Opc 1 tunen?!

ai, zeker je olie pijl heel goed in de gaten houden als je een motorblok zwaar gaat belasten, toch mooie cijfers met de eds chip, hij zal ook wel zijn kracht over ene breder gebeid ter beschikking hebben dan standaard en dat ga je inderdaad merken.

Inderdaad dat bedoelde ik mijn standaard xer met ongrenst luchtfilter katvervanger en rvs uitlaat kwam op 188 pk en 215nm met nieuw chippie.

En eeh die was toch echt ook onderin zonder chipje sneller als een xev. Met zelfde bak eronder.

Mischien dat een xev met cr sneller is maar ik betwijfel het.

Een ongeblazen motor, natuurlijk kan je die chippen maar zoiets doe niet eerder als dat je er fysieke aanpassingen aan hebt laten doen. Anders heeft het hele chippen niet zoveel zin en die fysieke aanpassingen daar ben je ook veel geld voor kwijt.

Dus wat ik ermee wilde zeggen is, dat met alleen maar het laten chippen zonde van je geld is.

Want ga je later na toch ook enkele fysieke aanpassingen doen , zal je hem weer opnieuw moeten laten chippen.

En dat is gewoon je geld over de balk gooien, daar is ook een heel mooi spreekwoord voor.

Bezint eer gij begint.

als je een standaard chip erin zet, zoals die eds van mij dan kun je het ook eerst chippen en later nog wat andere aanpassingen doen, maar met een op maat chip heeft dat veel minder nut, en met een motorblok als van een opc zou ik zeer zeker voor een op maat chip gaan.

Mark

www.AstraTuningClub.nl

Persoonlijk zou ik een Dbilas FLowtec en Flowmaster+pipe plaatsen, uitlaat vergroten naar groep A en dan chippen (op rollenbank laten afstellen).

Volgens mij krijg je een prima vermogen eruit.

@Haasje17 wrote:@opel-mark wrote:als ze aantal nm bij eenzelfde toerental vrijkomen maakt het niets uit, maar als de 140pk machine zijn max nm bij 500 of 1000 toeren eerder krijgt dan de machine met 160pk dan ben je met de 140pk machine sneller van zijn plek.

de topsnelheid zal wel hoger zijn van de 160PK machine, maar je mag hier toch niet harder dan 130 rijden.

Cijfertjes kun je nu eenmaal niet zo snel met elkaar vergelijken.

Mark

http://www.astratuningclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Nee hoor de XER is vele Male sneller dan ene XEV en het aantal maximum nm van een XER komt pas later als die van een XEV, Maar door zon 30 pk meer klimt deze motor veeeeel sneller in toeren dan zijn broertje en zal die ook sneller zijn.

ik bezit een x20xev in mijn astra g

uitlaat aangepast spruitstuk voor daarna 200cell cat van rvs middendemper van simons rvs einddemper ook van simons rvs

alles op maat gemaakt diamter is grote dan daarvoor ( heb ik zelf voor gekozen )

verschil ?? zeker weten je voelt gelijk het verschil

bij deze aanpassing durf ik zeker naast een xer te gaan staan die verder geen behandelingen heeft gehad

want ben van overtuigd dat ik voor zou blijven dan een opel astra g met een xer blok erin

deze 2 blokken verschillen erg weinig van elkaar

@marijnl1988 wrote:@Haasje17 wrote:@opel-mark wrote:als ze aantal nm bij eenzelfde toerental vrijkomen maakt het niets uit, maar als de 140pk machine zijn max nm bij 500 of 1000 toeren eerder krijgt dan de machine met 160pk dan ben je met de 140pk machine sneller van zijn plek.

de topsnelheid zal wel hoger zijn van de 160PK machine, maar je mag hier toch niet harder dan 130 rijden.

Cijfertjes kun je nu eenmaal niet zo snel met elkaar vergelijken.

Mark

http://www.astratuningclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Nee hoor de XER is vele Male sneller dan ene XEV en het aantal maximum nm van een XER komt pas later als die van een XEV, Maar door zon 30 pk meer klimt deze motor veeeeel sneller in toeren dan zijn broertje en zal die ook sneller zijn.

ik bezit een x20xev in mijn astra g

uitlaat aangepast spruitstuk voor daarna 200cell cat van rvs middendemper van simons rvs einddemper ook van simons rvs

alles op maat gemaakt diamter is grote dan daarvoor ( heb ik zelf voor gekozen )

verschil ?? zeker weten je voelt gelijk het verschil

bij deze aanpassing durf ik zeker naast een xer te gaan staan die verder geen behandelingen heeft gehad

want ben van overtuigd dat ik voor zou blijven dan een opel astra g met een xer blok erin

deze 2 blokken verschillen erg weinig van elkaar

Hier gaat het mis :D

Denk niet dat je het gaat redden als er een naast je staat met de zelfde mod's ;)

ik zou het inderdaad op top niet gaan redden

maar verschil tussen deze 2 blokken is erg weinig ( geen groot verschil )

als ze alle 2 de zelfde mod's hebben inderdaad zal ik op top afhaken

spintjes trek je niet boven de 150 kilomter :???:

je kan bij een XEV/XER toch ook de v-snaar krukaspoelie veranderen voor een lichtere.

die van een LET zijn namelijk het zelfde, en toen ik em bij mij verwisselde merkte ik het echt wel

Zoals eerder gezegd een ongeblazen motor chippen heeft eigenlijk pas zin als de motor geoptimaliseerd is .

