Hoe start je het best een auto?

Diesel eerst voorgloeien natuurlijk starten met ingetrapte koppeling. Mijn 2.0 DTH laat ik even een fractie van een seconde doorstarten nadat hij aanslaat. Anders slaat hij aan met een schok en als de startmotor nog draait gaat het wat soepeler. Met de 2.0 DTH rijd ik altijd gelijk weg zonder veel gas te geven.

Met mijn vorige 1.7 DTI wachtte ik een paar seconde omdat het even duurt voor de oliepomp de olie op druk heeft. De 2.0 DTH heeft hem gelijk op druk alleen doe ik rustig aan voor de turbo die dan nog niet volledige smering krijgt.

Voordat ik hem uit zet wacht ik minimaal 10 seconden. Langer wachten is beter maar vind ik zonde van mijn tijd :argue

En altijd wegzetten in de versnelling als ik het zomers niet blijf doen ga ik het in de winter geheid vergeten. Net als die eerste en hopelijk enige keer vorig jaar toen ik veel te laat op het werk was omdat mijn handremkabel bevroren was, toen was het -15.

Die Vectra 1.9 CDTI laat ik alleen nadraaien als het me uitkomt. Is niet mijn eigen auto :angel

@gertjuh1968 wrote:@Laserlite wrote:@dion87 wrote:eerst contact aan, wachten tot ik me benzine pomp op druk is.

dan starten met koppeling ingedrukt. even stationair draaien (als die koud is).

Same story here!

me too

Heeft bij de X14XE en X16XE weinig nut in ieder geval. Pomp gaat pas draaien tijdens starten.

Geld ook voor de C20NE met Bosch M1.5.2 systeem (Astra-F)

veel nieuwere systemen gaan pas pompen tijdens starten.

Zo ook de X14SZ X14XE X16SZ C16SE X16SZR X16XEL

Bij de Astra Coupe Z20LET's alhier gaat ook de pomp niet draaien bij opzetten Contact..

Willem

gewoon gelijk sleutel doordraaien naar de start positie :shock: En hij slaat koud (staat paar dagen stil ) tussen de 3 en 5 slag aan

Warm 3 slag meestal :)

Owjah hij staat dan gewoon in de P van Prima :wors heb wel eens gehad dat hij NIKS deed.... kom je er na een poosje achter dat hij niet in de N of P staat :angel maar dan is het vaak vroeg

Lange ritten zet ik hem niet gelijk uit even op adem komen :)

Korte ritten tja rij al zonder gas door de straat dus nalopen hoeft niet ( onze straat is van slechte kwaliteit )

Werk bus zoon oude VW bakwagen uit 2002 met 270k op teller met fluitende turbo laat ik de hele dag rustig door pruttelen (sta vaak 2 -10 min stil op plekken )

En na lopen doe ik alleen als ik kort daarvoor nog in het turbo bereik gezeten heb.

Het nadeel is alleen dat er 5 mensen op rijden en niet iedereen is zuinig op zijn spullen [ En per jaar wisselen de collega's nog wel eens dus moet je nagaan ]

Dus afgelopen zaterdag hield de turbo er mee op tijdens het rijden :fy1

Contact uit en weer aan tijdens het rijden en hij was er weer :P tot de 70-90 km/u xD

En ik stond 100km vanaf de zaak nou ik vind prima hoor ga ik binnendoor :P

4 jaar terug was de turbo slang lek klonk wel mooi net een v8 haha

we zouden in december een nieuwe krijgen duurt lang :angel

@yentl5552 wrote:gewoon gelijk sleutel doordraaien naar de start positie :shock: En hij slaat koud (staat paar dagen stil ) tussen de 3 en 5 slag aan

Warm 3 slag meestal :)

Owjah hij staat dan gewoon in de P van Prima :wors heb wel eens gehad dat hij NIKS deed.... kom je er na een poosje achter dat hij niet in de N of P staat :angel maar dan is het vaak vroeg

Lange ritten zet ik hem niet gelijk uit even op adem komen :)

Korte ritten tja rij al zonder gas door de straat dus nalopen hoeft niet ( onze straat is van slechte kwaliteit )

Werk bus zoon oude VW bakwagen uit 2002 met 270k op teller met fluitende turbo laat ik de hele dag rustig door pruttelen (sta vaak 2 -10 min stil op plekken )

En na lopen doe ik alleen als ik kort daarvoor nog in het turbo bereik gezeten heb.

Het nadeel is alleen dat er 5 mensen op rijden en niet iedereen is zuinig op zijn spullen [ En per jaar wisselen de collega's nog wel eens dus moet je nagaan ]

Dus afgelopen zaterdag hield de turbo er mee op tijdens het rijden :fy1

Contact uit en weer aan tijdens het rijden en hij was er weer :P tot de 70-90 km/u xD

En ik stond 100km vanaf de zaak nou ik vind prima hoor ga ik binnendoor :P

4 jaar terug was de turbo slang lek klonk wel mooi net een v8 haha

we zouden in december een nieuwe krijgen duurt lang :angel

Waarschijnlijk het bekende probleem. schoepen vast in de turbo.

Vind dit wel een mooi topic, sta er eigenlijk nooit echt bij stil ;)

Wat ik wel altijd doe is koppeling in en starten(heb auto vaak in de versnelling staan i.p.v. op de handrem). En automatisch vaak even de remmen intrappen, als ik op een parkeerplaats sta en meteen de snelweg op kan, zou anders de cruise control het niet doen.

Na een rit meestal de motor even 10 sec na laten draaien.

