Opc 1 tunen?!

Inderdaad, Johan, op 75pk, is 9pk al een aardig stapje meer, een dikke 10% en op de 128Nm is 22 ook al heel wat.

en ja, dat apparaat van johan rijdt best knap voor een X16SZR, hij is dat smorende gevoel wat al die Opel Singlepoint motoren hebben, helemaal kwijt.

Evenzo als mijn auto, ik heb slechts 11pk winst, en 11Nm, maar de kromme verloopt veel beter, waardoor er veel meer Soeplesse, en door het soepele doortrekken, veel meer tijdswinst is op de Sprints.

- 196,4pk bij 5900toeren > 207,6pk bij 5750toeren

- 294,4Nm bij 3500toeren > 305,3Nm bij 3350toeren

> mooie is de Koppel lijn,

- deze piekt op 305,3Nm bij 3350 toeren

- Deze blijft vanaf 2200 tot 5000 toeren rond de 275Nm hangen, met een klein dipje bij 4000 toeren.

> het vermogen,

- Deze komt er precies in als het koppel gaat zakken.

- Dat houd in dat deze auto gewoon vanaf 2500 toeren tot aan de 6700 toeren gewoon vol door blijft trekken..

Willem

Het voordeel bij de eds en andere chiptune is dat ze zich niks aan hoeven te trekken van eco regels, dus die eco norm4 die mijn astra heeft zal nu wel vakkundig om zeep geholpen zijn king:

Voor de APK maakt dat niks uit, maar kwa rijden scheelt het een hoop vooral omdat ik een zware stationwagon heb, kwa verbruik merk ik geen verschil (dus zeker geen verbetering) maar het koppel komt bij een lager toerental in, is sterker geworden, en blijft langer wat het veel veiliger maakt bijvoorbeeld op de snelweg met invoegen.

Zou ik bij mij nog een andere uitlaat eronder hangen met bijvoorbeeld een sportcat dan krijg ik meer vermogen zonder dat ik opnieuw hoef te chippen, dit betekent wel dat niet het uiterste eruit geperst zal worden zoals bij een op de dyno aangepaste chiptune, dus ik hier en daar misschien een paar pk zal laten liggen.

Turbo motoren hebben over het algemeen al veel meer vermogen, dus als je die een paar procent extra kietelt dan levert dat meteen meer pk op, maar je moet je niet blind staren op de pk's je moet kijken hoeveel procent meer vermogen je krijgt, en als je dan ziet dat ik van 90 naar 105PK ben gegaan dan is dat toch een leuke vermogenswinst van ruim 16% (15PK), vergelijk dat bij een turbo benzine motor als bijvoorbeeld de astra H 1.6let dan zou die van 180 naar 209 PK gaan, 29PK erbij, maar procentueel is het exact dezelfde vermogenswinst.

Als ik zie dat ik na het chippen met mijn stationwagon dezelfde 0-100 tijden haal als een standaard 1.6 benzinemotor dan ben ik tevreden en heeft het zijn geld dubbel en dwars terugverdient.

Mark

http://www.astratuningclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

@trashmetal wrote:Moet je nu beledigend worden om je punt te maken?

kan ik veel beter hoor ;)

maar wil het netjes houden

Nee hoor, voelde jij je aangesproken dan ? ik sprak in het algemeen.

mark

Voor dat deze discussie door gaat ;) kunnen we ook eens vragen wat de schrijver van dit topic nou van plan is met zijn auto.

Die heeft nog niet veel gereageerd op zijn eigen topic.

@TheGeneral wrote:Voor dat deze discussie door gaat ;) kunnen we ook eens vragen wat de schrijver van dit topic nou van plan is met zijn auto.

Die heeft nog niet veel gereageerd op zijn eigen topic.

:thumb

Ik ben ook wel benieuwd naar de inbreng van de topicstarter.

Maar 1 ding moge duidelijk zijn: Uit de goed onderbouwde verhalen, zoals hierboven, wordt feitelijk duidelijk: Goede chiptuning op maat heeft bij een ongeblazen motor zeer zeker veel nut. Op alle fronten. Of er nu verdere aanpassingen zijn verricht of niet.

Zoals al een paar keer eerder genoemd, het fabriceren van bepaalde auto's is gestopt. De technologie van het chippen van deze auto's echter niet. Het is 2012 en met chiptuning op maat kan er op een standaard ongeblazen motor aanzienlijke winst worden behaald.

Ik denk dat iedereen een mening heeft van hoe en wanneer je moet chippen maar ik sluit mij aan bij de meeste hier dat Chiptuning altijd op MAAT moet gebeuren.

Doe je het met zo een powerbox ertussen of gewoon zonder na te denken andere software in motor ecu proppen dan ben je niet echt goed bezig zeg maar

@TheGeneral wrote:Ik denk dat iedereen een mening heeft van hoe en wanneer je moet chippen maar ik sluit mij aan bij de meeste hier dat Chiptuning altijd op MAAT moet gebeuren.

