z22se

Idd zoals Willem zegt zeker zuinig bij normaal gebruik boven in de toeren vlot, onderin lekker rustig lui rijden.

Mijn zoek tocht gaat verder maar dan ga ik tot nu toe toch voor de 2.2 16V. Lekker vermogen en volgens mij qua verbruik niet veel meer dan bij een Z18XE met 125PK.

Op de ketting na gewoon een goed betrouwbaar blok.

Gister met pijn in mijn hart mijn Opel Astra 2.0 16V Diesel verkocht aan een nieuwe eigenaar uit Veenendaal. Nu serieus op zoek naar een Opel Zafira A 2.2 16V.

Heb een Zafira a 2.2. 16V bouwjaar 2002 op het oog. Wat zijn de belangrijkste punten als ik ga kijken voor een Zafira a 2.2. 16V?

- Bij koude motor horen of er geen ratelend geluid komt van de ketting?

- Achterdeuren onderkant roest vorming

- Remleidingen onderkant

- Ketting vervangen bij welke KM stand? wat kost zoiets +/-

Graag informatie ben namelijk vanplan om a.s Zaterdag een testrit te maken.

ketting mag geen vreemde geluiden maken en als deze gewoon goed is word de ketting niet vervangen. Over de zafira weet ik niets.

Roest onderkant deuren heb ik nog niet gezien, wel blaasjes achter de afdichtrubber tussen de achterdeur en de wielkast (als je de rubber eraf trekt)

Verdere kwaaltjes: kabeldoorvoeren naar de achterportieren (werkt alles nog in de deur: elektr ramen, cv, speaker) Voorwielophanging (stab. stangen) remmen in goede staat (het is allemaal op Astra basis maar een Zafira is behoorlijk zwaarder waardoor remmen en banden harder slijten!) Verder behoorlijk probleemloze auto's.

Bedankt alvast voor deze informatie. Hopenlijk dat nog meer mensen hun tips kunnen geven. Ga namelijke morgen vroeg een testrit maken. met een Opel Zafira 2.2 16V.

@midnight black wrote:Roest onderkant deuren heb ik nog niet gezien, wel blaasjes achter de afdichtrubber tussen de achterdeur en de wielkast (als je de rubber eraf trekt)

Verdere kwaaltjes: kabeldoorvoeren naar de achterportieren (werkt alles nog in de deur: elektr ramen, cv, speaker) Voorwielophanging (stab. stangen) remmen in goede staat (het is allemaal op Astra basis maar een Zafira is behoorlijk zwaarder waardoor remmen en banden harder slijten!) Verder behoorlijk probleemloze auto's.

Wim, welke olie zou de goede olie moeten zijn voor de 2.2 16V? En wat kost gemiddeld een nieuwe distributieketting set?

@wim-v6 wrote:Inderdaad Belangrijkste is, niet te veel korte ritten rijden, en echt VAAK zat verversen met goede Volsynthetische motorolie, liefst 5w40.

Verversen Max iedere 15.000km of ieder jaar.

Rijd je heel weinig, of veel korte stukken liever iedere 10.000km of half jaar.

@ Cano: als ie eenamal rammelt zeker geen risico nemen, alles vervangen!!!

Willem

@turbootje, Van de astra naar de zafira word over gezet;

- 225-35-18"inch Imscher sport stars

- Pioneer DEH-P7200SD autoradio

- Korte versie autoradio antenne.

@turbootje wrote:@Dolby wrote:Bedankt voor de informatie. Heb vandaag een test rit gemaakt in een Zafira A 2.2 16V. En kan hem vrijdag gaan ophalen. Hoop dat ik snel mijn Opel Astra kan vergeten en veel plezier krijg met mijn nieuwe aanwinst de Opel Zafira. :thumb

Zaterdag krijgt de Zafira meteen een grote onderhoudsbeurt die ik zelf uitvoer. :thumb

toppie

zet je nog wat over van je astra naar je zafira ?

Bedankt voor de informatie. Heb vandaag een test rit gemaakt in een Zafira A 2.2 16V. En kan hem vrijdag gaan ophalen. Hoop dat ik snel mijn Opel Astra kan vergeten en veel plezier krijg met mijn nieuwe aanwinst de Opel Zafira. :thumb

Zaterdag krijgt de Zafira meteen een grote onderhoudsbeurt die ik zelf uitvoer. :thumb

@2000 wrote:Ik zou nooit de helft vervangen.

Op zich hebben deze 2 kettingen niks met elkaar te maken en heb de mijne al zo'n 50000km geleden vervangen: geen problemen!

@Dolby wrote:Bedankt voor de informatie. Heb vandaag een test rit gemaakt in een Zafira A 2.2 16V. En kan hem vrijdag gaan ophalen. Hoop dat ik snel mijn Opel Astra kan vergeten en veel plezier krijg met mijn nieuwe aanwinst de Opel Zafira. :thumb

toppie

zet je nog wat over van je astra naar je zafira ?

Heb gistermiddag een testrit gemaakt. Maar kan heb vrijdag pas ophalen. Tijdens de testrit kwamen we tot de ontdekking dat er een remleidingslang lekte en die word dus vervangen. Als ik op goede vrijdag de Opel Zafira kan ophalen en thuis ben zal ik zeker een paar foto's laten zien. :thumb

Hier de eerste start van mijn Z22SE blok na een grote onderhoudsbuurt (Alle filters vervangen, Luchtfilter, benzine filter en interieur filter, 5 liter 5W40 Kroon olie, 4 nieuwe NGK bogies.

Ben zelf geen monteur maar de motor draait netjes volgens mij;

Het enige wat me nu even niet helemaal lekker zit is het olie verbruik. Heb sinds de grote onderhoudsbuurt +/- 1700KM gereden.

Waarvan afgelopen weekend alleen al 1200KM in 3 dagen. Gemiddeld per dag dus 400KM.

- Motor loopt perfect stationair. BC zegt verbruik 0,9/0,8 liter.

- Perfect op de snelweg lekker power.Trekt geweldig op klinkt goed.

- Komt geen rook uit de uitlaat.

- Op Motorblok zelf kan ik geen olie vinden.

- Heb afgelopen weekend op de duitse snelweg nadat motorblok goed warm was lekker doorgereden stukken met de cruisecontrol

160KM. En kleine stukken even tot over de 200KM gereden om te kijken hoe dat ging maar dat ging ook zonder problemen. De

temperatuur meter bleef gewoon voor de 90 graden staan. Zoals hij bij mij standaard staat. Loopt alleen op wanneer je langer stil

staat. Wat we ook gehad hebben op de snelweg in Duitstand even een kleine file gehad.

Met de rit naar Duitstand 400KM gereden een verbruik van 1 op 10,4KM per liter. En dat terwijl ik lekker door heb gereden.

Qua verbruik heb ik ook echt niks te klagen.

Maar waar komt voor mij het hoge olie verbruik vandaan! Ik vind dit namelijk niet standaard. Hebben jullie dit ook met

de Z22SE blokken?

Terug
Naar boven