Contact aan, in zijn vrij zetten en choke deels uitschuiven. 2 of 3 keer gaspedaal intrappen en dan klein beetje gas geven en starten. (Heb een carburateur)

zou anders de cruise control het niet doen.

Is dat inderdaad zo dat je de cc unit als het ware moet activeren?

@joop1970 wrote:zou anders de cruise control het niet doen.

Is dat inderdaad zo dat je de cc unit als het ware moet activeren?

Ja hij wil eerst een rem signaal hebben alvorens de cc werkt

Auto los, instappen, gordel om, spulletjes neerleggen (vaak in de voetruimte van de passagier als er niemand naast me zit).

Dan sleutel op Acc, halve seconde wachten (gewoonte van m'n oude auto, het startblokkeringssysteem was een beetje traag), voelen of de auto in z'n vrij staat, en dan starten. Slaat meestal na 3-4 slagen aan. Ik start nooit met ingetrapte koppeling of rem. Waarom weet ik niet, ik zet de auto altijd in z'n vrij en op de handrem weg. Dan rustig weg rijden en zodra de meter van de koelvloeistof uit de hoek komt de kachel pas naar warm. Koplampen doe ik pas na 100m aan. (Behalve 's avonds en 's nachts natuurlijk)

Uitzetten:

Inparkeren, radio en ventilator uitzetten, dan de motor uitzetten, gordel los, spulletjes pakken en uitstappen terwijl ik de b-stijl aan blijf raken. (Als ik dat niet doe krijg ik vaak leuke statische schokken, bij bepaald weer. Het is nu een soort van gewoonte geworden)

Op de een of andere manier moet ik na het inparkeren:

- het stuur rechuit hebben staan

- de auto in z'n vrij en op de handrem

- radio uit en ventilator uit. Beide gaan uit met het contact, maar toch is het voor m'n gevoel 'fout' als deze nog aan stonden toen ik de auto uitzette. Ik ben raar.

@GooneyBird wrote:Auto los, instappen, gordel om, spulletjes neerleggen (vaak in de voetruimte van de passagier als er niemand naast me zit).

Dan sleutel op Acc, halve seconde wachten (gewoonte van m'n oude auto, het startblokkeringssysteem was een beetje traag), voelen of de auto in z'n vrij staat, en dan starten. Slaat meestal na 3-4 slagen aan. Ik start nooit met ingetrapte koppeling of rem. Waarom weet ik niet, ik zet de auto altijd in z'n vrij en op de handrem weg. Dan rustig weg rijden en zodra de meter van de koelvloeistof uit de hoek komt de kachel pas naar warm. Koplampen doe ik pas na 100m aan. (Behalve 's avonds en 's nachts natuurlijk)

Uitzetten:

Inparkeren, radio en ventilator uitzetten, dan de motor uitzetten, gordel los, spulletjes pakken en uitstappen terwijl ik de b-stijl aan blijf raken. (Als ik dat niet doe krijg ik vaak leuke statische schokken, bij bepaald weer. Het is nu een soort van gewoonte geworden)

Op de een of andere manier moet ik na het inparkeren:

- het stuur rechuit hebben staan

- de auto in z'n vrij en op de handrem

- radio uit en ventilator uit. Beide gaan uit met het contact, maar toch is het voor m'n gevoel 'fout' als deze nog aan stonden toen ik de auto uitzette. Ik ben raar.

Rijd je altijd met koplampen aan?

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2

@sui785 wrote:

Rijd je altijd met koplampen aan?

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2

Meestal wel. In het dorp vaak alleen met stadslicht aan overdag, maar op de snelweg gaat altijd het dimlicht aan. Ook op landwegen met van die mooie overhangende bomen gaat het dimlicht aan. Mijn auto is zilver en valt dus al snel weg tegen de achtergrond. Met lampen aan is ie net wat beter te zien.

Leuk topic, er zitten interessante dingen/tips tussen :)

Ik start met mn beide voetjes op de grond dus van de pedalen blijf ik af.

even 30 seconden laten draaien en dan rustig wegrijden.

Rik ;)

@Jigsaw wrote:-koplampen aan voor een paar seconden

-koplampen uit

-wagen starten

Dat is de tip als je accu op het laatste lootje zit in de winter.

Vaak krijg je hem dan nog net aan de gang.

@arjontje wrote:@Jigsaw wrote:-koplampen aan voor een paar seconden

-koplampen uit

-wagen starten

Waarom eigenlijk eerst de koplampen aan ?

Rik ;)

@KadAstra-EF wrote:@arjontje wrote:@Jigsaw wrote:-koplampen aan voor een paar seconden

-koplampen uit

-wagen starten

Rik ;)

hier door gaat er een stroom door de accu lopen.

Hierdoor warmt de accu op. En een warme is de capaciteit beter.

@arjontje wrote:@KadAstra-EF wrote:@arjontje wrote:@Jigsaw wrote:-koplampen aan voor een paar seconden

-koplampen uit

-wagen starten

Rik ;)

Ahaaa, slimme zet dus als je dat doet :thumb

Rik ;)

@KadAstra-EF wrote:@arjontje wrote:@KadAstra-EF wrote:@arjontje wrote:@Jigsaw wrote:-koplampen aan voor een paar seconden

-koplampen uit

-wagen starten

Rik ;)

Ahaaa, slimme zet dus als je dat doet :thumb

Rik ;)

Vooral met een oude diesel een aanrader.

Ik start altijd in ze vrij daarna lichten aan en gaan. Radio en versterkert enzo gaan vanzelf aan en uit.

Terug
Naar boven