Astra Coupé met RWD

@wim-v6 wrote:Noem je die safari vering een sport onderstel.

Ik heb ondervonden dat de G hatch, en de sport uitvoeringen van de Coupe stugger zijn dan de ''gewone'' uitvoeringen.

Alleen de Turbo staat tsandaard op stugger onderstel.

Willem

De Astra G Sport Edition II / OPC1 /OPCII en Coupe TURBO en 2.2

Dellen allen zelfde dempers en veren. En zijn allemaal ook ongeveer 2 tot 3 cm lager dan de overige uitvoeringen.

Verder is het subframe en achteras bij allen gelijk en is enkel de dikte van de stabilisatorstang voor verschillend.

De OPC OPC2 zijn Sportuitvoeringen.

de 2.2 heb je ook met comfort dempers.

Subframes en achteras zijn niet verschillend tov elkaar bij sport en gewone uitvoering.

Willem

@ RISL: heb jij de opelbrochure van de Astra Coupé toevallig op je pc staan dan? :D

Die zou ik wel willen hebben :D

@wim-v6: ik heb inderdaad de z16xeP dus misschien dat het daar inderdaad aan ligt?

Niet op de computer, maar wel op papier. Heb trouwens zojuist een nieuwe besteld, mijn oude is laatst van de trap gevallen en daarbij enigszins beschadigd.

Het zijn 20 pagina's, dus dat valt wel mee, maar ik ga 'm niet inscannen omdattie dan plat gedrukt wordt onder de scanner. En ik wil 'm eigenlijk helemaal netjes houden, zonder vouwen. Maar voor een paar euro heb je er al één hoor, mocht je 'm zo graag willen.

@RISL wrote:Het zijn 20 pagina's, dus dat valt wel mee, maar ik ga 'm niet inscannen omdattie dan plat gedrukt wordt onder de scanner. En ik wil 'm eigenlijk helemaal netjes houden, zonder vouwen. Maar voor een paar euro heb je er al één hoor, mocht je 'm zo graag willen.

wij hebben zon boekscanner op werk, dan kan je em digitaal maken zonder plat te drukken enzo

@Haasje17 wrote:Even aanvulling op louwe, omdat de astra g een starre achteras heeft is dit kwa ombouw om te doen en om de eigenschappen grotendeels te behouden zoals de auto nu rijd naar mijn inzien weer een beter idee. Een voorwielaandrijver met een starre as achter rijdt heel anders als een achterwielaandrijver met een starre as... :???:

Ga je het 4x4 syteem gebruiken dan moet je meer aanpassen dan met een starre achteras. Wat wel zo is dat is dat een difrentieel en tussenbak van een 4x4 systeem natuurlijk altijd minder vermogen kan verduren dan een enkele versnellingsbak met difrentieel en achteras.

Nu kun je voor het 4x4 systeem diverse difrentielen en assen krijgen versterkt. En die kosten samen meer als een hele donor omega...

De assen van een ascona of manta 400 volgensmij lijken ze veel op elkaar. De achteras van de manta is gebaseerd op die van de ascona 400 meen ik. Hebben kwa ophangpunten de meest makkelijk passend makende ophangpunten voor montage onder een astra g.

En inderdaad ik heb er niet voor geleerd en dergelijke, maar ik denk mee en deel mijn praktijk ondervindingen. Heb je het al eens gebouwd dan? ;) Meedenken is altijd goed. :thumbup

En tja dit project ga je onder de 10.000 euro niet maken.. altans een drift / kitkar bouwen kost veel geld, en altijd meer als vooraf is uitgedacht. Omega v6 koop je voor 500. Als je zelf kunt lassen en niet bang bent maak je het veel goedkoper... ;)

Tevens zou ik als ik echt een kitkar zou maken het gehele chaciss grotendeels doorlassen. En achterin een motorblok leggen, hoeft zelfs geen v6 te zijn. Maar gewoon op dezelfde manier erin hangen zoals deze voorin ligt. Al vaker gezien het verschil is dat je achter geen sturende delen hebt, maar je kunt dan grotendeels de versnellingsbak, motor en aandrijfassen gebruiken. Dat vind ik dan juist weer niks, je gaat dan een groot deel van het gewicht verschuiven, daar verander je de rijeigenschappen pas echt mee...

Voor je wiellagers moet je dan nog wat verzinnen aangezien degene die aande voorzijde gebruikt worden niet 123 passen in alle achterassen, maar aangezien je deze dan ook moet versterken denk ik dat dat eigenlijk de beste optie is en je hierbij het minste vermogen verliest, in de aandrijflijn.

Heren, RISL rijd een astra G Coupe met 1.8 16V Smallblock motor (X18XE1). De orginele steekmaat hiervan is 5x110.

4x100 is enkel bij de motoren 1.7 diesels / en 1.4 en 1.6 benzines.

Vraagje voor beide heren, heeft een van jullie ook daadwerkelijk van een voorwielaandrijven een achterwiel aandrijver gemaakt?

Oja, ik had het over de ascona en manta 400 assen en niet om de normalen achteras van de manta.

Zoja, wat hebben jullie hiervoor gebruikt, en welk type auto was dat ?

Ik heb nog 2 hele omega achter assen legen van een omega c30se meschien dat er 1 met 45% sper bij zit wil ze wel even open schoefen bij intressen heb je vast een as met sper ;)

@Haasje17 wrote:Vraagje voor beide heren, heeft een van jullie ook daadwerkelijk van een voorwielaandrijven een achterwiel aandrijver gemaakt?

