Astra Coupé met RWD

Als je het goed aanpakt las je gewoon het stuk bodem waar de achteras onder hangt om... dan heb je ook alle ophangpunten en veren e.d. meteen op de goede plek zitten. ;)

@Haasje17;

wielbasis is de afstand tussen voor en achterwielen. Jij hebt het over de spoorbreedte. astra coupe 1.8 16v 1452mm en Omega 3.0 MV6 1528mm, 76 mm verschil dus.

Had je b-kadett toevallig 5 gaats wielen?

@ giuliettaevo voor 4 gaats achter 5 gaats met stalen wielen met chrome deksels, creme/geele kadett b sedan.

Ik bedoelde inderdaad spoorbreedte, die van de vectra / calibra 4x4 is 1446mm en dus maar 6mm verschil.

Voor de omega bestaat een 40% sperdif dat geleverd werd in diverse modellen.

En als je de complete Omega techniek gebruikt hoef je je ook geen zorgen te maken over overbrengingen die niet bij elkaar zouden passen.... ;)

bij gebruik van motor bak en achteras van omega, word de wagen wel in zijn geheel een stuk zwaarder.

Vooral de versnellingsbak van een omega maak het geheel stukken zwaarder.

Bij het draaien van de motor in de lengte, moet je aan de vorozijde ook je stuurinrichting veranderen, omdat deze tegen het schutbord zit welke dan dus in de weg komt te zitten.

Misschien ook maar een stuurinrichting van de Omega dan.

Ook maar eens kijken of die te verkorten is (niet inkorten, maar verkorten).

@Haasje17 wrote:bij gebruik van motor bak en achteras van omega, word de wagen wel in zijn geheel een stuk zwaarder.

Vooral de versnellingsbak van een omega maak het geheel stukken zwaarder.

Bij het draaien van de motor in de lengte, moet je aan de vorozijde ook je stuurinrichting veranderen, omdat deze tegen het schutbord zit welke dan dus in de weg komt te zitten.

Dit is echt onzin :ass .... De bak van een Omega is zelfs lichter als de bak van een Astra. Zit immers geen diff in.

En het alternatief is een 4x4 bak te gebruiken? :wtf die is een stuk zwaarder als de Omega R28 bak. :hmmz De Omega bak zit trouwens ruim achter de vooras en heeft met zijn gewicht een stuk minder invloed op de wegligging. Als je de omega motor zo ver mogelijk achterin houdt komt het de gewichtsverdeling ook nog ten goede, zeker vergeleken met de motor dwars voorin, daar hangt de motor namelijk in zijn geheel voor de vooras ipv er half overheen zoals bij de omega.

De auto zal best iets zwaarder worden maar dat hangt er helemaal van af wat je allemaal doet en hoe je het doet.

De auto wordt sowieso zwaarder door de benodigde verstevigingen en een rolkooi.

Ik hoop weer iets van het gewicht af te snoepen door het interieur te verwijderen (en die zware LPG-tank achterin) en hier en daar lichtgewicht materialen te gebruiken (zoals voor de achterruit)

En ik wil inderdaad gaan proberen de motor zoveel mogelijk naar het midden te bouwen, maar wel onder de motorkap en niet op de achterbank. Hoe dat allemaal gaat uitpakken en wat de gewichtsverhouding wordt, ga ik vanzelf wel merken. En dan is er met dingen zoals de accu, benzinetank enzovoort nog wel een beetje spelen om zo dicht mogelijk bij een ideale gewichtsverhouding te komen :)

Precies. En met de techniek van een Omega kom je gewoon makkelijker en beter uit.

En hoeveel auto's met de motor dwars voorin en achterwielaandrijving zijn er gebouwd? precies, hoogstens een enkele. Al jaar en dag houden fabrikanten voor een achterwielaangedreven auto vast aan de formule met de motor in de lengte. ;)

Het zal allemaal niet heel makkelijk zijn en je zult best problemen tegenkomen maar het kan gedaan worden en de aanhouder wint. En als je er helemaal niet meer uitkomt moet je maar even een gil geven, ik ben nooit te beroerd om een keer te helpen of mee te denken voor een oplossing. :thumb

En ik ben niet bang voor een uitdaging...

10pt4av.jpg

Zooo, daar ben je flink bezig geweest met een slijptol ;)

Ik zie dat je ook in Brabant woont, ik woon zelf tussen Roosendaal en Breda.

Ik ga het onthouden, want die hulp heb ik zeker weten een keer nodig :)

Ach, dit soort dingen zijn altijd leuk. Mijn vrienden en ik hebben allemaal dergelijke projecten en auto's waar helemaal niks meer van klopt. Hetgene wat we het meeste doen is dikkere motoren inbouwen in van alles en nog wat. :D

En bekijk ook eens wat je hiervan allemaal wil gebruiken, dat moet namelijk dan nog wel in redelijke staat zijn.

Als je dus een omega v6 koopt omdat je blok bak aandrijflijn en onderstel wil gebruiken. Even alles controleren op roest (rot) en of het blok nog goed loopt. Als je blok toch gaat reviseren hoeft deze niet perfect te zijn, maar zorg er wel voor dat deze nog in redelijke staat is en geen vastloper heeft opgelopen. (Olie / Water tekort heeft gehad) een kromgetrokken kop of onderblok zou ik niet gebruiken.

@louwe 16 klepper

je komt me vast wel een keer tegen op een meeting en anders mag je altijd keertje langs komen..

Dat is inderdaad een goeie, van dat kenteken. Dat casco snij ik dan inderdaad in een paar stukken en dat raak ik wel kwijt bij zo'n ijzerboer.

En automaat, inderdaad, veel Omega's zijn met een automaat uitgerust, ik wil inderdaad een handbak (liefst met 6 versnellingen).

Louwe, had het nog niet bekeken nu wel, en eehh ik denk dat ik het van de week maar eens helemaal ga doorlezen.

Hey, bedankt voor de links.

Die Pete met die V8 Coupé had ik zelf gevonden op astraownersclub.co.uk, erg gaaf project is dat!

Denk dat ik er zoiets niet van kan maken...

Ik denk dat je het al weet, maar de Astra G staat op het GM T-platform.

Hier zijn ook FR auto's op gebouwd, alleen zullen die aandrijflijnen waarschijnlijk niet passen.

Misschien heb je hier wat aan?

Hey Rick, dat van het T-platform was me nog niet bekend. Had al wel eens gezocht, maar kon niet direct vinden op welk platform de Astra stond. En wat bedoel je met FR-auto's?

Alle info is welkom :)

Terug
Naar boven