Doe je het met zo een powerbox ertussen of gewoon zonder na te denken andere software in motor ecu proppen dan ben je niet echt goed bezig zeg maar

dus jij vind dat EDS niet goed bezig is, ach het is maar de grootste tuner op opel gebied.... :jerry

Heel erg bedankt heren, ik ga me richten op het chippen! Zoals een paar van jullie al zeggen, ik ben niet heel veel op de pc dus kan ik ook niet altijd andwoorden, maar met deze tips kan ik nu verder. Ik heb ook al aan een ander uitlaat systeem zitten denken, ik heb er namelijk 1 gezien van FSW ausspuff anlage. Maakt hij een mooi jankend geluid en kommen er ook nog wat pktjes bij, maar dat is meer voor de zomer. Ga me nu verdiepen in het chippen.

Heren (Mark, The General, Mario), ik denk dat nu duidelijk is geworden dat het chippen bij een ongeblazen motor daadwerkelijk veel nut heeft. Of je nu een 1.6 8v hebt, een OPC1 of een dikke 3.0 V6 bijvoorbeeld. En dat was het hele punt.

@stefano: Deze volgorde mag je zeker voor kiezen. Vult elkaar ook aan, deze combinatie. Ook achteraf.

MAAR het beste zou zijn: eerst aanpassingen, daarna chip op maat. Om het maximale eruit te halen (TIP!).

is bij mij ook nooit een discussiepunt geweest of dat het nut heeft een non turbo te chippen

ik vind alleen dat je beter eerst kan zorgen dat je zeker weet dat het blok het extra vermogen aankan

en dan pas chippen

blokje is waarschijnlijk ook de jongste niet

ga je het nu overstressen denk ik dat ie breekt :hmmz

@TheGeneral wrote:Ik denk dat iedereen een mening heeft van hoe en wanneer je moet chippen maar ik sluit mij aan bij de meeste hier dat Chiptuning altijd op MAAT moet gebeuren.

waarom ben je dan niet goed bezig? met mijn standaart eds chip loopt mijn motor toch echt prima. getuige hiervan is mijn wideband lambda en vermogens uitdraai. de 1 zegt dat mijn mengsel verhouding prima is en de ander verteld mij dat het vermogen zeer netjes is :agent

@trashmetal wrote:ik vind alleen dat je beter eerst kan zorgen dat je zeker weet dat het blok het extra vermogen aankan

en dan pas chippen

blokje is waarschiojnlijk ook de jongste niet

ga je het nu overstressen denk ik dat ie breekt :hmmz

Ben ik met je eens Mario!

Maar hoe lekker chiptuning ook is, ook al heb je een ongeblazen motor.. Juist dan, met die ongeblazen motor.. Die marge kan het blokje wel hebben. Bij een beetje onderhoud.

Kijk, extreme chiptuning van een benzine turbo-motor met 350.000km op de teller zeg maar is een no-go in de meeste gevallen haha!

@bd. wrote:waarom ben je dan niet goed bezig? met mijn standaart eds chip loopt mijn motor toch echt prima. getuige hiervan is mijn wideband lambda en vermogens uitdraai. de 1 zegt dat mijn mengsel verhouding prima is en de ander verteld mij dat het vermogen zeer netjes is :agent

Kijk, dat is mooi toch?! Dat gelooft iedereen meteen, EDS is niet bepaald 1 van de minsten! :thumb

Een chip op maat is echter altijd het beste. Dipjes van een standaard chip worden gezien en eruit gefilterd zeg maar totdat het gewenste resultaat is behaald. Want elke auto is anders, dezelfde chip voor hetzelfde type (standaard chip) zeg maar brengt niet het ultieme resultaat.

Maar dan zul je toch echt naar een goede tuner met dyno-bank zoals bijvoorbeeld Unlimited Tuning of EDS moeten gaan. Expliciet MET dyno-bank. Meten = weten.

@bd. wrote:@TheGeneral wrote:Ik denk dat iedereen een mening heeft van hoe en wanneer je moet chippen maar ik sluit mij aan bij de meeste hier dat Chiptuning altijd op MAAT moet gebeuren.

waarom ben je dan niet goed bezig? met mijn standaart eds chip loopt mijn motor toch echt prima. getuige hiervan is mijn wideband lambda en vermogens uitdraai. de 1 zegt dat mijn mengsel verhouding prima is en de ander verteld mij dat het vermogen zeer netjes is :agent

precies.

Mark

www.AstraTuningClub.nl

Je zal mij nooit horen dat ze bij EDS of een andere grote (opel) tuner "troep" verkopen.

Maar er zijn zat jongens die gewoon wat doen.... dat bedoel ik te zeggen.

En tuurlijk zal het voor de ene motor meer effect geven dan de andere.

Terug
Naar boven