Oja, ik had het over de ascona en manta 400 assen en niet om de normalen achteras van de manta.

Toevallig wel ja :D ... Alfa 33 voorzien van de complete bodem van een Giulietta. En een vriend van mij is een Golf 1 en een Jetta 1 aan het ombouwen naar RWD. Verder heb ik een BMW E30 as onder een c-kadett gemaakt. Mijn Alfetta GTV heeft een Saab motor met een BMW bak en een Alfa Sei achteras en in mijn Alfetta sedan komt hoogstwaarschijnlijk een bmw 2.5 TDS motor met bak.

Ik heb dus wel wat ervaring met dit soort dingen :angel .... Nu jij weer. :jerry

Ik denk dat alvorens je zo'n ombouw aangaat ook even moet nadenken over de algehele kosten die je er aan wilt besteden, tuurlijk si het wel nobel om te streven naar de GM onderdelen, maar je zit vaak wel met zaken als een sper oid. wat het vaak wel weer duurder maakt omdat die wat zeldzamer zijn, verder is het ook zaak na te denken wat je eermee gaat doen, zoals eerder opgemerkt is voor het driften een starre as wel lekkerder, maar voor wat circuitwerk een onafhankelijke achteras ook erg aantrekkelijk ivm de grip.

verder is het ook wat je wil, de bmw as is zeker een aantrekkelijke optie met de sperdiff. die wat goedkoper zijn en de eigenschap dat de wielen wat meer camber krijgen als je hem wat lager zet.

Ik dacht overigens dat alle bmw's (ook de jongere) op 5x120 zaten ipv de 5x110, dus achter kunnen dus andere velgen komen dan voor, is dat wat je wil of iets wat juist niet boeit, verder is de totale breedte ook wel leuk om te weten.

Dan heb je het over de basis begrippen en nog niet over de evt. aanpassing, plug en play is het niet echt, maar het is wel te doen.

De motor in lengterichting plaatsen is wel een optie die ik zou doen, maar dan moet je ook nadenken over zaken als de stuurinrichting die verplaatst moet worden en de aanpassing aan de vooras (voor zover je daar over spreken kan bij een Astra G)

4x4 materiaal van een Calibra (of vectra A) is wel te vinden, zwak punt schijnt de tussenbak te zijn en ook omdat meestal die dingen verlaagd werden (konden ze slecht over heb ik gehoord).

De meest handige optie wat voor de hand ligt zou zijn inderdaad een donor Omega-A vinden (het mooiste is een 2.0) en dan die zaken om te bouwen, het lijkt mij dat je dan het voorbeeld hebt en en meteen ook alle zaken hebt voor zo'n ombouw.

Voor aleen circuitwerk heb je niet zo'n zware sper nodig, een std. 45% is goed genoeg, meer sper moet je niet willen.

@Haasje17 wrote:Vraagje voor beide heren, heeft een van jullie ook daadwerkelijk van een voorwielaandrijven een achterwiel aandrijver gemaakt?

Ik heb ook van een voorwielaandrijver een rwd gemaakt, een D-kadett met de bodemplaat van een ascona 400. (en wel meer toruwens)

Maar goed, er zijn er wel meer die een ombouw FWD naar RDW gedaan hebben en ieder doet het op z'n eigen manier.

wat je zegt over die steek, dat kan je toch ook oplossen door een adaptersetje, die heb je in vrijwel elke maat als je goed zoekt..

Okay, het blijft dus bij de Omega.

Maar een sperdiff, daar had ik nog niet aangedacht. Is het gemakkelijk om dit in een Omega-achteras te bouwen? En de Omega-veerpoten, die zal ik ook wel gaan gebruiken voor het gemak, zijn daar schroefsets voor te vinden? Of zal ik dan zelf iets moeten produceren van een Astra schroefset die onderaan past op de Omega as?

Ik heb diverse motor ombouws gedaan. een Astra G van Z16XE naar X20XER.

X20XER naar X20XER omgebouwd naar een turbo motor.

Z16XE omgebouwd naar een kompressor motor.

En een Kadet B omgebouwd naar C18XE motor met 5 bak en manta 400 achteras.

even ontopic.

Je zult de veerschotels zeker een stuk naar voren moeten plaatsen omdat deze op de omega as

ook een stuk verder naar voren zitten dan op je huidige as. Die bij je huidige zitten bijna recht achter je wielnaaf.

En die van een omega zitten een heel stuk naar voren. Bij een vectra a of calibra a zitten ze wat dichter richting de wielnaaf.

Ik heb vandaag eens beide assen bekeken, kwa verschillen ze lijken wel wat op elkaar, ze zijn op ongeveer dezelfde wijze gebouwd.

Nu is alleen de omega as een stukje breder dan die van de vectra / calibra.

Mischien moet je eens kijken wat je als maximum wielbais (EDIT:spoorbreette) wil. Wil je je spatborden uitrollen en breder gaan of wil je ze juist bijna de orginele breette houden?

Een sper ombouwen hoeft niet, je kan simpelweg het gehele diff.huis ombouwen.

Nu heb ik jaren terug een Vectra A gezien met RWD, dacht dat die wel een 4x4 achterasophanging gebruikt had, maar dan wel de aandrijflijn van een Omega.

En bedenk ook hoe je je motor wil hangen in verband met keuzen van versnellingsbak en diffrentieel. Omdat je ook rekening moet houden met de overbrengingsverhoudingen van je achteras en je versnellingsbak.

Terug
Naar boven