Dus als je de 'ademhaling verbetert' , andere nokkenassen, Lichtere krukaspoelie, Licht vliegwiel.

Als je nu eerst begint met een ander lucht filter en niet zo een fancy filter voor weinig. Maar gewoon een goed power filter van de bekende merken evt met ander luchtfilterhuis en een andere uitlaatsysteem dan ben je al een eind op weg.

ben je gek, je hoeft niet meteen andere nokkenassen e.d. te plaatsen om voordeel te hebben van chippen, ik hoor dergelijke kolder wel vaken, vrijwel allemaal van gastjes die elkaar napraten en er zelf geen enkele ervaring mee hebben.

Mark

Denk nu eens na...

bij chippen word de software aangepast op huidige setup

als je later dingen gaat veranderen als nokassen uitlaatsysteem oid

komen de waardes niet meer overeen met die waar de chip op geschreven is

en zul je er dus minder vermogen uit halen dan wanneer je chippen na andere aanpassingen doet

dit is niet na lullen, maar gewoon gezond verstand gebruiken ;)

@opel-mark wrote:ben je gek, je hoeft niet meteen andere nokkenassen e.d. te plaatsen om voordeel te hebben van chippen, ik hoor dergelijke kolder wel vaken, vrijwel allemaal van gastjes die elkaar napraten en er zelf geen enkele ervaring mee hebben.

Mark

Ik zeg ook niet dat ie meteen zijn motor en auto moet verbouwen. Het waren slechts suggesties.

@opel-mark wrote:ben je gek, je hoeft niet meteen andere nokkenassen e.d. te plaatsen om voordeel te hebben van chippen, ik hoor dergelijke kolder wel vaken, vrijwel allemaal van gastjes die elkaar napraten en er zelf geen enkele ervaring mee hebben.

Mark

Of het kolder is geloof ik niet zo , want je bent dan wel een boef van je eigen portomonee.

Alleen laten chippen kan je best doen als je er verder niks meer aan gaat doen.

Maar meestal zal het daar niet bij blijven dan ga je toch weer kijken voor andere aanpassingen.

En na die aanpassingen moet je naar mijn weten ook weer de chip aan laten passen.

En moet je voor het chippen ook weer betalen.

Dan lijkt het mij toch logisch om eerst is te gaan kijken wat je wilt aanpassen , en daar laat je dan je chip op aanpassen.

En ben geen gastje die maar wat doet napraten , ik ben iemand die eerst is goed gaat nadenken voordat die wat gaat doen.

En geen dief is van zijn eigen portomonee.

Bij een standaard EDS chip (zoals ik heb) worden er een aantal zaken veranderd waardoor hij meer vermogen heeft, dit is ongeacht of jij een ander luchtfilter, uitlaat oid hebt gemonteerd, enkel als je een op maat chip ter plekke laat schrijven dan maakt het wel uit, het is duidelijk dat er hier een aantal mensen zijn die absoluut niet weten waar ze over praten, nog afgezien van de mensen die wel de klok hebben horen luiden maar toen ze opzoek gingen naar de klepel er een enorme tik van hebben gehad :jerry

Mark

www.AstraTuningClub.nl

Heren,

Chiptuning op maat, als stand alone op een ongeblazen motor, heeft bij een beetje tuner al heel veel effect.

Denk aan aanzienlijk meer vermogen, minder benzineverbruik (afhankelijk van de rechtervoet) en een mooier en soepeler draaiende motor. Ook zonder verdere aanpassingen.

Als voorbeeld het vermogen van een standaard Opel Astra X16SZR wat met 9PK en 22NM is toegenomen.

Geloof me, dat is een sterke "boost", die je zeer zeker heel erg goed merkt.

Mij hoor je echter niet ontkennen dat je het niet kunt vergelijken met een geblazen motor. De winsten op deze motoren kunnen zieke statistieken halen.

Zoals al eerder genoemd, het fabriceren van bepaalde auto's is gestopt. De technologie van het chippen van deze auto's echter niet. Het is 2012 en met chiptuning op maat kan er op een standaard ongeblazen motor aanzienlijke winst worden behaald. Bij een goede tuner zoals Unlimited Tuning, EDS, Klasen, om maar een paar voorbeelden te geven.

MAAR het is zeker waar, wanneer je meer van plan bent qua aanpassingen, de tuning beter achteraf te doen. Zodat de werking elkaar versterkt en het beter afgesteld kan worden. In sommige gevallen zelfs om problemen te voorkomen.

Al moet er wel gezegd worden, al zou je eerst chiptuning doen en daarna wat aanpassingen verrichten, dat gemiddeld het vermogen weer wat omhoog wordt geschroeft. Ligt een beetje aan welke aanpassingen.

Maar er gaat niks boven chiptuning als laatste stap, zoals eerder genoemd om de eerder genoemde redenen.

In het geval van Mark heeft hij weer grotendeels gelijk, hij heeft software gekregen die hij op zijn ECU kan flashen als het ware. Dan kan hij de software aanpassen indien een hardware aanpassing plaatsvind. Al kun je dat weer niet helemaal vergelijken met een goed chiptuning bedrijf die het met de statistieken van de dyno op de wielen doet. Dit gaat boven alles. En de kennis van dit soort bedrijven gaat weer een stuk verder.

Terug
Naar boven