dit ivm het onderhoudsvriendelijke hiervan.

    Je kan het zien met het deksel eraf, als de stoter zeg maar boven de rand uitkomt kun je het onderscheid zien, de hydro’s hebben een blauwachtig ringetje bij de kop, bij de vaste is dat dus niet zo, ook kun je hydro’s wat indrukken.

    #17309724
    hun
    • Topics 0
    • Reacties 5
    Lid sinds:
    2 January 2007

    waarom moet je eigenlijk de moer bij hydro stoters 3/4 slag nadraaien als er geen speling meer in zit? Ik doe het altijd zonder nadraaien omdat de motor dan slechter gaat draaien. Kan dit kwaad voor de motor?

    #17309725
    boyanka
    Bijdrager
    • Topics 15
    • Reacties 893
    Lid sinds:
    8 June 2005

    Origineel gepost door hun
    waarom moet je eigenlijk de moer bij hydro stoters 3/4 slag nadraaien als er geen speling meer in zit? Ik doe het altijd zonder nadraaien omdat de motor dan slechter gaat draaien. Kan dit kwaad voor de motor?

    dit doe je langzaam zodat de stoter zich kan zetten en je zal zien dat hij even later wel goed oppakt

    #17309726
    hun
    • Topics 0
    • Reacties 5
    Lid sinds:
    2 January 2007

    Kunnen er dingen ‘fout’ gaan als je die 3/4 niet nadraait?

    #17309727
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Kans is groot dat ze dan niet goed staan afgesteld en dus de motor wat slechter presteerd.

    Je blaast hem niet op of zo.

    #17309728
    mafkACE
    • Topics 0
    • Reacties 96
    Lid sinds:
    22 February 2007

    Bij de vaste stoters, hoe moet ik die 0,3 mm zien?
    ik heb niet echt een beeld voor me van hoe het uitziet.
    iemand maybe een plaatje?

    #17309729
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Dat stel je af met voelermaten en dan dus tussen de stoter en de tuimelaar aan de klepzijde.
    bij voorkeur afstellen met warme en draaiende motor, wel een kapje gebruiken dus anders wordt het zo’n bende.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 96)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.